نخست‌وزیر: عده‌ای اخلالگر در فرهنگ مداخله می‌کنند!/ امضای قرارداد خرید گندم از شوروی/ دیدار اسدالله علم با وزیر خارجه انگلیس!/ سوء جریان ادارات کشاورزی در گیلان و لرستان!/ دادستان برای قاتل تقاضای اعدام کرد/ «قلعه اخلاق و بهداشت مردم را تهدید می‌کند»/ درباره خانه‌های خالی!/
21 آبان 1343
نخست‌وزیر: عده‌ای اخلالگر در فرهنگ مداخله می‌کنند! حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، امروز در مجلس شورای ملی گفت: با تصویب لایحه جدید استخدام سازمان اداری کشور تغییر می‌کند. در قانون جدید استخدام حقی از هیچ کس ضایع نمی‌شود.
وی همچنین گفت: در فرهنگ باید تحول عمیقی به‌وجود آید. فرهنگ ما که بسیار مورد احترام ماست باید روی اصول صحیحی قرار گیرد. متأسفانه گزارشاتی به من می‌رسد که عده‌ای اخلالگر که نمی‌دانند و یا نمی خواهند از تحریک دست بردارند در محیط فرهنگ مشغول فعالیت‌هایی هستند که ما ناچاریم دست آنها را کوتاه کنیم و حقوق فرهنگیان را حفظ کنیم.
ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای بیایند و فرهنگیان را ملعبه اغراض خود قرار دهند. ما این دست‌ها را شدیدا قطع خواهیم کرد.
گفتنی است ماده واحده مربوط به طرح و تصویب لایحه استخدام کشوری در کمیسیون خاص مشترک مجلسین امروز با افزودن یک تبصره به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
  امضای قرارداد خرید گندم از شوروی ساعت 10 صبح امروز قرارداد خرید شصت‌هزار تن گندم از شوروی بین دولت ایران و شوروی در کاخ وزارت دارایی به امضا رسید. دولت ایران در ازای خرید گندم از شوروی معادل قیمت آن برنج به اتحاد شوروی صادر خواهد کرد.
قرارداد را آقای دکتر ضیائی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، و آقای سریکف، رئیس اداره بازرگانی شوروی، در ایران امضا کردند.
در مراسم مزبور امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، و زایتسف، سفیر کبیر شوروی، در ایران نیز حضور داشتند.1
  دیدار اسدالله علم با وزیر خارجه انگلیس! اسدالله علم، نخست‌وزیر سابق ایران که فعلا در لندن به سر می‌برد، امروز با وزیر خارجه انگلیس پاتریک گوردون واکر ملاقات و گفت‌وگو کرد.
روزنامه «کیهان» نوشت: گفته می‌شود این یک ملاقات تشریفاتی بوده است.2
  سوء جریان ادارات کشاورزی در گیلان و لرستان! سخنگوی وزارت کشاورزی اعلام کرد: چون اطلاعات واصله حاکی از آن بود که در امور مربوط به ادارات کل کشاورزی استان‌های گیلان و لرستان سوء جریاناتی وجود دارد به دستور تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، هیئتی از بازرسین سازمان بازرسی و نظارت به استان‌های مزبور اعزام شدند که با استفاده از همکاری‌های سازمان‌‎های دولتی ادارات کشاورزی را در این مناطق مورد بازرسی قرار دهند تا در صورتی که تخلفی شده باشد مسئولین مربوطه شدیدا مورد بازخواست و تعقیب قانونی قرار گیرند.
وزیر کشاورزی از استاندار گیلان و فرماندار کل لرستان و مقامات انتظامی کتبا تقاضا نمود که تسهیلاتی برای هیئت بازرسان اعزامی فراهم نمایند.3
  دادستان برای قاتل تقاضای اعدام کرد دادستان تهران برای جوانی که به اتهام قتل زن جوانی در خانه شماره 157 در خیابان سراب دستگیر شده بود به استناد ماده 170 قانون مجازات عمومی تقاضای اعدام کرد.
نیمه‌شب دوشنبه گذشته زنی به نام «صفیه» معروف به «هما» با ضربه چاقو به قتل رسید و در اثر داد و فریاد برادر مقتول، ضارب که جوانی به نام علی‌اکبر نوری بود دستگیر و از طریق کلانتری به دادسرای تهران تحویل گردید. علی‌اکبر در مراحل اولیه تحقیق، منکر ایراد ضرب به «هما» بود، ولی بازپرس دادسرا پس از یک سلسله تحقیقات دلایل و قرائنی درباره علی‌اکبر جمع‌آوری کرد.
با صدور قرار مجرمیت عصر دیروز آقای فیلسوفی، دادستان تهران، علیه متهم به قتل به استناد ماده 170 قانون مجازات عمومی کیفرخواست صادر کرد و پرونده برای انجام مراحل بعدی طرح در دادگاه جنایی به دادگاه‌های استان فرستاده شد.
خبر دیگر اینکه دیروز محاکمه متهم به قتلی به نام «یدالله گچی» 23 ساله ساکن آبادان در شعبه اول دادگاه جنایی استان پایان یافت. یدالله گچی طبق رأی صادره محکوم به اعدام شد.
یدالله چندی قبل در آبادان بر اثر اختلافات خانوادگی شوهرخواهرش به نام محمود سیاه را با ضربات کارد و ساطور به قتل رسانیده بود.
  «قلعه اخلاق و بهداشت مردم را تهدید می‌کند» در اجتماع بزرگی که برای انتقال قلعه در غرب تهران تشکیل شده بود اعلام شد قلعه اخلاق و بهداشت مردم را تهدید می‌کند.
مردم طی قطعنامه‌ای از دولت و شهرداری درخواست کردند که قلعه در مدت شش ماه به خارج تهران انتقال یابد. شهرداری نیز اقدامات مردم را تأیید کرد.
سهراب‌زاده عضو سالخورده کمیته طی سخنانی گفت: هدف این است که قلعه شهر نو به نقطه ای در خارج تهران انتقال یابد دولت و شهرداری برای شهر جدید در هر کجا که ساخته شود حد و حدودی معین کنند و هیچ کس حق نداشته باشد در خارج از سازمان شهر جدید یک خشت جدید روی خشت بگذارد.
اعرابی واعظ معروف غرب تهران نیز در این اجتماع گفت: حوادث و اتفاقاتی که در قلعه روی می‌دهد در حقیقت اعلام خطر جدی به مردم است. اینجا مرکز فاسدترین افراد اجتماع است؛ جمعی بی‌گناه‌اند و بدون آنکه خود بخواهند به این محل کشانده شده‌اند و عده‌ای با کمال تأسف از همین فساد بهره‌برداری کرده و همیشه می‌کوشند فساد آنجا را توسعه بدهند. باید افراد دسته اول را نجات داد و از اقدامات دسته دوم در گسترش فساد جلوگیری کرد.
قلعه هر روز قربانی جدیدی می‌دهد. تباهی اخلاق و تغییر روحیه جوانان و جنایات هولناک این منطقه دیگر قابل تحمل نیست. ایادی کثیفی در قلعه به‌وجودآورنده این وضع هستند. باید این افراد را کنترل کرد و نگذاشت که هر روز بیشتر اجتماع را آلوده سازند.
دکتر ناوی یکی دیگر از حاضران نیز گفت: من صریحا اعلام می‌کنم قلعه مرکز جنایات، آدم‌کشی‌ها و بیماری‌ها است. اینجا مظهر فساد و آثاری از دوره بردگی و اسارت است. قلعه شهرنو در واقع یک مزبله است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید وجود قلعه در اینجا ضروری است. باید این قلعه را به جایی انتقال دهند که همه چیز در آنجا قابل کنترل باشد و ما انجمن حمایت از ساکنان سیه‌روز قلعه را تشکیل می‌دهیم.
  درباره خانه‌های خالی! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: آماری که از ممیزی جدید مالیاتی در تهران استخراج شده نشان می‌دهد نزدیک به 62 هزار و پانصد مستغل خالی در تهران وجود دارد.
قسمت عمده این مشکلات ناشی از عدم وجود یک قانون جامع است که تکلیف مالک و مستأجر را از نظر روابط آنها روشن کند و به عقیده ما این یکی از قوانین واجبی است که باید مطابق مقتضیات و شرایط روز اصلاح بشود. حتی ما پیشنهاد می‌کنیم در همان قانون قید شود که اگر خانه‌ای بیش از شش ماه خالی ماند دولت حق داشته باشد بر آن مستأجر پیدا کند؛ زیرا همان‌طور که گفتیم مسئله مسکن یکی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی امروزی ماست و با این کیفیت که شصت‌وچند هزار مستغل در یک شهر دومیلیون نفری خالی و بلااستفاده است مشکل که این مسئله به آسانی فیصله پیدا کند.
امیدواریم این تذکر مختصر سبب عطف توجه دولت و مخصوصا وزارت دادگستری بشود جهت تجدید نظر در قانون کنونی مالک و مستأجر و تدوین یک قانون متناسب به طوری که هیچ نکته‌ای در روابط مالک مستأجر مبهم باقی نماند و موجبات خالی ماندن این همه مستغل در پایتخت مملکت منتفی گردد.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcexx8z.jh8fzi9bbj.html
iichs.ir/vdcexx8z.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما