بازتاب سخنرانی و پیام آیت‌الله خمینی در روزنامه‌های الجزایر!/ شایعاتی که در شهر رواج دارد به گزارش ساواک!/ شاه: با همه صرفه‌جویی‌ها دچار ششصدمیلیون تومان کسری بودجه هستیم/ کارهایی که ما می‌کنیم برای ادامه سلطنتمان نیست؛ چون این سلطنت 2500 سال طول کشیده و به خواست خدا دوام خواهد داشت!/ باید کاری کرد که کشاورزی در ایران یک امر اقتصادی و باصرفه گردد!/ درآمد سالانه کشاورز هلندی ده برابر کشاورز ایرانی است!/ جمعیت ایران تا سال 1373 ، 45 میلیون نفر می‌شود!/ مجانی و بی‌پول نمی‌شود با بی‌سوادی مبارزه کرد!/ تا روزی که سیاست تجاوزکارانه و امپریالیستی عبدالناصر ادامه دارد باید منتظر این گونه جسارت‌ها باشیم!/ اگر اتفاقی برای ایران بیفتد متحدین ایران محال است ما را ترک کنند، ولی زمام سرنوشت را به حدس‌ها و تخیل‌ها نمی‌سپریم!/ اگر خودمان از خودمان دفاع نکنیم، کسی به ما کمک نمی‌کند!/ آمریکا خیلی به ما کمک کرده، ممنون هستیم، ولی آنها هم مشکلاتی دارند!/ با همه صرفه‌جویی‌ها دچار ششصدمیلیون تومان کسری بودجه هستیم!/ زندگی من پر از خلوص نیّت به خداست!/ کارهایی که ما می‌کنیم برای ادامه سلطنتمان نیست؛ چون این سلطنت 2500 سال طول کشیده و به خواست خدا دوام خواهد داشت!/ سفر حاکم و ولیعهد دوبی به بندرعباس برای شکار!/ سود خالص شرکت طبع و نشر کتب درسی!/ تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی!/ وزارت اقتصاد ده شهر صنعتی در ایران تأسیس می‌کند
14 آذر 1343
بازتاب سخنرانی و پیام آیت‌الله خمینی در روزنامه‌های الجزایر! روزنامه «الشعب» چاپ الجزایر در شماره امروز خود طی مطلبی تحت عنوان «پیام علمای ایران بر ضد شاهنشاه» به اعلامیه آیت‌الله خمینی علیه کاپیتولاسیون اشاره کرد و نوشت: [آیت‌الله] خمینی در پیام خود که به تعداد زیادی در داخل ایران توزیع شده از ملت و ارتش دعوت نموده برای اسقاط حکومت کنونی و انحلال پارلمان، صف واحدی را تشکیل دهند؛ پارلمانی که مصونیت سیاسی به افراد نیروهای مسلح آمریکا داده است.1
  شایعاتی که در شهر رواج دارد به گزارش ساواک! ساواک در ادامه نقل شایعاتی که این روزها در محافل سیاسی بیان می‌شود خبر داده که شایعه تغییر دولت در شیراز قوت گرفته و شایعات بیشتر پیرامون نخست‌وزیر شدن دکتر ارسنجانی دور می‌زند.
به گفته قدرت‌الله تمدن‌فر در مراجعت از تهران، آمریکایی‌ها روی دکتر ارسنجانی فشار می‌آورند. بر پایه همین گزارش، عبدالحسین طباطبائی، نماینده کازرون در مجلس، نیز اظهار داشته است که شاه در نظر دارد علم را به جای منصور به مقام نخست‌وزیری برگزیند.
گزارشگر ساواک، اضافه کردن قیمت نفت و بنزین به منظور ساقط نمودن دولت منصور را شایعه دیگری دانسته که در شهر رواج یافته است؟2
  شاه: با همه صرفه‌جویی‌ها دچار ششصدمیلیون تومان کسری بودجه هستیم/ کارهایی که ما می‌کنیم برای ادامه سلطنتمان نیست؛ چون این سلطنت 2500 سال طول کشیده و به خواست خدا دوام خواهد داشت! محمدرضا پهلوی امروز در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای ملی گفت: ما به این قانع نیستیم که اگر در سابق زارع ایرانی در آخر سال به طور متوسط در حدود ده هزار تا پانزده‌هزار ریال درآمد داشت، درآمدش به همان میزان باقی بماند. اگر ده‌هزار یا پانزده‌هزار ریال را بر افراد خانواده که به طور متوسط از پنج نفر کمتر نیست تقسیم کنیم، مافوقش می‌رسد به هر فرد در سال دویست تا سیصد تومان آن وقت این رقم را بر ماه تقسیم کنید و ببینید عایدی ماهانه این افراد چقدر می‌شود.
 
باید کاری کرد که کشاورزی در ایران یک امر اقتصادی و باصرفه گردد! باید کاری کرد که زمین‌های ایران که کشت می‌شود آن مقدار محصول بدهد که کشاورزی یک امر اقتصادی و باصرفه گردد و درآمد آن بتواند زندگی یک فرد کشاورز را که یک سال تمام زحمت می‌کشید به اندازه‌ای برساند که درآمد سایر طبقات مملکت بدان رسیده است. اگر ما بخواهیم مملکت مترقی و متمدنی باشیم، باید درآمد سرانه در ایران هم‌سطح درآمد سرانه در کشورهای پیشرفته و مترقی و البته خوشبخت دنیا گردد.
  درآمد سالانه کشاورز هلندی ده برابر کشاورز ایرانی است! در هفت، هشت سال پیش در مملکت هلند کنفرانسی تشکیل شده بود برای اینکه بدانند یک مزرعه کشاورزی یا در حقیقت یک خانواده کشاورز، چقدر باید زمین داشته باشد که درآمد آن زمین کفاف مخارج کشاورز و خانواده‌اش را بکند.
با وجود همه این تسهیلات که برایشان آماده است، نتیجه کنفرانس این بود که یک خانواده کشاورز به 5/12 هکتار زمین احتیاج دارد تا درآمد او در سال کفاف احتیاجات خانواده‌اش را بدهد. البته باید در نظر بگیریم که درآمد سرانه در ممالک مترقی اروپایی بین هزار تا 1200 دلار در سال است.
1200 دلار در سال در حدود ۹۵ هزار ریال ایرانی می‌شود. هرگاه 95 هزار ریال را بر افراد خانواده زارع که پنج نفر است (تعداد افراد خانواده آنها معمولا از تعداد افراد خانواده ما به طور متوسط کمتر است) تقسیم کنیم سهم هر نفری می‌شود در سال در حدود بیست‌هزار ریال، و اگر چهار نفر باشند که بیشتر خواهد شد. متأسفانه این رقم درآمد معادل است با ده برابر درآمد متوسط فرد کشاورز ایرانی.
  جمعیت ایران تا سال 1373 ، 45 میلیون نفر می‌شود! پس باید در نظر گیرید که در سی سال آینده برنامه کار ما چیست. از طرفی فکر می‌کنم جمعیت ایران تا سی سال دیگر در حدود ۴۵ میلیون نفر بشود. زمین‌های محل استفاده ایران آن‌طور که تا به حال به من گزارش داده‌اند در حدود دوازده‌میلیون هکتار است. باید دانست که زمین‌های قابل استفاده در ایران همه زمین درجه یک نیست و زمین‌های قابل زراعت درجه یک و دو و سه روی‌هم‌رفته در حدود ۴۸ میلیون هکتار است.
 
صحبت از افزایش جمعیت ایران کردیم. به طوری که گفتم جمعیت ایران تا سی سال دیگر شاید به ۴۵ میلیون برسد. از طرف دیگر برای اینکه مملکت یک مملکت کاملا مترقی گردد باید نسبت 75 درصد کنونی که میان جمعیت شهر و روستاست معکوس گردد. اگر توانستیم در سی سال دیگر این نسبت را معکوس کنیم آنگاه ۲۵ درصد جمعیت ۴۵ میلیون نفری ایران که در روستاها زندگی خواهند کرد بیش از یازده میلیون نفر می‌شود. الآن می‌گوییم پانزده‌میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند. در سی سال دیگر اگر نسبت درصد جمعیت نیز معکوس شد تقریبا ده‌میلیون نفر از ۴۵ میلیون نفر مردم ایران در روستا و 35 میلیون نفر دیگر در شهرها و نقاط غیر روستایی زندگی می‌کنند.
  مجانی و بی‌پول نمی‌شود با بی‌سوادی مبارزه کرد! ما تصمیم قاطع گرفته‌ایم با بی‌سوادی در این مملکت مبارزه کنیم. این خوب است اما مجانی و بی‌پول امکان‌پذیر نیست. مملکت شاید احتیاج به هشتادهزار معلم داشته باشد. مخارج تأمین آنها چقدر می‌شود؟ خرج تأمین هشتادهزار معلم در سال می‌شود هشتصدمیلیون تومان.
ما می‌خواهیم با امراض مبارزه کنیم. بدین منظور در این مملکت سپاه بهداشت تأسیس کردیم. خوب این سپاه یک خرجی خواهد داشت. سپاه ترویج و آبادانی درست کردیم که دهات ما آباد شود و مردم ما یاد بگیرند چگونه باید به شکل جدید زندگی کنند. این هم خرج دارد.
  تا روزی که سیاست تجاوزکارانه و امپریالیستی عبدالناصر ادامه دارد باید منتظر این گونه جسارت‌ها باشیم! موضوع دیگر آنکه به تازگی‌ها ما در مناطق جنوبی ایران جسارت‌هایی را حس می‌کنیم که هر روز نسبت به این مملکت می‌شنویم یا می‌خوانیم. خیلی دلم می‌خواست این جسارت‌ها فقط هذیان‌هایی بود که در بعضی روزنامه‌های مزدور چاپ می‌شود و دنباله‌ای نداشت، ولی متأسفانه جریان امر غیر از این است که در ظاهر شنیده می‌شود.
ما از کمیته‌هایی که مشغول توطئه و ایجاد طرح‌های تخریبی هستند اطلاع داریم و فکر می‌کنیم تا آن روز که این سیاست تجاوزکارانه و امپریالیستی حکومت فعلی مصر و شخص رئیس آن حکومت ادامه داشته باشد، باید منتظر این گونه جسارت‌ها و توطئه‌ها باشیم؛ چون لازمه وجود آن حکومت همین کارهاست.
  اگر اتفاقی برای ایران بیفتد متحدین ایران محال است ما را ترک کنند، ولی زمام سرنوشت را به حدس‌ها و تخیل‌ها نمی‌سپریم! این پیمان سنتو قسمت‌های دیگری را پیش‌بینی نکرده، گو اینکه مطمئن هستم که اگر اتفاقی برای ایران پیش بیاید متحدین ایران محال است که ایران را رها بکنند. ولی چون ما قرارداد معینی برای این کار نداریم هرگز نمی‌توانیم زمام سرنوشت خودمان را به حدس‌ها و تخیل بسپاریم و به فرض که این گونه حدس‌ها نیز تبدیل به یقین شود هیچ مملکت آزاد و مستقلی اصولا در دنیا نیست و هرگز قابل زندگی نخواهد بود که وظیفه خودش را انجام ندهد و دست روی دست بماند تا دیگران از او دفاع کنند.
  اگر خودمان از خودمان دفاع نکنیم، کسی به ما کمک نمی‌کند! اگر ما خودمان وظیفه خود را انجام ندهیم و دفاع از کشور خویش را صرفا به میل و اراده و سلیقه دوستان خارجی خود بگذاریم، معنی این کار چیست؟ معنی آن این است که در واقع ما مستعمره هستیم؛ زیرا مستعمره است که دفاع خویش را صرفا در ید خارجی می‌گذارد. دوست به کمک کسی می‌آید که خودش بیش از هر کس دیگر آماده باشد از خود دفاع کند، و اِلا اگر آدم خودش از خودش دفاع نکند کسی هم به او کمک نمی‌کند.
  آمریکا خیلی به ما کمک کرده، ممنون هستیم، ولی آنها هم مشکلاتی دارند! بدیهی است مقابله با جسارت‌هایی که می‌شود و انجام وظیفه ملی که به عهده داریم مفت انجام‌پذیر نیست. دولت آمریکا تا حال خیلی به ما کمک کرده است و خیلی هم ممنون هستیم، ولی او هم یک گرفتاری‌های مالی دارد. این کشور سیاستش را به طور کلی در دنیا عوض می‌کند و کمک‌های خارجی‌اش را سال به سال تقلیل می‌دهد. به همین جهت ما ناچار شدیم خودمان با گرفتن وامی اسلحه بخریم، و اگر لازم بود باز باید همین کار را بکنیم. وسایل یدکی که آنها تا به حال به ما می‌دادند تا آخر سال آینده نخواهند داد و روی یک تصمیم جهانی قطع می‌کنند، و ما ناچاریم یدکی‌های سلاح‌های خودمان، کشتی‌های خودمان، هواپیماهای خودمان و کامیون‌های خودمان را خود تهیه کنیم و بخریم.
  با همه صرفه‌جویی‌ها دچار ششصدمیلیون تومان کسری بودجه هستیم! اساسا یک سیاست سالم اقتصادی سیاست صرفه‌جویی است و البته این سیاست را شروع کرده‌اند و بعد هم بیشتر مراعات خواهند کرد، ولی با مراعات همه صرفه‌جویی‌هایی که شده باز کسر بودجه در حدود ششصدمیلیون تومان شده که کم نیست.
  زندگی من پر از خلوص نیّت به خداست! البته به خواست خداوند متعال زندگی من به عقیده خودم چنان‌که می‌دانید همه‌اش مشحون و پر از خلوص نیّت فوق‌العاده نسبت به ذات پروردگار و توجه از طرف باری تعالی به من بوده و بارها البته با معاضدت همه ملت ایران در زمان سلطنت خودم مملکت را از اضمحلال قطعی نجات داده‌ام. حالا در زمان جنگ چه‌ها گذشت؟ آن روزی که من به تخت سلطنت رسیدم پایتخت مملکت به وسیله قوای خارجی اشغال می‌شد، فکر کنید یک جوان بیست‌ساله در روز اول سلطنتش ببیند پایتختش را خارجی اشغال کرده است. این پیشامد چه تأثیری در روحش می‌کند؟
در زمان جنگ که همه چیزها و کارها ظاهری نیست و چه مقاومت‌های مستقیم و غیر مستقیمی که برای حفظ این مملکت می‌کردیم تا هر طور که ممکن است منافع مملکتمان را حفظ کنیم. بعضی از آن مطالب را من در کتاب «مأموریت برای وطنم»3  نوشته‌ام و لابد آنها را خوانده‌اید، تا اینکه کار رسید به آبستراکسیون کذایی مجلس. یادم نیست چند وقت طول کشید، ولی همین باعث شد وقایع آذربایجان پیش بیاید، و یک سال تمام آذربایجان از مملکت ایران جدا شد و همان‌طور که گفتم به این واقعیت رسیده بودیم که اگر صبر می‌کردیم در آتیه برایمان ننگ پیش می‌آمد.
مسلما اگر صبر می‌کردیم آنها حمله می‌کردند به سایر قسمت‌های ایران و دیدید متأسفانه آن زمان خارجی نه انگشتش بلند شد و نه سازمان ملل متحد توانست کاری بکند، چون فورا مواجه با وتو شد. پس اگر نمی‌ایستادیم ننگ بود و از بین رفتن مملکت هم بود. اما اگر می‌ایستادیم فرضا که مرگ بود پیش خودمان می‌گفتیم ما که اهل فرار نیستیم پس باید بایستیم تا اگر مرگ هست اقلا این مرگ باننگ نباشد.
 
کارهایی که ما می‌کنیم برای ادامه سلطنتمان نیست؛ چون این سلطنت 2500 سال طول کشیده و به خواست خدا دوام خواهد داشت! همان‌طوری که آن روز در سلام گفتم این پیشامد مرا مغرور نمی‌کند. من همان بنده کوچک خدا هستم و فکر می‌کنم اگر در این کارها موفق شده‌ام تنها خواست او بوده است. همان‌طور که در اتحادیه صنف کامیون‌دارها گفتم، کارهایی که ما می‌کنیم برای ادامه سلطنتمان نیست؛ زیرا که اولا سلطنت ایران به خواست خداوند بیش از ۲۵۰۰ سال طول کشیده و تا خداوند اراده فرماید برقرار خواهد بود و به این چیزها مربوط نیست، ثانیا کاری که می‌کنیم برای ادامه سلطنت و منافع روز نیست. کار ما فقط و فقط باید برای تاریخ باشد. پس باید به هر کاری افراد مفیدی گماشت و به آنها فرصت داد تا هوش و استعداد و تجارت خود را نشان دهند.
  سفر حاکم و ولیعهد دوبی به بندرعباس برای شکار! صبح امروز شیخ راشد، حاکم شیخ‌نشین «دوبی» به اتفاق ولیعهد خود با کشتی مخصوص وارد آب‌های بندرعباس شد. گفته شده است که حاکم دوبی و ولیعهد آن شیخ‌نشین برای شکار به بندرعباس آمده‌اند.4
  سود خالص شرکت طبع و نشر کتب درسی! روزنامه «دنیا» نوشت: سود خالص شرکت طبع و نشر کتب درسی و مدیرعامل آن، عبدالرحیم جعفری، از بابت چاپ هفت‌میلیون جلد کتب سال جاری دبستان‌های کشور، درست مبلغ دومیلیون و هفتصدهزار تومان بوده است و قرار است وزارت دارایی براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سود خالص شرکت مزبور مالیات حقه و قانونی دولت را وصول نماید.
مقدار مالیاتی که دریافت خواهد شد از پنج‌میلیون ریال کمتر نخواهد بود؛ چون برای چاپ کتب دبستانی از طرف مدیران شرکت صرف وقتی نشد و زحمات را مؤلفین فرهنگی متحمل شده‌اند.
  تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی! تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی ۳۹ هزار نفر می‌باشد. این آمار را وزارت فرهنگ تهیه کرده است و برای اینکه اطمینان حاصل کنند این عده بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات عالیه به ایران مراجعت می‌کند، مشغول تماس با یک یک دانشجویان شده‌اند و تاکنون با شش‌هزار نفر از آنها تماس برقرار شده و برای هر یک پرسش‌نامه ارسال شده تا نوع کار مورد علاقه خود را در ایران معلوم نمایند.
سازمان برنامه و شرکت ملی نفت و سازمان آب و برق خوزستان هر کدام جداگانه با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی در خارج تماس دارند و با آنها مکاتبه مستقیم می‌کنند و حتی برخی از فارغ‌التحصیلان را که قصد اقامت دائم در اروپا و آمریکا دارند با حقوق گزاف استخدام می‌کنند و بلیت هواپیما را هم برای آنها می‌فرستند و در بعضی از مواقع اگر قروضی داشته باشند، تأدیه می‌کنند تا از وجود آنها در ایران استفاده نمایند.5
  روزنامه کیهان، 14 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfemdy.w6decagiiw.html
iichs.ir/vdcfemdy.w6decagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما