آیت‌الله میلانی: این مجریان بی‌اراده فکر کرده‌اند با تبعید آیت‌الله خمینی می‌توانند از حق و حقیقت جلوگیری نمایند؟!/ آیت‌الله مرعشی نجفی: حرف آیت‌الله خمینی حرف ماست، اگر ایشان تبعید شدند همه باید تبعید شویم/ اگر اهانت مطبوعات به روحانیت نظر شخصی آنهاست، چرا نظرات ما منتشر نمی‌شود؟!/ همه در این هدف آیت‌الله خمینی شریک هستند و اگر ایشان تبعید بشوند همه تبعید شده‌اند!/ همه محبوس هستیم؛ حبسی که توان حرف زدن و نوشتن نداریم!/ قوام مملکت ایران همیشه به دو چیز بوده: روحانیون و عشایر و ایلات!/ اگر نظر شخصی افراد آزاد است، چرا نظر من آزاد نیست؟!/ مسیحی‌ها و فرق ضاله تبلیغ می‌کنند، روحانی هیچ نگوید و بنشیند؟!/ روایت آیت‌الله مرعشی نجفی از دستگیری فرزند آیت‌الله خمینی در منزل ایشان/ اول حاجت ما این است که آیت‌الله خمینی به وطن خود بازگردد!/ نخست‌وزیر: وام گرفتن از خارج ننگ نیست، گرفته‌ایم و خواهیم گرفت/ برای کشاورز سیستانی از آمریکا نان تهیه می‌کنیم!/ ما برای کشاورز سیستانی و بلوچستانی از آمریکا نان فراهم می‌کنیم!/ دهکده «لبنان» در منطقه زلزله‌زده قزوین!/ ما نمی‌خواهیم فقط فروشنده مواد اولیه باشیم!/ سرشماری بهداشتی در سراسر کشور انجام می‌گیرد/ مندرجات کتاب‌های درسی با سیاست عمومی کشور منطبق می‌شود!
7 آذر 1343
آیت‌الله میلانی: این مجریان بی‌اراده فکر کرده‌اند به تبعید آیت‌الله خمینی می‌توانند از حق و حقیقت جلوگیری نمایند؟! آیت‌الله میلانی، از مراجع تقلید مقیم مشهد مقدس، طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله پسندیده، برادر بزرگ آیت‌الله خمینی، نوشت: البته می‌دانید شما تنها متأثر و متألم نیستید، بلکه همه مسلمانان خاصه مجامع علمی و روحانی از تبعید حضرت آیت‌الله خمینی دامت برکاته، که یکی از مراجع تقلید شیعه و لسان ناطق روحانیت بلکه همه امت اسلامی می‌باشند، متأثر هستند، چه باید گفت و از که باید نالید؟ الی الله المشتکی و الی ولیه المهدی ارواحنا فداه نرفع الشکوی هون ذلک انه بعین الله و لا یخبر عنک ما تری فانه تعالی قادر ان یرده الینا سالما غانما ان‌شاء‌الله تعالی.
این مجریان بی‌اراده گمان کردند با تبعید حضرت معظم الیه به خارج کشور و محصور نمودن علمای اعلام و خطبای عظام و اساتید محترم دانشگاه و مردم بی‌گناه و با گفتنیها و نوشتنی‌های مردمان بی‌ارزش و مزدور می‌توانند از حق و حقیقت جلوگیری بنمایند... گویا تصور می‌کنند اگر این مملکت اسلامی به ثمن بخس دراهم معدوده فروخته شود دیگر کسی با بیان مستحکم منطقی چیزی نخواهد گفت!
آیا ملت مسلمان می‌توانند این کشور مذهبی را تحت نفوذ بیگانگان و عمال آنان ببیند و دین و دنیاشان را مورد مخاطرات چندین گونه مشاهده بنماید و مع‌ذلک سکوت کند و در فضای دنیا ندای مظلومیت خود را طنین‌انداز ننماید؟
آقای اخوی محترمتان حضرت آیت‌الله خمینی بر حسب وظیفه‌ ای که از طرف پیغمبر اکرم و ائمه هدی صلوات‌الله علیهم اجمعین داشت رفتار نمود و به حکم قوانین مملکتی که برای طراز اول از مجتهدین است، آنچه را که صلاح این مملکت است بگویند، بیان کرد.1
  آیت‌الله مرعشی نجفی: حرف آیت‌الله خمینی حرف ماست، اگر ایشان تبعید شدند همه باید تبعید شویم/ اگر اهانت مطبوعات به روحانیت نظر شخصی آنهاست، چرا نظرات ما منتشر نمی‌شود؟! آیت‌الله مرعشی نجفی ساعت 9:30 صبح امروز طی سخنانی در مسجد بالای سر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: در این قضایای اخیره و مسائل روز که پیش آمد، در اینجا علمایی که اقدام کردند از جمله سید بزرگوار المجاهد فی سبیل‌الله حضرت مستطاب آیت‌الله آقای خمینی دامت برکاته آیا ایشان و سایر علمای اعلام می‌خواهیم ببینیم هدفی غیر از این هدف‌ها داشتند؟ شما را به خدا در بیاناتشان و نوشتجاتشان هدفی غیر از این هدف‌‎ها داشتند؟ آیا هدفشان حفظ دین نبود؟ حفظ احکام شرعیه نبود؟ حفظ احکام الهیه نبود؟ آیا هدفشان حفظ استقلال مملکت نبود؟ نمی‌گفتند کاری نکنید که ما سرشکسته شویم و مملکت به دست اجانب بیفتد؟ کاری نکنید که منجر به یک مفاسدی بشود. غیر از این حرف‌ها بود؟
 
همه در این هدف آیت‌الله خمینی شریک هستند و اگر ایشان تبعید بشوند همه تبعید شده‌اند! سابقین و لاحقین و آینده‌‎ها هم ان‌شاءالله در این هدف شریک‌اند، و فعلا هم همه شریک‌اند. اگر ایشان تبعید بشوند، همه تبعید شده‌اند. اگر ایشان گرفتار شوند همه گرفتار شده‌اند. این مطلب ای عزیز من از قبیل دو دو تا چهار تاست. وقتی چند نفر شریک در یک مقصدی باشند، یکی از آنها که مبتلا بشود اینکه فقط ایشان مبتلا شده‌اند، خیر همه مبتلا شده‌اند، بنده هم که اینجا در محضر مبارکتان نشسته‌ام من هم الان مبتلا هستم.
  همه محبوس هستیم؛ حبسی که توان حرف زدن و نوشتن نداریم! من هم الان محبوسم فرقی ندارد، حبس اقسامی دارد، حبسی که یک کلمه نتوانیم حرف بزنیم، یک قلم روی کاغذ نگذاریم، دائما تحت مراقبت باشیم، این چه آزادی است؟ حبس دیگر بالاتر از این شما می‌خواهید؟
  قوام مملکت ایران همیشه به دو چیز بوده: روحانیون و عشایر و ایلات! قوام مملکت ایران همیشه به دو چیز بوده: یکی روحانیین، و دیگری عشایر و قبایل و ایلات. نظر مبارکتان هست ناصرالدین‌شاه وقتی که رفت به سفر فرنگستان، یکی از سلاطین اروپا از او می‌پرسد که قشون شما چقدر است؟ او گفته بود قشون منظمش مثلا فرض کنید چندهزار نفر؛ می‌گوید: با این تعداد شما می‌خواهید مملکت را اداره کنید؟ می‌گوید: نه عند الشه دو قوه محکم دیگری هم داریم: یکی روحانیت است و یکی ایلات و عشایر. ایلات و عشایر ما که حالش معلوم است، دیدید، این هم حال ما بود.
شما مگر نمی‌خواهید این مملکت محفوظ باشد؟ والله روحانی حفظ می‌کند. روحانی است که داد می‌زند حب الوطن من الایمان، شما این را ندیده می‌گیرید؟ اینها را تحت فشار و شکنجه قرار می‌دهید؟ حیف نباشد یک همچنین سلسله‌ای را انسان بکوبد؟ زهی بی‌انصافی. اگر هم بر می‌گردی اعتراض می‌کنی که مطبوعات چرا چنین می‌نویسند؟ می‌گوید آقا آنها نظر شخصی خودشان را نوشته‌اند. خوب آقاجان! منصفانه قضاوت کن.
  اگر نظر شخصی افراد آزاد است، چرا نظر من آزاد نیست؟! ای نویسنده‌ها کم و زیاد نکنید! همه عرایضم را بنویسید! می‌گویی چرا این هتاکی‌ها را می‌کنید؟ می‌گوید انظار شخصیه خودشان را اشخاص در این مطبوعات نوشته‌اند. آقاجان! اگر نظر شخصی آزاد است پس چرا نظر من سید آزاد نیست؟ من هم نظر شخصی خودم را می‌خواهم بنویسم. چرا آزاد نیست؟ اگر می‌فرمایید خیر به عنوان مأموریت است از مبادی عالیه و از مصادر امور، پس بنده هم به عنوان مأموریت از مولای خودم صاحب شرع انور اگر چیزی بنویسم اعتراضی بر من هست. عزیز من در دنیا انصاف خوب چیزی است. بالاترین قاضی و بالاترین محکمه در دنیا انصاف است. (اگر باشد) شایسته هست؟ آخر چرا دل نمی‌دهید؟ چرا این قدر جریحه‌دار می‌کنید؟ ما حرفی نداریم آخر دل به دل بدهید ببینید حرف‌های ما چیست؟ ما مبارزه با چه می‌کنیم؟ مبارزه با این کانون‌های فساد است. مبارزه با این تبلیغات سوء است. مبارزه با مصوبات نارواست.
  مسیحی‌ها و فرق ضاله تبلیغ می‌کنند، روحانی هیچ نگوید و بنشیند؟! همین دیروز کسی مبلغی از تبلیغات مسیحی را که در وسط جوان‌های تهران نشر شده، آورده بود. آخر آقا جان اگر مذهب جعفرى است و رسمیت دارد پس این تبلیغات سوء برای چیست؟ فرق ضاله از یک طرف، مسیحی‌ها از یک طرف، پس روحانی هیچ نگوید و همین طور بنشیند؟ سزاوار هست شما را به خدا؟ مملکت شیعه است؟ چقدر انسان صبر کند؟ تا حرف هم می‌زنی مجرمی، تبعید است، حبس است، شکنجه است.
 
روایت آیت‌الله مرعشی نجفی از دستگیری فرزند آیت‌الله خمینی در منزل ایشان آقازاده شان را بیایند از منزل بنده ببرند؟ این منزل‌ها یک وقتی مأمن و ملجأ مردم بوده. اگر شماها یادتان نباشد پیرمردها یادشان هست. این خانه‌ها بست بوده. مردم پناه می‌آوردند. خدا گواه است دست چند تاشان دستبند هم بوده، منتها دستبند را نزدند؛ چون خود او مقاومت نکرد و رفت. مسلسل بیاورند در منزل بنده؟ آخر مگر من جنگ داشتم؟ یا ایشان جنگی داشت؟ پسری پدرش را گرفته‌اند، دل‌شکسته آمده بود با بنده صحبت‌هایی می‌کرد. او را به این شکل ببرند؟ از دیوار بیایند بالا؟ چه گذاشتند برای کسی؟ می‌خواهم ببینم نسبت به بنده که 41 سال (شاید بعضی از شما تازه وارد شده باشد و اطلاع نداشته باشید) 41 سال است بنده در این شهر خدمت‌گزارم من خیلی بد و لکن یک سابقه سویی، تجاهر به فسقی از بنده دیده است کسی؟ روا بود این شکل با بنده رفتار کنند؟ این شرم‌آور نیست؟
  اول حاجت ما این است که آیت‌الله خمینی به وطن خود بازگردد! و دیگر بیشتر از این نمی‌توانم صحبت کنم. خیلی متأثرم. یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر! ای آقا! خودت شاهدی که ما در چه حالیم. تو را به حق مادرت حضرت زهرا اول حاجت ما این است که فرزندت آیت‌الله خمینی به وطن خود برگردد.2
  نخست‌وزیر: وام گرفتن از خارج ننگ نیست، گرفته‌ایم و خواهیم گرفت/ برای کشاورز سیستانی از آمریکا نان تهیه می‌کنیم! حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در یک مصاحبه تلویزیونی که بعد از ظهر روز پنجشنبه انجام گرفت به اصلاح امور اداری و لزوم تحصیل و درآمد مالی و مادی برای اجرای برنامه‌های اصلاحات اشاره کرد و گفت: از جمله این امکانات یکی مقدورات مالی داخلی است و یکی امکاناتی است که ما بتوانیم از منابع خارجی کسب بکنیم، یعنی وام بگیریم، وام گرفتن ننگ نیست؛ زیرا کشورهای درحال توسعه تا آنجا که مقدورات مالی و امکانات اقتصادی آنها اجازه می‌دهد از اعتبارات خارجی برای اجرای برنامه‌های وسیع اقتصادی و اجتماعی استفاده می‌کنند. ما هم باید بکنیم، کرده‌ایم و خواهیم کرد، ولی یک مملکت نمی‌تواند با یک بودجه ضعیف و با توجه به اینکه فقط می‌تواند از امکانات خارجی استفاده کند و نسل‌های آینده را زیر فشار قرض خارجی قرار دهد، توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را ادامه دهد.
ما سطح اعتبارات برنامه سوم را از 145 میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش دادیم برای اینکه بتوانیم این برنامه را اجرا بکنیم. قسمتی از آن را از وام‌های خارجی استفاده می‌کنیم که موارد آن در بودجه کل مملکتی به تصویب مجلسین رسید.
 
ما برای کشاورز سیستانی و بلوچستانی از آمریکا نان فراهم می‌کنیم! منصور در پایان سخنان خود اقدامات عمرانی و اصلاحی را که بایستی انجام شود برشمرد و از عموم مردم دعوت کرد که در جهاد ملی برای پیشرفت شرکت کنند و افزود: دولت محال و ممتنع است که اقدامی را برخلاف مصلحت و یا تصمیمی را بدون مطالعه و بدون در نظر گرفتن هدف‌های اساسی انقلاب و تحول ایران و بدون توجه به عدالت اجتماعی بکند. اگر ما از آمریکا برای کشاورز سیستانی و بلوچستانی نان فراهم می‌کنیم و به هر یک در خانه او بذر نان و پول از بانک کشاورزی می‌دهیم آنها هم اگر احتمالا در طول فصل زمستان ده ریال روی ده لیتر نفت به دولت بپردازند مسلما با استقبال خواهند پرداخت، کسانی که این مسائل را بزرگ می‌کنند، کسانی که به این مسائل جنبه سیاسی می‌دهند آنها هستند که بیشتر متنعم هستند، ولی حاضر نیستند که ذره‌ای از آن را برای سعادت ملت مصروف دارند، ولی من اطمینان دارم وقتی که مطمئن شدند که این راه راه صواب و حقیقت است آنها هم دلیلی ندارد که همکاری و مساعدت خود را از دولت دریغ دارند.
  دهکده «لبنان» در منطقه زلزله‌زده قزوین! روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح دیروز مراسم گشایش ساختمان‌های تازه دهکده زلزله‌زده «ایپک» که از این پس به نام دهکده «لبنان» نامیده خواهد شد به وسیله رشید بیضون، نماینده پارلمان لبنان و عضو هیئت مرکزی صلیب سرخ آن کشور، در محل دهکده مزبور برگزار شد.
در این مراسم آقایان سناتور دکتر نفیسی، دبیر کل، و دکتر خطیبی، مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، کاردار سفارت لبنان و عده‌ای از رجال و شخصیت‌های مملکتی حضور داشتند.
در آغاز دکتر نفیسی ضمن اشاره به حادثه زلزله قزوین از کمک‌های دولت و ملت لبنان سپاس‌گزاری کرد و سپس نماینده سازمان عمران قزوین طی گزارشی در مورد وضع ساختمان‌ها به اطلاع رسانید که ساختمان‌های مزبورتماما از بتون مسلح ساخته شده و در برابر زلزله مقاوم می‌‌باشد.
  ما نمی‌خواهیم فقط فروشنده مواد اولیه باشیم! محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در جلسه انجمن پیشرفت مدیریت در مورد مدیریت سخنرانی کرده و اظهار داشت: وجود مدیران لایق و باکفایت در واقع مصداق کاملی از عوامل محرک زندگی اقتصادی به‌شمار می‌روند. ما امروز در راه صنعتی کردن کشور خود و مکانیزه کردن کشاورزی قدم بر می‌داریم؛ چون نمی‌خواهیم فقط فروشنده مواد خام و اولیه باشیم و چون نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم با استفاده از حمایت‌های قانونی دولت فقط به بازارهای داخلی اکتفا کنیم؛ پس باید بازرگانان جهان‌بین و کاردانی باشیم و برای موفقیت در تمام این موارد باید مدیران لایق و جامع‌الشرایطی به‌وجود آوریم.3
  سرشماری بهداشتی در سراسر کشور انجام می‌گیرد وزارت بهداشت تصمیم دارد در روستاهای کشور سرشماری بهداشتی کند، برای این منظور کلاس‌هایی برای تربیت آمارگر تشکیل داده است و فارغ‌التحصیلان این کلاس‌ها به دهات اعزام می‌گردند.
سرشماری بهداشتی در روز معینی انجام نخواهد شد، بلکه به‌تدریج که دانشجویان کلاس‌های آمارگیری فارغ‌التحصیل می‌شوند به استخدام وزارت بهداری درخواهند آمد و به روستاها اعزام خواهند شد.
برای آمارگران اتومبیل و چهارپا و وسایل لازم دیگر تهیه خواهد شد. آمارگران بهداشتی در روستاها آمار بیماری‌ها و بیماران را تهیه خواهند کرد و نیز کار ارزش‌یابی فعالیت‌های قبلی وزارت بهداری را برای مصون‌سازی و درمان بیماری‌ها انجام خواهند داد. تا چند روز دیگر فارغ‌التحصیلان نخستین کلاس‌های آماری به روستاها اعزام می‌گردند.
  مندرجات کتاب‌‎های درسی با سیاست عمومی کشور منطبق می‌شود! روز سه‌شنبه کمیسیونی با شرکت آقای دکتر محمد سام، معاون کل وزارت فرهنگ، و عده‌ای از مقامات فرهنگی برای رسیدگی متون کتاب‌های درسی در وزارت فرهنگ تشکیل شد.
در این کمیسیون ابتدا مطالب کتاب‌های درسی به‌خصوص مندرجات کتاب‌های تاریخ سال‌های پنجم و ششم ابتدایی و متوسطه مورد بررسی کلی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد مطالبی که بر خلاف سیاست عمومی کشور در کتاب‌ها درج شده است حذف شده و تجدید نظر کلی در این گونه مطالب به عمل آید.4
 
روزنامه اطلاعات، 7 آذر 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd5s0f.yt0596a22y.html
iichs.ir/vdcd5s0f.yt0596a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما