شاه: غرب از دوستان خود غافل است!/«قانون مالیات بر درآمد مورد بررسی نهایی قرار گرفته است»/وزیر امور خارجه: درخواست کشورهای توسعه‌نیافته برای تجارت عادلانه درخواستی برای دریافت خیریه نیست!/مدیر کل جدید سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب شد/اعطای نشان به سفیر کبیر پاکستان/قطعنامه‌های اوپک ۷ دی منتشر می‌شود/مجلس علاوه بر سه ماه تابستان، بیست روز در زمستان و بیست روز هم در بهار تعطیل خواهد بود!/کلیه قراردادهای ساختمانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد!/هواپیمایی در نزدیکی ری سقوط کرد/مجروح شدن وابسته مطبوعاتی شوروی و نماینده شرکت ملی نفت در یک تصادف
18 آذر 1343
شاه: غرب از دوستان خود غافل است!
«یونایتدپرس» 8 دسامبر از مونیخ گزارش داد: روزنامه «زود دویچه سیتونک» در شماره اخیر خود خلاصه‌ای از مصاحبه‌ای را که خبرنگار آن روزنامه با شاهنشاه ایران انجام داده منتشر ساخته است.
در این مصاحبه شاهنشاه از متحدین غربی انتقاد کرده‌اند که چرا نسبت به دوستان خود غفلت می‌ورزند و درحالی‌که به ملت‌هایی که دوستی آنها را باید خرید پاداش می‌دهند.
روزنامه مزبور در مقاله‌ای تحت عنوان «غرب از دوستان خود غافل است» و از قول اعلیحضرت محمدرضاشاه پهلوی شاهنشاه ایران نوشته است: «من متحیرم چرا آلمان غربی به مصر و جمال عبدالناصر کمک می‌کند. ما قصد نداریم در برلن شرقی کنسولگری دایر کنیم یا رژیم آن کشور را به شکلی به رسمیت بشناسیم، اما از اینکه می‌بینیم آلمان غربی به کشوری مانند مصر که هیچ کاری جز ایجاد آشوب در منطقه ما نمی‌کند بیش از کشور ما کمک می‌نماید دچار حیرت می‌شویم».
ما می‌خواهیم با آلمان غربی همکاری کنیم و در جست‌وجوی آنیم تا آنجا که می‌توانیم وضع این همکاری را بهبود بخشیم. ما حتی قبل از بحران موشکی کوبا از سیاست تخفیف بحران پیروی می‌کردیم و هم‌اکنون نیز با کشور همسایه‌مان شوروی روابط حسن هم‌جواری داریم.
این روابط حسن همجواری ناشی از آن نبوده که ما اصول و یا پیمان‌هایمان را رها سازیم. در این مورد هیچ چیز تغییر نکرده است.
پادشاه ایران دولت مصر را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و گفت: سیاست خارجی قاهره یک سیاست امپریالیستی است. من نمی‌دانم غرب درباره ناصر خود را فریب می‌دهد یا آنکه بار دیگر در مقابل فشار قاهره از دعاوی خود صرف نظر کرده و عقب‌نشینی می‌نماید؟ خود شما دراین‌باره قضاوت کنید.
شاه همچنین گفت: «غرب گمان می‌کند می‌تواند بدون هیچ خرجی دوستان خود را نگاه دارد درحالی‌که منابع خود را برای ملت‌هایی که دوستی‌شان را در هر موردی باید خرید به هدر می‌دهد».1
 
«قانون مالیات بر درآمد مورد بررسی نهایی قرار گرفته است»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کلیات قانون جدید مالیات بر درآمد به‌خصوص «سیاست مالیاتی» که از طرف وزارت دارایی تهیه شده است بین وزرای اقتصادی و سازمان‌های اقتصادی دولت مورد بررسی و مطالعه نهایی قرار گرفته است.
وزارت دارایی مطالعات خود را در زمینه‌های فوق تمام کرده و طرح نهایی خود را تسلیم نخست‌وزیر نموده است. این طرح هم‌‎اکنون در مرجع عالی اقتصادی دولتی از نقطه نظر مصالح اقتصادی کشور مورد مطالعه می‌باشد.
در طرح مزبور سیاست مالیاتی نسبت به صنایع و صادرات کشور، جنبه حمایتی دارد، اما این حمایت، حمایت مطلق از همه صادرات یا همه صنایع نیست، بلکه آن دسته از صنایع یا صادرات مورد حمایت قرار خواهند گرفت که برای رشد اقتصادی مؤثر و لازم شناخته شده باشند.
 
وزیر امور خارجه: درخواست کشورهای توسعه‌نیافته برای تجارت عادلانه درخواستی برای دریافت خیریه نیست!
عباس آرام، وزیر امور خارجه، در نوزدهمین دوره اجلاسیه سازمان ملل متحد اظهار داشت: سازمان ملل متحد باید یک نیروی صلح که قادر به تضمین حکومت قانون در مناسبات بین‌المللی باشد در اختیار داشته باشد و به نیروهای سازمان ملل در قبرس باید اختیارات وسیع‌تری برای استقرار امنیت در این جزیره داد.
آرام درجلسه دوشنبه 16 آذر مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنان مشروح خود پس از تبریک به رئیس مجمع عمومی اظهار داشت: آقای رئیس! اینک میل دارم به مسئله‌ای توجه کنم که نه تنها مورد نگرانی کشور من بلکه عده زیادتری از کشورهایی است که نمایندگانش در این مجمع گرد آمده و در حقیقت اکثریت جامعه بشری را تشکیل می‌دهند. می‌خواهم بار دیگر مسئله عقب‌ماندگی و دشواری‌های ملل در حال پیشرفت را در معرض توجه این مجمع قرار دهم.
کنفرانس اخیر بازرگانی و توسعه مللی که کمتر پیشرفت کرده‌اند مجال دیگری داد که بعضی از جهات مهم مبارزه‌ای را که در مقابل اوضاع اقتصادی و اجتماعی فعلی دارند به اطلاع هیئت جامعه جهانی برسانند و با همکاری مللی که پیشرفته‌ترند راه حل‌های کافی برای دشواری‌های خود پیدا کنند.
آنچه ملل در حال پیشرفت همواره در پی آن بوده‌اند آن است که تجارت خود را بر مبنای عادلانه و منطقی توسعه بخشند. این توقع را به هیچ وجه نباید به عنوان درخواست کمک و خیرات تلقی و تفسیر کرد.
 
مدیر کل جدید سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب شد
وزارت اقتصاد اعلام کرد: به دستور وزیر اقتصاد [: علینقی عالیخانی]، تیمسار دریابان شیبانی به سمت مدیر کل جدید سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب و مشغول کار شد.
تاکنون این سمت را مهندس کهکشان عهده‌دار بود.
 
اعطای نشان به سفیر کبیر پاکستان
سخنگوی وزارت امورخارجه امروز اعلام کرد که به مناسبت خدمات ارزنده‌ای که آقای سیدطیب حسین، سفیرکبیر پاکستان در دربار شاهنشاهی انجام داده است به دریافت یک قطعه نشان درجه اول همایون مفتخر گردید.
 
قطعنامه‌های اوپک ۷ دی منتشر می‌شود
خبرگزاری «رویتر» 6 دسامبر از بغداد گزارش داد: عبدالعزیز الوتاری، وزیر امور نفت عراق، امروز گفت: کنفرانس سازمان اوپک در جاکارتا که هفته گذشته به پایان رسید قطعنامه‌های سری مهمی تصویب کرده است.
وتاری ضمن اظهاراتی که در روزنامه «المنار» به چاپ رسیده اظهار داشت که کنفرانس اخیر یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های اوپک بود.
در اعلامیه‌‎ای که در پایان کنفرانس اوپک انتشار یافت گفته شد کنفرانس 5 قطعنامه که یکی از آنها به بهره مالکانه مربوط می‌شود تصویب کرده است.
این قطعنامه‌ها روز ۲۸ دسامبر (7 دی) بعد از آنکه مورد تصویب دولت‌های عضو اوپک قرار گرفتند منتشر می‌شوند.2
 
مجلس علاوه بر سه ماه تابستان، بیست روز در زمستان و بیست روز هم در بهار تعطیل خواهد بود!
کمیسیون مأمور رسیدگی به آیین‌نامه داخلی مجلس شورای ملی به کار خود خاتمه داد و گزارش کمیسیون در هفته آینده در جلسه علنی مجلس مطرح خواهد شد.
به موجب این طرح تغییراتی در نحوه و مدت تعطیلات مجلس شورای ملی پیش‌بینی شده است. امروز الموتی، عضو کمیسیون مذکور، به خبرنگار «کیهان» گفت: یکی از مواردی که در آیین‌نامه گنجانیده شده است به رئیس مجلس اجازه می‌دهد که از 10 دی تا 1 بهمن هر سال، مجلس را تعطیل کند.
تعطیلات نوروزی مجلس نیز از 28 اسفند آغاز می‌شود و تا 20 فروردین سال بعد ادامه می‌یابد.
الموتی گفت: اصلاح دیگری که در آیین‌نامه داخلی مجلس به عمل آمده است تغییر مدت تعطیلات تابستانی مجلس است. به موجب طرح جدید تعطیلات تابستانی مجلس از 1 تیرماه آغاز می‌شود و در 14 مهر شاهنشاه مجلس را خواهند گشود.
 
کلیه قراردادهای ساختمانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد!
روزنامه «کیهان» نوشت: قراردادهای ساختمانی مجددا مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرد. کلیه قراردادهایی که ظرف چند سال اخیر برای اجرای طرح‌های ساختمانی منعقد شده است، اعم از اینکه کار اجرای آن تمام شده باشد و یا در حین اجرا باشد مشمول این بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
هواپیمایی در نزدیکی ری سقوط کرد
یک فروند هواپیمای داکوتا از نوع 17-5 متعلق به نیروی هوایی که بعد از ظهر روز دوشنبه در آسمان تهران مشغول تمرین عملیات هوایی بود، به علت نقص فنی در اراضی «امین‌آباد»، 12 کیلومتری شهر ری سقوط کرد ولی خلبان و سایر سرنشینان هواپیما از این سانحه جان سالم به در بردند.
 
مجروح شدن وابسته مطبوعاتی شوروی و نماینده شرکت ملی نفت در یک تصادف
دبیر اول وابسته مطبوعاتی سفارت شوروی و نماینده شرکت ملی نفت ایران در یک حادثه اتومبیل به سختی مجروح شدند.
صبح دیروز هیئت هشت‌نفری نمایندگان نفتی شوروی و سه نفر از مهندسین شرکت ملی نفت ایران که برای بازدید از پالایشگاه آبادان رفته بودند با چهار اتومبیل عازم تهران شدند.
راننده اتومبیل شماره 171799، که حسن نام دارد و سرنشینان آن دبیر اول وابسته مطبوعاتی شوروی و نماینده شرکت نفت بودند، در کیلومتر 32 جاده اصفهان ـ ساوه در سر پیچ ناگهان با شتری روبه‌رو شد. راننده اتومبیل برای اینکه با شتر تصادف نکند، اتومبیل را به سمت چپ جاده منحرف کرد، ولی در اثر سرعت زیاد کنترل از دست او خارج شد و اتومبیل از مسیر اصلی خود منحرف گردید و واژگون شد. در این حادثه نیکلا کاپیشینی، دبیر اول وابسته مطبوعاتی سفارت شوروی، و نصرالله خسروی، نماینده شرکت ملی نفت ایران، به سختی مجرح شدند.
حسن، راننده این اتومبیل نیز که مختصر جراحتی برداشته بود، با دیدن این صحنه به خیال اینکه سرنشینان اتومبیل کشته شده‌اند، متواری گردید. مجروحین توسط سایر همراهان به بیمارستان فرح ساوه منتقل گردیدند و تحت درمان قرار گرفتند.
نیکلا کاپیشینی که از ناحیه پا صدمه دیده به بیمارستان صلیب سرخ شوروی در تهران اعزام گردید و نماینده شرکت نفت که دچار خونریزی مغزی شده است در ساوه بستری است.3
 
روزنامه اطلاعات، 18 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdci3paz.t1avv2bcct.html
iichs.ir/vdci3paz.t1avv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما