گزارش ساواک از سوء استفاده «باشگاه مهرگان» از «سختی زندگی مردم»!/شایعاتی درباره تبعید و محل اقامت آیت‌الله خمینی!/قاچاقچی‌هایی که نام منصور و هویدا نیز در میان آنها بود!/وزرای جدید و وزارتخانه‌های جدید!/ارکستر سمفونیک لندن وارد تهران شد/ورود چهارهزار قلم دارو ممنوع می‌شود!/هشدار شهربانی و وزارت کار به تاکسی‌ها؛ پروانه لغو و پلاک مسترد خواهد شد!/ورود هیئت نفتی شوروی به ایران/ورود اتومبیل‌های سواری گازوئیلی ممنوع شد/اوپک تکلیف نهایی برای بهره مالکانه نفت را به نشست ژنو موکول کرد!
9 آذر 1343
گزارش ساواک از سوء استفاده «باشگاه مهرگان» از «سختی زندگی مردم»!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 9 آذر 1343 «روز چهارشنبه 4 /9 /43 جلسه طرفداران باشگاه مهرگان با حضور چند نفر از معلمین بخش 7 فرهنگ از جمله سعید فیروزآبادی، آموزگار دبستان قریب، منوچهر موحد1، احمد خاکی2 عضو جبهه ملی، زواره‌ای آموزگار دبستان رستاخیز و قلی‌پور در منزل منوچهر موحد تشکیل گردید».
این سند می‌افزاید: «ابتدا دکتر اناری گوینده جلسه اظهار نمود هم‌اکنون آقای درخشش تلفنی با من تماس گرفت و گفت به دوستان بگویید بعد از ظهر جمعه در جایی جمع شوند که خبری را به اطلاع آنها برسانیم و قرار بر این شد که روز جمعه ساعت شانزده چند نفر از افرادی که مطمئن باشند در منزل منوچهر موحد حاضر شوند».
در ادامه سند آمده است: «سپس دکتر اناری درباره گران شدن نفت و بنزین صحبت نمود و گفت: زندگی کردن خیلی مشکل شده است به‌خصوص که در این زمستان بهای نفت را بالا برده‌اند و این بهترین موقعیت است و باید استفاده نمود؛ زیرا حالا تمام مردم ناراضی هستند و از امروز عده زیادی از تاکسی‌های بنزینی کار نمی‌کردند و قرار شده است که روز شنبه عموما اعتصاب نمایند و هم‌اکنون که من به وسیله یک تاکسی به این جا می‌آمدم وقتی به هم [می]رسیدند می‌گفتند (شنبه)»
این سند می‌افزاید: «منوچهر موحد گفت با گران شدن نفت و بنزین تمام مایحتاج زندگی گران خواهد شد و به طور نمونه دیروز صبح برای خرید برنج رفتم و برنج را کیلویی 25 ریال تمام کردم و قرار شد بعد ازظهر چک بدهم، ولی بعد ازظهر که رفتم فروشنده گفت کیلویی 30 ریال کمتر نمی‌دهم».
 
شایعاتی درباره تبعید و محل اقامت آیت‌الله خمینی!
در ادامه این سند آمده است: دکتر اناری اظهار نمود به طوری که شایع است در ترکیه به سفارت ایران حمله شده و آن را سنگ باران کرده‌اند و اعتراضات شدیدی به دولت ترکیه شد و ناگزیر آقای خمینی را به ایران آورده و تحت نظر می‌باشد. زواره‌ای گفت به طوری که من شنیده‌ام قرار است برادر آقای خمینی و پسرش برای دیدن او به ترکیه بروند و خیلی امکان دارد در ترکیه باشد.
منوچهر موحد گفت: من شنیده‌ام که [به] دولت ایران اعتراض نموده که شما چرا یک مرجع تقلید که مصونیت سیاسی دارد تبعید کرده‌اید مگر شما پلیس بین‌المللی هستید که هر کس را بخواهند تبعید کنند؟
 
قاچاقچی‌هایی که نام منصور و هویدا نیز در میان آنها بود!
در اینجا خاکی نامه‌ای از جیبش درآورده و اظهار داشت که متن این نامه به وسیله یکی از رفقا از مجله خواندنی‌ها شماره مسلسل 252 بهمن ماه 1325 سال هفتم استخراج شده و مبنی بر این است که در میان قاچاقچیان پاریس عده‌ای از ایرانیان نیز شرکت داشتند و در میان آنها نام سرهنگ اسفندیاری و منصور نیز دیده می‌شود و در شماره بعدی نوشته شده بین ایرانیان بازداشت‌شده نام امیرعباس هویدا، مطیع‌الدوله حجازی، وهابزاده، منصور، صالحی، گنجه‌ای مدیر باباشمل نیز دیده می‌شود. متن این نامه را به طور کامل دکتر اناری نسخه‌برداری نموده و اظهار داشت که خیلی لازم است و خاکی نیز متن چاپی تلگراف‌های روحانیون را که در دو نسخه بود به افراد داد.3
 
وزرای جدید و وزارتخانه‌های جدید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای منصور، نخست‌وزیر، دیروز در سنا اعلام داشت که وزرای جدید کابینه که در رأس وزارتخانه‌های تازه‌تأسیس دولت قرار خواهند گرفت، در این هفته تعیین می‌شوند و تشکیل وزارتخانه‌های جدید نیز اعلام می‌گردد.
نخست‌وزیر همچنین اعلام کرد که بعضی از دستگاه‌های دولتی ادغام و پاره‌ای حذف می‌شود.
 
ارکستر سمفونیک لندن وارد تهران شد
ساعت 5:15 دقیقه بعد از ظهر دیروز ارکستر سمفونیک لندن که به مناسبت شصتمین سال تشکیل خود دست به یک سفر پرخرج دور دنیا زده است در سر راه خود از دهلی نو وارد تهران شد و جمعی از اعضای سفارت انگلستان و انجمن فیلارمونیک تهران در فرودگاه مهرآباد از ارکستر سمفونیک لندن استقبال کردند.
ارکستر سمفونیک لندن طی اقامت خود در تهران دو کنسرت در «سالن محمدرضاشاه پهلوی» اجرا می‌کند. اولین کنسرت امروز و دومین کنسرت فردا بعد از ظهر در پیشگاه شاهنشاه و شهبانو اجرا می‌گردد.
 
ورود چهارهزار قلم دارو ممنوع می‌شود!
کمیسیون مخصوص رسیدگی به وضع داروهای خارجی در وزارت بهداری به کار خود پایان داد و از 6388 قلم داروهای خارجی که از کشورهای مختلف جهان به ایران وارد می‌شود، متجاوز به چهارهزار قلم را داروهای مشابه یکدیگر و یا داروهایی تشخیص داد که مشابه آنها در لابراتوارهای ایران ساخته می‌شود.
جمعا در ایران 160 واردکننده دارو مشغول کار هستند که روی هم رفته 6388 نوع دارو وارد می‌کنند. از این 160 واردکننده 140 نفرشان فهرست 4305 قلم دارو به وزارت بهداری تسلیم داشتند که پس از بررسی، قریب دوهزار قلم آن که در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود حذف گردید.
بیست نماینده دارویی که جمعا واردکننده 2083 قلم داروی خارجی هستند نیز چون فهرست داروهای خود را به وزارت بهداری ارسال نداشته و پروانه ورود داروهای آنها لغو شد به این ترتیب جمعا 4035 قلم دارو از صورت داروهای خارجی که به ایران می‌آید حذف گردید.4
 
هشدار شهربانی و وزارت کار به تاکسی‌ها؛ پروانه لغو و پلاک مسترد خواهد شد!
امروز اطلاعیه مشترکی به شرح زیر از طرف وزارت کار و شهربانی کل کشور انتشار یافت:
در زمانی که برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه‌های عمرانی کشور و تحقق هدف‌های عالی انقلاب ششم بهمن و لزوم تهیه گندم و بذر مورد احتیاج عموم ملت ایران مجلسین لایحه دولت را دایر به تأمین اعتبارات عمومی و عمرانی تصویب نمودند و در مقابل افزایش بهای بنزین کلیه عوارض و مالیات وسائط نقلیه بنزینی بخشوده شده است و همچنین عوارض عادلانه‌ای بر روی وسائط نقلیه شهری که از گازوئیل استفاده می‌کنند وضع گردیده است و اجازه افزایش نرخ تاکسی با تمام محاسبات دقیق اعلام گردید. متأسفانه صاحبان و دارندگان تاکسی در تهران بر خلاف سایر اصناف که همکاری کامل خود را در این جهاد ملی اعلام نموده‌اند، برای سودجویی و تحمیل منافع شخصی بدون توجه به قوانین مملکتى مدت سه روز است دست از کار کشیده‌اند.
با وجود اینکه توضیحات کافی از طرف مقامات دولتی داده شده است مع‌ذلک هنوز شروع به کار نکرده‌اند چون تاکسی جزء وسایل مورد احتیاج عمومی پایتخت است مراتب زیر طبق قوانین و مقررات مربوطه اعلام می‌گردد:
1. وسائط نقلیه ارتش و سایر سازمان‌های دولتی برای رفع حوائج ضروری مردم تهران در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. اتومبیل‌های جیپ ارتش و سواری‌های سازمان‌های دولتی به جای تاکسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛
2. چون تعطیلی کار تاکسی‌ها بدون توجه به مقررات قانون کار بوده است حقوق و مزایای رانندگان طبق ماده ۳۳ قانون کار از کارفرما اخذ و به رانندگان پرداخت خواهد شد؛
٣. کلیه دارندگان تاکسی که از صبح روز سه‌شنبه 10 آذرماه 1343 با تأیید شهربانی کل کشور مشغول کار نشوند پروانه کار آنها لغو و پلاک تاکسی مسترد خواهد شد.5
 
ورود هیئت نفتی شوروی به ایران
به دعوت دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، هیئتی مرکب از هفت نفر مهندسین نفت کشور شوروی به ریاست اروجف ثابت آتاویچ، قائم مقام وزیر نفت آن کشور ساعت 7:30 بعد از ظهر دیروز با هواپیمای «ار فلوت» به ایران وارد شدند.
در فرودگاه مهندس فتح‌الله نفیسی، عضو هیئت‌مدیره، و مهندس دیباج، رئیس اداره کل روابط، و چند تن از مقامات شرکت ملی نفت ایران از هیئت شوروی استقبال کردند.
به گزارش جراید امروز کشور «این عده امروز تاج گلی نثار آرامگاه رضاشاه کبیر خواهند کرد و سپس با دکتر اقبال ملاقات خواهند نمود».
هیئت مذکور طی اقامت چندروزه خود در ایران از تأسیسات صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب و آبادان نین دیدن کرده برای بازدید آثار تاریخی به شیراز و اصفهان مسافرت خواهند کرد.
 
ورود اتومبیل‌های سواری گازوئیلی ممنوع شد
امروز اطلاع حاصل شد که وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ایران توصیه کرد که از گشایش اعتبار برای ورود اتومبیل‌های گازوئیلی سواری و حتی بارکش‌های شهری خودداری کند.
اتومبیل گازوئیلی سواری در حال حاضر طبق مقررات بازرگانی خارجی وارداتش آزاد است. برای ممنوع کردن واردات این نوع اتومبیل‌ها باید مقررات بازرگانی سال جاری از طرف هیئت وزیران اصلاح گردد، اما به جای این کار تصمیم گرفته شد که از اختیارات بانک مرکزی استفاده شود و برای واردات آن محدودیتی فراهم گردد تا از واردات تجاری و کلی آن حداقل تا پایان سال جلوگیری به عمل آید.
هنوز درباره واردات این نوع اتومبیل از طریق مسافری هیچ گونه تصمیمی گرفته نشده است.
 
اوپک تکلیف نهایی برای بهره مالکانه نفت را به نشست ژنو موکول کرد!
طبق اخبار رسیده مجمع عمومی اوپک تصمیم نهایی را درباره بهره مالکانه به یک جلسه فوق‌العاده دیگری موکول کرد که این جلسه به زودی در ژنو تشکیل خواهد شد.
گفته می‌شود قبل از جلسه ممکن است مذاکراتی بین اوپک و کمپانی‌ها شروع گردد.
«رویتر» 29 نوامبر از جاکارتا گزارش داد: به موجب اعلامیه‌ای که امروز از طرف دبیرخانه کنفرانس اوپک انتشار یافت هشت کشور عضو اوپک در کنفرانس یک‌هفته‌ای خود در مورد بهره مالکانه تصمیم تازه‌ای اتخاذ کرده‌اند.
در اعلامیه درباره جزئیات این تصمیم توضیح داده نشده است و تنها گفته شده است که تصمیم تازه گرفته شده و قرار است کنفرانس فوق‌العاده اوپک در آینده نزدیک در ژنو تشکیل شود.
در اعلامیه گفته می‌شود کنفرانس پیش‌نویس بودجه سال 1965 اوپک را تصویب کرد و پنج قطعنامه دیگر را نیز مورد تأیید قرار داد. کنفرانس دکتر فواد الخیال، نماینده عربستان سعودی، را به عنوان رئیس هیئت‌مدیره اوپک منصوب نمود.6
 
روزنامه اطلاعات، 9 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcizpaz.t1ayy2bcct.html
iichs.ir/vdcizpaz.t1ayy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما