«کمک آمریکا  به ویتنام و مصر قطع می‌شود»!/اعدام محکومین در ملأ عام لغو شد!/اعدام در ملأ عام اثر عکس دارد!/دنیا فکر لغو حکم اعدام را قبول نکرده است!/وزیر اطلاعات از سفر درمانی اروپا بازگشت و وزیر کار رفت!/سفیرکبیر جدید عراق در تهران/سیاستمدار و اقتصاددان سعودی: دوستی رژیم‌های سلطنتی ایران و عربستان دارای سابقه تاریخی است!/سؤالی که در مجلس مطرح شد: اقدامات دولت درباره ایجاد ذوب آهن به کجا رسیده است؟!/
3 دی 1343
«کمک آمریکا  به ویتنام و مصر قطع می‌شود»!
دین راسک، وزیر خارجه آمریکا  شب گذشته طی یک مصاحبه مطبوعاتی، با توجه به تحولات اخیر ویتنام و روشی که دولت مصر در پیش گرفته است اشاره کرد که قسمتی از کمک آمریکا به ویتنام و مصر قطع می‌شود.
ژنرال خان نیز به سفیر آمریکا سخت حمله کرد و گفت: تا آنجا که به عقل ناقص من می‌رسد روش سفیر آمریکا روش یک سفیر کبیر نیست. اگر ژنرال تیلور در سایگون عاقلانه‌تر رفتار نکند، آمریکا تمام جنوب شرقی آسیا را از دست خواهد داد.
در ویتنام مقدمات انجام تظاهرات ضد آمریکایی شدیدی فراهم می‌شود.1
 
اعدام محکومین در ملأ عام لغو شد!
صبح امروز دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام داشت که مجازات اعدام در ملاء عام لغو شده و از این پس حکم اعدام در زندان به مرحله اجرا درمی‌آید.
وزیر دادگستری اظهار داشت: خبری که امروز من در اختیار خبرنگاران محترم قرار می‌دهم راجع به تغییری است که در آیین‌نامه مجازات اعدام به‌وجود آمده و برای این کار باید مقدمه‌ای بگویم. به طور کلی مجازات علاوه بر تشفی خاطر متضررین از جرم، باید دو نکته را شامل باشد: یکی تنبیه مجرم و دیگری تنبه افراد جامعه. البته باید ضمن اجرای این مطلب ترتیب داده شود که مجرم اصلاح شود، یعنی نوعی با مجرم رفتار شود که مجرم پس از مجازات دنبال جرم نرود و مرتکب تکرار جرم نشود. ولی اگر وضع مجرم آن‌قدر خطرناک باشد که جامعه اصلاح او را کافی نداند باید از جامعه طرد شود. مجرمینی که خطرناک هستند و فساد آنها به حد اعلا باشد باید از جامعه دور باشند و حتی اعدام آنها که بالاترین درجه دور شدن آنهاست باید اجرا شود. با این مقدمه «اعدام» تنبیهی است که موجب طرد مجرم از جامعه و تنبه افراد جامعه باید بشود.
 
اعدام در ملأ عام اثر عکس دارد!
وزیر دادگستری سپس اظهار داشت کاری که ما کرده‌ایم طرز اجرای اعدام را تغییر داده‌ایم؛ به این معنی که قبلا وقت اعدام تعیین می‌شد، چوبه‌دار آماده می‌گردید، مردم جمع می‌شدند و محکوم علیه در میان مردم بالای دار می‌رفت. این طرز معایب زیادی از قبیل اثرات روحی این طرز اعدام در مردم داشت؛ از طرفی اجرای حکم اعدام به آن طرز از جهت خانواده و بستگان محکوم یک اثر نامطلوب داشت و منظره بستگان و اطفال و برادر محکوم که اغلب ناظر چنین صحنه‌هایی بودند قابل وصف نیست؛ درحالی‌که نظر ما از اجرای حکم اعدام فقط حفظ نظم جامعه است و بس.
 
دنیا فکر لغو حکم اعدام را قبول نکرده است!
وزیر دادگستری در پاسخ این سؤال که درباره لغو مجازات اعدام، دادگستری ایران چه نظر و تصمیمی دارد اظهار داشت: مجازات اعدام شاید در چند کشور از بین رفته باشد و اخیرا هم در انگلستان این مجازات لغو شده است، ولی حقوقدانان دنیا هنوز به حد نهایی مطالعه در این مورد نرسیده‌اند و به طور کلی هنوز دنیا این فکر را قبول نکرده است.
وزیر دادگستری در پایان اظهار داشت: از امروز من می‌توانم بگویم که پس از این مجازات اعدام در ملأ عام صورت نخواهد گرفت، بلکه به طوری که اشاره شد در محیط زندان انجام می‌شود.2
 
وزیر اطلاعات از سفر درمانی اروپا بازگشت و وزیر کار رفت!
مطبوعات امروز نوشتند: ساعت 1:30 بعد از نیمه‌شب دیشب آقای معینیان، وزیر اطلاعات، از مسافرت دوهفته‌ای خود به اروپا به تهران بازگشت و مورد استقبال معاونان و رؤسای ادارات وزرات اطلاعات و عده‌ای از روزنامه‌نگاران قرار گرفت. وزیر اطلاعات برای معالجه و استراحت به اروپا رفته بود.3
به قرار اطلاع آقای خسروانی، وزیر کار و امور اجتماعی، بامداد امروز جهت معاینه پزشکی برای مدت کوتاهی به اروپا عزیمت نمود.
 
سفیرکبیر جدید عراق در تهران
«خبرگزاری فرانسه» 23 دسامبر از بغداد گزارش داد: دکتر مصطفی شاکر سلیم به سمت سفیرکبیر عراق در تهران برگزیده شد.
پست سفیرکبیری ایران پس از انتصاب دکتر عبدالحسین زلزله به سمت وزیر سازمان برنامه عراق خالی بود.
دکتر مصطفی شاکر سلیم، سفیرکبیر جدید عراق، استاد مردم‌شناسی دانشگاه بغداد است.4
 
سیاستمدار و اقتصاددان سعودی: دوستی رژیم‌های سلطنتی ایران و عربستان دارای سابقه تاریخی است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ابراهیم شورکی، سیاستمدار و اقتصاددان معروف عربستان سعودی که به منظور دادن یک رشته کنفرانس‌ها درباره «نقش عربستان سعودی در خاورمیانه» به ایران آمده است، دیروز به حضور شاهنشاه بار یافت. وی که در این سفر در دانشگاه‌های تهران، اصفهان و شیراز سخنرانی‌هایی می‌نماید در یک مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ژورنال دو تهران اظهار داشت: عبدالناصر با فرستادن ارتش و مهمات برای پشتیبانی از سیاست و رژیم مخصوص خودش و کوشش در تحمیل سیاست خود به یمن اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.
دکتر شورکی در این مصاحبه اظهار داشت: عالی‌ترین و عادلانه‌ترین راه حل مسئله یمن این است که به این ملت اجازه داده شود هر نوع رژیمی را که می‌خواهد انتخاب کند و البته باید توجه داشت که این امر فقط پس از تخلیه کامل نیروهای مصری از یمن امکان‌پذیر است.
دکتر شورکی سپس به روابط دوستی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: دوستی ایران و عربستان سعودی، که هر دو کشور مسلمان و سلطنتی هستند و دارای احساسات دوستی متقابل می‌باشند، سابقه تاریخی دارد و هر دو کشور با کمونیسم مبارزه می‌نمایند.5
 
سؤالی که در مجلس مطرح شد: اقدامات دولت درباره ایجاد ذوب آهن به کجا رسیده است؟!
ساعت 9 صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست مهندس عبدالله ریاضی تشکیل گردید.
سؤالات زیر در جلسه امروز مجلس شورای ملی تقدیم شد:
ریاست محترم مجلس شورای ملی
متمنی است به دولت ابلاغ فرمایید که برای پاسخ سؤال زیر در زمینه ایجاد کارخانه ذوب آهن در مجلس حاضر شود و پاسخ فرمایند:
1. نتیجه مطالعات دولت در زمینه تشخیص مقدار و نوع آهن در نقاط مختلف کشور چه بوده است؟
٢. هزینه خریداری نصب کارخانه ذوب آهن با ظرفیت‌هایی که به صرفه ملی باشد چقدر خواهد بود؟
3. نظر دولت در استفاده از سرمایه‌های خصوصی و ملی نصب و خریداری کارخانه ذوب آهن چیست؟
4. چه موقع اقدام جدی و عملی در مورد نصب کارخانه ذوب آهن معمول خواهد شد؟
سعید وزیری
ریاست محترم مجلس شورای ملی
متمنی است به رئیس محترم دولت ابلاغ فرمایید که برای پاسخ به سؤال زیر در مجلس حضور یافته و پاسخ بدهند:
دولت در زمینه جلوگیری از تبلیغات و سمپاشی‌های متجاوزانه و به‌خصوص تحریکات ضد صلح بین‌المللی سرهنگ عبدالناصر چه اقدامی به عمل آورده و یا چه مصلحت می‌اندیشد که در مراجع و مراکز بین‌المللی که علاقه‌مند به حفظ صلح پایدار بین‌المللی هستند در این زمینه اقدام لازم معمول فرمایند.
سعید وزیری [: نماینده ابهر] ـ ابوالحسن احتشامی [: نماینده مرند]6
 
روزنامه اطلاعات، 3 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgzt9q.ak97t4prra.html
iichs.ir/vdcgzt9q.ak97t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما