تصمیمات جدید دولت برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری!/شهردار تهران: دولت برای اجرای برنامه‌های خود به پول احتیاج دارد و مردم باید این پول را بدهند!/رکورد تولید نفت خام در جنوب شکسته شد!/صادرات پنبه به علت بالا بودن قیمت کاهش یافته است/شهردار سابق بابلسر بازداشت و زندانی شد/ناو آمریکایی «دریابان بایندر» در اسکله خرمشهر پهلو گرفت!/قرارداد وام آمریکا برای راه‌های ایران به امضا رسید!
۵ آذر ۱۳۴۳
تصمیمات جدید دولت برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به زودی تصمیمات جدید دولت در زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی اعلام خواهد شد.
هیئت دولت در جلسه دیشب یک بار دیگر موضوع صرفه‌جویی را مورد مطالعه قرار داد. هدف از این مطالعات این است که طرق عملی جهت صرفه‌جویی عمومی پیدا شود تا وزارتخانه‌ها بر اساس آن اقدام به عمل آورند. در حال حاضر به وزارتخانه دستور داده شد که صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری خود را تا 15 درصد مورد مطالعه قرار دهند.
اما از آنجایی که مدت هشت ماه از اجرای بودجه سال جاری گذشته و در حدود سه‌چهارم آن خرج شده است، طبعا اجرای سیاست فعلی با مشکلات روبه‌رو خواهد شد.
به همین جهت دولت برای تفهیم سیاست خود و آشنا کردن متصدیان مالی وزارتخانه‌ها، رأسا موارد صرفه‌جویی را تحت مطالعه و بررسی قرار داده است.
خبرنگار ما اطلاع می‌دهد تصمیمات دولت به‌زودی به اطلاع عامه خواهد رسید.
 
شهردار تهران: دولت برای اجرای برنامه‌های خود به پول احتیاج دارد و مردم باید این پول را بدهند!
دیشب به دعوت دبیرخانه شورای عالی اصناف مجمع عمومی اصناف تهران با شرکت رؤسای 107 اتحادیه صنفی تشکیل شد و حسینقلی قبادیان در این جلسه صحبت کرد و اعلام داشت: شورای عالی یک سازمان متشکل صنفی است که مورد علاقه و تأیید یکصدهزار نفر از پیشه‌وران تهران است.
این شورا به اصناف وابسته می‌باشد و اصناف به طور کلی با نظر و سیاست دولت به منظور اجرای برنامه‌های مترقی موافقت دارند. اصناف همیشه با دولت‌ها همکاری کرده‌اند و جامعه اصناف خوب توجه دارد که کشور ما در شرایط خاص اقتصادی است. مردم باید فداکاری کنند تا دولت بتواند برنامه‌های خویش را اجرا نماید.
شادمان، شهردار تهران، نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: دولت برای اجرای برنامه‌های عمرانی و به جلو بردن مملکت احتیاج به درآمد دارد. این پول را باید مردم بدهند و تصمیمات اخیر دولت نیز به موقع اجرا گذاشته شد، ولی دولت و شهرداری با نهایت دقت و قدرت از کار افرادی که بخواهند بدون علت و جهت قیمت‌ها را افزایش دهند جلوگیری خواهند کرد.
 
رکورد تولید نفت خام در جنوب شکسته شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با تولید هفت‌میلیون و 290 هزار تن نفت خام سنگین در ماه اکتبر (10 مهر تا 10 آبان) رکورد تولید در منطقه نفت خیز جنوب (حوزه قرارداد با کنسرسیوم) شکسته شده است و در نُه ماه اول 7 میلیون و 689 هزار تن تولید زیادتر از مدت مشابه سال قبل به‌دست آمده است.
به این ترتیب پیش‌بینی قبلی درباره اینکه در سال جاری میزان تولید نفت خام در حوزه قرارداد به هشتادمیلیون تن برسد با موفقیت روبه‌رو شده است.
 
صادرات پنبه به علت بالا بودن قیمت کاهش یافته است
یک مقام رسمی در امور پنبه کشور امروز گفت: برای توسعه صادرات پنبه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان پنبه باید قیمت آن را تا نرخ بین‌المللی کاهش دهند.
در حال حاضر توسعه صادرات پنبه ایران به واسطه گرانی محدود است. نرخ صادراتی پنبه بالاتر از نرخ بین‌المللی است و این امر از رونق صادرات پنبه کشور می‌کاهد.
 
شهردار سابق بابلسر بازداشت و زندانی شد
طی رسیدگی‌هایی که نسبت به پرونده یک‌میلیون ریالی آسفالت خیابان‌های بابلسر به عمل آمد قرار بازداشت شهردار سابق بابلسر و ده نفر صادر شد و شهردار سابق بابلسر زندانی گردید.
دیروز طی رسیدگی به پرونده آسفالت خیابان‌های بابلسر از طرف نجفی، بازپرس دادسرای بابل، عباسقلی نوایی، شهردار سابق بابلسر، به بازپرسی احضار شد و پس از بازپرسی های لازم قرار بازداشت وی صادر گردید و شهردار سابق بابلسر زندانی شد.
در این پرونده جمعا یازده نفر متهم هستند که شهردار سابق، چهار نفر اعضای سابق انجمن شهر، رئیس حسابداری شهرداری و کارپرداز و بقیه مهندسین پیمانکار آسفالت خیابان‌های بابلسر می‌باشند.
به موجب این پرونده در کار آسفالت خیابان‌های بابلسر یک‌میلیون ریال سوء استفاده شده است. از این عده متهمین فقط تاکنون شهردار سابق بابلسر خود را معرفی نموده که پس از بازپرسی روانه زندان شده است.
 
ناو آمریکایی «دریابان بایندر» در اسکله خرمشهر پهلو گرفت!
دیروز یک فروند ناو که اخیرا دولت آمریکا به نیروی دریایی ایران تحویل داده و به نام دریابان بایندر نام‌گذاری شده وارد آب‌های خرمشهر شد.
قبلا عده زیادی از اهالی و خانواده‌های افسران و درجه‌داران نیروی دریایی که از ورود ناو دریابان بایندر مطلع شده بودند با دسته گل‌های متعدد در اسکله مخصوص صف کشیده بودند.
هنگامی که ناو مزبور به مقابل نیروی دریایی و پرچم شاهنشاهنشاهی ایران رسید 21 تیر توپ شلیک کرد و در میان غریو هلهله شادمانی، ناو دریابان بایندر در اسکله پهلو گرفت و تیمسار دریابان صفوی، فرمانده مناطق دریایی جنوب و ناوگان خلیج فارس و بحر عمان، از ناو مزبور بازدید کرد.1
 
قرارداد وام آمریکا برای راه‌های ایران به امضا رسید!
بانک صادرات و واردات واشنگتن دیروز مبلغ ۸/۷ میلیون دلار برای برنامه اصلاح و توسعه راه‌ها و راه آهن‌های ایران وام داد.
محمود فروغی، سفیرکبیر ایران، طی مراسم کوتاهی اسناد این وام را که دو فقره است، امضا کرد.
یک اعتبار ۴/۵ میلیون دلاری، به ایران کمک خواهد کرد تا وسایل مورد احتیاج را برای نخستین سال برنامه پنج‌ساله راهسازی خریداری کند.
مخارج این برنامه که منظور از آن توسعه اقتصاد کشور با بسط راه‌ها به بازارهای داخلی است، به هیجده‌میلیون دلار بالغ خواهد شد.
وامی که دیروز برای اصلاح راه آهن ایران داده شد چهارمین وام برای این منظور است. سه وام قبلی که دادن آنها از سال 1955 شروع شد به ۳۲/۶ میلیون بالغ گردید. وام مربوط به راه‌های ایران نیز چهارمین وام از نوع خود است. جمع سه وام قبلی چهارده‌میلیون دلار بود.
 
فرستنده تلویزیونی مستقل فرهنگ در محل جدید وزارت فرهنگ نصب می‌شود
«کیهان» نوشت: خبرنگار فرهنگی ما امروز کسب اطلاع کرد وزارت فرهنگ قریبا یک طرح ابتکاری جدید در زمینه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دبیرستان‌ها در پایتخت به مرحله اجرا خواهد گذاشت.
این طرح شامل ایجاد یک فرستنده تلویزیونی در محل جدید ساختمان جدید وزارت فرهنگ (قسمت شمالی ساختمان مجلس شورای ملی) می‌باشد که اختصاص به امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان خواهد داشت.
به قرار اطلاع اساس این فکر جدید به دنبال مسافرت اخیر آقای دکتر عبدالعلی جهانشاهی، وزیر فرهنگ، به کشورهای اروپایی در کشور فرانسه پی‌ریزی شده است و پس از مطالعاتی که در تهران صورت گرفته تصمیم به اجرای این برنامه گرفته شده است.
به احتمال قوی این برنامه از ابتدای سال تحصیلی آینده (45-44) در پایتخت به مرحله اجرا درخواهد آمد و برای نصب آن مبلغ ده‌میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است.2
 
روزنامه اطلاعات، 5 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgzw9q.ak9u34prra.html
iichs.ir/vdcgzw9q.ak9u34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما