حمایت کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا از آیت‌الله خمینی/ «محافل انگلیسی از تأثیر مخرب تصمیم اخیر هیئت دولت بر موقعیت حزب ایران نوین خوشحال هستند»!/ «طرفداران علی امینی به دنبال سوء استفاده از تصمیم بنزینی دولت منصور»!/ مشاجره تند «جلال عبده» با منصور در یک میهمانی/ عبده به دنبال نخست‌وزیری است!/ وزیر اطلاعات برای معالجه و استراحت به زوریخ رفت!/ شاه: سیاست خارجی این نیست که انسان هر شب در بستر کسی باشد!/ توجیه اخذ وام از آمریکا برای خریدهای تسلیحاتی توسط شاه!
۱۲ آذر ۱۳۴۳
حمایت کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا از آیت‌الله خمینی
کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا امروز در اطلاعیه‌ای که در جلسه دانشجویان مقیم شهر کلن با شرکت ۳۲ نفر به ریاست علیرضا نافعی تشکیل شده بود از آیت‌الله خمینی حمایت کرد.
در این اطلاعیه آمده است: کنفدراسیون دانشجویان با آیت‌الله خمینی، که از طرف دولت به خارج تبعید شده‌اند، تماس گرفته و از ایشان تقاضا کرده است که با کنفدراسیون دانشجویان در تماس باشند تا دانشجویان از آشنایی و راهنمایی‌های ایشان برخوردار باشند.
در این اطلاعیه همچنین آمده است: دانشجویان چهارمین کنفدراسیون خود را در شهر کلن برگزار خواهند کرد و از تمامی سازمان‌های دانشجویان ایرانی مقیم آلمان و کشورهای دیگر خواسته‌اند که نمایندگان خود را برای شرکت در کنفدراسیون تعیین کرده به اطلاع کنفدراسیون برسانند تا برای اقامت آنها در کلن اقدام شود.
در ضمن این اطلاعیه گفته شده است: سازمان امنیت با همه کوشش خود برای جلوگیری از تشکیل این کنفدراسیون نتوانسته است کاری به پیش ببرد و ما با مبارزه دائم خود، اقدامات منفی دیگران را نیز بی‌اثر خواهیم گذاشت.1
 
«محافل انگلیسی از تأثیر مخرب تصمیم اخیر هیئت دولت بر موقعیت حزب ایران نوین خوشحال هستند»! بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 12 آذر 1343 «دوستان و طرفداران دکتر اقبال برای اینکه لطمه‌ای به موقعیت وی بین مردم وارد نشود، شهرت داده‌اند که دکتر اقبال با افزایش قیمت نفت و بنزین تا این حد موافق نبوده و روی همین اصل، چند روز قبل از سمت خود استعفا کرده است، ولی چون قبول این استعفا در شرایط فعلی لطمه به تصمیم دولت می‌زده از قبول آن خودداری شده است».
بر اساس این سند منوچهر قیایی، فرماندار پیشین تهران که به یکی از دوستان خویش گفته است: «محافل وابسته به دیپلماسی انگلیس که از روز اول با تشکیل حزب ایران نوین و دولت فعلی نظر مخالف داشته‌اند از تصمیم اخیر دولت، که لطمه بزرگی به موقعیت حزب ایران نوین و سیاست آمریکا در افکار عمومی وارد ساخته، بسیار خوشحال‌اند و به عقیده آنها دوران احترام و ارزش حزب ایران نوین در افکار عمومی به سر رسیده و سرنوشت حزب مذکور بهتر از سرنوشت حزب ملّیون نخواهد بود».2
 
«طرفداران علی امینی به دنبال سوء استفاده از تصمیم بنزینی دولت منصور»!
بر اساس گزارش دیگر ساواک «گفته می‌شود طرفداران علی امینی با استفاده از ناراحتی‌هایی که بر اثر افزایش قیمت نفت و بنزین در مردم ایجاد شده تبلیغات وسیعی را علیه دولت در مجالس و محافل مختلف شروع کرده‌اند. تبلیغات این گروه، هم متوجه دولت و هم متوجه دکتر اقبال است که با دکتر امینی خصومت و دشمنی شدید دارد».
ساواک در گزارشی که از مخالفت افراد سیاسی با دولت تهیه کرده می‌افزاید: «دکتر بهار نوری، یکی از طرفداران دکتر امینی، اظهار می‌دارد بالاخره کار آشفتگی اوضاع اقتصادی به دست دولت حزب ایران نوین به مرحله‌ای می‌رسد که مجبور می‌شوند مجددا دکتر امینی را بر مسند نخست‌وزیری بنشانند. وی می‌افزاید: دکتر اقبال را که مورد نفرت مردم بود در رأس شرکت ملی نفت قرار دادند و مرتبا در جراید و رادیو و تلویزیون به نفع مشارالیه تبلیغات دامنه‌داری از بودجه شرکت ملی نفت به راه انداختند تا به دست او موجبات افزایش قیمت نفت و بنزین را فراهم سازند. این در حالی است که انتظام مادامی که در رأس شرکت ملی نفت بود، حاضر نشد قیمت مواد نفتی را بالا ببرد.
این گزارش به نقل از نوری می‌افزاید: «اکنون چون دولت زورش به کنسرسیوم نرسیده است که حق‌السهم بیشتری از درآمد نفت برای مردم ایران تأمین کند، با گران کردن نفت در داخل ایران، از کیسه مردم ایران برای خود ایجاد درآمد کرده و این بزرگ‌ترین خدمتی است که دولت فعلی به آمریکایی‌ها نموده است؟»3
 
مشاجره تند «جلال عبده» با منصور در یک میهمانی/ عبده به دنبال نخست‌وزیری است!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 12 آذر 1343 «دکتر جلال عبده، که اکنون خود را کاندیدای نخست‌وزیری کرده و از طرف مهندس شریف‌امامی، دکتر متین‌دفتری و دکتر سجادی حمایت می‌شود، این روزها فعالیت‌های خود را تشدید نموده است».
این سند می‌افزاید: «طبق اطلاع چند شب قبل در یک مجلس میهمانی بین آقای منصور، نخست‌وزیر، و دکتر جلال عبده مذاکرات تند و مشاجراتی صورت گرفته است».4
 
وزیر اطلاعات برای معالجه و استراحت به زوریخ رفت!
بامداد امروز، معینیان، وزیر اطلاعات، به قصد ادامه معالجه و استراحت تهران را به سوی زوریخ ترک کرد.
به نوشته جراید، وی از چندی پیش به ناراحتی‌های قلبی و عصبی که معلول کارهای سنگین و ممتد شبانه‌روزی است، گرفتار شده بود و اخیرا دردهای رماتیسمی هم به آن اضافه شد و چون وضع مزاجی وی رضایت‌بخش نبود، پزشکان معالجه و استراحت را برای او ضروری و ادامه معالجه را در سوئیس لازم شمردند. به همین جهت بامداد امروز وزیر اطلاعات با کسب اجازه از شاه با هواپیما به سوئیس رفت. سفر معینیان دو هفته به طور می‌انجامد.5
 
شاه: سیاست خارجی این نیست که انسان هر شب در بستر کسی باشد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: از ساعت 9 صبح دیروز مراسم سلام عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در کاخ گلستان در پیشگاه شاهنشاه برگزار گردید و این مراسم تا 1:30 بعد از ظهر ادامه یافت.
در ساعت 9:30 صبح نمایندگان مجلس سنا به پیشگاه شاهنشاه شرفیاب شدند.
شاه گفت: شنیده‌ام اخیرا آقای سرهنگ ناصر [: جمال عبدالناصر] اظهار داشته است که ایران سیاست خارجی ندارد. سیاست خارجی ما این بوده و هست که در آن موقع که لازم بود در مقابل تجاوز مقاومت شود، ما با کمال شهامت این کار را کردیم و وقتی هم که تغییر اوضاع به ما امکان آن را داد که از راه تفاهم و مسالمت در حفظ منافع ملی خود اقدام کنیم، باز با کمال شهامت این کار را انجام دادیم. سیاست خارجی این نیست که آدم هر شب در بستر کسی باشد. امکانات آینده ما در خوزستان و خلیج فارس طوری است که ما در آینده نزدیک منافع خیلی بیشتری در این منطقه تحصیل خواهیم کرد، ولی حتی اگر این منافع هم نبود و به جای خلیج فارس، ما فقط صحرای خشکی داشتیم، باز هیچ منطقی اجازه نمی‌داد که ما دست از دفاع از حاکمیت و حقوق خود در این قسمت از مملکت برداریم و هر انتظاری به جز این، انتظاری احمقانه بیش نیست.
 
توجیه اخذ وام از آمریکا برای خریدهای تسلیحاتی توسط شاه!
محمدرضا پهلوی سپس به توجیه اخذ وام از آمریکا برای خریدهای تسلیحاتی پرداخت و گفت: ما به همین دلیل ناچاریم در مقابل احتمالات، پیش‌بینی‌های لازم را بکنیم و از همین بابت بود که دیدید چندی پیش برای تقویت قوای دفاعی خود اقدامات لازم را کردیم و اگر وضع به همین منوال ادامه داشته باشد، این اقدامات و پیش‌بینی‌ها را بیشتر خواهیم کرد. خوشبختانه همیشه حق و حقیقت فائق می‌شود و چون راهی که ما می‌رویم راهی است که مسلما مورد پسند خدا و پیغمبر و راه خدمت به خلق و خدمت به صلح است، تردید نداریم که در این راه پیروز خواهیم شد.6
 
روزنامه اطلاعات، 12 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbffb8.rhbzwpiuur.html
iichs.ir/vdcbffb8.rhbzwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما