گزارش شهربانی از اعلامیه‌ای که «از جانب طلاب» و در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی تهیه شده است!/ اجتماع بزرگ در مدرسه فیضیه و اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی/ اعتراض «اتحادیه دانشجویان ایرانی مقیم وین» به تبعید آیت‌الله خمینی/ پاسخ آیت‌الله میلانی به نامه آیت‌الله آملی!/ وام یک‌ونیم میلیون دلاری برای شرکت هواپیمایی ملی ایران!/ هنوز هیچ مسافر ایرانی به مسکو نرفته است!/ مستشار جدید سفارت انگلیس در تهران/ مستشار سفارت انگلیس در ایران «رئیس الخلیج» شد!
20 آذر 1343
گزارش شهربانی از اعلامیه‌ای که «از جانب طلاب» و در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی تهیه شده است!
سرهنگ پرتو، رئیس شهربانی قم، در گزارشی به رئیس اداره اطلاعات شهربانی خبر داده است که صبح امروز در مدرسه فیضیه یک برگ اعلامیه خطی به امضای اصناف و بازرگانان قم نصب شده است. در این اعلامیه که به گزارش شهربانی از جانب طلاب تهیه شده آمده است: به منظور تعقیب هدف بازرگانان و اصناف تهران مبنی بر تعطیل روز 20 آذر و اعتراض به قانون‎‌شکنی و اختناق و تبعید آیت‌الله خمینی، بازرگانان و اصناف قم از عموم اهالی و طلاب دعوت می‌نمایندکه عصر روز مذکور در مسجد امام اجتماع نمایند.
بر پایه همین گزارش، اعلامیه چاپی دیگری به امضای «مکتب دوستان محمد و آل محمد» مبنی بر دعوت اهالی تهران به مسجد سیدعزیزالله، الصاق شده بود که به وسیله مأمورین ساواک کنده شد.1
امروز همچنین متن سخنرانی آیت‌الله مرعشی نجفی در مسجد بالاسر2 به صورت پلی‌کپی در هفت صفحه در بعضی از نواحی بازار تهران و مجامع مذهبی توزیع گردید.3
 
اجتماع بزرگ در مدرسه فیضیه و اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی
نشریه «انتقام» نیز خبر داد که در اجتماع انبوهی که امروز در مدرسه فیضیه قم برپا شده بود، یکی از فضلا در حضور حضرت آیت‌الله نجفی سخنان جامع و مستدلی درباره اهداف عالیه حضرت آیت‌الله خمینی ایراد و مراتب وفاداری کامل حوزه علمیه را نسبت به زعیم عالی‌قدر خود اعلام و دولت را درباره تبعید غیرقانونی معظم له استیضاح کرد.4
 
اعتراض «اتحادیه دانشجویان ایرانی مقیم وین» به تبعید آیت‌الله خمینی
خبر دیگر اینکه در تازه‌ترین شماره از نشریه «اتحادیه دانشجویان ایرانی مقیم وین» به تبعید آیت‌الله خمینی اعتراض شد. این نشریه خبر داده است که اعتراضیه‌ای نسبت به تبعید آیت‌الله خمینی تهیه و برای آیت‌الله شریعتمداری در قم، آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی در مشهد، آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی در نجف، آیت‌الله سیدمحسن حکیم در نجف، برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی، و سازمان ملل ارسال نموده‌اند.5
 
پاسخ آیت‌الله میلانی به نامه آیت‌الله آملی!
امروز آیت‌الله میلانی به نامه آیت‌الله آملی درباره اعمال ضد اسلامی رژیم شاه و تبعید آیت‌الله خمینی پاسخ داده و تصریح کرد: آیا امت اسلامی وظیفه ندارد در قبال تصویب احکام و قوانینی که مخالف اسلام و قرآن کریم و قوانین مملکتی و منشور ملل است، انتقاد کند؟ آیا نبایستی آشکارا مطالبه حقوق خود بنماید و بگوید حق مردم را به خودشان واگذار کنید؟ آیا باید بسوزد و بسازد و نگوید هر تصویبی که متصدیان امور بنماید، مادامی که به امضای طراز اول روحانیت نرسد مورد قبول و رضای ملت نیست و تصویب‌کنندگان نماینده ملت نیستند و در موقع خود به جزای عمل خود خواهند رسید؟
آیا ملت وظیفه ندارد بگوید آن قدر از بیت‌المال این مملکت و قرض‌های کذایی که باید به مصرف آسایش و رفاه حال مردم برسد، سوء استفاده ننمایند؟ آیا امت اسلامی وظیفه ندارد بگوید این کشور مذهبی را تحت نفوذ بیگانگان و عمال آن قرار ندهید و نگذارید در همه شئون دخالت کنند؟ آیا ملت وظیفه ندارد مفاسد و عواقب مصوبات گذشته و تصویب‌نامه‌های محرمانه خطرناک آینده را که مضر به حال دین و دنیا و مصالح فردی و اجتماعی این مملکت است به مقامات و مصادر امور بگوید؟ آیا وظیفه ندارد بگوید با داشتن این همه مواهب الهی چرا وضع اقتصادی به حدی برسد که هر روز بر کسادی بازار افزوده و گرسنگی و فقر بیشتر می‌شود؟
آیا امت اسلامی وظیفه ندارد بگوید چرا حضرت آیت‌الله خمینی دامت برکاته را که یکی از مراجع تقلید و مصونیت قانونی دارند، به خارج کشور برده‌اید و جمعی از علما و خطبا و دانشمندان و اساتید دانشگاه و مردم بی‌گناه را زندانی نموده‌اید؟ آیا وظیفه ندارد بگوید چرا گویندگان و نویسندگان بی‌ارزش به مقام شامخ روحانیت بی‌ادبی کرده و حقایق را تحریف می‌نماید؟
روحانیت به جز دفاع از ناموس اسلام و حریم مملکت اسلامی مقصودی ندارد و به حول و قوه الهی و به یمن توجهات حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه به دفاع خود ادامه خواهد داد و وابستگی به جایی نداشته و نخواهد داشت و حامی این آب و خاک کشور جعفری و تمامیت ارضی آن است و راضی نمی‌شود به جان و مال مردم تعرض بشود و خواستار آرامش و آسایش ملت است تا بتواند مطالب منطقی خود را بگوید.
خواسته حضرت آیت‌الله خمینی خواسته همه مجامع روحانی و دینی است و اهدافشان همان است که قدری از آنها را حضرت معظم له بیان نموده‌اند و بازگشت حضرتشان به این کشور مورد انتظار روحانیت و سایر طبقات ملت است و البته بعضی مسائل موجب غفلت از اصل مطلب نخواهد شد.6
 
وام یک‌ونیم میلیون دلاری برای شرکت هواپیمایی ملی ایران!
«تهران‌مصور» نوشت: هفته گذشته قرارداد وام 1/5 میلیون دلاری سازمان عمران بین‌المللی به شرکت هواپیمایی ملی ایران در سازمان برنامه به امضا رسید.
بر اثر امضای این قرارداد شرکت هواپیمایی ملی ایران قادر خواهد بود فعالیت خود را در خطوط بین‌المللی گسترش دهد. وام مذکور صرف تربیت کادر فنی و عملیاتی شرکت خواهد شد.
 
هنوز هیچ مسافر ایرانی به مسکو نرفته است!
با آنکه بیش از یک ماه از نخستین پرواز مستقیم بین مسکو ـ تهران می‌گذرد و هواپیماهای شوروی هفته‌ای  یک بار روزهای چهارشنبه در راه بازگشت خود از خاور دور وارد تهران می‌شوند هنوز هیچ مسافر ایرانی با هواپیماهای مذکور به مسکو مسافرت نکرده است.
گفته می‌شود علت آن سرمای شدید مسکو می‌باشد، ولی در بهار و تابستان مسافران ایرانی از این خط استفاده خواهند کرد.
فاصله تهران تا مسکو 2695 کیلومتر است که هواپیماهای شوروی این فاصله را طی 4:30 ساعت طی می‌کنند.
 
مستشار جدید سفارت انگلیس در تهران
«تهران‌مصور» نوشت: مستشار جدید سفارت انگلیس در ایران که به زودی وارد تهران خواهد شد چارلز دیگن نام دارد.
وی نیز مانند هوراس فیلیپس، مستشار سابق سفارت انگلیس، کارشناس امور خاورمیانه است و ده سال پیش پس از تجدید روابط انگلیس و ایران برای اولین‌بار همراه سردنیس رایت، سفیر انگلستان، به ایران آمد.
 
مستشار سفارت انگلیس در ایران «رئیس الخلیج» شد!
«تهران‌مصور» در خبر دیگری نوشت: تا یک هفته دیگر فیلیپس، مستشار سابق سفارت انگلیس در تهران که اخیرا تغییر مأموریت یافته، به محل مأموریت جدید خود حرکت می‌کند. فیلیپس در پست جدیدش به سمت کمیسر انگلیس در خلیج فارس تعیین شده است.
پست کمیسر انگلیس در خلیج فارس از هشتاد سال قبل تاکنون وجود داشته و کسی که بدین سمت منصوب می‌گردد عرب‌ها به او «رئیس‌الخلیج» می‌گویند.
کمیسر انگلیس در خلیج فارس به امور سیاسی، اقتصادی و نظامی شیخ‌نشین‌ها و حکومت‌های سواحل عربی خلیج فارس رسیدگی می‌کند. سابقا این پست سیاسی وابسته به حکومت هندوستان بود و دستورات صادره دولت انگلیس مستقیما از دهلی به رئیس‌الخلیج می‌رسید، ولی بعد از استقلال هندوستان، این پست سیاسی به وزارت امور خارجه انگلستان منتقل گردید و مأمورینی که به این سمت منصوب می‌شوند از طرف وزارت خارجه آن کشور مأموریت می‌یابند.7
 
https://iichs.ir/vdcivpaz.t1av32bcct.html
iichs.ir/vdcivpaz.t1av32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما