نخست‌وزیر: دولت از حوادث آن سوی مرزهای کشور غافل نیست!/با دریافت دویست‌میلیون اعتبار از آمریکا دیگر می‌توانیم بگوییم می‌توانیم از کشور دفاع کنیم!/زمزمه‌های ناموزون و نظریات مغرضانه و جاه‌طلبی‌های کودکانه!/ایران با این عظمت نمی‌تواند منتظر حفظ استقلال خود از سوی دیگران باشد!/ایران هیچ وقت دارای چنین استقلال کامل سیاسی و اقتصادی نبوده است!/این کاپیتولاسیون خاص کشور ما نیست و همه جای دنیا رعایت می‌شود!/آیا از لیبی، اتیوپی و ممالک مشابه وطن‌پرست‌تر هستیم؟!/سالروز درگذشت آیت‌الله بهبهانی برگزار می‌شود/وزیر جدید پست و تلگراف و تلفن/بیست‌هزار کودک در اندرزگاه‌های حمایت کودکان تحت مراقبت هستند!
9 آبان 1343
نخست‌وزیر: دولت از حوادث آن سوی مرزهای کشور غافل نیست!
ساعت ده و دقیقه صبح امروز جلسه علنی سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
مجلس بلافاصله وارد دستور شد و لایحه بودجه سال 1341 کل کشور مطرح شد.
در کلیات لایحه دکتر صدیق گفت: حالا که دو سال از تاریخ اجرای این لایحه گذشته است، چگونه ما می‌توانیم به کاری که در گذشته شده و ما در آن وقت رسیدگی و دخالت نداشته‌ایم رأی بدهیم؟
آقای متین‌دفتری نیز نظر دکتر صدیق را تأیید نمود و پیشنهاد کرد که این لایحه از دستور خارج شود تا در یک جلسه خصوصی پیرامون این نوع لوایح که مربوط به دوران فترت و گذشته است مذاکره گردد و تصمیم منطقی گرفته شود.
آقای قوام صدری، معاون پارلمانی وزارت دارایی، و سپس آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، توضیحاتی دادند.
پس از تذکراتی که آقایان دکتر شفق و دکتر متین‌دفتری دادند، رئیس مجلس سنا گفت: بنده موافقم که برای لوایح دوره فترت یک راه حلی پیدا کنیم. به نظر من بهتر است یک جلسه خصوصی با حضور نماینده دولت تشکیل دهیم و یک تصمیم کلی بگیریم.
سناتورها نظر و پیشنهاد رئیس را تأیید کردند.
 
با دریافت دویست‌میلیون اعتبار از آمریکا دیگر می‌توانیم بگوییم می‌توانیم از کشور دفاع کنیم!
بعد لایحه اجازه تحصیل دویست‌میلیون دلار اعتبار از آمریکا جهت تقویت نیروی دفاعی کشور مطرح شد.
سناتور دکتر شمس‌الملوک مصاحب در کلیات لایحه گفت: با تأیید لایحه دولت، من به دنیا اعلام می‌کنم که ایران ۲۲ میلیون سرباز دارد و همه افراد ملت حاضرند در راه مجد و عظمت 2500ساله شاهنشاهی جان خود را فدا نمایند.
دکتر متین‌دفتری گفت: چون ماده واحده به اختصار برگزار شده از آقای نخست‌وزیر تقاضا دارم توضیحاتی بدهند.
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] گفت: در این چند سال اخیر ترقیات محسوسی در اجرای برنامه‌های وسیع مملکتی به چشم می‌خورد و حاصل شده است خارج از تحولات وسیع اجتماعی مملکت که پایه‌گذاری آن روز 6 بهمن با تصویب ملت ایران پی‌ریزی شد ما نسبت به اجرای برنامه‌های مترقی دولت و تأمین درآمدهای کافی که بتواند جوابگوی اجرای چنین تحولاتی باشد اطمینان کامل داریم، ولی در عین حال نمی‌توانیم نسبت به حفظ امنیت مملکت و مسائل مربوط به سیاست‌های بین‌المللی و آنچه که در اطراف کشور ما می‌گذرد بی‌اعتنا باشیم.
 
زمزمه‌های ناموزون و نظریات مغرضانه و جاه‌طلبی‌های کودکانه!
متأسفانه از چندی پیش زمزمه‌های ناموزون و نظریات مغرضانه و جاه‌طلبی‌های کودکانه قاصری که آرامش خاورمیانه را بر هم زده است دولت و ملت ایران بارها روی سوابق تاریخی روی سنن باستانی روی علاقه دینی با کشورها و ملل عرب اعلام علاقه‌مندی و همبستگی کرده است و در هر موردی ما از نشان دادن احساسات واقعی ملت و دولت فروگذار نکرده‌ایم. کشورهایی که تا چندی پیش حتی استقلال سیاسی نداشته‌اند به محض اینکه از قید اسارت رهایی یافتند دولت ایران اولین دولتی بود که آنها را شناخت.
این سیاست جسورانه حتی تا سرحدات ایران تا خلیج فارس گسترش پیدا کرده است. خلیج فارس که در روی نقشه‌هایی که از زمان امپراتوری رم هنوز بر در و دیوار کتابخانه‌های عظیم دنیا دیده می‌شود به نام خلیج فارس خوانده شد و خوانده خواهد شد، اراده من به عنوان رئیس دولت ایران نمی‌تواند نام دریای مدیترانه را تغییر دهد؛ چنان‌که اراده دیگران هم نخواهد توانست و دولت و ملت ایران هم اجازه نخواهد داد که با این تحریکات مذبوحانه نسبت به منافع حیاتی ایران در منطقه خلیج فارس کوچک‌ترین خللی وارد شود.
 
ایران با این عظمت نمی‌تواند منتظر حفظ استقلال خود از سوی دیگران باشد!
ما می‌بایست با چشم باز و نظر حقیقت‌بین به این مسائل بنگریم امروز دیگر روزی نیست که ایران با این قدرت و توانایی منتظر باشد که کشورهای دیگر ولو کشورهای دوست ولو کشورهای بزرگ حفظ و تمامیت استقلال ارضی آن را تأمین کنند. امروز دولت و ملت ایران است و مقدورات مالی ایران است که ما تا آنجا که ضرورت داشته باشد باید برای آرامش و حفظ استقلال مملکت و امنیت داخلی تلاش کنیم.
 
ایران هیچ وقت دارای چنین استقلال کامل سیاسی و اقتصادی نبوده است!
از لحاظ سیاست خارجی ایران با استقلال کاملی که رجال ایران که در اینجا جمع شده‌اند و تاریخ نیم قرن اخیر را به خاطر دارند تأیید می‌فرمایند که هیچ وقت ایران دارای چنین استقلال کامل سیاسی و اقتصادی نبوده است. این استقلال کامل سیاسی و اقتصادی بدون زحمت و بدون مرارت و بدون صرف وقت و بدون فداکاری و بدون ازخودگذشتگی تحصیل نشده است. کسی که بیش از همه در این راه سهم بسزایی دارد شاهنشاه ایران است.
 
این کاپیتولاسیون خاص کشور ما نیست و همه جای دنیا رعایت می‌شود!
شاید نمایندگان محترم به خاطر داشته باشند که چند ماه پیش لایحه‌ای برای اعطای مصونیت سیاسی که خاص مملکت ما نیست و در کلیه کشورهای جهان مراعات می‌شود به عده‌ای از مستشاران نظامی آمریکا که در خدمت ارتش ایران هستند اعطا شود در همین مجلس به تصویب رسید و بعد به مجلس شورای ملی فرستاده شد و در مجلس شورای ملی هم این لایحه به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. در این مورد مسائلی گفته شد و مسائلی به گوش رسید و تحریکاتی در خارج عنوان شد که بدون تردید دون شأن ملت ایران و دون شأن دولت ایران و دون شأن مجلسین ایران است.
محال و ممتنع است که کسانی یافت شوند که میزان وطن‌پرستی آنها و میزان علاقه آنان به مملکت از شاهنشاه ایران و مجلسین ایران و دولت و مردم واقعی ایران بیشتر باشد چطور ممکن است لایحه‌ای که کوچک‌ترین تخطی به حقوق حقه مملکت ایران وارد بکند از تصویب مجلسین ملی ایران بگذرد؟!
 
آیا از لیبی، اتیوپی و ممالک مشابه وطن‌پرست‌تر هستیم؟!
بنده نمی‌دانم آیا ممالک متمدن اروپای غربی و یا کشورهای دیگری که برای اطاله کلام خیلی زیاد ذکر نمی‌کنم ولی چند تا از آنها را عنوان می‌‌کنم مانند فرانسه، یونان، پاکستان، ژاپن، اندونزی، لیبی، اتیوپی و سایر ممالک مشابه اینها در آسیای جنوب شرقی و آفریقا و غیره این قراردادها را بسته‌اند حتی به معاهده‌ای بین‌المللی اشاره نکرده‌اند و قرارداد دو جانبه بسته‌اند و مصونیت کامل داده‌اند آیا حس وطن‌پرستی ما خیلی بیش از این ممالک است؟!
پس از پایان سخنان نخست‌وزیر، سناتورها گفتند: مذاکره کافی است. در این هنگام به لایحه با ورقه رأی گرفتند و با ۵۰ رأی موافق از 51 نفر عده حاضر در جلسه به تصویب رسید. یک نفر از حاضران به لایحه رأی ممتنع داد.
سیدجلال‌الدین تهرانی رأی ممتنع داد.
در این موقع آقایان سناتور محمد سعیدی، سناتور دکتر صدیق و سناتور دکتر متین‌دفتری در تأیید سخنان رئیس دولت صحبت کردند و درباره لایحه وام و همچنین لایحه تصویب‌شده مصونیت مستشاران نظامی آمریکا به تفصیل سخن گفتند.1
 
سالروز درگذشت آیت‌الله بهبهانی برگزار می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روز دوشنبه 11 آبان‌ماه مصادف با سالروز درگذشت مرحوم حضرت آیت‌الله بهبهانی است و به همین مناسبت فردا شب از ساعت 6 الی 8 بعد از ظهر مجلس تذکری در مسجد آیت‌الله بهبهانی واقع در سر پولک برپا خواهد بود.
 
وزیر جدید پست و تلگراف و تلفن
مهندس فتح‌الله ستوده، مدیر عامل سابق شیلات، به سمت وزیر جدید پست و تلگراف و تلفن منصوب گردید.
وزیر جدید پست و تلگراف و تلفن در ساعت 1:30 بعد از ظهر امروز به وسیله نخست‌وزیر به حضور شاه معرفی شد.
مهندس فتح‌الله ستوده در سال 1303 متولد شد تحصیلات خود را در هنرسرای عالی شروع کرد و موفق به اخذ دیپلم مهندسی گردید. در سال ۱۳۲۷ برای ادامه تحصیلات به آمریکا عزیمت نمود و مدت ده سال در آمریکا اقامت داشت. وی در این مدت به ادامه تحصیلات در دانشگاه نیویورک اشتغال داشت و در رشته مهندسی صنایع، به اخذ دیپلم نایل آمد.
در سال ۱۳۳۷ به ایران مراجعت کرد و خدمات خود را در سازمان برنامه آغاز نمود.
سمت وی ابتدا مشاور جرج فرای و سپس مشاور علوم مهندسی صنایع و آنگاه مدیریت عامل کارخانه‌های ونک بود.
مهندس ستوده اخیرا سمت‌های ریاست هیئت‌مدیره و مدیریت عامل شرکت شیلات را به عهده داشت. وی ضمنا در انستیتوی تکنولوژی به تدریس اشتغال دارد.
 
بیست‌هزار کودک در اندرزگاه‌های حمایت کودکان تحت مراقبت هستند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز به مناسبت سالروز تولد رضا پهلوی، ولیعهد، به دستور شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، مجلس جشنی در مرکز سازمان بهداشت کودکان و مادران جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران (بنگاه خواجه‌نوری) با حضور خانم دریابیگی و خانم خدیوی و عده‌ای از بانوان نیکوکار جمعیت شیر و خورشید سرخ منعقد گردید.
دکتر نفیسی، مدیر عامل بنگاه، در این مراسم گفت: بیمارستان خواجه‌نوری اولین مؤسسه بود که در زمینه بهداشت کودک و مادر در ایران شروع به کار کرد. در سال ۱۳۱۹ به امر اعلیحضرت همایونی ضمیمه بنگاه حمایت مادران گردید و پس از آن مدت هفده سال است که مرکز بخش سازمان مشترک حمایت کودکان و مادران جمعیت شیر و خورشید سرخ می‌باشد.
در حال حاضر این مؤسسه در سراسر کشور شامل ۹۳ اندرزگاه است که تعداد بیست‌هزار طفل را تحت نظر و مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی داشته و مواد غذایی و شیر خشک و لباس و صابون به آنها می‌دهد و ضمنا در حدود بیست آزمایشگاه ثابت و سیار ضمیمه این بخش می‌باشد.2
 
روزنامه اطلاعات، 9 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdjx0f.yt0596a22y.html
iichs.ir/vdcdjx0f.yt0596a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما