چهار نفر در شیراز تیرباران شدند!/حجم صادرات تقلیل و درآمدها افزایش یافته است!/پادشاه نروژ عازم جنوب ایران شد!/«اولاف پنجم» به دنبال بازار برای صادرات نروژ به فروشگاه فردوسی رفت!/مقامات دولتی تازه متوجه شده‌اند که این کار غیر قانونی بود!/مدیر و 25 دانش‌آموز به اوریون مبتلا شدند!
20 دی 1343
چهار نفر در شیراز تیرباران شدند!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: ساعت 5 صبح امروز چهار نفر دیگر از متهمین «غائله فارس» به اسامی غلامحسین سیاهپور، ترکی پیرایش، حسینقلی ایزدی و عبدی محمدی که در دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ فارس محکوم به اعدام شده بودند در میدان تیر پادگان شماره یک باغ تخت شیراز تیرباران شدند.
متهمین «غائله فارس» شش نفر بودند که چهار نفرشان محکوم به اعدام و دو نفر دیگرشان به نام حاجی رضایی و بهرام ماندنی‌پور به حبس ابد محکوم گردیدند و فرجام‌خواهی آنان نیز پذیرفته نشد.
ساعت 4 صبح امروز چهار نفر از محکومین مذکور را از زندان شهربانی شیراز به پادگان شماره یک باغ تخت منتقل کردند و پس از انجام فرائض مذهبی و قرائت رأی دادگاه در میدان تیر مرکز پیاده تیرباران شدند.
چهار نفر مزبور از ایل بویراحمدی و متهم به شرکت در «اغتشاشات فارس» بودند و در وصیت‌نامه خود از پیشگاه شاهنشاه استدعا کردند که نسبت به تأمین زندگی و تربیت فرزندانشان اوامر لازم را صادر فرمایند.1
 
حجم صادرات تقلیل و درآمدها افزایش یافته است!
روزنامه «اطلاعات» به نقل از یک مقام وزارت اقتصاد نوشت: افزایش مرغوبیت کالاهای صادراتی ایران موجب شده است در سال جاری، در ازای صدور مقادیر معینی از کالاهای صادراتی، مبالغ بیشتری نصیب کشور گردد؛ به عبارت دیگر چون کالاهای بهتری صادر شده، با آنکه مقدار صادرات در بعضی موارد ثابت مانده، درآمد صادراتی بالا رفته است.
از سوی دیگر «بازار پنبه راکد و بدون مشتری خارجی است و در نتیجه صادرکنندگان با همه تلاش موفق نمی‌شوند برای 35 هزار تن پنبه قابل صدور سفارش دریافت کنند».
صادرکنندگان معتقدند که خریداران بزرگ و آشنای اروپای غربی به علت آنکه به موقع و به‌خصوص در اول فصل با آنها قرارداد بسته نشده خرید خود را در نقاط دیگر دنیا انجام داده‌اند.
 
پادشاه نروژ عازم جنوب ایران شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اعلیحضرت «اولاف» پادشاه نروژ، که به عنوان میهمان در خاک میهن ما به‌سر می‌برند، ساعت 10 صبح امروز برای بازدید از آثار تاریخی عازم صفحات جنوبی شدند.
ساعت 2:30 بعد از ظهر دیروز نیز اعلیحضرت اولاف پنجم، پادشاه نروژ، از فروشگاه فردوسی دیدن کردند و نمایشگاه آثار صنعتی و اقتصادی نروژ را گشودند.
ابتدا مدیرعامل فروشگاه فردوسی به اعلیحضرت پادشاه نروژ خیر مقدم گفت و اعلیحضرت اولاف بیاناتی ایراد کردند و سپس از کلیه قسمت‌های فروشگاه فردوسی دیدن نمودند.
در ساعت 3:30 بعد از ظهر پادشاه نروژ از موزه جواهرات سلطنتی در بانک مرکزی بازدید کردند و دفتر یاد بود موزه را امضا نمودند و سپس رهسپار منزل آقای سفیر کبیر نروژ در ایران گردیدند تا از نروژی‌های مقیم تهران دیدن کنند.
دیشب به افتخار شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو یک ضیافت شام از طرف اعلیحضرت پادشاه نروژ در کاخ مرمر ترتیب داده شده بود که اعضای خاندان جلیل سلطنت، هیئت دولت و عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی در آن شرکت داشتند.
ساعت 10 صبح امروز اعلیحضرت اولاف پنجم، پادشاه نروژ، جهت بازدید از آثار باستانی اصفهان به آن شهر عزیمت نمودند.
در فرودگاه مهرآباد وزیر دربار شاهنشاهی و رؤسای تشریفات دربار و وزارت امور خارجه اعلیحضرت پادشاه نروژ را بدرقه نمودند.
 
«اولاف پنجم» به دنبال بازار برای صادرات نروژ به فروشگاه فردوسی رفت!
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: اعلیحضرت اولاف پنجم، پادشاه نروژ، بعد از ظهر دیروز نمایشگاه آثار صنعتی نروژ را در فروشگاه فردوسی افتتاح کردند.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد که برای شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه نروژ در فروشگاه فردوسی از ساعت 2 بعد از ظهر دیروز جمعی از آقایان سفرای کشورهای خارجی، شهردار تهران و عده‌ای از شخصیت‌های برجسته با بانوان خود در فروشگاه فردوسی حضور به هم رساندند.
سپس اعلیحضرت اولاف پنجم به طبقه دوم فروشگاه و محل نمایشگاه نروژ راهنمایی شدند. در این هنگام  آقای دکتر استانی، مدیر عامل فروشگاه فردوسی، به زبان انگلیسی به شرح زیر خوشامد گفت:
اعلیحضرتا!
برای اینجانب مایه افتخار است که تشریف‌فرمایی اعلیحضرت را به فروشگاه فردوسی خیر مقدم عرض نمایم.
لازم است به عرض اعلیحضرت برساند که تاکنون فروشگاه فردوسی انواعی از کالاهای کشور نروژ را در دسترس عامه می‌گذارد، ولی نظر به علاقه شاهنشاه ایران به توسعه مبادلات بازرگانی با همه کشورها در چند ماه اخیر مؤسسه ما با تولیدکنندگان و بازرگانان کشور اعلیحضرت مستقیما وارد مذاکره شد و در ماه‌های اخیر معاملات بسیار مفیدی صورت گرفته است.
تردیدی نیست که افتتاح نمایشگاه کالاهای نروژ، مردم ایران را با مصنوعات کشور نروژ بیشتر آشنا نموده و به بسط مبادلات بازرگانی کمک شایانی خواهد نمود.
سپس اعلیحضرت اولاف پنجم در پاسخ طی بیاناتی اظهار داشت: همان‌طوری که مشاهده می‌فرمایید، این نمایشگاه مملو از یک رشته از مصنوعات و کالاهای نروژ است، ولی به علل واضح و مسلم این امکان وجود نداشته است که کلیه محصولات، مصنوعات و تولیدات کشور من در این محل به معرض نمایش گذاشته شود. هدف از ایجاد و برپا کردن این نمایشگاه این بوده که یک سلسله از کالاهای منتخب و دستچین نروژ که در سراسر جهان عرضه می‌شود در این محل گردآوری شود. بازرگانان، صادرکنندگان و واردکنندگان نروژ علاقه وافر دارند که تا مناسبات بازرگانی وسیع‌تری با ایران برقرار سازند و برای این کار نیز دلایل و علل مطلوب و معقول دارند؛ زیرا در چند سال اخیر حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور ایران و نروژ به میزان قابل ملاحظه‌ای فزونی یافته است.
البته آمار و ارقام متفاوت است، لیکن این آمار و ارقام عموما حکایت از بسط و توسعه روابط بازرگانی ما با کشور ایران می‌نماید. به‌هرحال از نقطه نظر مبادله کالاها میان دو کشور پیشرفت و تمایل بسیار مساعد و سالمی مشهود و محسوس بوده است. همان‌طوری که ما می‌دانیم تجارت یک معامله دوجانبه است و این اصل باید همواره مراعات گردد.2
 
مقامات دولتی تازه متوجه شده‌اند که این کار غیر قانونی بود!
روزنامه «کیهان» نوشت: با جمع‌آوری اتومبیل‌های سرویس وزارت دارایی، سازمان‌های دیگر دولتی که اتومبیل سرویس اختصاصی برای مقامات غیر از معاون و وزیر در اختیار دارند اقداماتی را برای جمع‌آوری اتومبیل‌های مذکور آغاز کرده‌اند.
اقدامات مذکور از آن جهت مورد توجه قرار گرفته است که مقامات دولتی متوجه شده‌اند استفاده از اتومبیل‌های سرویس اختصاصی دولت برای مقاماتی غیر از معاونان وزیران مغایر مقررات قانونی بوده و قابل تعقیب است.
مطابق تصویب‌نامه قانونی که در سال 1341 هنگام فطرت گذشته است و هنوز قوت قانونی دارد مقاماتی که حق استفاده از اتومبیل‌های دولتی را دارند عبارت‌اند از: نخست‌وزیر، وزیران، رئیس دیوان عالی کشور، معاونین نخست‌وزیر، معاونین وزارتخانه‌ها (هر وزارتخانه حداکثر سه معاون)، رؤسای دانشگاه‌ها، استانداران، رئیس تشریفات وزارت امور خارجه و مدیرعامل سازمان برنامه.
 
مدیر و 25 دانش‌آموز به اوریون مبتلا شدند!
«کیهان» نوشت: بیماری اوریون در دبستانی واقع در تجریش شیوع یافته و مدیر و عده‌ای از دانش‌آموزان را مبتلا کرده است.
این دبستان الهیه نام دارد و به دنبال بیماری مدیر و دانش‌آموزان از طرف اداره فرهنگ اکیپ‌هایی برای درمان به دبستان مزبور اعزام شد.
تعداد دانش‌آموزان مبتلا به اوریون 25 نفر است و هم‌اکنون مدیر مدرسه و دانش‌آموزان بیمار بستری هستند.3
 
 
https://iichs.ir/vdcgut9q.ak9y34prra.html
iichs.ir/vdcgut9q.ak9y34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما