دستگیری و انتقال آیت‌الله مصطفی خمینی به ساواک تهران!/پرتقال کیلویی یا عددی؟!/اعلام اعضای کمیسیون استخدام مجلسین/مشمولین دیپلمه یکجا به خدمت اعزام می‌شوند!/انتخاب رئیس دانشگاه ملی با دستور شاه!/هلال ماه رمضان فردا شب رویت می‌شود؟!/رئیس اداره کمک‌های آمریکا در ایران تعیین شد!/نرخ بهره سپرده‌های ثابت بانکی 1 تا 2 درصد کاهش یافت!/«دولت به دنبال تنظیم بودجه بدون کسری برای سال 1344»!/ایوب‌خان دوباره رئیس‌جمهور پاکستان شد
13 دی 1343
دستگیری و انتقال آیت‌الله مصطفی خمینی به ساواک تهران!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 13 دی 1343 «یک نفر معمم به نام مصطفی خمینی به ساواک تهران تحویل گردید... توسط افراد اعزامی از ساواک قم».1
 
پرتقال کیلویی یا عددی؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شهرداری تهران از دیروز این موضوع را به بحث گذاشته و از مردم تهران در این مورد نظر می‌خواهد و علاقه‌مند است بداند که مردم تهران کدام یک از این دو طریق را می‌پسندند: لیمو و پرتقال را باید کیلویی بفروشند و یا عددی؟! کدام یک از این دو طریق نفع مردم را تأمین می‌کند و راه اجحاف و گران‌فروشی را می‌بندد؟
بر اساس گزارش «اطلاعات» مردم می‌گویند در صورت کنترل صحیح شهرداری فروش کیلویی مرکبات بهتر است.
 
اعلام اعضای کمیسیون استخدام مجلسین
24 نفر اعضای کمیسیون خاص مشترک مجلسین برای رسیدگی به لایحه استخدام کل کشور امروز تعیین شدند و اسامی دوازده نفر آقایان نمایندگان عضو کمیسیون مذکور از مجلس شورای ملی، در جلسه علنی امروز اعلام گردید.
اسامی دوازده نماینده عضو این کمیسیون به شرح زیر است: کریم اهری، مجید موسوى، مصطفوى نائینى، فخر طباطبائی، مهندس ارفع، دکتر اسفندیاری، دکتر حسینى، دکتر رضوانى، دکتر معتمد‌وزیرى، خانم دکتر پارساى، دکتر مهذب و دکتر اعتمادى.2
گفتنی است در جلسه امروز مجلس شورای ملی به عنوان پیش از دستور پیرامون انزجار مردم ترکیه از تحریکات عبدالناصر، فرمان شاه درباره مبارزه جهانی با بی‌سوادی و بازدید نمایندگان از تأسیسات نفت جنوب صحبت شد و لایحه ثبت املاک در مناطق عشایری تقدیم مجلس گردید و همچنین لایحه انضباطی دانشگاه به تصویب رسید.3
 
مشمولین دیپلمه یکجا به خدمت اعزام می‌شوند!
به دستور شاه و از دی‌ماه 1344 مشمولین دیپلمه یکجا به خدمت اعزام می‌شوند. مشمولین پزشک و داروساز و لیسانسیه علوم اجتماعی از پس‌فردا به خدمت مشغول خواهند شد.
از سال آینده کلیه مشمولین دیپلمه برای خدمت در سپاه دانش در یک نوبت دی‌ماه به خدمت اعزام می‌گردند، سابقا مشمولین دیپلمه در دو نوبت اردیبهشت‌ماه و دی‌ماه به روستاها اعزام می‌شدند؛ به این ترتیب که ارتش پنج‌هزار نفر را در دی‌ماه به خدمت فرا می‌خواند و به بقیه برگ معافیت موقت چهارماهه می‌داد. این امر مورد اعتراض دیپلمه‌ها قرار می‌گرفت و اظهار می‌داشتند که باید چهار ماه تمام سرگردان و بدون شغل بمانند.4
 
انتخاب رئیس دانشگاه ملی با دستور شاه!
«کیهان» نوشت: به فرمان شاهنشاه محمدعلی شیخ‌الاسلام برای مدت سه سال دیگر به ریاست دانشگاه ملی ایران منصوب شد.5
 
هلال ماه رمضان فردا شب رویت می‌شود؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که در کشورهای غرب ایران مانند عراق، پریشب هلال ماه رمضان رویت شده و از دیروز مردم این کشورها روزه گرفته‌اند.
بر طبق استخراج رسمی آقای دکتر ریاضی کرمانی در ایران از پس‌فردا ماه رمضان آغاز می‌شود و بر طبق این محاسبه باید هلال ماه عصر فردا رویت شود.
آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای در این زمینه اظهار داشت: ما در افق خودمان باید هلال را رویت کنیم. در بلاد ما، ماه رویت نشده کسی هم ادعای رویت نکرد، پس ما محکوم به حکم خودمان هستیم؛ یعنی ماه شعبان است.
آیت‌الله حاج شیخ بهاء‌الدین نوری نیز گفت: تا در اینجا هلال رویت نشود، نمی‌شود هلال ماه رمضان را قطعی دانست. بدیهی است که رویت ماه در افق منطقه‌ای که با افق ما تفاوت دارد دلیل به حلول ماه مبارک رمضان در ایران و تهران نمی‌شود.
آیت‌الله حاج سیدفضل‌الله خوانساری نیز گفت: فردا به حسب موازین شرعی آخر ماه شعبان حساب می‌شود مگر اینکه با رویت هلال یا سایر موازین شرعیه ثابت شود که فردا اول ماه رمضان است. رویت هلال در افق عراق که با افق ایران فرق دارد ملاک شرعی برای ما نیست.6
 
رئیس اداره کمک‌های آمریکا در ایران تعیین شد!
«یونایتدپرس» از واشنگتن گزارش داد: امروز اعلام شد که هوارد پارسون به ریاست کمک‌های آمریکا در ایران منصوب گشته است.
وی از اوت 1962 رئیس کمک‌های آمریکا در تایوان بوده است و قرار است تا سی‌ام ژوئن بیشتر برنامه‌های کمک‌های آمریکا در آن کشور پایان یابد.
پارسون اقتصاددانی است که به وزارت خارجه آمریکا ملحق شد و تاکنون در تایوان، فیلیپین و واشنگتن پست‌های مهمی داشته است.7
 
نرخ بهره سپرده‌های ثابت بانکی 1 تا 2 درصد کاهش یافت!
امروز اعلام شد با اجرای مصوبات شورای عالی پول و اعتبار، نرخ بهره سپرده‌های ثابت 1 تا 2 درصد کاهش یافته است.
قبل از اتخاذ تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار، نرخ بهره سپرده‌های ثابت در بانک‌ها متفاوت بود و بانک‌ها برای جلب سپرده سعی می‌کردند در پرداخت بهره با یکدیگر رقابت کنند؛ بدین جهت حداقل نرخ بهره سپرده‌های ثابت در بانک‌ها 4 درصد بود، ولی شورای پول و اعتبار این نرخ را به نصف تقلیل داده است و از طرفی به سپرده‌های ثابت یک‌ماهه نیز بهره‌ای نباید تعلق بگیرد.
 
«دولت به دنبال تنظیم بودجه بدون کسری برای سال 1344»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقامات تنظیم‌کننده بودجه کل کشور در نظر دارند که بودجه کل سال 1344 را بدون کسری تنظیم و تسلیم مجلسین نمایند.
این مقامات معتقدند که بودجه برنامه‌ای نباید کسری داشته باشد؛ زیرا اگر درآمدها بر اساس صحیح پیش‌بینی شود و مخارج هم منطبق با ریز ارقام تعیین و تعهد گردد، دیگر محلی برای جبران کسری وجود نخواهد داشت. به ناچار دولت باید برای سلامت بودجه خود قبل از آنکه در پایان سال دچار مشکلات شده در همان اول سال از تعهد خرج‌های اضافه جلوگیری کند.
در سال جاری، بودجه کل قریب 370 تا 380 میلیون تومان در مخارج عادی کسری داشت و اگر تمام تبصره‌های بودجه را که در آن «به شرط پیدا شدن اعتبار» مخارجی تعهد شده بود به موقع اجرا گذاشته می‌شد، قریب 190 میلیون تومان مخارج دیگر هم به‌وجود می‌آمد. علاوه بر کسری‌های فوق، که در بودجه سال جاری وجود داشت، در حدود 670 میلیون تومان تعهدات سال قبل هم به عهده بودجه سال جاری بود که در نتیجه با وجود افزایش درآمد مالیات گمرک نفت و نظایر آن، که کسری بودجه را به آسانی رفع کرده، به خاطر تعهدات سال قبل باز بودجه تحت فشار شدید قرار گرفت.
وزارت دارایی تاکنون موفق شده بیش از پانصدمیلیون تومان تعهدات سابق و مخارج اضافی را پرداخت کند و طبق برنامه‌ای که دارد، تا پایان سال بقیه مخارج اضافی و یا تعهدات جدید از قبیل اضافات و ترفیعات فرهنگیان و نظایر آن را هم پرداخت خواهد کرد.
محافل مالی معتقدند آنچه از سال جاری به سال آینده محول خواهد شد بسیار کمتر از تعهدات سال قبل است که در سال جاری پرداخت شد.
دفتر بودجه معتقد است این وضع باید در بودجه سال 1344 سروسامانی بگیرد و تکلیف دولت در سال آینده به دقت در چهارچوب بودجه کل روشن باشد و از هر گونه کسری وحتی کسری معقول هم جلوگیری به عمل آید.
 
ایوب‌خان دوباره رئیس‌جمهور پاکستان شد
«خبرگزاری فرانسه» گزارش داد: مارشال ایوب‌خان، ریاست‌جمهوری پاکستان، با 40 هزار و 913 رأی از 80 هزار رای الکترال به ریاست‌جمهوری پاکستان انتخاب گردید.
بانو فاطمه جناح، رقیب مارشال ایوب‌خان، 21 هزار و 44 رأی به‌دست آورد.
هنوز 19 هزار رأی خوانده نشده است، اما نتایج تاکنون ریاست‌جمهوری مارشال ایوب‌خان را حتمی کرده است؛ چه وی توانسته است بیش از چهل‌هزار رأی (نصف کل آرای الکترال) را به‌دست آورد.8
 
روزنامه اطلاعات، 13 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciz5az.t1a352bcct.html
iichs.ir/vdciz5az.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما