ساواک: برخی از «روحانیون» از یکه‌تازی [آیت‌الله] خمینی خشنود نیستند ولی در برابر احساسات مردم ساکت هستند!/ برف راه را برای عزیمت پادشاه نروژ به شیراز بست!/ سیل تهران یک نفر را کشت و خسارات زیادی به بار آورد!/ آسفالت خراب خیابان‌ها را بارندگی خراب‌تر کرد!/ صندوق عمران توسعه کشاورزی تا ماه آینده تأسیس می‌شود/ قرارداد متمم نفت برای امضا به اروپا و آمریکا برده شد!/ قانون بانکی و پولی کشور تا پایان سال تغییر می‌کند!
21 دی 1343
ساواک: برخی از «روحانیون» از یکه‌تازی [آیت‌الله] خمینی خشنود نیستند ولی در برابر احساسات مردم ساکت هستند! بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 دی 1343 «به طوری که استحضار دارند از چندی قبل آیت‌الله شریعتمداری تصمیم گرفته بود با جمع‌آوری وجوهاتی از مردم در مورد احداث یک دارالتبلیغ اسلامی1 اقدام و سپس با تربیت و تعلیم تعدادی مبلغ آنها را برای تبلیغ دین مبین اسلام به نقاط مختلف و خارج از کشور اعزام دارد».
این سند می‌افزاید: «برای جمع‌آوری وجوهات در لرستان به آقای حاج سیدحسین جزایری که فرد مطمئن باسواد و متنفذی است مأموریت داده می‌شود که این کار را انجام دهد، لیکن به محض اطلاع از طرف فرزند آیت‌الله خمینی نامه‌ای جهت شیخ مهدی قاضی و طرفداران [آیت‌الله] خمینی به لرستان ارسال و در آن سفارش می‌شود که حتی‌المقدور غیر محسوس سعی کنند وجوهاتی جمع‌آوری نگردد. حاج آقا سیدحسین جزایری به محض اطلاع از موضوع جریان را با دلایل و مدارک لازم به آیت‌الله شریعتمداری اطلاع می‌دهد».
در ادامه سند آمده است: «از همان تاریخ اختلافات بین آقای خمینی و شریعتمداری (که احتمالا ممکن است در مورد مسائل دیگری هم اختلاف سلیقه داشته باشند) شروع می‌شود. آنچه مسلم است روحانیون درجه اول از اینکه آقای خمینی یکه‌تاز میدان گردیده و شخصا در تمام امور دخالت می‌نماید باطنا نسبت به وی خوشبین نبوده منتها در مقابل سیل احساسات ظاهری مردم از هر عکس‌العملی خودداری می‌نماید».
در نظریه این سند آمده است: «همان‌طوری که قبلا به عرض رسیده این ساواک از وضع و موقعیت حاج آقا سیدحسین جزایری به نحو مطلوب استفاده در نتیجه وضع خاصی که متضمن آرامش کامل منطقه است ایجاد گردیده است؛ چنانچه ترتیبی داده شود دولت از فرصت و شکافی که بین مراجع ایجاد گردیده به صورت شایسته استفاده نماید این احتمال است که نتیجه مساعد و مطلوبی عاید گردد».2
  برف راه را برای عزیمت پادشاه نروژ به شیراز بست! روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» امروز نوشتند: به علت نزول برف و بسته شدن فرودگاه شیراز، پادشاه نروژ در اصفهان ماندگار شد. قرار بود «اعلیحضرت اولاف، پادشاه نروژ که در اصفهان به‌سر می‌برند بامداد امروز جهت بازدید آثار باستانی تخت جمشید به شیراز عزیمت کند».3
  سیل تهران یک نفر را کشت و خسارات زیادی به بار آورد! روزنامه‌ها امروز نوشتند: دیشب نیز مانند شب پیش، تا صبح در تهران باران سیل‌آسایی بارید و از صبح امروز ریزش باران مبدل به برف شد.
باران دیشب تهران به سیلاب تبدیل گردید و به جنوب شهر سرازیر شد، میدان‌ها و گذرگاه‌ها را فرا گرفت و عابران پیاده را دچار مشکل ساخت.
با باران سیل‌آسای دیشب و صبح امروز، در خیابان‌های تهران وضع فوق‌العاده به‌وجود آمد و با کمال تأسف در چند نقطه جنوب شهر چند خانه خراب شده و یک کودک هشت‌ساله در خیابان سینا، زیر آوار درگذشت.4
  آسفالت خراب خیابان‌ها را بارندگی خراب‌تر کرد! روزنامه «کیهان» نوشت: بارندگی‌های دو سه روز اخیر، گذشته از سیلاب‌هایی که در نقاط مختلف به راه انداخته به آسفالت خیابان‌ها نیز آسیب سختی وارد ساخته است.
البته این نکته قابل تذکر است که باران کاری به آسفالت ندارد و دست‌اندازهایی که بعد از هر بارندگی و برف مختصر در کلیه خیابان‌ها ایجاد می‌شود به علت روش غیر صحیحی است که در مورد ترمیم آسفالت و لکه‌گیری اعمال می‌شود؛ به این ترتیب که شهرداری معمولا شکستگی‌های آسفالت را در فصل تابستان با شیوه‌ای ابتدایی ترمیم می‌کند و با اولین باران چاله‌ها و شکستگی‌های ترمیم‌شده مجددا به صورت اول درمی‌آید.5
خبر دیگر اینکه بارندگی‌های مداوم چند روز اخیر تهران، کابل‌های تلفن غرب تهران را که شماره آنها با 9 شروع می‌شود به زیر آب فرو برد و تلفن‌هایی که به این منطقه مربوط می‌شد از کار افتاد.
  صندوق عمران توسعه کشاورزی تا ماه آینده تأسیس می‌شود روزنامه «اطلاعات» نوشت: صندوق توسعه کشاورزی برای نظارت و کمک در اجرای طرح واگذاری اراضی بایر و موات با سرمایه‌ای در حدود پانصدمیلیون تومان آغاز به کار خواهد کرد. این صندوق بر اساس آیین‌نامه مصوّب دولت کلیه امور مربوط به عمران اراضی بایر را زیر نظر خواهد داشت.
  قرارداد متمم نفت برای امضا به اروپا و آمریکا برده شد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما اطلاع می‌دهد نمایندگان کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران طرح قرارداد متمم را که پاراف شده بود، برای امضای نهایی به اروپا و آمریکا بردند.
این قرارداد پس از آنکه به امضای کلیه کمپانی‌های سهامدار در کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران رسید به ایران بازگردانده خواهد شد و دولت آن را برای تصویب نهایی تقدیم مجلس شورای ملی خواهد کرد.
متن قرارداد متمم توسط امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، به هیئت وزیران فرستاده شده بود و پس از آنکه دولت آن را تأیید کرد از طرف نمایندگان مأمور مذاکره طرفین پاراف شد.
نمایندگان رسمی دولت از هر گونه توضیح خودداری می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود که مقامات مذاکره‌کننده منتظر وصول متن امضاشده قرارداد متمم می‌باشند و ممکن است تا زمانی که این متن به ایران نرسد از هر گونه توضیح خودداری شود.6
خبر دیگر اینکه به گزارش روزنامه «کیهان» ساعت 11 قبل از ظهر امروز طی مراسمی خط لوله نفت تهران ـ رشت «به نام نامی اعلیحضرت همایون شاهنشاه» توسط اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در انبار نفت ری افتتاح گردید و بهره‌برداری از آن آغاز شد. در این مراسم گروهی از شخصیت‌های مملکتی و رؤسای عالی‌رتبه شرکت ملی نفت و مدیران و نویسندگان جراید حضور داشتند.
 
قانون بانکی و پولی کشور تا پایان سال تغییر می‌کند! روزنامه «کیهان» نوشت: کمیسیون مأمور رسیدگی به قانون بانکی و پولی کشور به تشکیل جلسات خود ادامه می‌دهد و تغییرات ضروری در قانون اساسنامه بانکی و پولی کشور را که در سال 1339 به تصویب رسیده بررسی می‌نماید.
یک مقام مطلع در این زمینه به خبرنگار «کیهان» گفت: با توجه به جوانب امر تغییرات در قانون قبلی تا پایان سال 1343 طول می‌کشد و از آغاز سال 1344 قانون جدید به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
قانون قدیم که مرکب از 86 ماده است که در کمیسیون مشترک دارایی و دادگستری مجلسین به تصویب رسیده و تا مدت پنج سال اعتبار خواهد داشت که پایان آن اسفند 1343 خواهد بود.7
 
روزنامه اطلاعات، 21 دی 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb8ab8.rhb9zpiuur.html
iichs.ir/vdcb8ab8.rhb9zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما