«جزیره شیخ شعیب در زیر سیلاب فرو رفته است»/ «ملک فیصل به ایران سفر می‌کند»؟!/ «بانوان صلح‌جو در حضور اشرف جلسه تشکیل دادند»!/ برندگان بزرگ‌ترین مزایده نفتی ایران تعیین شدند/ قانون حمایت حقوق مؤلفان و هنرمندان به مجلس تقدیم می‌شود/ قیمت ماهی چرا گران است؟/ درباره وام‌هایی که از خارج دریافت می‌شود!/ مأمور اداره آگاهی خودکشی کرد!/ حبس ابد با اعمال شاقه به خاطر قتل همسر و پدر زن!/ بزهای خارجی شیرده به تهران حمل شدند!/
30 آذر 1343
«جزیره شیخ شعیب در زیر سیلاب فرو رفته است» بر اساس گزارش مطبوعات امروز بر اثر بارندگی سیل‌آسا و مداوم جزیره شیخ شعیب در زیر سیلاب فرو رفته است.
ظرف 48 ساعت اخیر بارندگی در اغلب نقاط ادامه داشته و در بعضی از شهرستان‌ها نیز هوا آفتابی ولی سرد بوده است، بر اثر بارندگی‌های شدید اخیر خسارات و خرابی‌هایی مخصوصا در مناطق جنوب وارد آمده است.
جزیره شیخ شعیب در زیر سیلاب فرو رفته و خانه‌های مسکونی بنادر گناوه و دیر از شدت بارندگی و سیل خراب شده و در لار سیل مهیبی جاری گردیده و در بستک از شدت بارندگی خانه‌ها در خطر انهدام است.
  «ملک فیصل به ایران سفر می‌کند»؟! روزنامه «اطلاعات» به نقل از پادشاه عربستان نوشت: بازدید از ایران یکی از آرزوهای من است و ترقی و آبادانی کشور ایران، تحت رهبری شاهنشاه، ما را قلبا مسرور و شاد می‌سازد.
ملک فیصل اظهار داشت: در نظر دارم بعد از انجام مراسم حج از کشورهای دوست و از جمله از پاکستان و کویت دیدن کنم. بازدید از ایران نیز ممکن است در همان زمان صورت گیرد.
  «بانوان صلح‌جو در حضور اشرف جلسه تشکیل دادند»! روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر پنجشنبه جشن سالانه جمعیت بانوان صلح‌جو در حضور والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌‎های زنان ایران، در تالار فرهنگ برگزار گردید.
در ساعت 5:30 بعدازظهر والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به تالار فرهنگ وارد شدند، ابتدا سرود شاهنشاهی نواخته شد و سپس خانم اسکندری، مؤسس جمعیت صلح‌جو، خیر مقدم گفت و از اینکه والاحضرت ریاست جمعیت بانوان صلح‌جو را قبول فرموده‌اند اظهار قدردانی و خرسندی نمود.
در پایان مراسم خانم مهین رصدی اعتماد، عضو جمعیت بانوان صلح‌جو، هدیه‌ای را که تهیه شده بود به حضور والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی تقدیم کرد.
  برندگان بزرگ‌ترین مزایده نفتی ایران تعیین شدند رسیدگی به پیشنهادهای مربوط به بزرگ‌ترین مزایده نفتی دنیا، یعنی بخش یک نفتی ایران واقع در آب‌های خلیج فارس، پایان یافت و در نتیجه شرکت‌های زیر برنده تعیین شدند:
۱. گروه شرکت‌های آجیپ فیلیپس و دولت هندوستان؛
۲. گروه آتلانتیک مرکب از چهار شرکت آمریکایی؛
۳. گروه فرانسوی مرکب از پنج شر کت که در رأس آنها «برود روشرش دو پترول» (ب-ار-پ) قرار دارد؛
4. شر کت شل (ب-پ-م)؛
5. گروه تاید واتر (مرکب از هفت شر کت آمریکایی)؛
به شرکت‌های فوق‌الذکر ابلاغ گردیده است که برای عقد قرارداد از تاریخ 9 دی‌ماه 1343/ 30 دسامبر 1964 به شرکت ملی نفت ایران مراجعه نمایند.
در این مزایده 34 شرکت و مؤسسه بزرگ نفتی جهان در ده گروه شرکت کرده بودند.
کلیه این گروه‌ها از جمله کمپانی‌ها و مؤسسات بزرگ نفتی هستند که صلاحیت فنی و مالی آنها از طرف شرکت ملی نفت مورد تأیید قرار گرفته و در پرداخت هزینه انجام عملیات لرزه‌نگاری دریایی نیز شر کت کرده بودند.
خبر دیگر اینکه تا ده روز دیگر امضای قراردادهای نفتی بین ایران و پنج گروه نفتی مهم جهان که برنده مزایده در فلات قاره ایران در خلیج فارس می‌باشند انجام خواهد شد.
هر یک از برندگان مزایده قسمتی از بخش یک نفتی در خلیج فارس را در اختیار خواهند داشت.
حوزه مزبور چهل‌هزار کیلو متر مربع است، اما برندگان مناقصه تقاضای خود را روی مساحت زمین نداده‌اند، بلکه در مورد منابع نفت و طاقدیسی‌های مربوط به این منابع داده‌اند.
  قانون حمایت حقوق مؤلفان و هنرمندان به مجلس تقدیم می‌شود قانون حمایت از حقوق آثار مؤلفان آماده تقدیم به مجلس است. در این قانون کلیه موارد امکان سوء استفاده و تحریف و تقلید از آثار ادبی اعم از ترجمه و تصنیف و رشته‌های گوناگون هنری (موسیقی، فیلم، تئاتر و...) قید شده و پیش‌بینی‌های لازم برای حمایت از آثار هنری و حقوق مؤلفان و مصنفان و وراث قانونی آنها پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود با تصویب آن بسیاری از مشکلاتی که در کار حفظ حقوق مؤلفان و مصنفان ایرانی برای جلوگیری از تقلب و دزدی ادبی و هنری موجود است و متأسفانه به علت نبودن قانون مخصوص چنان‌که باید مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد برطرف شود.
  قیمت ماهی چرا گران است؟ سؤال زیر در جلسه اخیر مجلس سنا تقدیم شد:  
مقام محترم ریاست معظم مجلس سنا
سؤالی از وزارت دارایی دارد که در زیر به عرض می‌رساند:
خواهش می‌شود به جناب آقای وزیر محترم دارایی ابلاغ فرمایند که برای جوابگویی به مجلس تشریف بیاورند.
1. وضع شیلات و صید ماهی در شمال و جنوب و درآمد حاصل از این ممر چه میزان است؟
٢. نایاب بودن ماهی و گرانی بهای آن به چه علت می‌باشد؟
۳. نقشه و نظر دولت در مورد استفاده از چشمه عظیم ماهی در سواحل جنوبی ایران از چه قرار است و چرا تاکنون در این امر اهتمام نشده است؟
دکتر امیر حکمت
  درباره وام‌هایی که از خارج دریافت می‌شود! روزنامه «اطلاعات» در ستون اقتصادی شماره امروز خود نوشت: تردیدی نیست که اگر وام‌های اعطایی منافع کشور را تأمین کند و از آن جمله نرخ ربح آن ارزان باشد و بتوان از محل وام‌ها از بازارهای بین‌المللی خرید کرد و همچنین استفاده از کارشناسان و یا مقاطعه‌کاران کشور وام‌دهنده جزء شرایط پرداخت وام نباشد استفاده از وام‌های خارجی چندان متضمن خطر نخواهد بود، اما متأسفانه چنین وام‌‎هایی بسیار نادر و استثنائی است و یا حداقل به سازمان‌های دولتی ما پیشنهاد نشده است.
اغلب وام‌های پیشنهادی کشورها در واقع یک نوع اعتبار طویل‌المدت برای تسهیل و توسعه صادرات کشور وام‌دهنده است و به همین جهت، صرف نظر از نرخ بهره گزافی که به این وام‌ها تعلق می‌گیرد، کشورهای وام‌گیرنده ناچارند خریدهای خود را حتی اگر نرخ‌های پیشنهادی مملکت وام‌دهنده بالاتر از نرخ‌های بین‌المللی باشد در کشورهای مزبور انجام دهند. همچنین در اغلب موارد کارشناسان و حتی مقاطعه‌کاران کشور وام‌دهنده جزء لایتجزای وام هستند و در نتیجه این عوامل خساراتی به مملکت وام‌گیرنده وارد می‌آید.1
  مأمور اداره آگاهی خودکشی کرد! ساعت 8:10 دقیقه صبح امروز غلامعلی شریف‌زاده، کارمند شعبه 9 اداره آگاهی، پشت میز اداری خود دست به خودکشی زد.
او اسلحه کمری خود را به روی سینه‌اش گذاشت و گلوله‌ای به قلبش شلیک کرد و نقش زمین شد.
هنوز علت خودکشی این مأمور معلوم نیست و جریان تحت رسیدگی است. او کارمند پایه سه اداری بود و زن و سه فرزند داشت.
خبر دیگر اینکه مادر چهار بچه در بابل به خاطر فقر همسرش و عدم توانایی او برای خریدن قالی برای منزل با خوردن گرد د.د.ت خودکشی کرد و معالجات مؤثر واقع نشد و وی درگذشت.
  حبس ابد با اعمال شاقه به خاطر قتل همسر و پدر زن! جوانی از اهالی یکی از قرای شهرستان میانه که همسر و پدرزنش را سر بریده بود، در دادگاه عالی جنایی محکوم شد و به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم گردید.
محکوم که ربیعلی نام دارد و اینک با یک درجه تخفیف از مجازات اعدام رهایی یافته است، شش ماه قبل یعنی وقت حادثه به پاسگاه ژاندارمری رفت و صریحا اعتراف کرد که چون همسرم به من خیانت می‌کرد، او را سر بریدم و پدرش درخواست کرد که او را هم بکشم و من نیز کشتم.
  بزهای خارجی شیرده به تهران حمل شدند! «کیهان» نوشت: اولین دسته از بزهای خارجی شیرده صبح امروز با هواپیما به فرودگاه مهرآباد رسید و تحویل مأموران موسسه بررسی‌ها و تحقیقات دامپروری حیدرآباد کرج شد.
مسئولان سازمان دامپروری امروز اظهار داشتند: چون در دهات و شهرهای کوچک تولید شیر بسیار اندک بود و در این روستاها سرمایه و قدرت فنی نگهداری گاوهای اصیل وجود نداشت این فکر به‌وجود آمد که از یک نوع دام کوچک کم‌غذا که سرمایه‌گذاری زیادی از نظر خرید دام و تأسیسات لازم نداشته باشد و از طرفی تولید شیر آن نیز قابل توجه باشد انتخاب شود؛ به همین دلیل استفاده از بز شیرده مورد توجه مسئولان امر قرار گرفت و پس از مطالعات لازم بزهای نژاد «سانن» مورد توجه قرار گرفت.2
 
روزنامه اطلاعات، 30 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfxjdy.w6dcmagiiw.html
iichs.ir/vdcfxjdy.w6dcmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما