تاکسی‌ها شروع به کار کردند!/آغاز تنظیم بودجه کل کشور از اول دی/قرارداد متمم نفت منعقد می‌شود/ویزا بین ایران و ترکیه لغو می‌شود/امضای قرارداد خرید گندم از شوروی/فرخ‌رو پارسای: مالیات مستقیم در مملکت ما به طور صحیح وصول نمی‌شود!/تصویب لایحه تشکیل «سپاه ترویج و آبادانی»!/عزیمت هیئت نفتی شوروی به جنوب/وزیر بهداری کویت یک ایرانی را فلج کرد!
۱۰ آذر ۱۳۴۳
تاکسی‌ها شروع به کار کردند!
به دنبال صدور اطلاعیه‌های دیروز دولت در مورد تاکسی‌رانی تهران، از غروب دیروز، تاکسی‌ها به‌تدریج کار خود را آغاز کردند و معدودی تاکسی در خیابان‌های تهران به راه افتاد. تعداد تاکسی‌هایی که در خیابان‌ها به راه افتادند امروز افزایش یافت و مرتبا بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
دولت اعلام کرده بود که اگر تاکسی‌ها از بامداد امروز آغاز به کار نکنند پروانه کارشان لغو و پلاکشان مسترد می‌شود و در اطلاعیه دیگری که عصر دیروز انتشار یافت یادآوری گردیده بود که جیپ‌های ارتش و وسائط نقلیه دولتی برای استفاده مسافران تاکسی در خیابان‌های تهران به کار گمارده می‌شود و به دنبال آن تعدادی از جیپ‌های ارتشی در بعضی از خیابان‌های مرکزی شهر مستقر گردید.
 
آغاز تنظیم بودجه کل کشور از اول دی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در ماه آینده بودجه کل 1344 کشور آماده بررسی هیئت دولت خواهد شد.
طبق برنامه‌ای که برای رسیدگی به بودجه‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از طرف سازمان برنامه تعیین شده بود رسیدگی به بودجه‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از طرف سازمان برنامه تعیین شده بود رسیدگی مزبور تا 25 آذرماه خاتمه خواهد یافت و حداکثر از 1 دی تدوین و تنظیم بودجه کل آغاز خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود که با روش فعلی بودجه در موعد قانونی تسلیم مجلس شورای ملی شود.
موعد تسلیم بودجه به مجلس شوای ملی بهمن‌ماه است. در چند سال اخیر هیچ دولتی موفق نشد بودجه را در موعد قانونی آن به مجلس شورای ملی تقدیم کند، حتی در ایامی که مجلس وجود نداشت بودجه در موعد معین به تصویب هیئت وزیران نرسید؛ به همین جهت اگر در سال جاری دولت موفق شود بودجه را در موعد معین تسلیم مجلس کند، اقدام مهمی در امر تنظیم بودجه انجام شده است و مجلسین وقت کافی برای بررسی و اظهار نظر درباره آن خواهند داشت.
 
قرارداد متمم نفت منعقد می‌شود
ایران تا چند هفته دیگر با کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران یک قرارداد متمم نفت امضا خواهد کرد و طبق قرارداد جدید یک ماده از قرارداد فعلی لغو و به جای آن ماده دیگری اضافه خواهد شد.
ماده‌ای که لغو می‌شود مربوط به شرکت ایران در هزینه‌های بازاریابی است و از این پس با لغو این ماده ایران هیچ گونه هزینه بازاریابی را به عهده نخواهد گرفت.
ماده جدید مربوط به بهره مالکانه است که از این پس کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران تعهد خواهد کرد که بهره مالکانه را جزء هزینه عمومی بگذارد و مبلغ آن را خارج از مالیات و سهم ایران که 50-50 می‌باشد پرداخت کند.
 
ویزا بین ایران و ترکیه لغو می‌شود
قرارداد لغو ویزا بین ایران و ترکیه از فردا به مورد اجرا گذاشته می‌شود. طبق این قرارداد اتباع دو کشور می‌توانند بدون ویزا به کشور یکدیگر مسافرت کنند و مدت سه ماه در آنجا اقامت نمایند.
 
امضای قرارداد خرید گندم از شوروی
بعد از ظهر دیروز قرارداد خرید شصت‌هزار تن گندم از دولت شوروی بین مهندس همایون، مدیر عامل شرکت معاملات خارجی به نمایندگی از طرف دولت ایران و آقایان سیراکف و رایوسکی، نمایندگان بازرگانی شوروی، به امضا رسید.
گندم‌های خریداری‌شده به‌تدریج به تهران حمل خواهد شد و اولین پارتی که شامل دوهزار تن گندم می‌باشد هم اکنون در جلفا آماده تحویل است.
بقیه گندم خریداری‌شده در ماه جاری دی ـ بهمن ـ اسفند و فروردین‌ماه به ایران حمل می‌شود.
غیر از این ماه در دی‌ماه حدود 10 هزار و 500 تن، در بهمن 16 هزار و 500 تن، در اسفند 15 هزار و 500 تن و در فروردین‌ماه 15 هزار و 500 تن گندم از شوروی تحویل ایران می‌شود.
 
فرخ‌رو پارسای: مالیات مستقیم در مملکت ما به طور صحیح وصول نمی‌شود!
خشکسالی امسال، افزایش قیمت بنزین و نفت، صرفه‌جویی در مخارج مملکتی و مسائل مربوط به حوزه‌های انتخابیه چند تن از نمایندگان در جلسه امروز مجلس شورای ملی به عنوان پیش از دستور مطرح شد و تعدادی از لوایح دولت مورد بررسی قرار گرفت.
خانم دکتر فرخ‌رو پارسای اشاره به وصول مالیات‌ها کرد و گفت: متأسفانه مالیات مستقیم و مالیات بر ارث در مملکت ما به طور صحیح وصول نمی‌شود و اکثر کسانی که باید مالیات‌های قانونی بدهند در خیابان‌ها، جلوی چشم من و شما می‌گردند، ولی در جراید مجهول‌المکان اعلام می‌شوند.1
خبر دیگر از جلسه امروز مجلس شورای ملی اینکه در آغاز جلسه نیّری به عنوان نطق قبل از دستور اظهار داشت: در تعطیلات تابستانی بنده به حوزه انتخابیه خودم اردستان رفتم و پیرمردان روستاها می‌گفتند خشکسالی امسال از هشتاد سال قبل به این طرف سابقه نداشته و کارهایی هم که برای جبران این خشکسالی شده چندان مؤثر نبوده است.
بعد احمد کیهان یغمایی، نماینده مشهد، گفت: در حالی که دولت احتیاج به پول دارد و برای ملت کمال فداکاری را می‌کند و از خارج غله می‌آورد، مقداری از این گندم‌ها به خبازانی که دکان نانوایی ندارند فروخته می‌شود و آنان نیز گندم را به قیمت گران به دیگران می‌فروشند
 
تصویب لایحه تشکیل «سپاه ترویج و آبادانی»!
در ادامه جلسه علنی امروز لایحه مربوط به تشکیل سپاه ترویج و آبادانی مطرح گردید. سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، اظهار داشت: انقلاب 6 بهمن روی منافع کارگران و کشاورزان مملکت پایه‌ریزی شد و ما خدمت‌گزار این طبقات هستیم. روستانشینان مملکت امروز مورد توجه دولت هستند و ما مجدانه می‌کوشیم که در اجرای اوامر شاهنشاه روسفید باشیم.
پس از آن مواد لایحه مطرح شد و پس از تذکرات چند تن از نمایندگان، چهار ماده آن به تصویب رسید.
 
عزیمت هیئت نفتی شوروی به جنوب
هیئت نفتی شوروی که به دعوت دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، به ایران آمده‌اند، صبح امروز به منظور بازدید از فعالیت‌های صنعت نفت ایران با هواپیما به مسجد سلیمان عزیمت کردند.
این عده هفته آینده پس از مسافرت به شیراز و اصفهان به تهران بازخواهند گشت.
 
وزیر بهداری کویت یک ایرانی را فلج کرد!
روزنامه «کیهان» نوشت: مردی که در اثر تصادف با اتومبیل وزیر سابق بهداری کویت کمرش شکسته، اکنون در بیمارستان راه آهن بستری است.
او می‌گوید: هفت سال پیش با اتومبیل وزیر بهداری کویت تصادف کردم و کمرم شکست، پس از پنج سال و نیم که در بیمارستان‌های کویت بستری بودم، پزشکان مصری از بیمارستان بیرونم کردند و مرا با موتور لنج به آبادان فرستادند.
این درد دل بیماری است که هم‌اکنون در بیمارستان بهداری راه آهن بستری است و هیچ کدام از بیمارستان‌های دولتی هم حاضر نیستند او را بپذیرند.2
 
روزنامه اطلاعات، 10 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccp1qs.2bqmm8laa2.html
iichs.ir/vdccp1qs.2bqmm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما