درخواست رئیس ساواک قم از پاکروان برای تقدیر از عامل دستگیری آیت‌الله خمینی!/ پرونده نفیسی، شهردار سابق، در سنا بررسی شد!/ پرونده‌ای با صدهزار برگ که در 237 کارتن متمرکز شده است!/ این چه دادگستری است؟! این چه عدالت است؟!/ قرارداد خرید 25 هزار تن ذرت از آمریکا امضا شد/ سفیر آمریکا: غله کافی به ایران حمل می‌کنیم تا هیچ کمبودی نداشته باشید!/ انتصاب مدیر کل دفتر وزارت اقتصاد/ ورود هیئت فرهنگی شوروی به ایران/ «صادرات برنج منوط به تقلیل قیمت‌هاست»!/ «تصویب لایحه منع بازداشت بدهکاران مضر است»/ با پیام شاه؛ افتتاح کنفرانس جهانی پتروشیمی در تهران/ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در شرف تأسیس است!/ بیماری قلب و اعصاب «وزیر اطلاعات» را خانه‌نشین کرد!
25 آبان 1343
درخواست رئیس ساواک قم از پاکروان برای تقدیر از عامل دستگیری آیت‌الله خمینی! بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 25 آبان 1343 بدیعی، رئیس ساواک قم، طی تلگرافی به تیمسار [: پاکروان] ریاست ساواک، تصریح کرده است: «سرکار سروان سیف‌الدین عصار ... نامبرده بالا در مورد دستگیری خمینی (روز 13 /8 /43) با سرعت و دقت کامل انجام وظیفه نموده و در مدت توقف در قم با روحیه‎ای قوی وظایف محوله را به نحو احسن انجام داده است».
این تلگراف افزوده است: «به طوری که از بدو شروع عملیات از شهربانی تا خاتمه دستگیری با افراد خود در مدت 15 دقیقه متهم را دستگیر و به شهربانی تحویل نموده علیهذا بدین وسیله از فعالیت مشارالیه تقدیر می‌گردد. مستدعی است امر و مقرر فرمایند مراتب را در سوابق یا پرونده کارگزینی وی منعکس فرمایند».1
  پرونده نفیسی، شهردار سابق، در سنا بررسی شد! طرح پیشنهادی شاه در مورد مبارزه جهانی با بی‌سوادی و تشکیل مرکز تحقیقات هنر و فرهنگ ایران، وضع دادگستری گیلان و سیگار قاچاق در جلسه امروز سنا به عنوان پیش از دستور مطرح شد و آقایان دکتر عاملی، وزیر دادگستری، و دکتر سام، معاون کل وزارت فرهنگ، به سؤالات سناتورها در مورد پرونده احمد نفیسی، شهردار سابق، و تأسیس مدارس حرفه‌ای و راهنمایی محصلین ایرانی در خارج پاسخ دادند.
سوال محمدعلی ممتاز، سناتور انتخابی تهران، از وزیر دادگستری در مورد توقیف احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، مطرح گردید و دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، توضیحاتی به این شرح داد: پس از مطالعاتی که به عمل آمد به نظر رسید که سناتور محترم تصور فرموده‌اند که در پرونده مورد سؤال تعقیب و بازداشت آقای نفیسی رعایت مقررات به عمل نیامده است. بنابراین بنده توضیحاتی درباره پرونده امر به عرض سناتورهای محترم می‌رسانم.
دکتر عاملی سپس موارد  اتهام را تشریح کرد و گفت: اولین گزارشی که موجب تعقیب آقای نفیسی شده مربوط است به تبانی ایشان با مسئولان شرکت اتو سعدی در مورد اقدام به خرید یک قطعه زمین در رباط کریم که به دو برابر قیمت اصلی خریداری شده است.
نسبت به این پرونده تحقیقات لازم به عمل آمد و به این نتیجه رسید که این معامله بدون موافقت شهردار وقت صورت گرفته و ایشان که در آن زمان معاون شهرداری بوده‌اند دستور خرید را صادر کرده‌اند.
اتهام دیگر این است که ایشان قدرت رسمی خود را برای جلوگیری از اجرای تصویب‌نامه دولت در مورد دریافت عوارض تبلیغاتی از مؤسسه تلویزیون به کار انداخته‌‌اند و از این راه موجب ضرر و زیان شهرداری شده‌اند.
اتهام سوم آقای نفیسی مربوط است به تبانی در کار آسفالت خیابان‌های تهران که دادسرای دیوان کیفر در دو مورد اول و دوم قرار تعقیب صادر کرده است.
ولى اتهامات آقای نفیسی به این سه مورد محدود نیست و اتهامات دیگری نیز از قبیل تدلیس در قراردادهای آسفالت، پرداخت پاداش‌های زائد به کارمندان شهرداری و تصرف غیرقانونی وجوه شهرداری برای مقاصد شخصی را می‌توان نام برد.
  پرونده‌ای با صدهزار برگ که در 237 کارتن متمرکز شده است! وزیر دادگستری در ادامه گفت: هم‌اکنون بازپرس مربوط مشغول رفع نقص پرونده می‌باشد و دادیار دیوان کیفر نیز در ادامه بازداشت متهم مزبور اظهار نظر کرده است.
پرونده مورد بحث صدهزار برگ دارد و در 237 کارتن متمرکز شده و کار رسیدگی به آن کار آسانی نیست و بازپرس مربوطه تاکنون پانصد ساعت کار اضافی در ایام تعطیل کرده است و بدیهی است که رسیدگی به این پرونده با سرعت همچنان ادامه خواهد داشت و بنده نظر دادگستری را در پایان این رسیدگی به عرض سناتورهای محترم خواهم رسانید.
 
این چه دادگستری است؟! این چه عدالت است؟! سناتور ممتاز اظهار داشت: بنده متأسفم که فقط ده دقیقه وقت صحبت دارم. در صورتی که می‌توانستم ده سال درباره دادگستری صحبت کنم.
بنده کاری به این ندارم که آقای نفیسی مقصر است یا نه. من نفیسی را هم نمی‌شناسم؛ تشخیص مقصر بودن یا نبودن نفیسی با محاکم است، ولی نه محکمه‌ای از قبیل محاکمی که در این دو سه سال اخیر تشکیل شده و به اصطلاح محاکمات بزرگ نام گرفته است ما دیدیم کسانی را محکوم کردند و بعد حکم نقض شد و متهم تبرئه و آزاد گردید؛ یعنی معلوم شد اعمالی که به متهم نسبت داده شده صحیح نبوده است.
باز دیدیم که کسی به چند سال حبس محکوم شد، ولی دیوان کشور حکم را نقض بلا ارجاع نمود.
این چه دادگستری است؟ این چه عدالت است؟ اینها ما را نگران می‌کند. اینها ما را بی‌عقیده از دادگستری می‌کند. همین شخص از آذر 1342 در توقیف است. در این یک سال از متهم چند روز و چند ساعت تحقیق شده است؟2
  قرارداد خرید 25 هزار تن ذرت از آمریکا امضا شد قرارداد خرید 25 هزار تن ذرت صبح امروز بین هویدا، وزیر دارایی، و جولیوس هولمز، سفیرکبیر آمریکا در ایران، در کاخ وزارت دارایی به امضا رسید.
 
جولیوس هلمز - امیرعباس هویدا
 
در هنگام امضای قرارداد هویدا، وزیر دارایی، اظهار داشت: بسیار خوشوقتم که امروز دومین قرارداد خرید غله از آمریکا به امضا می‌رسد.
  سفیر آمریکا: غله کافی به ایران حمل می‌کنیم تا هیچ کمبودی نداشته باشید! در این هنگام هولمز، سفیرکبیر آمریکا در ایران، در پاسخ بیانات وزیر دارایی ایران اظهار داشت: با امضای این قبیل قراردادها روابط اقتصادی ایران و آمریکا توسعه بیشتری می‌یابد. تأمین غذای دام‌ها نیز به اندازه غذای انسان اهمیت دارد؛ چون وجود دام‌ها برای تغذیه انسان اهمیت خاصی دارد. دولت آمریکا همیشه حاضر و آماده است به دوستان خود از جمله ایران در موارد مختلف کمک نماید؛ خصوصا در مورد غله، باید به اطلاع برسانم گندم و ذرت کافی به ایران حمل خواهد شد تا هیچ گونه کمبودی از لحاظ مصرف غله ایران به‌وجود نیاید.
این مراسم مقارن ساعت 10:30 صبح پایان یافت.3
  انتصاب مدیر کل دفتر وزارت اقتصاد از طرف وزیر اقتصاد [: علینقی عالیخانی]، ایرج علوی، رئیس اداره کل دفتر وزیر اقتصاد، به سمت مدیر کل دفتر وزارت اقتصاد منصوب شده است.
  ورود هیئت فرهنگی شوروی به ایران ساعت 8 بعد از ظهر دیروز خانم نینا ایساکوا، هنرمند مشهور شوروی و آقای آخوندوف، قائم مقام شعبه انجمن فرهنگی ایران و قفقاز و شهردار شهر «سومگائید» و وکیل شورای عالی آذربایجان، با هواپیمای «ایرفلوت» به دعوت انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی وارد فرودگاه مهر آباد شدند.
در فرودگاه مهرآباد، تیمسار سپهبد جهانبانی، رئیس انجمن فرهنگی، و اعضای این انجمن و همچنین عده‌ای از اعضای سفارت شوروی از این هیئت استقبال کردند.
هیئت نمایندگی شوروی بعد از ظهر امروز از انجمن دوشیزگان و بانوان و سازمان هیئت تحریریه مجله اطلاعات بانوان دیدن می‌کنند.4
  «صادرات برنج منوط به تقلیل قیمت‌هاست»! امروز یک مقام وزارت اقتصاد در مورد صدور برنج گفت: دولت و وزارت اقتصاد همه گونه همراهی و همکاری برای صدور برنج به عمل می‌آورند. در این مورد اقداماتی هم انجام گرفت که امیدبخش است، اما برای صدور برنج جایزه صادراتی تعیین نخواهد شد.
این مقام توضیح داد که دولت با تقلیل هزینه فوق‌العاده زیاد در احداث سد سفیدرود و کانال‌های مربوطه و همچنین توزیع کود شیمیایی و نظایر آن در مورد برنج به قدر کافی تعهدات مالی سنگین به عهده گرفته است. همین مخارج و تدابیر موجب شد که محصول برنج در گیلان به رقم بسیار جالبی برسد که در هر سال ده‌هزار تن آن مازاد بر مصرف می‌باشد و باید به خارج صادر گردد.
مشکل صادرات برنج به خارج فقط بالا بودن قیمت آن است. تا وقتی قیمت برنج پایین نیاید و معادل با قیمت بین‌المللی نشود صدور آن مقدور نیست.5
  «تصویب لایحه منع بازداشت بدهکاران مضر است» روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: لایحه اصلاح ماده 60 قانون تسریع محاکمات در مورد شرح توقیف اشخاصی که بدهی آنها از دوهزار تومان کمتر است، که از طرف دولت با قید یک فوریت تقدیم سنا شده بود در هفته گذشته با رأی جلسه علنی بار دیگر به کمیسیون دادگستری اعاده شد تا مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد. عده‌‎ای از سناتورها معتقدند که این لایحه ایجاد عدم اعتماد در میان مردم می‌کند و رئیس کمیسیون دادگستری سنا نظر می‌دهد که بهتر است دولت لایحه مذکور را پس بگیرد.
در مقابل دو قاضی دادگستری نظر دادند که تصویب این لایحه به نفع مردم است و توقیف اشخاص به خاطر بدهی‌های جزئی باعث ایجاد اختلال در زندگی افراد است.
سناتور متین‌دفتری، رئیس کمیسیون دادگستری مجلس سنا، نظر خود را درباره لایحه دولت درباره اصلاح ماده 60 قانون تسریع محاکمات در مورد منع بازداشت بدهکارانی که بدهی آنها کمتر از دوهزار تومان است چنین اظهار داشت:  تقریبا همه اعضای کمیسیون دادگستری با این لایحه موافقت نداشتند و معتقد بودند که هیچ فرقی بین یک طلب دوهزار تومانی و یک طلب صدهزار تومانی و یا حتی بیشتر نیست. همان قدر که صدهزار تومان برای یک تاجر مهم و قابل توجه است، دوهزار تومان اجاره بها و یا طلب یک فرد عادی نیز برای او مهم و قابل توجه است.
به علاوه در قانون موجود هم نهایت ارفاق را به بدهکاران کرده‌اند یعنی اگر بدهکار بدهی خود را نخواهد بدهد و اگر مال هم معرفی نکند و اعتبار هم ندهد، آن وقت طلبکار می‌تواند تقاضای توقیف بدهکار را بکند و در آن صورت هم باید مخارج روزانه او و خانواده‌اش را بپردازد. پس چه لزومی دارد که بیش از این ارفاق بشود که نتیجه آن ایجاد عدم اعتماد در معاملات روزانه بین مردم گردد؟!
متین‌دفتری گفت: با تصویب این لایحه تمام اجاره بهاها و مطالبات بانک‌ها دچار اختلال خواهد شد. بانک ملی در جواب سؤال کمیسیون دادگستری رسما نوشته است که تصویب چنین قانونی از نظر اقتصادی مضر است و نتیجه آن خواهد شد که مردم به یکدیگر اعتماد نکنند و دیگر نسیه نفروشند.6
  با پیام شاه؛ افتتاح کنفرانس جهانی پتروشیمی در تهران/ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در شرف تأسیس است! ساعت 10 صبح امروز کنفرانس بین‌المللی پتروشیمی با پیام شاه در سالن هتل هیلتون افتتاح گردید.
در این کنفرانس سیصد کارشناس صنایع پتروشیمی شرکت دارند. در مراسم افتتاح آقایان وزرا، رئیس مجلس شورای ملی و عده‌ای از نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران حضور داشتند. ابتدا اس لوریه، مدیر کنفرانس، خیر مقدم گفت و برنامه کنفرانس را اعلام نمود. سپس قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، پیام شاه را قرائت کرد.  
پس از قرائت پیام شاهنشاه، حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: طبق بررسی‌های کمیسیون اقتصادی آسیا و خاور دور در سال گذشته تولیدات محصولات غذایی در این منطقه فقط نیم درصد افزایش داشته در حالی که افزایش جمعیت 4/2 درصد و تولیدات سرانه غذایی در سال میلادی 1964 به زحمت هم سطح سال‌های 1934 - ۱۹۳۵ بوده است. در دنیای امروز با انتظاراتی که مردم دارند این وضع واقعا رقت‌بار است و برای اصلاح آن باید تمام نیرو و ابتکارمان را به‌کار بریم. افزایش تولید کودهای شیمیایی یکی از طرق امیدوارکننده است برای بالا بردن سطح زندگی مردم ممالک در حال توسعه و نیل به یکی از هدف‌های اولیای سازمان ملل متحد یعنی «استخلاص از گرسنگی». چنین اقدامی سبب تثبیت اوضاع سیاسی و بهبود وضع صلح عمومی نیز خواهد گردید؛ زیرا دنیایی گرسنه واقعا دنیایی خطرناک است.
بعد از خاتمه نطق نخست‌وزیر، دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت و رئیس هیئت نمایندگی ایران، به ریاست کنفرانس انتخاب شد. دکتر اقبال بعد از انتخاب پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در کشور ما، برنامه توسعه پتروشیمی در درجه اول اهمیت قرار گرفته و طرح‌های مختلفی در این زمینه در دست مطالعه و اجرا می‌باشد. این طرح‌ها بر اساس وجود گاز طبیعی فراوان و منابع سرشار نفت کشور که با اسلوب صحیح و متوفی از آن بهره‌برداری می‌شود استوار می‌باشد. به منظور متمرکز نمودن کلیه مساعی و فعالیت‌ها در زمینه توسعه این صنعت، شرکت ملی نفت ایران در شرف تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد.7
  بیماری قلب و اعصاب «وزیر اطلاعات» را خانه‌نشین کرد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای نصرت‌الله معینیان، وزیر اطلاعات، به تجویز پزشکان از امروز به استراحت پرداخت.
وزیر اطلاعات از چندی پیش دچار بیماری قلب و اعصاب شده بود. در غیاب معینیان، امروز وزارت اطلاعات، با سرپرستی نخست‌وزیر، توسط عباس فروتن، معاون وزارت اطلاعات، اداره می‌شود.8
 
روزنامه اطلاعات، 25 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciqpaz.t1ayr2bcct.html
iichs.ir/vdciqpaz.t1ayr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما