شاه: ما بدون توجه به مرام‌های سیاسی راه خود را انتخاب می‌کنیم!/ دلبستگی به رژیم شاهنشاهی جزء منش و خوی مردم گردیده است!/ این کارها نه برای ادامه سلطنت خودم که برای کشور است/ سلطنت من خود به خود ادامه پیدا می‌کند!/ اصلاحات ارضی اقتباس از دیگر کشورها نبود و ابداعی خودمان است!/ فکر می‌کنم راهی که ما در پیش گرفته‌ایم بهترین راه است!/ می‌کوشیم اساس عدالت اجتماعی در این مملکت مستحکم شود!/ انقلاب ما چون از بالا آغاز شده منافع همه را در نظر می‌گیرد!/ وزارت کشور از پایه اصلاح می‌شود!/ دکتر عبده: ایران نباید هیچ نوع نظام افراطی اقتصادی را بپذیرد!/ شوروی هواپیمای ایرانی را آزاد کرد!
26 آبان 1343
شاه: ما بدون توجه به مرام‌های سیاسی راه خود را انتخاب می‌کنیم! شاه در اجتماع اصناف تهران، ضمن اشاره به مکاتب و مرام‌های سیاسی گفت: ما بدون توجه به مرام‌های سیاسی راه خود را انتخاب می‌کنیم.
محمدرضا پهلوی در این مراسم گفت: عن‌قریب که این اتحادیه‌ها به کار پرداختند نتیجه آنها را خواهید دید. خواهید دید که کشاورز در برابر فروش محصول خود پول بیشتری به‌دست خواهد آورد و مصرف‌کننده نیز اجناس بهتر و تمیزتر و صحیح‌تر و ارزان‌تری خواهد خرید.
  دلبستگی به رژیم شاهنشاهی جزء منش و خوی مردم گردیده است! ما در چند سال دیگر به خواست خداوند دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی کورش بزرگ را جشن خواهیم گرفت. منظور من آن است که 2500 سال شاهنشاهی ایران دوام کرده تا به من رسیده است. ازاین‌روست که دلبستگی به رژیم شاهنشاهی جزء منش و خوی مردم گردیده و البته تا هنگامی که خداوند بخواهد این رژیم کهنسال در این مملکت ادامه خواهد یافت.
 
این کارها نه برای ادامه سلطنت خودم که برای کشور است/ سلطنت من خود به خود ادامه پیدا می‌کند! اگر در مدت سلطنتم در چندین مرتبه مواجه با خطراتی شدم که هر یک از آنها مسلما می‌توانست به استقلال این کشور خاتمه دهد و با تفضل خداوند معجزه‌آسا از راه تدابیری که به کار بسته شد بر هر یک از آن خطرها فایق آمدم، هیچ یک از این مجاهدت‌ها که شده به منظور حفظ منافع شخصی و ادامه سلطنت شخص خودم نبوده است. به‌خصوص در 6 بهمن اگر ما انقلاب سفید ایران را پی‌ریزی و شروع کردیم این اقدام بزرگ برای ادامه سلطنت نبود؛ زیرا سلطنت من به خواست خداوند خود به خود ادامه پیدا می‌کرد.
  اصلاحات ارضی اقتباس از دیگر کشورها نبود و ابداعی خودمان است! شکل اصلاحات ارضی ایران اقتباس از طرف اصلاحات ارضی هیچ مملکت دیگری نبود. اصلاحات ارضی ما یک امر ابداعی خود ما و کاملا ایرانی است. همچنین ایجاد سپاه دانش مولود فکر ایرانی است. سپاه‌های دیگری که تشکیل داده‌ایم نیز هیچ یک از جایی به عاریت گرفته نشده است و ابتکار ایرانی است.
  فکر می‌کنم راهی که ما در پیش گرفته‌ایم بهترین راه است! فکر می‌کنم راهی که ما در پیش گرفته‌ایم بهترین راه مطلوب و مناسب است. پس همان‌طور که گفتم ما برای رسیدن به چیزی یا جایی یا به‌اصطلاح برای حفظ کلاه خودمان دست به این انقلاب نزده‌ایم. انگیزه ما در این اقدامات این بود که تا سر حد امکان و تا جایی که قدرت بشری اجازه می‌دهد و استعدادهای مان امکان می‌بخشد مملکت ایران و ملت ایران را به سوی پیشرفت و ترقی و تعالی پیش ببریم. از این رو پا به پای اقداماتی که در 6 بهمن انجام گرفت مرتبا به پیش می‌رویم و هیچ‌گاه دنباله کار را رها نخواهیم کرد.
  می‌کوشیم اساس عدالت اجتماعی در این مملکت مستحکم شود! ما می‌کوشیم اساس عدالت اجتماعی در این مملکت هر چه بیشتر مستحکم شود. عدالت اجتماعی بر مبنایی که گفتیم باید اساس کار مملکت ما بوده باشد و هیچ فردی در جامعه از حقوق اولیه انسانی محروم نباشد. نباید هیچ فردی در این کشور به واسطه نبودن بهداشت یا عدم وسایل مداوا از مرض تلف شود. برای این کار باید در همه جا درمانگاه داشته باشیم، بیمارستان داشته باشیم، و علاوه این‌گونه خدمات بهداشتی و درمانی را با سپاه بهداشت خودمان تکمیل کنیم.
نباید هیچ کس در این مملکت از بیکاری و گرسنگی تلف شود.
 
انقلاب ما چون از بالا آغاز شده منافع همه را در نظر می‌گیرد! حال ببینیم چرا انجام این کارها برای ما آسان‌تر است؟ برای اینکه انقلاب ما چون از بالا آغاز شده است منافع تمام افراد کشور را در نظر می‌گیرد. هر کاری که ما می‌کنیم بر مبنای در نظر گرفتن منافع اکثریت ملت ایران است، و در عین حال نفع مشروع و عادلانه تمام افراد این مملکت از هر طبقه که باشند در این است که ما بتوانیم زودتر به این هدف‌ها برسیم.1
  وزارت کشور از پایه اصلاح می‌شود! وزیر کشور [: سیدجواد صدر] در مراسم بازدید از مرکز آموزشی گرمسار گفت: وزارت کشور از پایه اصلاح می‌شود.
وزیر کشور گفت: بعضی اوقات صحنه‌هایی به چشم انسان می‌خورد که واقعا جای تأسف دارد؛ نظیر وضع جوانی که چند روز پیش نزد من آمده بود و با اینکه تحصیلات عالیه مهندسی گذرانده بود اصرار داشت که خدمت نظام وظیفه را انجام ندهد. پرسیدم چرا؟ گفت: برای اینکه وقت تلف کردن است! جای تأسف است که همین جوان به تمام مقررات و قوانین کشورهای خارج احترام می‌گذارد، ولی وقتی در کشور خود یک پاسبان به او خشونت می‌کند این کشور را غیر قابل تحمل می‌شمارد. من این جوان را نصیحت کردم و به طرز فکر او ایراد گرفتم، ولی خوشبختانه امروز جوانانی که در همین کشور تحصیلات عالیه کرده‌اند با رویی باز خدمت خلق را می‌پذیرند.
وزیر کشور گفت: امروز سطح خدمات اجتماعی از پایه محکم می‌شود .ما صلاح دیدیم پایه‌های وزارت کشور را از همان ابتدا اصلاح کنیم. وزارت کشور نیاز شدید به یک سلسله اصلاحات دارد که مقدمات آن از همان کوچک‌ترین واحد حکومتی یعنی بخشداری شروع شده است.
  دکتر عبده: ایران نباید هیچ نوع نظام افراطی اقتصادی را بپذیرد! دکتر جلال عبده عصر دیروز در نهمین جلسه سخنرانی ماهانه کانون بانک‌ها که در محل اتاق بازرگانی تهران و با حضور رؤسای بانک‌ها و شخصیت‌های اقتصادی تشکیل گردید تحت عنوان «نقش دولت در توسعه اقتصادی کشور» سخنرانی مبسوطی ایراد کرد و اظهار داشت: ایران نباید هیچ نوع نظام افراطی اقتصادی را بپذیرد.
  شوروی هواپیمای ایرانی را آزاد کرد! ساعت 11 قبل از ظهر امروز، یک هواپیمای ایر تاکسی ایرانی از نوع «ایر کماندر» که هشت روز پیش هنگام نقشه‌برداری در داخل خاک ایران، در سی کیلومتری سرخس و مجاور نوار مرزی، به وسیله شکاری‌های شوروی در خاک آن کشور فرود اجباری کرده بود، آزاد شد و به طرف ایران پرواز نمود.
این هواپیما با یک خلبان و دو نقشه‌بردار در تاریخ 9 نوامبر (18 آبان‌ماه) هنگام نقشه‌برداری و پرواز در خاک ایران، به وسیله چند جت شکاری شوروی در آسمان محاصره گردیده و به دستور خلبانان شکاری شوروی در خاک آن کشور فرود اجباری کرده بود.2
 
روزنامه اطلاعات، 26 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdzs0f.yt05s6a22y.html
iichs.ir/vdcdzs0f.yt05s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما