گزارش ساواک از شایعاتی که در بازار رواج دارد!/حسنعلی منصور: ایران سیاست تجاوزکارانه ناصر را محکوم می‌کند!/تاریخچه روابط ایران و مصر به روایت منصور از روز ملی شدن کانال سوئز!/نیازی نداریم نیروی مادی خود را صرف تبلیغات برای احیای افتخارات گذشته بکنیم!/دیکتاتورها با صرف هزینه‌های سنگین در امور غیر ضرور مردمشان را از حیث اقتصادی عقب نگه می‌دارند!/حمله به مخالفین داخلی؛ مغرض، مخرب، ستون پنجم!/ما نسبت به هیچ کشوری احساس حقارت نمی‌کنیم و ملت ایران هیچ وقت حقیر نبوده است!/توهین دوباره به منتقدین سیاست‌های دولت؛ ستون پنجم، عناصر مخرب و معدودی خائن!/مسائلی چون کاپیتولاسیون در روابط بین‌الملل بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است!/اوپک: قیمت نفت خام عادلانه نیست!/«بهره حساب‌های جاری در بانک‌ها از بین می‌رود»
7 دی 1343
گزارش ساواک از شایعاتی که در بازار رواج دارد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 7 دی 1343 «اخیرا چند تن از بازاریان از جمله مهدی دواتگران، محمد رازی، حسن معتمد حوله‌فروش، حاجی محمود لباف و حسین محمدی دلال عطاری اظهار نموده‌اند که قرار است سی نفر واعظ برای روزهای ماه رمضان در نظر گرفته شود و به ترتیب سخنرانی کنند و بدین منظور سی نفر واعظ تعیین شده است که اگر چنانچه واعظی دستگیر گردید، مجلس تعطیل نشود و روز بعد واعظ دیگری سخنرانی کند».
این سند می‌افزاید: «مسجد هم مسجد جامع بازار تعیین شده و وعاظ در نظر گرفته‌شده عبارت‌اند از: مروارید، محلاتی1، انواری2، حجازی، گلسرخی، شجونی، شیخ عباسعلی اسلامی و چندین نفر دیگر و بقیه کمبود وعاظ را از قم تأمین خواهند نمود».3
 
حسنعلی منصور: ایران سیاست تجاوزکارانه ناصر را محکوم می‌کند!
حسنعلی منصور، نخست‎‌وزیر، در نطق امروز خود در مجلس سنا اظهار داشت: با قاطعیت و متانت ایران سیاست تجاوزکارانه ناصر را محکوم می‌کند، ایران راه صلح‌جویانه خود را با توجه به اصول منشور ملل متحد با استحکام می‌پیماید.
نخست‌وزیر گفت: آنچه که بنده باید عرض کنم این است که ایران با روش معقولانه و صلح‌طلبانه و تحت رهبری خردمندانه شاهنشاه در سیاست خارجی پس از جنگ بین‌الملل دوم چنان موفقیت‌های شایان اهمیت و تحسینی به‌دست آورده است که واقعا از دیده هیچ فرد منصف اعم از اینکه ایرانی باشد یا خارجی پوشیده نیست.
 
تاریخچه روابط ایران و مصر به روایت منصور از روز ملی شدن کانال سوئز!
نخست‌وزیر در ادامه به روابط ایران و مصر از ملی شدن کانال سوئز و حمایت‌های ایران از دولت مصر در تجاوز اسرائیل، انگلیس و فرانسه پرداخته و اقدامات سال‌های اخیر دولت ناصر را ناشی از نمک‌ناشناسی دانسته و گفت: ما هیچ گونه حس حقارت نداریم چون خوشبختانه 2500 سال است که نه مستعمره بوده‌ایم و نه فرهنگ عقب‌افتاده داریم نه کشوری توانسته است بر ایران مستولی شود. اعراب بر ایران مسلط نشدند، اسلام بود که در ایران رسوخ پیدا کرد و بدین جهت یک کشور اسلامی مانند ایران فرق دارد با اینکه ما با سایر کشورهای اسلامی خاورمیانه که کشورهای عربی را تشکیل می‌دهند قیاس بکنیم. ما یک فرهنگ و تمدن بسیار عمیق و وسیعی داریم که به آن افتخار می‌کنیم و امروز هم با یک سیاست حقیقت‌بینی به امپراتوری گذشته ایران مباهات می‌کنیم، ولی به هیچ وجه من‌الوجوه چشم‌داشتی به سرزمین‌هایی که روزی جزء امپراتوری ایران بود نداریم؛ زیرا که می‌دانیم که دنیا و اوضاع بین‌المللی امروز ایجاب می‌کند که کشورها در حدود و اصولی را که منشور ملل متحد و تقسیمات جغرافیایی امروز آنها را به رسمیت شناخته است تمام کوشش‌های خود را برای بالا بردن سطح زندگی بشر و آن هم دانش و بهداشت و غذای بهتر و زندگانی بهتر است مصروف بکنیم.
 
نیازی نداریم نیروی مادی خود را صرف تبلیغات برای احیای افتخارات گذشته بکنیم!
امروز ایران نیازی ندارد که نیروی مادی خود را صرف تبلیغات برای احیای افتخارات گذشته خود بکند. این افتخارات موجود است و دنیا به آن واقف است. در زمانی که ایران در 1339 در مواجه با یک حملات ناروای رادیو مسکو قرار گرفته بود که خوشبختانه آن سیاست هم تغییر کرد و امروز روابط ما با دولت اتحاد جماهیر شوروی یک روابط بسیار دوستانه و همسایگی بسیار محترمانه روی اصول احترام متقابل قرار گرفته است در آن موقع رئیس‌جمهور مصر به تصور اینکه حملات شدید بیگانگان به ایران ممکن است در سدی که در مقابل این جاه‌طلبی در خلیج فارس قرار گرفته است رسوخ بکند نطقی در اسکندریه ایراد کرده است که ما وقتی که برمی‌گردیم به عقب و برمی‌گردیم به این تلگرافی که الان قرائت کردم این اظهارات جوابگوی تمام نکاتی است که نمایندگان محترم سنا از دولت سؤال فرموده‌اند.
جمال عبدالناصر در آن روز در اسکندریه اعلام داشت که «همکاران استعمار هر کدام به شکلی به ما نگاه می‌کنند و هرچند می‌دانند که در مقابل قدرت و قوت ما ضعیف هستند و در هر آن ممکن است آنان را از میان برداریم ولی مع‌هذا دست از عملیات خود برنمی‌دارند چنانچه در ایام جنگ کانال سوئز شاه ایران به ضدیت با ما برخاست، شاه ایران ما را همیشه مورد حملات خود قرار می‌دهد و بلکه درصدد ایجاد توطئه‌هایی در تحت عنوان پیمان بغداد یا پیمان اتحاد اسلامی برمی‌آید ولیکن این قبیل دسایس و اسباب‌چینی‌ها در هیچ کدام از ماها مؤثر نخواهد بود اگر در موقع دسایس شاه ایران در جنگ کانال سوئز ما ساکت ماندیم و در مقابل تشویقی که شاه ایران از قوای خارجی برای تجاوز به ما نمود حرفی نزدیم دلیل ضعف ما نیست».
بنده تصور نمی‌کنم با مراجعه به سوابق امر یک رئیس دولتی بتواند یا اسناد قاطع‌تری نشان بدهد که ما در مقابل چه سیاستی قرار گرفته‌ایم.
در این لحظه جواد بوشهری، سناتور انتخابی تهران، گفت: اینها را برای ممالک عربی منتشر بفرمایید.
منصور ادامه داد: در همان روز سفیر کبیر وقت ما در قاهره تلگرافی به تهران مخابره می‌کند؛ البته این جملاتی را که بنده در اینجا عرض کردم تمام بیانات ایشان نبود، بلکه شاید ادب و نزاکت ما ایرانیان و احترام به اصول و سنن خود مانع از آن است که بنده تمام مطالبی که در آن روز گفته شده است در محضر سنا قرائت کنم، تلگرافی از سفیر کبیر ایران واصل شد که «حملات جراید با شدت ادامه دارد. دیشب ناصر در نطقی که در اسکندریه نمود اسائه ادب به ساحت مقدس همایونی را به جایی رساند که تحمل آن برای بنده و هر ایرانی شاه‌پرست و میهن‌پرست غیرممکن می‌باشد و در پایان گفت که دستور داده است سفارت آن کشور در تهران برچیده شود. با این ترتیب دیگر بودن بنده در اینجا صورتی ندارد و در صورتی که اجازه می‌فرمایید فورا به تهران مراجعه کنم».
این شمه‌ای بود از جریانی که با قطع رابطه سیاسی بین ایران و مصر روی داد. از آن به بعد هم این تحریکات و سیاستی که از نمایندگان محترم پوشیده نیست ادامه پیدا کرد و این مسئله تنها خاص کشور ما هم نیست همه‌اش صحبت از استعمار و استثمار و تضییع حقوق ملت مصر از طرف نمایندگان می‌شود در همان موقعی که شاهنشاه و دولت و ملت ایران با این حد صمیمانه در مورد رفع غائله کانال سوئز و تخفیف بحران جهانی و به‌وجود آوردن صلح در آن منطقه کوشش کردند در همان موقع هم کشورهای دیگری بودند بسیار زیاد هم بودند که با همین افکار هم‌صدا شدند و در حقیقت به حمایت دولت و ملت مصر برآمدند. یکی از آن کشورها هم آمریکا بود؛ یکی از آن کشورها هم شوروی بود.
 
دیکتاتورها با صرف هزینه‌های سنگین در امور غیر ضرور مردمشان را از حیث اقتصادی عقب نگه می‌دارند!
ولی همان کشورها امروز می‌دانند که این سیاست در حقیقت خاص به حمله ایران و یا کشورهایی مانند ایران نیست؛ یک سیاستی است که هر روز بهانه‌جویی است برای بقا و دوام یک ملتی که از حیث اقتصاد و اجتماعی بسیار عقب‌افتاده‌اند در اثر صرف هزینه‌های سنگین در جهات دیگر که با توسعه اقتصادی و اجتماعی آن ملت تطبیق نمی‌کند و این هم خاص کشورهای دیکتاتوری و خاص افراد جاه‌طلبی است که متأسفانه همیشه کشورهای خودشان و یا مناطقی را به خاک و خون می‌کشند و بالاخره هم سرنوشت آنها در تاریخ موارد مشابهی دارد و بنده از ذکر این مسائل خودداری می‌‌کنم.
 
حمله به مخالفین داخلی؛ مغرض، مخرب، ستون پنجم!
همچنین در اینجا صحبت ملت و دولت در بین نیست ملت ایران متفقا مجالس ایران متفقا دولت ایران متحدا همه دست به دست هم داده و پشت یک رهبری توانا در راه پیشرفت مملکت جهاد می‌کنند و در عین حال هیچ گونه تجاوز و تخطی را به حقوق حقه ایران نه در داخل کشور به وسیله افراد مغرض و مخرب و ستون پنجم نه در خارج از کشور به وسیله عناصر جاه‌طلب و ماجراجو اجازه نخواهد داد.
 
ما نسبت به هیچ کشوری احساس حقارت نمی‌کنیم و ملت ایران هیچ وقت حقیر نبوده است!
ما نسبت به هیچ کشوری اعم از بزرگ و کوچک احساس حقارت نمی‌کنیم؛ زیرا هیچ وقت ایران و ملت ایران حقیر نبوده است. ما هیچ وقت از قید اسارت و بندگی و استعمار رهایی پیدا نکرده‌ایم که این حس حقارت را هر روز برای تهییج افکار عمومی خودمان ضروری بدانیم. ما اگر امروز به الفاظ دیگران و به افکار دیگران توجهی نمی‌کنیم نه این است که غافل هستیم بلکه فکر می‌کنیم ملت ایران راه ترقی و تعالی را دارد با استقامت و ثبات کامل می‌پیماید و هیچ‌گونه نیازی به این مسائل ندارد.
 
توهین دوباره به منتقدین سیاست‌های دولت؛ ستون پنجم، عناصر مخرب و معدودی خائن!
حسنعلی منصور در ادامه سخنان خود بار دیگر به منتقدین داخلی دولت حمله کرده و اظهار داشت: در امر امنیت کشور که تذکری دادم ما تنها با دشمنان خارجی روبه‌رو نیستیم. کشورهایی که تا این حد پول خرج می‌کنند برای اینکه بتوانند رسوخ کنند در دژ مستحکم ممالکی که اثبات زندگانی خودشان ادامه می‌دهند از انجام هرگونه کاری قصور نمی‌کنند. ما کاملا توجه به این شبکه‌ها و به این ستون پنجم‌ها و به این عناصر مخرب داریم. در هر مملکتی هم متأسفانه افراد معدودی خائن پیدا می‌شود، ولی اینها از نظر دولت دور نیست و دولت توجه کامل به این مسائل می‌کند.
 
مسائلی چون کاپیتولاسیون در روابط بین‌الملل بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است!
در حقیقت این یک مسئله‌ای است که ما فقط نسبت به خدمت‌گزارانی در ارتش ایران حقوقی قائل هستیم با حق اینکه هر موقع ضروری تشخیص بدهیم این مصونیت را سلب بکنیم و دولت آمریکا این موافقت را اعلام کرده است و بنده امروز در مجلس محترم سنا با اعلام آن احساس افتخار می‌کنم دیگر وسیله به دست حسودان و بدبینان داده نشود که این مسائل کوچکی که در روابط بین‌المللی بسیار ناچیز و بی‌اهمیت است مشابه آن در تمام کشورها به عناوین مختلف انجام می‌شود و در مقابل یک چنین عظمتی که امروز ایران و ایرانی باید به آن ببالد عنوان کنند و این مسائل را به آن جامه سیاسی بپوشانند. اینها دون شأن مملکت است؛ اینها دون شأن دولت است و اینها بدون تردید محکوم از طرف نمایندگان محترم ملت در مجلس سنا و مجلسین شورای ملی قرار بگیرد.4
 
اوپک: قیمت نفت خام عادلانه نیست!
امروز قطعنامه‌های اوپک منتشر شد و در قطعنامه شماره 50 اعلام شد: «قیمت نفت خام عادلانه نیست».
کمیسیونی مأمور جمع‌آوری اطلاعات و آمار درباره قیمت نفت خام شده است.
مشکل بهره مالکانه بر اساس پیشنهاد کمپانی‌های نفتی حل و فصل خواهد شد. 5
 
«بهره حساب‌های جاری در بانک‌ها از بین می‌رود»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به موجب طرح جدید برای سپرده‌های بزرگ بهره حساب‌های جاری در بانک‌ها از بین می‌رود.
بر اساس این گزارش «طرح جدید شورای پول و اعتبار در مورد یکسان شدن نرخ بهره پس‌انداز و سپرده‌های ثابت بانکی امروز مورد بحث محافل بانکی قرار گرفت».
چند تن از رؤسای بانک‌ها در مورد این طرح اظهار داشتند: با یکنواخت شدن نرخ بهره پس‌انداز در بانک‌ها رقابت‌های بی‌مورد از بین خواهد رفت و اساس کار بر اعتماد مردم به بانک‌ها قرار خواهد گرفت و این اقدام سرمایه‌ها را در بازار به کار خواهد انداخت.6
 

 
https://iichs.ir/vdcj8xev.uqeoizsffu.html
iichs.ir/vdcj8xev.uqeoizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما