پادشاه نروژ به ایران می‌آید!/ادامه گزارشات ضد مصری در نشریات ایران؛ «تهران‌مصور»: وضع داخلی مصر رقت‌انگیز است!/ساختمان‌های «دانشگاه پهلوی» به سبک ژاپنی ساخته می‌شود!/گزارش متملقانه «تهران‌مصور» درباره «وزیر اطلاعات»!/بعد از ایران و پاکستان نوبت ترکیه است که روابط خود را با شوروی توسعه دهد!/مذاکرات ایران و کنسرسیوم نهایی شده و به زودی قرارداد امضا می‌شود!/21 میلیارد دلار بهره وام‌های اعطایی غرب به کشورهای جهان سوم!/برای سیاحان در نواحی جنوب مراکز تفریحی ساخته می‌شود!/موافقت‌نامه ایران و شوروی بر سر ایجاد سدّ ارس!/تقلیل صید ماهی در دریای خزر/هنوز تکلیف سازمان‌های ورزشی مشخص نشده است!/«به نام حقوقدانان عرب علیه ایران استفاده سیاسی شده است»!/نمایشگاهی از آثار ترکیه در کاخ ابیض تهران دایر شده است!
11 دی 1343
پادشاه نروژ به ایران می‌آید!
«تهران‌مصور» نوشت: روز پنجشنبه آینده اعلیحضرت اولاف، پادشاه کشور وایکینگ‌ها، به دعوت شاهنشاه ایران برای یک دیدار هفت‌روزه از وطن ما به تهران وارد خواهد شد. وایکینگ‌ها مردمان شجاع و جنگجو و جسوری بودند که اولاد آنان اکنون در یک کشور کوچک دریایی به نام نروژ زندگانی می‌کنند و یکی از مرفه‌ترین و خوشبخت‌ترین مردمان روی کره ارض به‌شمار می‌روند.
 
ادامه گزارشات ضد مصری در نشریات ایران؛ «تهران‌مصور»: وضع داخلی مصر رقت‌انگیز است!
«تهران‌مصور» در ادامه گزارشات ضد مصری روزنامه‌ها و نشریات ایران نوشت: گزارشی که در این هفته توسط یکی از مفسرین سیاسی از قاهره به تهران رسیده حاکی است که وضع اقتصادی مصر به قدری خراب و غیر قابل تحمل شده است که قحطی و گرسنگی شدیدی توده زحمتکش و زارع مصری را تهدید می‌کند.
در این گزارش که «خالی از جنبه‌های تبلیغاتی و اغراق‌آمیز است» ارقام جالبی نیز نقل شده است. به موجب این ارقام دولت مصر تاکنون 150 میلیون دلار مواد غذایی به عنوان کمک از آمریکا دریافت کرده است.
طبق قراردادی که بین آمریکا و مصر امضا شده وجوهی که بابت این کمک مصر به آمریکا برمی‌گرداند، به پول مصر پرداخت می‌شود.
با قطع کمک غذایی و سایر کمک‌هایی که آمریکا و دول غربی به مصر می‌کردند مسلم شده است که مصر گرفتار ورشکستگی غذایی و مواد اولیه شده و حکومت عبدالناصر که لقمه را از دهان مردم می‌گیرد و خرج تبلیغات عبث و موشک‌سازی و تحریکات منطقه‌ای می‌کند، معلوم نیست از کجا بتواند برای مردم کشور خود غذا تهیه کند.
 
ساختمان‌های «دانشگاه پهلوی» به سبک ژاپنی ساخته می‌شود!
«تهران‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع دانشگاه پهلوی شیراز در نظر دارد ساختمان‌های مختلف را به سبک معماری ژاپنی بنا کند و هم‌اکنون مهندسین و معماران ژاپنی مشغول تهیه نقشه‌های مختلف آن هستند.
بدیهی است سلیقه و پول ایرانی با سلیقه و معماری ژاپنی و هماهنگی اسلوب فرهنگی آمریکا دانشگاه پهلوی شیراز را به صورت یکی از مؤسسات فرهنگی جالب و نمونه دنیا درخواهد آورد.
 
گزارش متملقانه «تهران‌مصور» درباره «وزیر اطلاعات»!
«تهران‌مصور» نوشت: هفته گذشته نصرت‌الله معینیان، وزیر اطلاعات، که برای معالجه به اروپا رفته بود، به تهران بازگشت.
مراجعت معینیان به همه شایعات درباره عزیمت او به اروپا خاتمه داد. وزیر اطلاعات که بر اثر لیاقت و کاردانی خود از پشتیبانی شاهنشاه برخوردار می‌باشد، همواره مراتب شاهدوستی و شایستگی خود را به خوبی نشان داده است.1
«سپید و سیاه» نیز در این زمینه نوشت: آقای نصرت‌الله معینیان، وزیر اطلاعات که چندی قبل برای معالجه به اروپا رفته بود، به تهران بازگشت. وی تا پایان دوره نقاهت همچنان در منزل استراحت خواهد کرد.2
 
بعد از ایران و پاکستان نوبت ترکیه است که روابط خود را با شوروی توسعه دهد!
«تهران‌مصور» نوشت: در این هفته در مسکو و آنکارا اعلام شد که هیئتی از مسئولان دولت شوروی به ترکیه سفر می‌کنند تا درباره توسعه رابطه دو کشور گفت‌وگو نمایند.
دولت ترکیه از چندی قبل به ایران و پاکستان که متحد آن دولت در پیمان مرکزی و میان منطقه‌ای هستند اطلاع داده که در نظر دارد رابطه خود را با شوروی توسعه دهد.
دولتین ایران و پاکستان نیز در سال‌های اخیر روابط تجاری، هوایی و ارتباطی خود را با شوروی وسعت داده و از کمک‌های فنی و مالی این کشور برخوردار شدند و اکنون نوبت ترکیه است که در این راه قدم بردارد.
 
مذاکرات ایران و کنسرسیوم نهایی شده و به زودی قرارداد امضا می‌شود!
«تهران‌مصور» نوشت: خبر رسیده از لندن حاکی است که مذاکرات ایران و کنسرسیوم نفت، که از مجرای اوپک آغاز گردیده، وارد مرحله نهایی خود شده و به‌زودی قرارداد مورد نظر امضا می‌شود.
دولت ایران بابت امضای این قرارداد 25 میلیون دلار اضافه درآمد از بهره مالکانه دریافت می‌دارد و علاوه بر این صاحب پانزده‌میلیون دلار دیگر می‌شود که به نوبه خود رقم جالب توجهی است.
 
21 میلیارد دلار بهره وام‌های اعطایی غرب به کشورهای جهان سوم!
«تهران‌مصور» نوشت: اخیرا آمار بسیار جالبی از طرف کمیسیون اقتصادی سازمان ملل منتشر شده است.
این آمار که مربوط به وام و کمک و سرمایه‌گذاری کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌نیافته است، توسط پربیش، دبیر کنفرانس توسعه اقتصادی جهانی، تهیه شده است.
طبق این آمار طی ده سال، یعنی از 1951 تا 1960 جمع پولی که بابت وام و کمک و سرمایه‌گذاری توسط کشورهای بزرگ به کشورهای کوچک داده شده 47 میلیارد دلار بوده که 21 میلیارد دلار آن را به عنوان بهره و کارمزد پس گرفته‌اند.3
 
برای سیاحان در نواحی جنوب مراکز تفریحی ساخته می‌شود!
«سپید و سیاه» نوشت: توجه به جنوب روز به روز افزایش می‌یابد. کارهای عمرانی بلاانقطاع در سرتاسر سواحل و نواحی جنوبی ادامه دارد. فکر تازه‌ای هم پیدا شده حاکی از اینکه برای جلب سیاحان و مسافرانی که از طریق آب‌های جنوبی به ایران می‌آیند مراکز مخصوصی برای تفریح و سرگرمی و تهیه موجبات آسایش آنان فراهم گردد.
در تأمین این منظور مطالعاتی نیز صورت گرفته و جزیره کیش را مناسب‌ترین محل تفریح و استراحت تشخیص داده‌اند. همچنین در نظر است در شیراز یک هتل مجلل که دست کم گنجایش پانصد تختخواب داشته باشد دایر گردد.
 
موافقت‌نامه ایران و شوروی بر سر ایجاد سدّ ارس!
«سپید و سیاه» نوشت: بر اساس موافقت‌نامه همکاری اقتصادی و فنی که در 27 ژوئیه سال گذشته بین ایران و شوروی مبادله شد عملیات مقدماتی مربوط به ایجاد سد ارس ادامه دارد. گزارش نهایی حاکی است که سد مزبور روی رودخانه ارس در ناحیه نخجوان به ارتفاع قریب 40 متر ساخته می‌شود و گنجایش آن در حدود 800 میلیون متر مکعب آب خواهد بود.
 
تقلیل صید ماهی در دریای خزر
«سپید و سیاه» نوشت: کارشناسان فنی نظر داده‌اند سال به سال آب دریای خزر پایین می‌رود و بالنتیجه شرایط تخم‌ریزی ماهی به مرحله نامطلوبی رسیده و صید ماهی را چه در ایران و چه در روسیه شوروی به حد قابل ملاحظه ای تقلیل داده است.
عوامل نامساعدی که مانع تکثیر طبیعی ماهی و تجدید ذخایر انواع ماهی‌های تجارتی گردیده باعث شده برای حفظ اقتصاد ماهی‌داری دریای خزر تصمیمات کافی گرفته شود که یکی از آنها پرورش ماهی به صورت مصنوعی است.
 
هنوز تکلیف سازمان‌های ورزشی مشخص نشده است!
«سپید و سیاه» نوشت: هنوز تا این ساعت تکلیف سازمان‌های ورزشی بر پایه شایعاتی که اخیرا به‌شدت رواج دارد معلوم نیست. هیئتی که مأموریت بررسی وضع سازمان‌های ورزشی کشور را دارند مرتب جلسات خود را تشکیل می‌دهند و سعی دارند تصمیماتی که می‌گیرند تا اعلام نتیجه قطعی منتشر نشود.
 
«به نام حقوقدانان عرب علیه ایران استفاده سیاسی شده است»!
«سپید و سیاه» نوشت: اعلامیه‌ای که ظاهرا به اسم انجمن حقوقدانان عربی در بغداد به صورت قطعنامه درآمد و در آن ادعاهایی علیه خوزستان و یک نقطه دیگر هم در ترکیه شده بود، در مطبوعات و محافل سیاسی و اجتماعی ایران عکس‌العملی تند و شدید داشت.
یک خبر خصوصی که به تهران رسیده مشعر بر این است که حقوقدانان واقعی کشورهای عربی پس از این جریان، جلساتی ترتیب داده‌اند و موضوع را بررسی کرده‌اند و معلوم شد چنین اعلامیه‌ای به امضای آنها نرسیده و یک کشور عربی که این خبر را پخش کرده خواسته است به نام حقوقدانان عرب استفاده سیاسی نماید.
 
نمایشگاهی از آثار ترکیه در کاخ ابیض تهران دایر شده است!
«سپید و سیاه» نوشت: از هفته گذشته نمایشگاهی از انواع خطوط قدیمی و عکس‌ها و مینیاتورهای گوناگون به وسیله وزارت فرهنگ ترکیه، و به همکاری وزارت فرهنگ و هنر ایران در کاخ ابیض دایر شده که مورد استقبال طبقات گوناگون مردم تهران قرار گرفته است.4
 
https://iichs.ir/vdceve8z.jh8oxi9bbj.html
iichs.ir/vdceve8z.jh8oxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما