تغییرات مهم در سرپرستی‌های محصلین/کنفرانس نفت در ژنو/سی کارشناس نفتی شوروی به ایران می‌آیند/خرید گندم از آمریکا و شوروی/بزرگ‌ترین ایران شناس عصر حاضر در تهران/وعده‌های نایب رئیس پارلمان آلمان/توجه ایران و آفریقا به روابط فیمابین!/ژاپن به دنبال ساخت ذوب آهن در ایران!/از جنب و جوش گذشته در دیوان کیفر خبری نیست!
8 آبان 1343
تغییرات مهم در سرپرستی‌های محصلین
«تهران‌مصور» نوشت: به زودی تغییرات عمده‌ای در وضع و تشکیلات سرپرستی‌های محصلین ایرانی در کشورهای خارج صورت خواهد گرفت.
مهندس حبیب نفیسی، سرپرست کل محصلین ایرانی در آمریکا، به تهران احضار شده و دکتر توکلی، معاون وی، نیز به ریاست دفتر روابط عمومی سازمان برنامه منصوب شده است.
گفته می‌شود سایر سرپرستی‌ها نیز به تهران خواهند آمد و تشکیلات سرپرستی از وزارت فرهنگ منتزع و ضمیمه نخست‌وزیری خواهد شد.
 
کنفرانس نفت در ژنو
«تهران‌مصور» نوشت: روز جمعه 8 آبان وزیران دارایی و نفت کشورهای عضو اوپک در ژنو تشکیل جلسه خواهند داد.
هویدا، وزیر دارایی، که برای شرکت در کنفرانس سالیانه یونسکو به پاریس رفته است روز پنجشنبه 7 آبان به ژنو رفته است.
دکتر فلاح و مهندس نجم‌آبادی از تهران به وی ملحق خواهند شد مذاکرات ژنو مربوط به آخرین توافقی است که بین ایران و کمپانی‌های نفتی درباره افزایش سه سنت و نیم قیمت نفت خام صورت گرفته و همچنین ادعای کشورهای صاحب نفت در مورد حق مالکیت می‌باشد.
 
سی کارشناس نفتی شوروی به ایران می‌آیند
«تهران‌مصور» نوشت: مسافرت کارشناسان نفتی شوروی به ایران که قرار بود در این ماه به تهران وارد شوند مدت دو ماه به تأخیر افتاد.
کارشناسان مزبور که عده آنها در حدود سی نفر می‌باشد از تاسیسات نفتی ایران در جنوب و سایر نقاط کشور دیدن خواهند کرد.
 
خرید گندم از آمریکا و شوروی
«تهران‌مصور» نوشت: پیشنهاد اخیر زایتسف، سفیر کبیر شوروی، به دولت ایران در مورد فروش شصت‌هزار تن گندم مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته است.
تاکنون پنج کشتی آمریکایی به ظرفیت 66 هزار و 522 تن گندم در بنادر ایران تخلیه کرده‌اند.
آمریکا فروش صدهزار تن گندم را به ایران تعهد کرده است. روس‌ها در پیشنهاد فروش گندم اعلام کردند حاضرند بابت بهای گندم مواد خام و جنس از ایران تحویل بگیرند.
 
بزرگ‌ترین ایران شناس عصر حاضر در تهران
«تهران‌مصور» نوشت: پروفسور آرتور اپهام پوپ، که به دعوت شورای فرهنگی سلطنتی به ایران آمده، بزرگ‌ترین خاورشناس و ایران‌شناس زنده دنیاست و تنها کسی را که می‌توان هم‌طراز او دانست پرفسور یان ریپکای چک است که هر دو نفر بیش از نیم‌قرن روی تاریخ فرهنگی ایران باستان مطالعه و آثار دارند.
پروفسور پوپ ایران را بهتر از هر ایرانی می‌شناسد و از چهل سال قبل تاکنون بیش از سیزده بار به ایران مسافرت کرده و بسیاری از کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌ها را خوانده و ترجمه نموده است.
کتاب «بررسی تاریخ هنر ایران»، که اخیرا تألیف نموده و در دوازده جلد است، در نوع خود در دنیا بی‌نظیر می‌باشد و یکی از آثار گران‌قیمت تاریخی و ادبی جهان می‌باشد.
 
وعده‌های نایب رئیس پارلمان آلمان
«تهران‌مصور» نوشت: پروفسور کارلو اشمیت، نایب‌رئیس مجلس آلمان (بوندستاگ) که از شخصیت‌های برجسته آن کشور می‌باشد، طی مدت اقامت غیر رسمی خود در ایران به دولت ایران قول داد که در بازگشت خود به آلمان اقدامات وسیعی برای افزایش کمک‌های فنی آلمان به ایران به عمل خواهد آورد و تعداد زیادی از کارگران و سرکارگران ایرانی برای اخذ تعلیمات لازم به آن کشور اعزام خواهند شد.1
«سپید و سیاه» نیز در گزارشی نوشت: آقای دکتر کارلو اشمیت، نایب رئیس مجلس فدرال آلمان که چند روز است به دعوت وزارت اطلاعات به ایران آمده‌اند، از شخصیت‌های برجسته آلمان است که علاوه بر نیابت ریاست مجلس فدرال آن کشور مشاغل پراهمیت دیگری را نیز برعهده دارد.
مسافرت دکتر اشمیت به ایران که به تاریخ و جغرافیای کشور ما نیز وقوف کامل دارد، در محافل تهران بسیار مهم تلقی شده است. مصاحبه‌ای که روز شنبه این هفته توسط ایشان با خبرنگاران به عمل آمد حاوی نکات دقیقی بود که هر یک در حد خود قا بل دقت است.
دولت آلمان سعی دارد روابط خود را با ایران به‌خصوص در جهت اقتصاد و فرهنگ گسترش دهد و آمدن دکتر کارل اشمیت به ایران بدون تردید با این منظور ارتباط کامل خواهد داشت و در آتیه نتایج مثبت مسافرت وی آشکار خواهد شد.
 
توجه ایران و آفریقا به روابط فیمابین!
«سپید و سیاه» نوشت: توجهی که این اواخر از جانب اولیای دولت ایران معطوف به قاره آفریقا گردیده تدریجا آثار وجودی خود را نشان می‌دهد و گروه‌هایی از چند کشور آفریقایی تا چندی دیگر عازم ایران می‌شوند.
این گروه‌ها شامل افرادی از کشورهای موزامبیی، نیجریا و ساحل عاج خواهند بود.
گروه‌های مزبور از جانب دولت‌های خود مأموریت خواهند داشت نسبت به ایجاد زمینه برای مبادله و یا فروش کالاهایی از ایران بین کشورها اقدامات لازم معمول دارند.
یکی از محصولاتی که در این کشورها طالب دارد محصول چوب است و متقابلا در آفریقا یی نوع چوب مخصوص جنگلی به‌دست می‌آید که در ایران موجود نیست.
 
ژاپن به دنبال ساخت ذوب آهن در ایران!
ژاپنی‌ها نیز طی چندساله اخیر فعالیت دامنه‌داری را در کشور ما برای همکاری و تشریک مساعی در امور تولیدی صنعتی معادن و غیره شروع کرده‌اند. با توجه به روابط دوستانه و صمیمانه‌ای که اکنون بین ایران و ژاپن موجود است، اخیرا نیز ژاپنی‌ها درصدد برآمده‌اند در بعض رشته‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در مواردی هم امکان دارد وام هایی با شرایطی سهل در اختیار بگذارند.
ژاپنی‌ها مایل‌اند در امر بهره‌برداری از منابع طبیعی خلیج فارس از قبیل صید ماهی و میگو و سایر محصولات آنجا، که منبعی پردرآمد تشخیص داده شده است، مشارکت جویند.
همچنین شنیده شد ژاپنی‌ها به تازگی پیشنهادهایی هم در مورد سازمان ذوب آهن ایران به دولت تسلیم کرده و آمادگی خود را برای شرکت در این امر نیز اعلام داشته‌اند.
 
از جنب و جوش گذشته در دیوان کیفر خبری نیست!
«سپید و سیاه» نوشت: تازگی‌ها در دیوان کیفر کارکنان دولت اثری از آن حرارت‌ها و فعالیت و جنب و جوش سالیان اخیر که غالبا هم مجامع مطبوعاتی را در جریان (خبرهای داغ) قرار می‌داد چندان به چشم نمی‌خورد و کارهای این مرکز حساس عدلیه به آرامی جریان دارد.
ولی به طوری که یکی از خبرنگاران ما کسب اطلاع کرده است به احتمال قوی در آینده نزدیی یی سلسله فعالیت‌های جالب در دیوان کیفر به‌وجود خواهد آمد و پرونده‌های مهم و متعددی به جریان سریع خواهد افتاد.
طبق یی خبر، گویا هم‌اکنون تعدادی از پرونده‌های متعلق به سوابق اتهامی عده‌ای از کارکنان دولتی در دیوان کیفر موجود است که تکلیف آنها روشن نشده در حالی یه اغلب متهمان در مشاغل خود سرگرم فعالیت هستند برای آنکه تکلیف این گونه پرونده‌ها روشن گردد قرار است در رسیدگی به کار نهایی آنها تسریع به عمل آید.
در تعقیب این امر ممکن است عده‌ای از کسا نی که شاغل هستند از کار برکنار شوند.
اپرای بزرگ تهران بعد از شهریور 1320 به یک بانک واگذار شد!
«سپید و سیاه» نوشت: قبل از شهریور سال 1320 برای پایتخت مقدمات ساختمان یک اپرای مجلل فراهم شد و ساختمان اپرا تدریجا در خیابان فردوسی به‌وجود آمد، ولی پس از حوادث شهریور معلوم شد محاسبات مهندسی این بنا که در شرف اتمام هم بود صحیح نبوده و بالاخره بعد از سال‌ها بی‌تکلیفی، آن ساختمان از بین رفت و محل آن به یکی از بانک‌ها واگذار شد.
اینک گویا اصولا وجود یی اپرا که متناسب وضعیت و شئون پایتخت شاهنشاهی باشد کاملا محسوس گردیده و در مواردی صحبت شده که نسبت به احداث چنین اپرایی باید دست به کار شد.
به قول یکی از مطلعین گرچه لزوم وجود اپرا برای تهران یی امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است، اما در انجام این کار عجله‌ای نخواهد بود، بلکه مطالعات صحیح و دقیقی قبلا به عمل می‌آید و بعد از بررسی‌های لازمه و اظهار نظر اهل فن نسبت به ساختمان اپرای بزرگ برای تهران به موقع خود اقدام خواهد شد.2
 
آرتور پوپ و همسرش فیلیس ایرمن در جلوی عمارت چهل ستون اصفهان (سال 1343)
آرتور پوپ و همسرش فیلیس ایرمن در جلوی عمارت چهل ستون اصفهان (سال 1343)
شماره آرشیو: 1-4056-1ع
 
https://iichs.ir/vdccmiqs.2bqme8laa2.html
iichs.ir/vdccmiqs.2bqme8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما