نخست‌وزیر: باید با تعلیمات حزبی در روح مردم رسوخ کنیم/ دیگر در این کشور فاصله طبقاتی وجود ندارد!/خسروانی: حزب «ایران نوین» مظهر آزادی زحمتکشان در تعیین سرنوشت خود است!/با دگرگونی جامعه نمی‌توانستیم به سنّت‌های منسوخ گذشته پایبند بمانیم!/وزیر دادگستری: نقص مشروطه با تشکیل دولت حزبی ما مرتفع گردید!/کلالی معاون دبیر کل: موفقیت حزب «ایران نوین» قطعی و حتمی است!/خواجه نوری: قسم خورده‌ایم عوام‌فریبی نکنیم!/نخست‌وزیر: دوران کوته‌فکری سپری شده است!/«محمدرضاشاه وظیفه تکامل برنامه‌های پدرش را به عهده گرفته است»!/باید با تعلیمات حزبی در روح مردم رسوخ کنیم!/دیگر در این مملکت اختلاف طبقاتی وجود ندارد!/با افزایش قیمت بنزین سیاست‌بازان حرفه‌ای و افکار منحط و مغرض اشک تمساح ریختند!/در سال آینده به دنبال رسوخ دادن حزب در استان‌ها، شهرها و روستاها هستم!/وضعیت شهرداری‌ها رضایت‌بخش نیست!/جشن انجمن دوشیزگان و بانوان برای تجلیل از «ملکه مادر»!/مادران نمونه‌ای که دوازده الی چهارده فرزند دارند به فرح معرفی شدند!/افتتاح نمایشگاه نقاشی فرشچیان توسط فرح پهلوی!/افزایش نهصدمیلیون ریالی صادرات در هشت‌ماهه اول سال/اعزام نوزده دوشیزه برای تحصیل در رشته پرستاری به انگلیس!/اعدام یک قاتل در زابل/دو شناسنامه برای یک نفر!/اجاره منزل در بندر عباس سه برابر شده است!
۲۵ آذر ۱۳۴۳
نخست‌وزیر: باید با تعلیمات حزبی در روح مردم رسوخ کنیم/ دیگر در این کشور فاصله طبقاتی وجود ندارد!
عصر دیروز، حزب ایران نوین دومین سال تأسیس خود را جشن گرفت و نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در اجتماع بزرگی از رجال و شخصیت‌های مملکتی و افراد حزبی، اعلام داشت که ایجاد واحدهای جدید کشاورزی، استفاده بیشتر از درآمد نفت برای امور عمرانی، تنظیم یک قانون عادلانه مالیات بر درآمد و رفورم اداری جزء برنامه‌های دولت حزب ایران نوین است.
بر اساس گزارش جراید امروز کشور در این اجتماع نخست‌وزیر و گردانندگان دیگر حزب ایران نوین و نمایندگان کشاورزان، فرهنگیان کارگران و جوانان و زنان پیرامون انقلاب شاه و مردم و برنامه‌های حزب ایران نوین سخن گفتند.
 
خسروانی: حزب «ایران نوین» مظهر آزادی زحمتکشان در تعیین سرنوشت خود است!
 در آغاز مراسم، خسروانی، وزیر کار و قائم مقام دبیر کل حزب ایران نوین، طی سخنانی اظهار داشت: این ندای تحول و انقلاب عظیم که از زبان شاهنشاه بزرگ و رهبر عظیم‌الشأن کشور عزیز ما به گوش اجتماع ملت ایران رسید پایه‌های استوار آینده روشن و درخشان ملتی کهن را برقرار ساخت و نور امید به قلوب کلیه افراد جامعه مخصوصا کشاورزان و کارگران ایران تاباند.
روز 6 بهمن‌ماه 1341 اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران به این ندای بیداری و ترقی‌خواهی پاسخ مثبت داد و حزب ایران نوین مولود چنان اتحاد عظیمی بود که از یگانگی شاهنشاه و ملت سرچشمه می‌گرفت.
 
با دگرگونی جامعه نمی‌توانستیم به سنّت‌های منسوخ گذشته پایبند بمانیم!
هم‌مسلکان! با توجه به دگرگونی ساختمان جوامع در دنیای امروز جامعه ما نمی‌توانسته است به سنّت‌های منسوخ و مطرود اجتماع گذشته پایبند بماند. خوشبختانه پدیده‌های عصر درخشان پهلوی که در جهت الزامات تکامل تاریخی است توانسته است که زیربنای اجتماع ما را منقلب سازد و 6 بهمن، که نقطه عطف تاریخ معاصر ماست، این تحول را به منصه ظهور و بروز رسانیده است.
 
وزیر دادگستری: نقص مشروطه با تشکیل دولت حزبی ما مرتفع گردید!
آنگاه دکتر عاملی، وزیر دادگستری و رئیس شورای مرکزی حزب ایران نوین، آغاز سخن کرد و ضمن تشریح وظایف شورای مرکزی حزب و هدف‌های حزب ایران نوین اظهار داشت: نقص مشروطیت ما با تشکیل حزب سیاسی و پیوستن اکثریت قوه مقننه بدان و به‌وجود آمدن دولت حزبی مرتفع گردید و ما را به آینده امیدبخش چنین انقلاب اصیل امیدوارتر کرد.
 
کلالی معاون دبیر کل: موفقیت حزب «ایران نوین» قطعی و حتمی است!
دکتر کلالی، معاون دبیر کل و رئیس کمیته تشکیلات حزب ایران نوین، گزارش اقدامات یک‌ساله حزب را تشریح کرد و اظهار داشت: حزب ما چنان رسالت تاریخی را بر عهده گرفته است که موفقیت آن قطعی و حتمی است؛ زیرا این خواست شاهنشاه و هدف انقلاب شاه و مردم بوده که هیچ نیرویی توانایی انحراف آن را نخواهد داشت.
 
خواجه نوری: قسم خورده‌ایم عوام‌فریبی نکنیم!
محسن خواجه‌نوری، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین، ناطق بعدی جلسه بود که هدف فراکسیون و حزب ایران نوین را تشریح کرد و گفت: ما قسم یاد کرده‌ایم هنگامی که پشت تریبون مجلس هستیم برای عوام‌فریبی برای شهرت سوء استفاده نکنیم.
ما به قرآن مجید قسم یاد کرده‌ایم که مقدسات ملی و مذهبی را روز به روز استوارتر و محکم‌تر بسازیم و سوگند یاد کرده‌ایم که به خواست‌های مردم جواب مثبت بدهیم و در انتهای دوره قانون‌گذاری با سری بلند به حوزه‌های انتخابی خود برویم.
 
نخست‌وزیر: دوران کوته‌فکری سپری شده است!
در این هنگام منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، پشت میکروفون قرار گرفت و طی سخنان مشروح خود چنین اظهار داشت: دوران کوته‌فکری سپری شده و امروز منطق و برنامه و توام شدن نیروی روشنفکران و کارگران است که می‌تواند خواستار این انقلاب شود. اگر ما یعنی شما و من یک خدمت‌گزار کوچک ملت در راه چنین انقلابی نبودیم، مردان و زنانی دیگر برمی‌خاستند و چنین انقلابی را به‌وجود می‌آوردند.
 
«محمدرضاشاه وظیفه تکامل برنامه‌های پدرش را به عهده گرفته است»!
این مشروطه نبود، این مشروطه ناقص بود و با پیشرفت و وضع جهان امروز تطبیق نمی‌کرد.
سردودمان پهلوی، رضاشاه کبیر، انقلابی در این کشور به‌وجود آورد که آن زمان هم انقلابی بزرگ بود، ولی جنگ بین‌المللی دوم تکامل آن را به دست فرزندش گذاشت، اما آثار جنگ و سپس اعمال نفوذ سیاست‌بافانی که هنوز، در هفته گذشته، تصور می‌کردند که دولت من کوچک‌ترین تغییری در هدف خود خواهد داد، به تکاپو افتادند که گردش طبیعی ایران را باز دارند. این افراد در آن مدت متأسفانه برای زمانی کوتاه موفق شدند ولی شاهنشاه ایران این زنجیرها را گسستند.
 
باید با تعلیمات حزبی در روح مردم رسوخ کنیم!
در کشوری که می‌خواهیم با برابری و یگانگی زیست کنیم، در کشوری که می‌خواهیم آزادی بیان و قلم و مشروطیت داشته باشیم، باید با تعلیمات حزبی در روح مردم رسوخ کنیم و این حزب است که چنین وظیفه خطیری انجام می‌دهد و چنین حزبی با افکار روشنفکران، کارگران و دهقانان به هم آمیخته و قشرها دست به هم داده‌اند، چنین حزبی را شاهنشاه نیز تأیید می‌فرمودند.
 
دیگر در این مملکت اختلاف طبقاتی وجود ندارد!
نخست‌وزیر آن‌گاه به هدف‌های حزب ایران نوین و گسترش آن در سراسر کشور و تکیه حزب بر دهقانان و کارگران و روشنفکران اشاره کرد و افزود: حزب ما روی اشخاص خاصی نباید بگردد، حزب متعلق به همه ملت است و هر کس در این راه قصور کرد باید طرد شود، حتی دبیر کل حزب ایران نوین و اگر گردانندگان حزب قصوری نمودند باید شما آنها را استیضاح کنید.
اگر عوامل عقب‌ماندگی از بین رفت، بدون زحمت و مشکلات و مخاطرات نبود، و اینک ما باید یک جهاد ملی را برای پیشرفت اعلام کنیم تا بتوانیم به این افکار بلند تحقق بخشیم. اینک تمام افراد مملکت، که خوشبختانه اختلاف طبقاتی هم دیگر وجود ندارد، باید به ندای این تحول پاسخ بدهند و در راه اجرای هدف‌های انقلاب بکوشند.
 
با افزایش قیمت بنزین سیاست‌بازان حرفه‌ای و افکار منحط و مغرض اشک تمساح ریختند!
منصور سپس به افزایش بهای قیمت نفت و بنزین اشاره کرد و گفت: به دنبال این اقدام چه اشک‌های تمساح که ریخته نشد، اینها همان سیاست‌بازان حرفه‌ای، همان افکار منحط و همان افکار مغرض بودند که نمی‌توانند تشخیص دهند که همین یک ریال‌ها روی هم جمع می‌شود تا خشکسالی زندگی پانزده‌میلیون مردم را به خطر نیندازد.
 
در سال آینده به دنبال رسوخ دادن حزب در استان‌ها، شهرها و روستاها هستم!
برنامه ما در سال آینده از لحاظ حزبی این خواهد بود که حزب در استان‌ها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهات رسوخ پیدا کند.
انتخابات آینده انتخاباتی خواهد بود که حزب ایران نوین می‌تواند به ملت ایران با توجه به خواسته‌های واقعی مردم عرضه کند و نمایندگان واقعی مردم را به مجلس اعزام دارد.1
 
وضعیت شهرداری‌ها رضایت‌بخش نیست!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، همچنین امروز با حضور در مجلس سنا و در پاسخ به سؤال سناتور متین‌دفتری درباره قانون انجمن شهر گفت: بنده نیز معتقدم که وضع شهرداری‌ها چه در تهران و چه در شهرستان‌ها رضایت‌بخش نیست.
لایحه جدید شهرداری و تشکیل انجمن‌های شهر تا چند روز دیگر تقدیم قوه مقننه می‌شود و امیدوارم با تصویب این قانون انجمن‌های شهر در تمام کشور به معنای حقیقی تشکیل گردد.
متین‌دفتری نیز گفت: تا به حال وعده زیادی داده شده است، ان‌شاء‌الله این بار آقای نخست‌وزیر به وعده خود وفا کنند و هر وقت لایحه انجمن‌های شهر را آوردند آن وقت تشکر می‌کنم و اگر هم به وعده خود وفا نکردند، سؤال خود را تکرار خواهم کرد.
در ادامه پروفسور اعلم گفت: چاقوکشی در این مملکت به طرز عجیبی شیوع پیدا کرده است و اگر این موضوع عمومیت پیدا کند وحشت زیادی بین مردم تولید خواهد کرد؛ به طوری که اگر فردا نوکر شما جنس گران خرید و شما گفتید چرا گران خریده‌اید به شما چاقو خواهد زد! (خنده سناتورها).
وی ادامه داد: دولت باید در مورد چاقوکش‌ها شدت عمل نشان بدهد و علاوه بر اینکه آنها را باید به نقاط بد آب و هوا تبعید کند کفیل سنگین نیز از آنها اخذ نماید.2
 
جشن انجمن دوشیزگان و بانوان برای تجلیل از «ملکه مادر»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: از ساعت 5 بعد از ظهر دیروز به مناسبت «روز مادر» مراسم شورانگیزی در انجمن دوشیزگان و بانوان صورت گرفت. در این مراسم، عده کثیری از دوشیزگان و بانوان پایتخت حضور داشتند.
در ابتدا خانم ضیاء اشرف نصر، سرپرست دبیرخانه انجمن، ضمن اشاره به تاریخچه «روز مادر» و اشاره به مقام احترام‌انگیز مادر، به تجلیل از علیاحضرت ملکه پهلوی، مادر گرامی شاهنشاه، پرداخت و گفت: در این روز، در مراسمی که برای بزرگداشت مقام مادر برگزار می‌شود، بر همه ما واجب است که در برابر علیاحضرت ملکه پهلوی، مادر والاگهر شاهنشاه ایران که پرچمدار نهضت زن ایرانی به‌شمار می‌روند و فرزند برومندشان با انقلاب 6 بهمن تحول همه‌جانبه‌ای را در مملکت ایجاد کرده‌اند و حقوق حقه زنان را نیز اعطا فرموده‌اند، سر تعظیم و ستایش فرود آوریم.
 
مادران نمونه‌ای که دوازده الی چهارده فرزند دارند به فرح معرفی شدند!
روزنامه «اطلاعات» همچنین در گزارش دیگری نوشت: صبح امروز به مناسبت «روز مادر» مراسم باشکوهی در پیشگاه علیاحضرت شهبانوی ایران در زایشگاه فرح، انجام شد و سه مادر نمونه سال به حضور علیاحضرت معرفی شدند و علیا حضرت جوائز مادران سال را اعطا فرمودند.
مادران نمونه سال که امسال با همکاری وزارت فرهنگ و بنگاه حمایت مادران و نوزادان انتخاب شده‌اند، به حضور علیاحضرت شهبانو معرفی شدند و علیاحضرت شهبانو جوایز مادران را که چک‌هایی به مبلغ پنجاه‌هزار ریال برای هر یک بود به آنان اعطا فرمودند.
بانوان مذکور عبارت بودند از: خانم انیس تقی‌زاده، مادر دوازده اولاد، خانم فخرالملوک صلاحی مادر چهارده اولاد و خانم رقیه قهرمانی، مادر چهارده فرزند.
 
افتتاح نمایشگاه نقاشی فرشچیان توسط فرح پهلوی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در حضور شهبانو نمایشگاه نقاشی فرشچیان افتتاح شد.
ساعت 6 بعد از ظهر پریروز در پیشگاه علیاحضرت شهبانو نمایشگاهی از آثار نقاشی آقای «محمود فرشچیان» در تالار فرهنگ گشایش یافت.
در این مراسم مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، و جمعی از شخصیت‌های هنری و فرهنگی شرکت داشتند.
در این نمایشگاه در حدود پنجاه تابلوی مینیاتور اثر آقای محمود فرشچیان که تاکنون چندین بار موفقیت‌های شایان توجهی در این زمینه به‌دست آورده به معرض نمایش گذاشته شده است.
فرح پهلوی پس از تماشای کلیه تابلوها دفتر یادبود نمایشگاه را امضا کرد و آقای فرشچیان تابلوی «دو مرغ افسانه» را به حضور علیاحضرت تقدیم داشت.
 
افزایش نهصدمیلیون ریالی صادرات در هشت‌ماهه اول سال
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» در هشت‌ماهه اول سال جاری ۹۰۰ میلیون ریال معادل 12 میلیون دلار  بر صادرات کشور افزوده شده و ایران در هشت‌ماهه امسال حدود 6400 میلیون ریال صادرات داشته است.3
 
اعزام نوزده دوشیزه برای تحصیل در رشته پرستاری به انگلیس!
«کیهان» نوشت: بامداد امروز نوزده نفر دوشیزگانی که از طرف شرکت ملی نفت ایران برای تحصیل در رشته پرستاری انتخاب شده‌اند به انگلستان عزیمت کردند.
این عده از میان 499 نفر داوطلب از طریق مسابقه و مصاحبه برگزیده شده‌اند و عموم آنان طی دوران تحصیل در شمار دانش‌آموزان ممتاز بوده و دوره دبیرستان را با موفقیت به پایان رسانیده‌اند.
دوشیزگان اعزامی روز چهارشنبه هفته گذشته به دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، معرفی شدند.
 
اعدام یک قاتل در زابل
«کیهان» نوشت: سحرگاه امروز قاتلی در زابل به دار آویخته شد. محکوم به اعدام که محمد نوری نام داشت، یک سال قبل جوانی به نام رستم میر را به ضرب گلوله در زابل کشته و گوسفندانش را به سرقت برده بود.
قاتل 28 ساله پس از دستگیری در دادگاه عالی جنایی به اعدام محکوم شد.
 
دو شناسنامه برای یک نفر!
روزنامه «کیهان» نوشت: در قرای چاپلق ازنا (خوزستان) بیشتر مردم دو شناسنامه دارند و این امر در حال حاضر برای مأمورین نظام وظیفه که جهت جلب و اعزام مشمولین به خدمت وارد این محل شده‌اند ایجاد مشکل کرده است.
نکته دیگر اینکه هستند جوانانی که در حال حاضر بیش از یک سال است خدمت زیر پرچم خود را انجام می‎‌دهند ولی مأمورین نظام وظیفه به استناد به دفاتر آمار مجددا آنها را برای اعزام به خدمت احضار می‌کنند. در اینجا تنها مطلبی که برای مأمورین نظام وظیفه غیر قابل قبول است و اصولا به آن توجهی ندارند این است که جوان مورد نظر آنها هم‌اکنون در حال انجام وظیفه می‌باشد.
 
اجاره منزل در بندر عباس سه برابر شده است!
«کیهان» نوشت: کمبود مسکن و ترقی بهای اماکن استیجاری مشکلاتی است که این روزها اهالی بندرعباس با آن مواجه هستند.
علت این امر را باید در شروع ساختمان اسکله بزرگ بندرعباس و ورود مهندسین و سایر اعضای فنی و غیر فنی اسکله به این شهر جست‌وجو کرد.
از این نظر که این عده چون حقوق و مزایای بیشتری دارند کرایه بیشتری می‌پردازند و در نتیجه صاحبان اماکن میزان کرایه را افزایش داده، از مستأجرین بومی تقاضای تخلیه ساختمان‌های خود را می‌کنند.
برای نمونه می‌توان گفت اجاره هر خانه درجه دو که سابقا ماهیانه یک‌هزار ریال بود به دو تا سه‌هزار ریال رسیده است و میزان اجاره ساختمان‌های درجه یک نیز از دوهزار ریال به پنج الی هفت‌هزار ریال و در بعضی موارد تا پانزده‌هزار ریال افزایش پیدا کرده است.
نکته دیگر این که در حال حاضر خانه خالی بسیار کم است و اکثر مأمورین دولتی و مستأجرین سابق سرگردان‌اند. مستأجرین و کارمندان بومی تقاضا دارند وزارت آبادانی و مسکن برای جلوگیری از افزایش اجاره بهای منازل و تثبیت نرخ آن اقدام سریع معمول دارد.4
 
https://iichs.ir/vdciw5az.t1avz2bcct.html
iichs.ir/vdciw5az.t1avz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما