ابراز وفاداری شاپور بختیار به شاه و درخواست برای خروج همیشگی از کشور!/سقوط بهمن در شمشک قهرمان اسکی را به کشتن داد!/با سفارش فوق‌العاده زیاد به خارج، گندم ارزان شد!/ورود گندم از شوروی/صدهزار گوسفند از دامداران ترکیه خریداری می‌شود!/نامه «پزشکپور» به دبیرکل سازمان ملل درباره «تحریکات ناصر»!/پیام گاگارین به مردم ایران!/تأسیس «بنیاد فرهنگ ایران» به فرمان شاه با مدیریت فرح و نایب‌رئیسی اشرف!/وزیر اطلاعات پس از بازگشت از سفر درمانی اروپا همچنان مریض است!/مالیات‌های معوقه/مادری نوزادش را کشت
5 دی 1343
ابراز وفاداری شاپور بختیار به شاه و درخواست برای خروج همیشگی از کشور!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 5 دی 1343 «دکتر شاپور بختیار فرزند محمدرضا... نامبرده بالا در تاریخ 12 /9 /43 طی معروضه‌ای که به پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه تقدیم و عین آن به فرمان مطاع ملوکانه از طریق دفتر مخصوص شاهنشاهی جهت رسیدگی به ساواک ارسال گردیده ضمن تشریح وضع فعلی زندگی خود و عدم امکان ادامه آن در شرایط کنونی در ایران و نیز ابراز وفاداری نسبت به ذات مبارک شاهانه از پیشگاه شاهنشاه استدعا نموده به وی اجازه داده شود از ایران مهاجرت و برای همیشه در خارج از کشور اقامت نماید».
در خلاصه پیشینه شاپور بختیار نیز آمده است: دکتر شاپور بختیار عضو شورای مرکزی سابق جبهه ملی و کمیته مرکزی حزب ایران است که به سبب فعالیت‌های قابل ملاحظه کاندیدای دبیرکلی این حزب نیز بوده است.
نامبرده از جمله سران ناراحت و افراطی جبهه ملی است که از بدو پیدایش جبهه مزبور به نفع آن فعالیت داشته و در سال 1339 در جریان تجدید تلاش این جبهه به اتفاق عده‌ای از هم‌مسلکان خود بار دیگر فعالیت‌هایی را که جبهه مزبور آغاز و در کلیه اقدامات و تحریکات آن به عنوان عضوی فعال و مؤثر شرکت و دخالت داشته است.
مشارالیه تاکنون چندین بار به اتهام اقدام بر ضد امنیت و مصالح عمومی کشور بازداشت و تا چندی قبل نیز دارای فعالیت بوده است.
با توجه به نحوه و چگونگی فعالیت‌های وی در گذشته و افکار ناراحت و جاه‌طلبانه شخص بالا به نظر می‌رسد چون مشارالیه در ایران امکانی جهت فعالیت ندارد قصد دارد مانند برخی دیگر از سران جبهه ملی که به عناوینی به خارج از کشور عزیمت نموده‌اند به نام مهاجرت خاک ایران را ترک و به گروه منحرفین سیاسی در خارج پیوسته و فعالیت‌های مضره و خلاف مصالح خود را تعقیب نمایند.
در پایان این سند می‌خوانیم: «بنا به مراتب معروضه در حال حاضر عزیمت یا مهاجرت دکتر بختیار به خارج از کشور از نظر بخش 312 به مصلحت نمی‌باشد موکول به رأی عالی است».1
 
سقوط بهمن در شمشک قهرمان اسکی را به کشتن داد!
سقوط بهمن در شمشک یک قهرمان عضو تیم ملی اسکی ایران و یک اسکی‌باز اتریشی را کُشت.
صمد کیاشمشکی نیمه‌شب گذشته از زیر بهمن خارج شد و جسد اسکی‌باز اتریشی نزدیک ظهر امروز پیدا شد.
در جاده چالوس سه کامیون و یک بولدوزر زیر بهمن رفتند، ولی سرنشینان آن نجات یافتند، یخبندان شدید در جاده چالوس باعث سقوط یک اتومبیل و مرگ راننده آن شد.
گیلان، آذربایجان و همدان در محاصره برف و کولاک است. ریزش برف در مشهد نیز مدارس را به صورت نیمه‌تعطیل درآورده است.
 
با سفارش فوق‌العاده زیاد به خارج، گندم ارزان شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بهای گندم به علت سفارش فوق‌العاده زیاد تجار و بازرگانان رو به تقلیل است و در آینده هم به علت رقابت تجار باز هم کاهش خواهد یافت.
در بازار گفته می‌شود امسال روی‌هم‌رفته دو بخش دولتی و خصوصی هشتصدهزار تُن گندم وارد کشور خواهند کرد و این رقم نه تنها کمبود گندم سال جاری را تأمین خواهد ساخت، بلکه برای اوایل سال آینده نیز کفاف می‌دهد.2
 
ورود گندم از شوروی
«کیهان» نوشت: گندم‌های خریداری‌شده از شوروی مرتبا در بندر جلفا به مقامات ایران تحویل می‌گردد.
تا ظهر روز پنجشنبه حدود شش‌هزار تن گندم با کشتی به جلفا وارد گردیده است.
گندم‌های رسیده از شوروی به وسیله کامیون و راه آهن به تبریز و رضائیه حمل می‌شود.
یک مقام شرکت معاملات خارجی گفت: به طور متوسط روزانه پانصد تن گندم از شوروی به تهران حمل می‌شود و در جلفا به مأمورین ایرانی تحویل می‌گردد.
 
صدهزار گوسفند از دامداران ترکیه خریداری می‌شود!
شرکت معاملات خارجی صدهزار گوسفند از ترکیه برای تأمین کمبود گوشت مصرفی تهران خریداری می‌کند.
قبلا یکی از دامداران ترکیه پیشنهادی در زمینه فروش ماهیانه بیست‌هزار گوسفند به شرکت معاملات خارجی تسلیم کرده است.
به قرار اطلاع شرکت مزبور تلگرافی دامدار پیشنهاددهنده را برای تنظیم و امضای قرارداد فروش گوسفند به تهران دعوت کرده است. این دامدار در پیشنهاد گذشته خود قید کرده است که می‌تواند ماهیانه بیست‌هزار گوسفند به شرکت معاملات خارجی ایران تحویل دهد و صدهزار گوسفند مورد نظر را ظرف مدت پنج ماه به تهران حمل کند.
ضمنا از دیروز حمل گوسفندان ترکیه از مرز بازرگان به تهران به وسیله کامیون که مربوط به قرارداد امضاشده گذشته می‌باشد شروع شده و روزانه هزار گوسفند به تهران حمل می‌گردد. باقی‌مانده شصت‌هزار گوسفند مورد قرارداد به پانزده‌هزار رأس می‌رسد.3
 
نامه «پزشکپور» به دبیرکل سازمان ملل درباره «تحریکات ناصر»!
بعدازظهر روز پنجشنبه کنفرانس مطبوعاتی و سیاسی حزب پان‌ایرانیست در محل حزب، در حضور عده‌ای از اعضای حزب و مخبرین جراید و خبرگزاری‌ها تشکیل گردید.
در این جلسه از تحریکات مصر ابراز تنفر گردید و نامه رهبر حزب پان‌ایرانیست به دبیر کل سازمان ملل متحد خوانده شد.
پزشکپور، دبیر کل حزب پان‌ایرانیست در این نامه نوشته است: تحریکات ناصر صلح را تهدید می‌کند.4
 
پیام گاگارین به مردم ایران!
یوری گاگارین و پس از وی آقای سعید نفیسی در برنامه رادیویی باشگاه علاقه‌مندان روابط حسن همجواری ایران و شوروی سخن گفتند و سپس در بخش‌های دیگر برنامه فارسی رادیو مسکو هنرمندان ایران که در شوروی اقامت دارند پیامی به مردم ایران فرستادند و تفسیری درباره ورزش و روابط ورزشی ایران و شوروی پخش شد.
در برنامه باشگاه علاقه‌مندان روابط حسن همجواری شوروی با ایران، یوری گاگارین اظهار داشت: وظیفه باشگاه رادیویی تحکیم و توسعه روابط دوستانه بین دو کشور شوروی و ایران است. من از این اندیشه شریف پشتیبانی می‌کنم چون معتقدم که مردم شوروی و ایران دو همسایه نزدیک می‌باشند و باید دوستی نزدیکی داشته باشند؛ به این جهت من در این برنامه شرکت نموده‌ام.
گاگارین افزود: هر سال نوع بشر در تسخیر فضا به موفقیت‌های بزرگی نایل می‌شود و سال 1964 سال پیروزی فضانوردان شوروی بود.5
 
تأسیس «بنیاد فرهنگ ایران» به فرمان شاه با مدیریت فرح و نایب‌رئیسی اشرف!
«کیهان» نوشت: به فرمان شاهنشاه، برای تکمیل و ترویج زبان فارسی و حفظ میراث فرهنگ ایران، «بنیاد فرهنگ ایران» به ریاست افتخاری علیاحضرت شهبانوی ایران تشکیل گردید و آقای دکتر خانلری، وزیر سابق فرهنگ، از طرف علیاحضرت شهبانو به دبیرکلی بنیاد فرهنگ ایران برگزیده شد.
در این فرمان آمده است:
برای کوشش در تهذیب و تکمیل و ترویج زبان فارسی و حفظ و صیانت میراث گران‌بهای فرهنگ ایران به موجب این فرمان مقرر می‌داریم:
1. مؤسسه‌ای به نام بنیاد فرهنگ ایران تأسیس شود؛
2. علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران ریاست افتخاری و والاحضرت اشرف پهلوی نیابت ریاست آن را به عهده بگیرند.
3. فرمان انتصاب دبیرکل بنیاد و اعضای هیئت مؤسسان و امنا از طرف علیاحضرت شهبانوی ایران صادر می‌شود.6
 
وزیر اطلاعات پس از بازگشت از سفر درمانی اروپا همچنان مریض است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بیماری معینیان، وزیر اطلاعات که برای معالجه به اروپا عزیمت نموده بود، همچنان باقی است.
در طی مدتی که ایشان در بیمارستان زوریخ به معالجه پرداخته بود معایناتی انجام گرفته و دستوراتی برای معالجه پای چپ که در زانو آب آورده اخذ نموده، لکن معالجات قطعی انجام نگرفته است؛ به همین جهت ایشان قصد مراجعه به یکی از بیمارستان‌های داخلی را دارد و ممکن است در بیمارستان نمازی شیراز بستری شود.
 
مالیات‌های معوقه
سخنگوی وزارت دارایی اظهار داشت: توسط سازمان جدید هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از 15 مهرماه جاری تا آخر آبان‌ماه در مورد 3150 فقره پرونده رأی قطعی صادر گردید که اغلب آنها مدت‌ها بلاتکلیف و معوّق بوده است.
جمع مبالغ آرای صادره و توافق‌‎های انجام‌شده در ۱۳ هیئت حل اختلاف کمیسیون‌های توافق بالغ بر 124 میلیون و 688 هزار و 591 ریال می‌باشد.
 
مادری نوزادش را کشت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چند روز پیش در چاهی واقع در قریه «رفیع‌آباد» نرماشیر بم جسد متلاشی‌شده نوزادی کشف شد و ضمن تحقیقاتی که به وسیله مأمورین به عمل آمد معلوم گردید زنی به نام گلی این طفل را به طور نامشروع به دنیا آورده و برای حفظ آبروی خود، آن را به داخل چاه انداخته و سپس در شهر سکونت گزیده است با فعالیت مأمورین، گلی و همچنین مادر و برادر او که گفته می‌شود در این ماجرا دست داشته‌اند دستگیر شدند و اکنون بازداشت می‌باشند.7
 
روزنامه اطلاعات، 5 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbsab8.rhbwapiuur.html
iichs.ir/vdcbsab8.rhbwapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما