کارمندان غیر رسمی وضع نامعلوم و مبهمی دارند!/ تشکیل مرکز مطالعات زبان و فرهنگ تحت سرپرستی شاه!/ «معلوماتمان کم نیست، مشکل کمبود دارو و تختخواب است»!/ جاده‌های سیاه!/ کشورهایی که به ایران گندم می‌فروشند!/ سپاهیان دانش جای کدخداها را در دهات خواهند گرفت!/ عضو شورای عالی سیاسی وزارت خارجه درگذشت/
20 آبان 1343
کارمندان غیر رسمی وضع نامعلوم و مبهمی دارند! بازنشستگی کارمندان دولت، وضع تلفن، وضع استخدامی کارمندان روزمزد و غیر رسمی دولت و تأمین غله کشور در نطق‌های پیش از دستور جلسه امروز سنا مطرح شد و چند لایحه دولت مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسه امروز مجلس سنا گفته شد: کارمندان غیررسمی وضع نامعلوم و آینده مبهمی دارند.
وضع بازنشستگان دولت نیز خوب نیست و باید در قانون جدید استخدام فکری به حال آنها بشود.
تیمسار سپهبد امیراحمدی اظهار داشت: دیرزمانی است که کارمندان وزارت پست و تلگراف بنده را مورد عنایت قرار داده و طومارهایی از عدم توجه دولت نسبت به کارمندان آن وزارتخانه فرستاده‌اند.
مسئله بازنشستگی در کشور ما بسیار نامطلوب است و با اینکه ما قانون داریم که بازنشستگان از حقوق و مزایای شاغلین برخوردار شوند، مع‌ذلک قانون اجرا نمی‌شود.
اگر کارمندی یا فردی از افراد مملکت منحرف شود، دولت باید هدایتش کند، ولی اگر دولت خود خلاف کرد، چاره‌ای نیست جز آنکه افسوس بخوریم و متأسف باشیم.
مطلب دیگر وضع نابسامان تلفن‌هاست که من نمی‌دانم چه وقت درست می‌شود؟ امروز تلفن یک مسئله حیاتی است، ولی متأسفانه وضع تلفن در کشور ما به هیچ وجه شباهتی با سایر کشورها ندارد.
بعد آقای دکتر رضازاده شفق اظهار داشت: امیدواریم که در قانون استخدام جدید مسئله بازنشستگی در نظر گرفته شود و همچنین وضع استخدامی کارمندان روزمزد و غیر رسمی دولت نیز روشن شود.
هم‌اکنون در دستگاه‌های دولتی کارمندان روزمزدی خدمت می‌کنند که هر کدام پانزده تا بیست سال سابقه خدمت دارند، ولی چون غیر رسمی هستند آینده‌شان معلوم نیست چه می‌شود و همین که پا به سن گذاشتند و قادر به انجام کار نبودند، تکلیف خودشان و زن و فرزندانشان چه می‌شود؟ آن وقت با این وضع دولت در روزنامه اعلان استخدام جدید می‌دهد.
بنده می‌خواهم عرض کنم که قبل از استخدام جدید فکری برای کارمندان روزمزد و غیر رسمی دولت بشود و بعد اقدام به استخدام جدید کنند. در حال حاضر ما کارمندان بازنشسته‌ای داریم که در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و با ماهی 150 تومان خانواده‎ای را اداره می‌کنند، آیا می‌شود با این مبلغ ناچیز عائله‌ای را اداره کرد؟!
وی در مورد تأمین غله کشور نیز با اشاره به سخنان دیروز نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در مجلس گفت: آقای نخست‌وزیر اشاره کرده است که صدهزار تن ذرت برای تأمین علوفه دام‌های کشور از آمریکا وارد خواهد شد ولی بنده می‌خواستم بپرسم که آیا این مقدار کافی است یا نه؟1
  تشکیل مرکز مطالعات زبان و فرهنگ تحت سرپرستی شاه! به فرمان شاه، به منظور تمرکز و توسعه فعالیت‌های مربوط به فرهنگ و تمدن ایران، کانون علمی و تحقیقی بزرگی به نام «مرکز مطالعات عالیه درباره زبان و فرهنگ و تمدن ایرانی» تأسیس می‌شود که وظیفه آن تتبعات عالی علمی در زبان‌ها و لهجه‌ها، ادبیات و هنر، تاریخ، علوم، باستان‌شناسی و سایر رشته‌های فرهنگ ایران خواهد بود.
امروز اعلام شد که این مرکز علمی توسط دانشگاه تهران با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی و هنری کشور و با شرکت کلیه دانشمندان صلاحیت‌دار کشور تشکیل خواهد شد و ضمنا با همه مراکز مطالعات ایران‌شناسی و خاورشناسی جهان همکاری نزدیک خواهد داشت و در واقع هسته مرکزی فعالیت‌ها و مطالعات بین‌المللی ایران‌شناسی خواهد بود.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نظر به اهمیت خاص وظایف این مرکز علمی سرپرستی عالیه آن را شاهنشاه شخصا تقبل فرموده‌اند.
  «معلوماتمان کم نیست، مشکل کمبود دارو و تختخواب است»! جمعیت پزشکان وزارت بهداری طی اعلامیه‌ای تصریح کرد: سطح معلومات پزشکان وزارت بهداری پایین نیست و مشکل اساسی وزارت بهداری کمبود دارو و تختخواب است و پزشکان ایران افرادی زحمتکش و وارد به کار هستند.
  جاده‌های سیاه! روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: راه‌های تهران به قم و قزوین و ساوه به جاده‌های سیاه معروف شده است.
در این جاده‌ها بیشتر از هر جاده دیگری تصادف و مرگ و میر رخ می‌دهد. عرض کم، عدم دید راننده و عدم رعایت اصول فنی راه‌سازی و سرعت‌های سرسام‌آور علل اصلی این تصادفات است.
  کشورهایی که به ایران گندم می‌فروشند! فرهنگ مهر، معاون کل وزارت دارایی، جهت عقد قرارداد خرید صدهزار تن گندم به پاریس عزیمت کرد.
دولت برای تأمین گندم تمام نقاطی که در سال جاری به علت خشکی هوا محصول گندم خود را از دست داده‌اند تاکنون بیش از 440 هزار تن گندم از خارج تهیه و خریداری کرده است که قسمتی از آن توزیع گردید و بقیه تا پایان سال جاری وارد کشور شده و در نقاط مورد احتیاج توزیع خواهد گردید.
در حال حاضر سیلوهای کشور به اندازه کافی ذخیره گندم دارند و به‌تدریج و به موازات مصرف این گندم‌ها، گندم‌های وارده به سیلوهای مزبور و نقاط مورد نیاز حمل و ذخیره خواهد شد.
تاکنون 220 هزار تن گندم از آمریکا خریداری شده که قریب صدهزار تن آن وارد کشور گردیده است.
اخیرا معامله‌ای هم بین ایران و شوروی بر اساس فروش برنج چمپا و خریداری گندم انجام گرفت که میزان گندم‌های خریداری‌شده از شوروی در حدود شصت‌هزار تن است و با اعلام خرید صدهزار تن گندم از فرانسه که روز گذشته نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی بیان داشت جمع خرید گندم ایران از خارج 380 هزار تن گردید.
علاوه بر خریداری گندم‌های فوق برای علوفه دام‌ها که آن هم در اثر خشکی مناطق مختلف از بین رفته بود اقدامات عاجلی به عمل آمده و قرار است صدهزار تن ذرت از آمریکا وارد شود که علوفه دام‌های کشور را تا رسیدن محصول آینده تأمین نماید.2
در مورد نیاز کشور به گوشت نیز روزنامه «کیهان» به نقل از شهردار تهران نوشت: برای جلوگیری از مضیقه و گرانی گوشت در فصل زمستان و سیاه بهار گوشت مصرفی مردم تهران روزانه به وسیله هواپیما از ترکیه وارد می‌شود.
بر اساس مذاکراتی که بین مقامات بازرگانی دولت ترکیه، شهرداری تهران و شرکت معاملات خارجی صورت گرفته قرار است، چون در فصل زمستان حمل و نقل گوسفند از راه زمین به علت برف و یخ‌بندان‌های شدید و مسدود شدن راه‌ها مقدور نیست از راه هوایی برای حمل و نقل گوسفند و گوشت از ترکیه به ایران استفاده شود.3
  سپاهیان دانش جای کدخداها را در دهات خواهند گرفت! وزارت کشور در نظر دارد افراد سپاه دانش را که دوره تعلیمات و خدمت خود را در روستاها به پایان رسانده‌اند در صورتی که داوطلب خدمت در دهات باشند به عنوان کدخدا پیشنهاد و استخدام نماید.
بر اساس طرح وزارت کشور کدخدایان تعدادی از دهات از بین جوانان دیپلمه انتخاب خواهند شد و دهات نمونه‌ای با کدخدایان تحصیل‌کرده به‌وجود خواهد آمد.
  عضو شورای عالی سیاسی وزارت خارجه درگذشت دیروز عبدالله فروهر، عضو شورای عالی سیاسی وزارت امور خارجه، هنگامی که از پلکان بانک بازرگانی مرکز بالا می‌رفت، ناگهان بر زمین افتاد و چند دقیقه بعد در بیمارستان سینا بر اثر سکته قلبی درگذشت.
فروهر که در میان راه زنده بود بر اثر سکته قلبی و شکستگی سر در بیمارستان درگذشت.4
 
روزنامه کیهان، 20 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcivpaz.t1ayu2bcct.html
iichs.ir/vdcivpaz.t1ayu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما