ساواک: به آیت‌الله میلانی تذکر بدهید که دیگر این قبیل اقدامات را تکرار نکند!/بازداشت موقت آیت‌الله ربانی شیرازی/حمله انتقامی هواپیماهای سوریه به اسرائیل/توافق مالیاتی پانزده روز تمدید می‌شود/تهران به 45 ناحیه تقسیم می‌شود/پاسخ ملک فیصل به نخست‌وزیر/فرمانداران جدید/«باید مصرف سیگار خارجی جرم اعلام شود»!/پنجاه‌هزار گوسفند به تهران حمل می‌شود/در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: تبعیض باید ریشه‌کن شود!
24 آبان 1343
ساواک: به آیت‌الله میلانی تذکر بدهید که دیگر این قبیل اقدامات را تکرار نکند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 24 آبان 1343 «آیت‌الله میلانی در تاریخ 13 آبان 43 تلگرافی به عده‌ای از روحانیون تهران و قم مخابره نموده و از تبعید آیت‌الله خمینی اظهار تأسف کرده است. دستور فرمایید به نام‌برده تذکر دهند که از ادامه این قبیل فعالیت‌ها خودداری نماید و ضمنا در آینده از مخابره این گونه تلگرافات جلوگیری نمایید».1
 
بازداشت موقت آیت‌الله ربانی شیرازی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 24 آبان 1343 «بر حسب تقاضای شماره 31027 /321 ـ 23 /8 /43 سازمان اطلاعات و امنیت کشور و مستندا به ماده 24 قانون آیین دادرسی کیفری درباره غیر نظامی عبدالرحیم فرزند حاج بمانعلی شهرت ربانی شیرازی به اتهام اقدام بر ضد امنیت داخلی مملکت به علت اهمیت بزه و بیم تبانی قرار بازداشت موقت صادر می‌گردد و به متهم ابلاغ می‌شود که این قرار ظرف 24 ساعت قابل اعتراض است».2
 
حمله انتقامی هواپیماهای سوریه به اسرائیل
روزنامه‌های امروز کشور از حمله انتقامی هواپیماهای سوریه به اسرائیل خبر داده و نوشتند: «نبرد هوایی شدیدی بین جنگنده‌های دو کشور روی داد».
یک هواپیمای اسرائیل سرنگون شد و به یک هواپیمای سوریه آسیب وارد گردید.
سوریه و اسرائیل تقاضای تشکیل فوری جلسه شورای امنیت را کردند.
اسرائیل اعلام کرد: حمله سوریه جزئی از نقشه وسیع حمله اعراب به اسرائیل است که طرح آن در کنفرانس اسکندریه تهیه شد.
 
توافق مالیاتی پانزده روز تمدید می‌شود
طبق قانون تسهیل وصول مالیات‌ها در تهران توافق مالیاتی پانزده روز تمدید می‌شود. در یک ماه مهلت قانونی قبلی، پنج‌هزار تقاضای توافق به اداره کل وصول تهران رسید.
اداره کل وصول تهران از 16 آذر به مدت پانزده روز از بازرگانان و شرکت‌ها و مقاطعه‌کاران برای پرونده‌های معوقه و از مؤدیان دیگر به استثنای پیشه‌وران برای پرونده‌های جاری و معوقه تقاضای توافق خواهد پذیرفت.
به زودی از طرف وزیر دارایی تمدید فوق رسما در جراید اعلان خواهد شد.
 
تهران به 45 ناحیه تقسیم می‌شود
شهردار تهران امروز گفت: تهران به 45 ناحیه تقسیم می‌شود. لایحه حدود قانونی تهران نیز جهت تصویب به دولت تقدیم شده است.
تهران از لحاظ گوشت نگرانی ندارد و هر وقت گوشت کم شد از خارج وارد می‌کنیم.3
 
پاسخ ملک فیصل به نخست‌وزیر
ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی، طی تلگرامی از پیام تبریک نخست‌وزیر ایران [: حسنعلی منصور] اظهار تشکر و ابراز اطمینان کرد که دوستی بین ایران و عربستان سعودی استوارتر خواهد شد.
متن تلگرام مذکور به شرح زیر است:
جناب حسنعلی منصور، نخست‌وزیر ایران، تهران، با نهایت خوشوقتی تلگرام حاکی از احساسات عالی آن جناب را که به مناسبت انتخابم به پادشاهی عربستان سعودی مخابره شده است دریافت داشتم. با اظهار نهایت تشکر از آن جناب اطمینان می‌دهم رشته‌های دوستی و مودتی که دو کشور ما را به هم پیوند می‌دهد به خواست خداوند محکم‌تر و ناگسستنی‌تر خواهد شد.
با اظهار بهترین آرزوها، فیصل4
 
فرمانداران جدید
دیروز از طرف دکتر صدر، وزیر کشور، تغییرات تازه‌ای در کادر فرمانداران چهار شهرستان داده شد و آقایان علی ستارزاده به سمت فرماندار اراک، حسن وزیری به سمت فرماندار رضائیه، علی منصور محمدی به سمت فرماندار اهواز و علی باقرزاده به سمت فرماندار ماکو منصوب شدند.
 
«باید مصرف سیگار خارجی جرم اعلام شود»!
دیروز ضمن بازدیدی که نمایندگان مجلس شورای ملی از مؤسسه دخانیات نمودند کارگران طرحی در مورد منع مصرف سیگار خارجی تسلیم نمایندگان مجلس نمودند.
ظهر دیروز نمایندگان مجلس شورای ملی با حضور رئیس مجلس شورای ملی و امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، از مؤسسه دخانیات بازدید کردند و ناهار را میهمان کارگران مؤسسه بودند. این بازدید به منظور آشنایی نمایندگان مجلس با وضع مؤسسه دخانیات ترتیب داده شده بود.
ابتدا مدعوین در سالن ورزشی باشگاه دخانیات اجتماع کرده در آنجا آقای مرتضی خطیبی، مدیر کل دخانیات، اطلاعاتی در زمینه کارهای کشاورزی و صنعتی دخانیات به نمایندگان مجلس داد و مشکل روز خود را سیگار قاچاق دانست و گفت: متأسفانه با همه مبارزه وسیعی که علیه این نوع سیگار می‌شود مصرف آن روزبه‌روز زیادتر می‌گردد و تنها راه ریشه‌کن کردن آن مبارزه فرد فرد ما علیه مصرف آن است.
در سر میز ناهار آقای هویدا در همین زمینه گفت: متأسفانه تنها قوانین نمی‌تواند ریشه این بلا را بسوزاند؛ باید خود مردم کمک کنند. اگر سیگار ایرانی به ذائقه شما آشنا نیست با چند روز صبر و تحمل سیگار ایرانی هم مثل سیگار خارجی برای شما مطبوع خواهد شد.
مهندس عبدلله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، در سر میز ناهار گفت: طبق آماری که در اینجا به ما داده شد روزی سی‌میلیون ریال سیگار تولید می‌شود. این رقم قاعدتا برای جمعیت این کشور زیاد نیست. به همین علت می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده که وضع زارعین بهتر خواهد شد خود به خود بدون اینکه به فکر تبلیغ مصرف سیگار باشید مصرف بالا خواهد رفت. به این دلیل از هم‌اکنون مؤسسه دخانیات باید برنامه‌ای برای آینده خود داشته باشد تا فردا دچار کمبود مواد اولیه یا نقص کارخانه نباشد.
بالارفتن مصرف موجب افزایش سطح کشت و بهبود زندگی زارعین توتونکار و درآمد دولت و مؤسسه دخانیات و کار زیادی برای کارگران خواهد بود.
در ضمن شما باید دارای آزمایشگاه تجسسی مجهزی باشید که ذائقه مردم کشور خود را به درستی بشناسید و مطابق آن جنس تولید کنید. در این صورت بر قسمتی از مشکلات مصرف سیگارهای خارجی فائق خواهید شد.
در پایان جلسه محمود حاجیان، عضو شورای عالی کارگران، از نمایندگان مجلس شورای ملی خواست که مصرف سیگار خارجی را مثل هروئین و تریاک جرم بشناسند و گفت: در آن صورت 80 درصد از مشکلات فعلی رفع خواهد شد و این طریق مؤثری در مبارزه با قاچاق سیگار خارجی و از بین بردن مصرف آن خواهد بود.
 
پنجاه‌هزار گوسفند به تهران حمل می‌شود
از این هفته طبق یک برنامه جدید حمل متجاوز از پنجاه‌هزار رأس گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه به تهران شروع خواهد شد.
تا به حال حدود 9400 گوسفند ترکیه از مرز بازرگان به تهران حمل و کشتار شده است. با توجه به قرارداد منعقده بالغ بر پنجاه‌هزار و ششصد گوسفند دیگر نیز به‌تدریج از ترکیه به ایران تحویل خواهد شد.
تعداد کل گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه شصت‌هزار گوسفند می‌باشد که تا به حال حدود یک‌ششم آن به تهران حمل شده است.
غیر از این تعداد دامداران ترکیه بابت چیدن پشم بعضی از گوسفندها نیز به ایران برای جبران خسارت، گوسفند تحویل می‌دهند.
ایران شصت‌هزار گوسفند مورد معامله خود را از سه مؤسسه فروشنده دام در ترکیه خریداری کرده است.
پارتی اول شامل 25 هزار گوسفند می‌باشد که تا به حال متجاوز از نُه‌‍‌هزار رأس آن وارد و بقیه در چند روز آینده تحویل می‌شود.5
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: تبعیض باید ریشه‌کن شود!
ساعت 9 صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست مهندس عبدالله ریاضی تشکیل شد.
میراسدالله موسوی ماکوئی، نماینده ماکو گفت: آقایان شما همه به فرهنگ این مملکت باید علاقه‌مند باشید برای اینکه حداقل فرزندان شما در مؤسسات فرهنگى این مملکت تحصیل می‌کنند. فرهنگ ما سطحى است؛ فرهنگ ما روح سازندگى ندارد؛ فرهنگ ما روح منفى‌بافى در فرزندان ما ایجاد می‌کند؛ فرهنگ ما به اخلاقیات در مدارس توجه نمی‌کند. بنده استدعا می‌کنم در فرهنگ دوره حرف سپرى بشود. با حرف فرهنگ ما درست نخواهد شد. فرهنگ ما احتیاج به معلم در درجه اول و در درجه دوم احتیاج به برنامه و در درجه سوم احتیاج به کتاب دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه «باید تبعیض در این مملکت ریشه‌کن بشود» اظهار داشت:  به جاهایی که وزارت بهدارى توجه نمی‌کند شیروخورشید توجه می‌کند. یکى از آنجاها شهرستان مرزى ماکو است که 120 هزار نفر نفوس دارد و تشکیلات بهدارى یک تختخواب براى نمونه در آنجا ندارد اینکه عرض کردم دوره پیش از انقلاب و بعد از انقلاب [سفید] همین است از جناب آقای دکتر اعتمادى سؤال کردم در تمام مملکت چند تختخواب بیمارستان داریم فرمودند: بین هیجده تا بیست‌هزار تختخواب. عرض کردم چند تختخواب در تهران است فرمودند چهارده‌هزار تختخواب.
این درست نیست که از بیست‌هزار تختخواب چهارده‌هزار در تهران و شش‌هزار در تمام ایران باشد و از 1500 قاضى نهصد نفر در تهران و ششصد نفر براى بیست‌میلیون مردم‏ ایران باشد. این صحیح نیست. من از جناب آقای وزیر مشاور استدعا می‌کنم نسبت به این مسائل در دوره انقلاب باید توجه شود. مردمى که در شهرستان‌ها زندگى می‌کنند ایرانى هستند.
چند روز پیش از این لایحه‌ای آورده بودند به کمیسیون فرهنگ راجع به حق‌التدریس بود. خوشبختانه مخالفت شد. می‌گفتند:‌ ای دبیر فیزیکى که در تهران درس می‌دهى ساعتى پانزده تومان بگیر و ‌ای دبیرى که با همان شرایط می‌روی به نطنز ساعتى هفت تومان. این تبعیض است جرم این دبیرى که به نطنز رفته این است که اگر در نطنز گرفتار آپاندیس بشود محکوم به فنا و مرگ است. این چرا باید هفت تومان بگیرد و این چه فرقى است بین دبیرى که در تهران تدریس می‌کند با آن دبیرى که در نطنز خدمت می‌کند؟!6
 
روزنامه اطلاعات، 24 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdfs0f.yt05x6a22y.html
iichs.ir/vdcdfs0f.yt05x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما