نُه نظامی به اتهام همکاری با قاچاقچیان محکوم شدند/تنظیم برنامه پنج‌ساله فرهنگی/نخست‌وزیر: مردم پاسخ متجاوز را با مشت می‌دهند!/سفیر آمریکا در ایران، به تهران باز می‌گردد!/تجلیل از پروفسور پوپ در اصفهان!/با دعوت «غلامرضا پهلوی»، برادر ملک حسین برای شکار به ایران آمد!/یک کمیسیون مالیاتی منحل شد/کلاس مبارزه با بی‌سوادی برای مستخدمین جزء وزارت دربار شاهنشاهی/تأسیس اتاق صنایع به تصویب رسید!/پیشنهاد تشکیل بانک کارکنان کشوری/دعوت از وزرا برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره قلعه!/جمعیت تهران در پانزده روز چقدر زیاد شده است؟!/ده‌هزار گوسفند روزانه به میدان کشتارگاه حمل می‌شود
17 آبان ۱۳۴۳
نُه نظامی به اتهام همکاری با قاچاقچیان محکوم شدند
نُه نظامی به اتهام همکاری با قاچاقچیان محکوم شدند.
دادگاه تجدید نظر شماره دو اداره دادرسی ارتش درباره نُه نفر متهمینی که به اتهام همکاری با قاچاقچیان خوزستان تحت پیگرد قرار گرفته بودند به شرح زیر رأی صادر نموده است:
1. سرتیپ بازنشسته هاشم شغفی سیزده ماه حبس تأدیبی؛
۲. سرهنگ ژاندارم موسی لیقوانی دو سال و نیم حبس مجرد؛
۳. ستوان دوم ژاندارم عباس سروش دو سال حبس مجرد؛
4. استوار ۲ ژاندارم علی‌حیدر مریخی 26 ماه حبس مجرد؛
5. استوار ۲ ژاندارم ابراهیم خوش‌پیام دو سال حبس مجرد؛
6. استوار ۲ ژاندارم اکبر دینبلی دو سال حبس مجرد؛
۷. گروهبان سوم ژاندارم عباس شیخی سیزده ماه حبس تأدیبی؛
۸. گروهبان سوم ژاندارم حسن رشیدی سیزده ماه حبس تأدیبی؛
9. گروهبان سوم ژاندارم عزیزالله بهادری یک سال حبس تأدیبی.1
 
تنظیم برنامه پنج‌ساله فرهنگی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقامات وزارت فرهنگ مشغول مطالعاتی هستند تا برنامه پنج‌ساله‌ای برای فرهنگ مملکت تدوین نمایند. نظر مقامات وزارت فرهنگ این است که ایجاد قوانین متعدد و مختلف فرهنگ را دچار دگرگونی و نابسامانی می‌کند و به همین جهت لازم است که برنامه صحیح و معینی برای چند سال در نظر گرفته شود تا این برنامه در سراسر نقاط مملکت به موقع اجرا گذاشته شود.
طبق اطلاع این برنامه شامل تربیت معلم و نحوه تدریس در مدارس می‌باشد.
 
نخست‌وزیر: مردم پاسخ متجاوز را با مشت می‌دهند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و همراهان هنگام ورود به اهواز از طرف استاندار، فرماندهان نظامی، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای ملی، رؤسای دولتی و ملی و نمایندگان بانوان و کشاورزان و فرهنگیان و کارگران مورد استقبال قرار گرفتند.
منصور عصر دیروز در اجتماع گروهی از مردم اهواز گفت: استان خوزستان دارای حساسیت خاصی است. یکی از استان‌های مرزی ایران است که با همسایگان جنوب ایران هم‌مرز است. ملت ایران، ملت بزرگی که سال‌های فراوان و قرن‌های متمادی با استقلال و امنیت و با داشتن رژیم ثابت شاهنشاهی توأم بوده است همیشه به دیگران به چشم بزرگی و به چشم بزرگواری می‌نگرد.
فرهنگ و تاریخ کهن‌سال به اقصی نقاط جهان رسوخ پیدا کرده است. ما مردم سراسر دنیا را به نبرد با جهل و بی‌سوادی دعوت می‌کنیم و در تماس با خارجیان برای آنها سعادت آرزو طلب می‌کنیم. ایران هیچ وقت و هیچ گونه فکر تجاوز و تخطی به حقوق دیگران را نداشته است و همان قدر که ما فکر تخطی به حقوق دیگران را نداریم البته چشم و گوش باز شما مردم و مشت آهنین شما به هیچ کس اجازه نخواهد داد که به حقوق حقه ایران تجاوز کند.2
 
سفیر آمریکا در ایران، به تهران باز می‌گردد!
قرار است طی امروز یا فردا جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا، از واشنگتن به تهران بازگردد.
سفیر آمریکا در حدود دو ماه پیش برای مذاکره با مقامات دولت متبوع خود و شرکت در کمیسیون ترفیعات به آمریکا رفت و در موقعی که وی در آمریکا بود موضوع دویست‌میلیون دلار اعتبار بانک‌های آمریکا مورد توافق قطعی مقامات دو کشور قرار گرفت و لایحه تقدیم مجلس گردید و به تصویب رسید.3
 
تجلیل از پروفسور پوپ در اصفهان!
از طرف استاندار و دانشگاهیان اصفهان پروفسور پوپ مورد تجلیل فراوان قرار گرفت.
پروفسور پوپ، ایران‌شناس برجسته و بزرگ معاصر در اصفهان مورد استقبال گرم استاندار و استادان دانشگاه قرار گرفت و از کتاب عظیم «بررسی تاریخ هنر ایران» تجلیل بی‌سابقه‌ای به عمل آمد.
پروفسور پوپ در این هفته به تهران باز می‌گردد و مدتی میهمان ناشر جهانی کتاب بررسی تاریخ هنر ایران خواهد بود.
 
با دعوت «غلامرضا پهلوی»، برادر ملک حسین برای شکار به ایران آمد!
جراید امروز کشور نوشتند: دیشب والاحضرت امیر محمد بن طلال، برادر اعلیحضرت ملک حسین، و والاحضرت فریال، همسر ایشان، به دعوت والاحضرت شاهپور غلامرضا وارد تهران شدند و مورد استقبال والاحضرت و جمعی از شخصیت‌های مملکتی قرار گرفتند.
میهمانان دربار ایران یک هفته در ایران اقامت دارند و در این مدت از موزه جواهرات سلطنتی و آثار باستانی اصفهان و شیراز دیدن می‌کنند و برای شکار به شمال عزیمت می‌نمایند.4
 
یک کمیسیون مالیاتی منحل شد
صبح امروز وزیر دارایی یک کمیسیون مالیاتی را به علت عدم حضور اعضای دارایی آن کمیسیون منحل و دو نفر اعضای وزارت دارایی آن را منتظر خدمت نمود.
ضمنا وزارت دارایی طی نامه‌ای از اتاق بازرگانی و شورای عالی اصناف درخواست کرد که به نمایندگان خود در کمیسیون‌ها توصیه کنند در وقت مقرر در کمیسیون‌ها حضور یابند.
 
کلاس مبارزه با بی‌سوادی برای مستخدمین جزء وزارت دربار شاهنشاهی
 امروز از طرف سخنگوی دربار شاهنشاهی اعلام شد که حسب‌الامر همایون یک کلاس آموزشی برای باسواد کردن مستخدمین جزء بی‌سواد وزارت دربار شاهنشاهی در آن وزارتخانه تشکیل شده است.
این کلاس از عصر امروز شروع به کار کرده است.
 
تأسیس اتاق صنایع به تصویب رسید!
کمیسیون اقتصاد مجلس سنا ساعت نُه صبح امروز به ریاست مهندس شریف‌امامی و با حضور ضیائی، معاون وزارت و اعضای کمیسیون، تشکیل گردید و لایحه تأسیس اتاق صنایع به تصویب رسید.5
 
پیشنهاد تشکیل بانک کارکنان کشوری
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای بهبود وضع مالی صندوق بازنشستگی و کمک به کارمندان کشوری دولت، بعضی از کارمندان مطلع دولت معتقدند باید هرچه زودتر از محل وجوه بازنشستگی کشوری، بانک بازنشستگی کارکنان کشوری تأسیس شود.
با ایجاد بانک مزبور از سپرده‌های بازنشستگی کشوری استفاده بیشتری خواهد شد.
 
دعوت از وزرا برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره قلعه!
عصر روز چهارشنبه کمیته مأمور انتقال قلعه به ریاست آقای سهراب‌زاده یکی از معتمدان محلات تهران در ناحیه چهار شهرداری تشکیل شد. در این جلسه آیت‌الله دبیری، دکتر احمد ناطق واعظ، رستگار رازی، اعرابی واعظ و جمعی دیگر شرکت داشتند.
آقایان سرهنگ‌پور، کیانی و مظاهری در این جلسه سخنانی ایراد کردند و آیت‌الله دبیری درباره مفاسد وجود قلعه و لزوم انتقال آن به خارج تهران به تفصیل صحبت کرد.
آقای افضل، رئیس ناحیه چهار شهرداری، امروز گفت: شهردار تهران در مورد مسئله انتقال قلعه دستورات لازم را به ناحیه چهار شهرداری داده و همه نوع کمک و مساعدت را برای پیشرفت کار کمیته کرده است.
کمیته مأمور انتقال قلعه روز سه‌شنبه بزرگ‌ترین جلسه خود را تشکیل می‌دهد.
کمیته از آقایان وزرای کشور [: سیدجواد صدر]، بهداری [: جمشید آموزگار]، فرهنگ [: عبدالعلی جهانشاهی]، شهردار تهران [: سیدضیاءالدین شادمان]، تیمسار رئیس کل شهربانی [: نعمت‌الله نصیری]، مدیر عامل شیر و خورشید [: حسین خطیبی]، مدیر عامل سازمان برنامه [: محمد صفی اصفیا]، آیت‌الله بیوک زنجانی، رئیس انجمن مبارزه با فحشا، رئیس شورای عالی اصناف [: مهدی کوشانفر]، رئیس شورای عالی شهر و رؤسای اصناف و انجمن‌ها دعوت کرده تا در این جلسه که طی آن پیشنهاد انتقال قلعه رسما از طرف مردم به دولت و شهرداری تسلیم می‌شود شرکت نمایند.
 
جمعیت تهران در پانزده روز چقدر زیاد شده است؟!
در پانزده روز گذشته طبق گزارش اداره کل ثبت احوال برای ۲۳۸۱ نوزاد، در تهران شناسنامه صادر شد و ۸۳۹ شناسنامه نیز باطل گردیده است.
این دو رقم تعداد متولدین و درگذشتگان پانزده روز اخیر شهر تهران را نشان می‌دهد.
از طرف اداره کل ثبت احوال در مورد ثبت موالید معوقه و صدور شناسنامه تسهیلاتی فراهم شده به طوری که ظرف پانزده روز گذشته 661 مورد تولد معوقه ثبت شده است.
سابق بر این به علت سختگیری‌های زیاد و تشریفات زائد مردم برای ثبت موالید معوقه رغبتی نشان نمی‌دادند و اغلب تا سن هفت‌سالگی برای اطفال خود شناسنامه نمی‌گرفتند، ولی با تسهیلاتی که فراهم شده است ظرف مدت کوتاهی برای نوزادان شناسنامه صادر می‌شود.
 
ده‌هزار گوسفند روزانه به میدان کشتارگاه حمل می‌شود
امروز شهرداری اعلام کرد که وضع گوشت در حال حاضر رضایت‌بخش است و قیمت‌ها در بازار گوشت و میدان کشتارگاه به اتکای فراوانی گوسفند داخلی و خارجی متعادل می‌باشد.
در حال حاضر شصت‌هزار گوسفند خریداری از ترکیه آماده حمل به ایران است و شهرداری هر موقع که لازم بداند نسبت به حمل این احشام اقدام می‌کند.
از طرفی زمینه گوسفند داخلی نیز خوب است و هر روز ده‌هزار گوسفند در میدان عرضه می‌شود.6
 
روزنامه اطلاعات، 17 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcepw8z.jh8foi9bbj.html
iichs.ir/vdcepw8z.jh8foi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما