«من برای دفاع از وطنم تبعید شدم»!/نخست‌وزیر: قوانین تازه‌ای تقدیم مجلس می‌شود!/شاه: ما می‌توانیم پایه اپرای ملی را پی‌ریزی کنیم!/اشرف پهلوی به پاکستان می‌رود/برژنف در جشن انقلاب اکتبر: دوستی شوروی با ایران خدشه‌ناپذیر است!/سرپرست دانشجویان ایرانی در امریکا به تهران می آید/ادامه حمله به دولت مصر و عبدالناصر در روزنامه «اطلاعات»!/تملق شاه در جلسه علنی مجلس؛ در تمام دنیا صحبت از کاردانی و خردمندی شاه ماست!/با رسیدن سلطنت به پهلوی کاپیتولاسیون در این مملکت تجدید نخواهد شد!
16 آبان 1343
«من برای دفاع از وطنم تبعید شدم»!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 16 آبان 1343 که از آنکارا به تهران تلگراف شده است: در اجرای امر ساعت 8 صبح چهارشنبه 13 آبان به اتفاق شخص مورد نظر1 به وسیله هواپیما به طرف آنکارا پرواز نموده اولین صحبت ایشان خطاب به اینجانب در هواپیما این بود: «من برای دفاع از وطنم تبعید شدم».2
این سند می‌افزاید: «پس از سه ساعت و سی دقیقه پرواز در فرودگاه آنکارا پیاده شدیم. در سالن فرودگاه یکی از مأمورین امنیتی ترکیه جلو آمده پس از بیان نام اینجانب و معرفی خود به نام مأمور ابتدا به زبان ترکی سپس آلمانی صحبت نمود. در فاصله کوتاهی به اتفاق شخص مورد نظر و مأمور معرفی‌شده با اتومبیل پس از طی 35 کیلومتر به آنکارا رسیده مستقیما به هتل بلوار پالاس طبقه چهارم اتاق 514 که قبلا آماده شده بود مستقر شدیم پس از 24 ساعت توقف، چون محل استقرار مشکوک به نظر می‌رسید، طبق طرح قبلی به وسیله مأمورین ابتدا محل دیگری انتخاب شد، سپس در ساعت 2 بعد از ظهر پنجشنبه 14 آبان به وقت آنکارا با مراقبت کامل به وسیله دو نفر مأمور ترک به محل جدید طبقه 8 واقع در خیابانی که اسم آن را نمی‌دانم3 منتقل گردیده که وسایل استراحت کاملا مهیا می‌باشد و نسبت به مکان اول دارای حفاظت بیشتری است».
در ادامه این سند تصریح شده است: «روحیه شخص مورد نظر نسبت به روز اول بهتر است و در محل جدید برنامه روزانه‌اش بیشتر استراحت و تلاوت قرآن و ادای نماز و صرف غذاست و گاه‌گاهی هم کلمات ترکی را یادداشت می‌نماید، ولی نباید وی را تنها گذاشت. به علت کنجکاوی مخبرین جراید ترکیه و خبر منتشره از رادیو ایران و انتشار خبر دیگری در روزنامه مورخ 5 نوامبر به نام YENI GAZETE4 ترکیه در نظر است تا چند روز دیگر به بورسا یکی از شهرهای ترکیه که در 320 کیلومتری غرب آنکارا می‌باشد منتقل گردد. جریان کتبا تقدیم خواهد شد».5
 
نخست‌وزیر: قوانین تازه‌ای تقدیم مجلس می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین که روز پنجشنبه عازم شیراز شده بود، بامداد پریروز شعبه حزب ایران نوین را در این شهر گشود و در اجتماع مردم شیراز شرکت کرد و اعلام نمود که به‌زودی برنامه‌ها و قوانین تازه‌ای تقدیم قوه مقننه خواهد شد.
نخست‌وزیر اعلام کرد که هیچ خارجی یارای دخالت در امور مملکتی ما را ندارد و کسانی که تصور می‌کنند ممکن است چند کارشناس خارجی در مملکت وجودشان کوچک‌ترین تأثیری در سیاست عمومی داشته باشد هنوز افکار قرون وسطایی دارند.6
 
شاه: ما می‌توانیم پایه اپرای ملی را پی‌ریزی کنیم!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 4 بعد از ظهر پریروز نمایشنامه «اورفه و اوردیس» اثر گلوک، آهنگ‌ساز مشهور فرانسوی، در حضور شاهنشاه و علیاحضرت فرح شهبانوی ایران در تالار نمایش هنرهای زیبای کشور به روی صحنه آمد.
در این مراسم آقای منصور، نخست‌وزیر، رؤسای مجلسین، هیئت دولت، عده‌ای از آقایان سناتورها، جمعی از امرای ارتش و نمایندگان خارجی حضور داشتند. هنرمندان ایرانی که برای اولین‌بار بدون کمک هنرمندان خارجی اوپرای «اورفه و اوردیس» را اجرا کردند مورد تشویق شاهنشاه و شهبانو قرار گرفتند و شاهنشاه در پایان برنامه خطاب به هنرمندان گفت: ما می‌توانیم امیدوار باشیم که کادر مجهزی در رشته اپرا در حال به‌وجود آمدن و تکامل است و به وسیله این کادر خواهیم توانست پایه اپرای ملی ایران را پی‌ریزی نماییم.7
 
اشرف پهلوی به پاکستان می‌رود
ساعت 8 بامداد فردا اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی زنان ایران، به دعوت دولت پاکستان، به منظور شرکت در کنفرانس عالی زنان پاکستان به کراچی می‌رود.
اشرف پهلوی مدت یک هفته در پاکستان اقامت خواهد داشت و در این کنفرانس که نمایندگان زنان پاکستان در آن حضور خواهند داشت شرکت می کند.
 
برژنف در جشن انقلاب اکتبر: دوستی شوروی با ایران خدشه‌ناپذیر است!
«کیهان» نوشت: امروز 7 نوامبر و مصادف با چهل‌وهفتمین سال انقلاب اکتبر است. دولت و ملت شوروی هر سال در چنین روزی جشن سالروز انقلاب خود را بر پا می‌سازند. بین سران کشورهای مختلف جهان و سران دولت شوروی پیام‌های شادباش و تبریک مبادله می‌شود.
بنا بر گزارش رادیو مسکو در جشنی که به مناسبت انقلاب اکتبر در مسکو برپا شد لئونید برژنف، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی، طی نطقی اظهار داشت: خط مشی دیرین ما درباره برقراری روابط حسن همجواری و دوستی با ایران، هندوستان، ترکیه، افغانستان و فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی و سایر ممالک همسایه اتحاد شوروی خدشه‌ناپذیر است.8
 
سرپرست دانشجویان ایرانی در امریکا به تهران می آید
امروز کسب اطلاع شد که مهندس حبیب نفیسی، سرپرست دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، برای تسلیم گزارش امور سرپرستی ایران در آمریکا، این هفته وارد تهران خواهد شد.9
 
ادامه حمله به دولت مصر و عبدالناصر در روزنامه «اطلاعات»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود سیاست حمله به دولت و رئیس‌جمهور مصر را پی گرفت و نوشت: دولتی بالاترین ارقام بودجه خود را صرف تدارکات نظامی و تجهیزات تبلیغاتی کرده و امروز با مملکتی دستخوش بحران شدید اقتصادی و مردمی گرسنه و گرفتار مواجه گشته است. این دولت به خوبی حس می‌کند که دوام چنین سیاستی غیرممکن است و عن‌قریب است که به طرز مدهشی روی ویرانه‌های فقر و ابتلائات و نارضایی عمومی سقوط کند.
بنابراین راه نجات را منحصر به این می‌داند که در یک گوشه‌ای دست روی گنجینه‌ای بگذارد و ثروتی را از دیگران به غارت ببرد تا وضع خود را برای مدتی دیگر تثبیت کند. پس این ادعاها که از حلقوم عناصر مزدور و بلندگوهای حکومت ناصر درباره خلیج فارس یا خوزستان ایران به گوش می‌رسد من باب شوخی نیست و این دشمن شناخته‌شده ایران حقیقتا قصد دارد دست به طرف منابع ملی ما و ذخایر ثروت مملکت ما دراز کند، نهایت تا ملت ایران را قادر و مصمم به دفاع از سرزمین خود می‌بیند جز اینکه از دور به این دو منبع ثروت بنگرد و آه حسرت‌بار بکشد کاری از دستش ساخته نخواهد بود و این را ملت شریف و غیور ایران باید توجه داشته باشد که ما اکنون با یک دشمن خارجی طرف هستیم و حمیّت و غیرت اقتضا می‌کند همواره هوشیار و بیدار و مراقب منافع ملی خود باشیم.10
 
تملق شاه در جلسه علنی مجلس؛ در تمام دنیا صحبت از کاردانی و خردمندی شاه ماست!
در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس شورای ملی آقایان دکتر مهندس ناصر بهبودی و خواجه‌نوری به عنوان نطق بعد از دستور صحبت کردند.
ناطق اول آقای دکتر مهندس ناصر بهبودی بود که به مناسبت تصویب لایحه دویست‌میلیون دلار برای تقویت نیروی دفاعی ارتش صحبت کرد.
مهندس بهبودی در نطق خود از اتحاد و اتفاق سخن گفت و چنین آغاز سخن کرد: آرای صددرصد موافقی که به لایحه اعتبار دویست‌میلیون دلار برای تقویت ارتش، مجلس شورای ملی نماینده حقیقی و واقعی افکار اجتماعی که در واحد جغرافیایی ایران زندگی می‌کند داد، مرا وادار کرد که چند لحظه مزاحم همکاران ارجمند گردم.
من با اجازه همکارانم از پشت این تریبون مقدس به دنیا اعلام می‌کنم که برای حفظ حدود و ثغور مملکت، برای بالا بردن نیروی معنوی و نیروی مادی ارتش، برای اقتدار نیروی دفاعی مملکت ایرانی در هر لباسی که باشد، هر دینی و آیینی که داشته باشید از هستی خود و از جان خود خواهد گذشت و در این مورد خود را اسیر چهارچوب کلمات و الفاظ نمی‌کند.
من اینجا ناگزیر به ذکر جمله‌ای هستم که اگر راهزنان و آشوبگران بین‌المللی تصور کرده‌اند می‌توانند با تقویت مالی مغرضین و خائنین و جاسوسان ثبات سیاسی این مملکت را بر هم زنند و کشت و کشتار و جنایات و آدم‌کشی که در سایر ممالک توانسته‌اند ایجاد کنند ایجاد نمایند اشتباه کرده‌اند.
 
با رسیدن سلطنت به پهلوی کاپیتولاسیون در این مملکت تجدید نخواهد شد!
آنان نمی‌دانند که سابقه 2500 سال حکومت شاهنشاهی در این مملکت، روشن‌بینی و کیاست و حراست شاهنشاه، مانع کوچک‌ترین بی‌نظمی در این مملکت می‌باشد. اگر چند صباحی عده‌ای بی‌وطن توانسته بودند نظم این مملکت را مختل سازند به علت بی‌لیاقتی و بی‌کیاستی رئیس دولت بود. ولی از زمانی که سلطنت این ودیعه آسمانی به خاندان پهلوی منتقل شد ناامنی و بی‌عدالتی و جاسوسی و اموری که با شرافت ایرانی بستگی دارد مثل کاپیتولاسیون در این مملکت دیگر تجدید نخواهد شد.
در پایان سخنان دکتر مهندس بهبودی، خواجه‌نوری چنین گفت: مملکت ما برای پیشبرد ترقی خود احتیاج به وحدت و امنیت دارد. سپاه دانش و سپاه بهداشت و اصلاحات ارضی، امروز نمونه و سرمشق در تمام دنیاست و در تمام محافل صحبت از فداکاری و کاردانی و خردمندی رهبر ماست. آن اشخاصی که قدر این نعمت را نمی‌دانند ایرانی نیستند و لیاقت آن را ندارند که درباره آنان صحبت شود.11
 
روزنامه اطلاعات، 16 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjv8ev.uqeahzsffu.html
iichs.ir/vdcjv8ev.uqeahzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما