متمم قرارداد ایران و کنسرسیوم تقدیم مجلس شد!/مذاکرات پنج گروه نفتی با ایران هفته بعد پایان می‌یابد!/مناقصه ذوب آهن اوایل سال آینده انجام می‌شود!/فوتبالیست‌های شاهین را شاه می‌بخشد!/عمران اراضی بایر از ابتدای سال شروع می‌شود!
22 دی 1343
متمم قرارداد ایران و کنسرسیوم تقدیم مجلس شد!
در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، لایحه متمم قرارداد ایران و کنسرسیوم نفت را تقدیم کرد. به موجب قرارداد جدید، ایران بهره مالکانه دریافت می‌دارد. بهره مالکانه در سال 1964 در هر بشکه 5/ 3 سنت، در سال جاری 4 سنت و در سال آینده 5/ 4 سنت خواهد بود.1
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی گفت: قبل از هر چیز بایستی به عرض نمایندگان محترم برسانم که انعقاد این قرارداد الحاقی، که متضمن منافع بیشتری از منابع نفتی حوزه قرارداد با کنسرسیوم برای مردم ایران می‌باشد، به راهنمایی شخص اعلیحضرت همایون شاهنشاه بوده و به اهتمام دولت و شرکت ملی نفت ایران به انجام رسیده است.
به طوری که نمایندگان محترم استحضار دارند، در سال 1333ش قراردادی برای فروش نفت و گاز به مدت 25 سال با کنسرسیوم نفت بسته شد.
این قرارداد تاکنون با تفاهم به مرحله اجرا گذارده شده و موفقیت حاصله در انعقاد قرارداد الحاقی نیز مولود همین تفاهم می‌باشد.
ما ضمن اجرای قرارداد مذکور به نکاتی برخوردیم که با شرایط زمان و ترتیبات و اصول معمول جهانی در صنعت نفت و با آنچه که در شرایط کنونی در کشورهای مبدأ شرکت‌های نفتی مجری می‌باشد مطابقت نمی‌کرد، از آن جمله طرز احتساب بهره مالکانه و هزینه بازاریابی بود که می‌بایستی مورد تجدید نظر قرار گیرد. این موضوع ضمن بررسی مسائل مربوط به قیمت نفت که توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انجام می‌گرفت مورد توجه واقع شد
در قرارداد الحاقی بدون آنکه حقوق زیادتری برای طرف‌ قرارداد قائل شده باشیم سعی نموده‌ایم درآمد بیشتری تحصیل نماییم. در حقیقت دولت ایران در عین محترم شمردن تعهدات خود نسبت به قرارداد سال ۱۳۳۳ موفق به کسب عواید تازه‌ای گردید.2
 
مذاکرات پنج گروه نفتی با ایران هفته بعد پایان می‌یابد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: پنج گروه بزرگ نفتی که برنده مزایده نفت در فلات قاره خلیج فارس شده‌اند، در هفته آینده مذاکره خود را با شرکت ملی نفت خاتمه می‌دهند.
در این مورد دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت مدیره نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت، اظهار داشت: در هفته آینده خبرهای خوبی خواهید داشت.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت حاضر نشد توضیح بیشتری در اطراف مذاکرات فعلی نمایندگان مزبور با شرکت ملی نفت و به‌خصوص مقدار پذیره و شرایط کار و نوع قرارداد بدهد.
 
مناقصه ذوب آهن اوایل سال آینده انجام می‌شود!
امروز کسب اطلاع شد که دولت خود را برای آغاز کارهای اجرایی ذوب آهن آماده می‌سازد. هم‌اکنون مسئله مهمی که مورد بررسی و مطالعه می‌باشد تأمین بودجه و اعتبارات کافی برای شروع کارهای مربوط به تأسیس ذوب آهن است.
مقامات دولتی معتقدند که با توجه به پیشرفت‌های قطعی که در مراحل مقدماتی و مطالعاتی ذوب آهن صورت گرفته، اکنون حساس‌ترین لحظات کار ذوب آهن در تاریخ 25 ساله آن در ایران فرا رسیده است و به همین دلیل سعی دارند حتی‌الامکان اقدامات فعلی بدون انعکاس انجام پذیرد.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» باید توجه داشت که با تأمین بودجه لازم، انتشار اعلان مناقصه خرید کارخانه ذوب آهن از خارج در سال آینده قطعا انجام خواهد پذیرفت. در ماه‌های اخیر چند تن از مقامات بزرگ صنعتی و متخصصین ذوب آهن خارجی به ایران آمده و مذاکراتی با مقامات مسئول ذوب آهن به عمل آورده‌اند.
یکی از هدف‌های اساسی و مهم دولت این است که تأسیس ذوب آهن ایران با رعایت کلیه اصول و جوانب به مرحله اجرا درآید و حتی‌الامکان قیدی در انعقاد قرارداد نباشد؛ به همین جهت تعدادی از پیشنهاداتی که از خارج برای مشارکت و یا همکاری در ایجاد صنعت ذوب آهن ایران رسیده بود و در آنها مواردی وجود داشت و به صلاح نبود رد شد.
 
فوتبالیست‌های شاهین را شاه می‌بخشد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز حسین مبشر، رئیس فدراسیون فوتبال درباره امکان بخشودگی فوتبالیست‌های محروم باشگاه شاهین گفت: فعلا برای پیدا کردن راه حلی جهت بخشودگی فوتبالیست‌ها مشغول مطالعه هستیم تا پس از اتخاذ تصمیم نهایی به وسیله هیئت‌رئیسه فدراسیون، مراتب به کمیته ملی المپیک گزارش گردد.
در صورت موافقت کمیته ملی المپیک، جریان به شرف عرض همایونی خواهد رسید و از معظم له تقاضای موافقت با بخشودگی بقیه مدت محرومیت شش فوتبالیست «شاهین» خواهد شد.
این تصمیم به دنبال تقاضای مدیران باشگاه‌های ورزشی از فدراسیون فوتبال مبنی بر بخشودگی بقیه مدت محرومیت فوتبالیست‌های شاهین بوده است.
فوتبالیست‌های شاهین مردادماه گذشته هنگام عزیمت تیم ملی فوتبال ایران به شوروی از شرکت در تیم ملی و مسافرت امتناع کردند و به همین دلیل یک سال از شرکت در کلیه مسابقات و تمرینات رسمی محروم گردیدند.
 
عمران اراضی بایر از ابتدای سال شروع می‌شود!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، پیرامون طرح عمران اراضی بایر امروز اظهار داشت: وزارت کشاورزی و سازمان اصلاحات ارضی از هم‌اکنون با تمام نیرو برای فراهم ساختن مقدمات و اطلاعات لازم جهت اجرای طرح شروع به‌کار کرده است.
اولین کار ما این است که سازمان اصلاحات ارضی از اراضی بایر و موات کشور صورتی تهیه کرده و آن را در اختیار کمیسیون مربوطه بگذارد.
این کمیسیون، که مرکب از وزیر آب و برق، وزیر کشاورزی و مدیر عامل سازمان برنامه است، بر اساس موقعیت و شرایط اراضی بایر و موات اقدام به واگذاری آنها خواهد کرد.
وزیر کشاورزی افزود: با توجه به اینکه فصل کشت در حال حاضر و در سال جاری به پایان رسیده است کوشش ما این خواهد بود که عملا کار واگذاری اراضی بایر و موات از ابتدای سال آینده آغاز شود.3
 
 
https://iichs.ir/vdceee8z.jh8ofi9bbj.html
iichs.ir/vdceee8z.jh8ofi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما