مأمورین مسلح پشت بام مدرسه فیضیه مانع سخنرانی روحانیون شدند!/فعالیت‌های مأمورین اطلاعاتی مصری و عراقی در نوار مرزی به گزارش ساواک!/زلزله دو دهکده لار را ویران کرد/پیام شاه به مراسم یک‌هزار و صدمین سالروز تولد زکریای رازی!/«حقوقدانان ایران» تحریکات ناصر را تقبیح کردند!/بحث درباره چگونگی و نحوه اجرای حکم اعدام در کشور ادامه دارد!/اعدام کافی نیست!/طرفدار مجازات اعدام/موافق اعدام در ملأ عام هستم!/دادستان تهران: حکم اعدام را ضروری می‌دانم!/دادستان تهران: حکم اعدام را ضروری می‌دانم!/قرار بازداشت مجدد رئیس و معاون سابق اداره آسفالت شهرداری تمدید شد!
6 دی 1343
مأمورین مسلح پشت بام مدرسه فیضیه مانع سخنرانی روحانیون شدند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 6 دی 1343 «بعدازظهر روز پنجشنبه 3 /10 /43 اطلاع حاصل شد که عده‌ای از طلاب که مسلح به کارد و چاقو می‌باشند قصد دارند در مدرسه فیضیه اجتماع و برخلاف مصالح کشور سخنرانی نمایند که از طرف شهربانی قم پیش‌بینی لازم معمول و مقارن ساعت 15 که طلاب دسته دسته به طور غیرعادی وارد مدرسه فیضیه می‌شدند و اجتماع آنها رو به افزایش می‌رفت پلیس از ورود غیرطلاب به داخل مدرسه مذکور جلوگیری و عده‌ای مأمور مسلح به پشت بام مدرسه گمارده شدند».
در ادامه این سند آمده است: «طلاب چون خود را تحت محاصره کامل مأمورین می‌بینند تغییر روش داده و آقایان شیخ منتظری، شیخ حسین نوری اصفهانی، علی مشکینی که از مدرسین حوزه علمیه هستند پیرامون وحدت نظر طلاب صحبت و در ساعت 17 طلاب با آرامش متفرق و هیچ گونه گفتار خلاف و اتفاقی رخ نداد».1
 
فعالیت‌های مأمورین اطلاعاتی مصری و عراقی در نوار مرزی به گزارش ساواک!
بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 6 دی 1343 «مأمورین اطلاعاتی مصری به کمک مأمورین اطلاعاتی عراقی فعالیت زیادی در نوار مرزی شروع کرده و هدف آنها رخنه در عشایر مرزی ایران و ایجاد آشوب و جنجال می‌باشد».2
 
زلزله دو دهکده لار را ویران کرد
با وقوع زلزله شدیدی در دو قریه از توابع لارستان خسارات زیادی وارد شد و احتمال می‌رود تلفاتی نیز وارد آمده باشد. آنچه مسلم است زلزله دو قریه مزبور را ویران کرده، ولی هنوز از تلفات و میزان خسارات اطلاعی به‌دست نیامده است.3
 
پیام شاه به مراسم یک‌هزار و صدمین سالروز تولد زکریای رازی!
صبح امروز مراسمی به مناسبت یک‌هزاروصدمین سال تولد محمد بن زکریای رازی، پزشک و فیلسوف نامی ایران، با حضور پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، و صالح، رئیس دانشگاه، و عده‌ای از استادان دانشگاه در تالار ابن سینا برگزار شد.
ابتدا پهلبد پیام شاه را به شرح زیر به مناسبت سالگرد ولادت دانشمند بزرگ ایرانی قرائت کرد: در ایران امروز که دوران سازندگی مادی و معنوی وسیعی بر اساس میراث عظیم تمدن و فرهنگ کهن ایرانی آغاز شده است، توجه به مفاخر گذشته مخصوصا ارزش‌های واقعی فکر و ادب و دانش و هنر این سرزمین روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا ملت ایران به خوبی وظیفه و مسئولیت خود را در حفظ و ادامه این میراث عالی و انسانی فرهنگی و مدنی احساس کرده است.
در ادامه دکتر صالح، رئیس دانشگاه، علی‌اصغر حکمت، ذبیح‌الله صفا، محمد محیط طباطبائی، محمد نجم‌آبادی و جلال متینی به ترتیب سخنرانی‌های مختلفی درباره زکریای رازی ایراد کردند.4
 
«حقوقدانان ایران» تحریکات ناصر را تقبیح کردند!
انجمن حقوقدانان ایران دیروز طی قطعنامه‌ای به «تحریکات ضد ایرانی» حکومت سرهنگ عبدالناصر اعتراض کرد و «ادعاهای مضحک» این شخص درباره خلیج فارس و خوزستان را نتیجه عدم اعتدال فکری و بیماری‌های روانی او دانست!
 
بحث درباره چگونگی و نحوه اجرای حکم اعدام در کشور ادامه دارد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزیر دادگستری [: باقر عاملی] در اواخر هفته گذشته اعلام کرد که از این پس محکومین به اعدام در میدان شهر و در حضور تماشاچیان به دار آویخته نمی‌شوند، بلکه حکم اعدام در گوشه‌ای از زندان به مرحله اجرا درمی‌آید.
پس از اعلام این تصمیم، مسئله مجازات اعدام و نحوه اجرای آن در محافل مختلف مورد گفت‌وگو قرار گرفت و این سؤال پیش آمد که آیا هنوز مجازات اعدام لازم است یا آنکه مانند بعضی از کشورها ما نیز باید از این مجازات صرف نظر کنیم.
 
اعدام کافی نیست!
دکتر پاد، استاد دانشکده حقوق، دراین‌باره اظهار داشت: لازم است یادآوری کنم که حکم اعدام به جز در چند کشور در سایر کشورها از بین رفته است. وقتی اساس مجازات اعدام را دنیای متمدن نفی می‌کند، آیا بهتر نیست دستگاه قضایی ما حداقل اصلاحی در وضع اجرای این مجازات بنماید؟
من معتقدم که نظر عدلیه از جهات علمی کاملا پسندیده است؛ زیرا سال‌ها از تهیه و تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به اعدام گذشته. در آن ایام علنی کردن مجازات و ایجاد رعب و ترس در جامعه اثر داشت؛ زیرا وضع ارتباط و سطح فکر مردم با نداشتن مطبوعات و رادیو و کم بودن تعداد باسوادها ایجاب می‌کرد که مجازات علنی اجرا شود، درحالی‌که شرایط امروز کاملا تغییر کرده است و وجود مطبوعات و رادیو و دیگر وسایل نظر قانون‌گذار را از جهت تنبیه تأمین می‌کند.
 
طرفدار مجازات اعدام
آقای علیرضا فداکار، وکیل دادگستری، در مورد تصمیم اخیر دادگستری اظهار داشت: من موافق این نظر آقای وزیر دادگستری هستم. در بیشتر ممالک مترقی اجرای حکم در ملأ عام انجام نمی‌شود؛ زیرا اثر روحی که اجرای حکم اعدام در ملأ عام بین مردم می‌گذارد آن است که احساسات مردم به لحاظ اینکه یک نفر را در آخرین مراحل زندگی می‌بینند ناراحت می‌شود و احیانا ممکن است بین مردم که آشنا به قانون نیستند یا فلسفه کیفر را نمی‌دانند احساسات عکس نظر قانون‌گذار در آنها به‌وجود آید. بنابراین با آنکه از نظر نظم جامعه، طرفدار مجازات اعدام در شرایط اجتماعی مردم وطن خود هستم، ولی از جهات کلی مخالف اجرای حکم اعدام در ملأ عام بوده و نظر دادگستری را دراین‌باره تأیید می‌کنم.
 
موافق اعدام در ملأ عام هستم!
آقای سیدهاشم طباطبائی، وکیل دادگستری، در این مورد اظهار داشت: اگرچه در بسیاری از کشورهای مترقی از جمله کشور آمریکا اجرای حکم اعدام در ملاء عام انجام نمی‌شود و اساسا نحوه اعدام به طرق دیگر از قبیل صندلی الکتریکی آن هم در زندان انجام می‌شود، ولی در ایران با شرایطی که از لحاظ رشد اجتماعی موجود است، اجرای حکم اعدام در ملأ عام تأثیر زیادی برای جلوگیری از ارتکاب جنایت و قتل دارد و حق این است که اجرای حکم در ملأ عام لااقل تا مدتی ادامه داشته باشد. با این توضیح من طرفدار اجرای حکم اعدام آن هم در ملاء عام به خاطر برقراری نظم جامعه و اجرای عدالت هستم.
 
دادستان تهران: حکم اعدام را ضروری می‌دانم!
جهانگیر فیلسوفی، دادستان تهران، عقیده خود را درباره مجازات اعدام و نحوه اجرای آن چنین بیان داشت: آنچه می‌توانم اجمالا دراین‌باره بگویم این است که به نظر من به طور کلی در شرایط امروزی در تمام جوامع مجازات اعدام لازم است، با این تفاوت که هر یک از جوامع براساس امکانات و سوابق ناچارند حکم را به طریق خاصی اجرا کنند.
دادستان تهران افزود: در عین آنکه طرفدار اجرای حکم اعدام هستم، ولی به صورتی که در گذشته عمل می‌شد به نظرم پسندیده نبود و تصمیم اخیر یک اقدام مفید بود.
 
تلفات سرخک
در همدان، سمنان و خلخال شیوع سرخک تلفاتی داشته و ۸۰ درصد بیمارانی که به درمانگاه‌های سمنان مراجعه می‌کنند به سرخک مبتلا می‌باشند.
بیماری سرخک در این شهرستان‌ها شیوع یافته و تلفاتی نیز داشته است.
بیماریهای سرخک و حصبه در قریه حسین‌آباد آبگرمِ همدان شیوع یافته و تاکنون ده نفر قربانی داشته است.
بیماری سرخک در سمنان هم به‌شدت شیوع یافته و عده زیادی از کودکان اهالی مبتلا شده‌اند. هم‌اکنون ۸۰ درصد از بیمارانی که به درمانگاه‌های سمنان و بهداری آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند به سرخک مبتلا می‌باشند.
بیماری سرخچه در دهات خلخال نیز به‌شدت شیوع یافته و در قریه «کلی» واقع در فاصله دو فرسنگی خلخال ظرف سه روز، سی نفر از کودکان اهالی را تلف کرده است.5
 
قرار بازداشت مجدد رئیس و معاون سابق اداره آسفالت شهرداری تمدید شد!
به دنبال مخالفت دادستان دیوان کیفر در مورد قرار بازداشت مجدد آقایان نفیسی، شهردار سابق، و موسوی، مقاطعه‌کار شهرداری، امروز بازپرس مربوطه پس از تحقیقات از آقایان مهندس امیری و مهندس صائبی، رئیس و معاون سابق اداره آسفالت شهرداری، در مورد پرونده دیگری قرار بازداشت مجدد برای آنان صادر کرد.
این دو نفر به قرار صادره اعتراض نمودند و پرونده جهت تعیین تکلیف نهایی در مورد رد یا تعیین قرار بازداشت به محکمه فرستاده شد.6
 
روزنامه اطلاعات، 6 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdceve8z.jh8vei9bbj.html
iichs.ir/vdceve8z.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما