کنفرانس عمومی اوپک برای توافق نهایی تشکیل می‌شود/تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کشور در روز تولد ولیعهد!/دانشجوی رشته فیزیک اتمی در حادثه رانندگی کشته شد!/درگذشت یکی از بانیان صنعت چاپ در ایران/تمجید روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» از قرارداد کنسرسیوم در سالگرد این قرارداد!/«مملکت دارای رژیم دموکراسی است و شاهنشاه ما دموکرات هستند»!
7 آبان 1343
کنفرانس عمومی اوپک برای توافق نهایی تشکیل می‌شود
رضا فلاح، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی نفت برای پیوستن به هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس اوپک به ژنو عزیمت خواهد کرد.
کنفرانس اوپک صبح فردا در ژنو تشکیل خواهد شد و دستور جلسه بررسی گزارش نمایندگان ایران، کویت و قطر در مذاکرات اخیر لندن می‌باشد که در آن نمایندگان کمپانی‌های نفتی با پنج مورد تقاضای اوپک موافقت کردند.
کمپانی‌های نفتی در کنفرانس مشورتی اوپک که اوایل مهرماه در بیروت تشکیل شده بود، پیشنهاد کرده بودند برای هر بشکه نفت خام سنگین 4/5 سنت بهره مالکانه بپردازند.
این رقم از طرف اوپک به عنوان اساس کار مورد قبول قرار گرفت و در کنفرانس لندن دنبال گردید و در کنفرانس عمومی ژنو نیز در مورد بهره مالکانه تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. امید زیادی وجود دارد که کنفرانس فردا تصمیم نهایی درباره بهره مالکانه اتخاذ گردد.1
 
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کشور در روز تولد ولیعهد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که روز شنبه 9 آبان‌ماه که مصادف با روز تولد والاحضرت همایون رضا پهلوی ولیعهد ایران می‌باشد، کلیه دبستان‌ها و دبیرستان‌های کشور و دانشکده‌های دانشگاه تهران تعطیل خواهد بود.
روز 9 آبان وزارت فرهنگ و دبیرخانه دانشگاه تعطیل نیست.2
 
دانشجوی رشته فیزیک اتمی در حادثه رانندگی کشته شد!
روز جمعه 1 آبان‌ماه یکی از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا به نام محسن آریامهر، فرزند سرهنگ ابوالقاسم آریامهر (ابوترابیان)، طی حادثه رانندگی کشته شده است.
دانشجوی مذکور در دانشگاه «دپو» واقع در گرین کاستین ایالت ایندیانا پولیس آمریکا در رشته فیزیک اتمی تحصیل می‎کرده است. هنوز از کیفیت وقوع حادثه‎‌ای که منجر به قتل این دانشجوی ایرانی شده اطلاعی در دست نیست، ولی دانشگاهی که وی در آن تحصیل می‌کرده است تلگرافی این جریان را به خانواده آریامهر اطلاع داده است.
 
درگذشت یکی از بانیان صنعت چاپ در ایران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز با کمال تأسف اطلاع یافتیم که کریم آزادی، از بانیان صنعت چاپ در ایران، بدرود حیات گفته است.
مرحوم کریم آزادی مدت‌ها رئیس چاپخانه مجلس شورای ملی و از همکاران مطبوعات پایتخت بود و خود نیز مدتی دستگاه حروف‌ریزی داشت و از این راه به ترقی و تکامل صنعت چاپ در ایران کمک می‌کرد.
 
تمجید روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» از قرارداد کنسرسیوم در سالگرد این قرارداد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز دهمین سال امضای قرارداد نفت ایران با کنسرسیوم نفت می‌باشد.
در سال 1954م به موجب قراردادی که بین دولت ایران و شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت از طرف دیگر بسته شد صنعت نفت ایران بار دیگر رونق سابق خود را از سر گرفت و این قرارداد در 7 آبان‌ماه 1333 به توشیح ملوکانه رسید.3
«کیهان» نیز به مناسبت «پایان نخستین ده سال عملیات شرکت‌های عامل نفت ایران» در گزارشی با تیتر «پیشرفت ده‌ساله صنعت نفت ایران» نوشت: بین دامه‌های زرین زاگروس و سواحل لاجوردی دریای فارس «حوزه قرارداد» کنسرسیوم در سرزمینی به مساحت تقریبی صدهزار متر مربع قرار دارد. در میان انبوه چاه‌ها و دستگاه‌های بهره‌برداری و کارخانجات گوناگون این ناحیه بیش از 3500 کیلومتر خط لوله کشیده شده و به وسیله این شبکه عظیم روزانه بیش از یک‌میلیون و نیم بشکه از نفت ذخایر جنوب به پالایشگاه آبادان و مراکز بارگیری معشور و خارک فرستاده می‌شود و همین نفت است که گذشته از تأمین احتیاجات داخلی در پنج قاره جهان به فروش می‌رسد. این صنعت بزرگ و پیچیده با سرمایه‌های کلانی که در آن به کار رفته و مشاغل متعددی که به‌وجود آورده و پرداخت‌های مرتبی که به خزانه دولت می‌کند برای اقتصاد ایران جنبه حیاتی دارد.
«کیهان» در ادامه گزارش خود نوشته است: طی ده سال گذشته صنعت نفت ایران سالم و فعال بوده و رشد فراوان کرده است. از تاریخی که قرارداد نفت با کنسرسیوم بین‌المللی شرکت‌های عامل نفت ایران به‌وجود آمد چه از لحاظ پیشرفت کار و ازدیاد محصول و چه از جهت درآمدهای مالی ترقیات شایان توجهی نصیب صنعت نفت کشور گردیده است.4
 
«مملکت دارای رژیم دموکراسی است و شاهنشاه ما دموکرات هستند»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: ظرف دو هفته اخیر، دولت لوایح مهم و تازه‌ای را به مجلس پیشنهاد کرده است چه در زمینه اصلاح قوانین موجود، چه جهت ایجاد مقررات و نظامات جدید.
البته ما که دست به کار بنای اجتماعی نوینی شده‌ایم و می‌خواهیم بر مبنای اصولی مترقی نقایص کارمان را اصلاح و رفاه برای مردم و فلاح برای کشور تأمین کنیم، چون مملکتمان دارای رژیم دموکراسی است، ناگزیر با چوب‌بست دموکراسی این بنا را بالا می‌بریم. این هم مزیت به‌خصوص انقلاب اجتماعی ایران است که انقلاب فقط زنگارها را در خود حل و مستهلک می‌کند و سنن ملی و مبادی فرهنگ باستانی و تمدن دیرینه ما آسیب نمی‌بیند سهل است که اصول انقلاب ایران بر این سنت‌ها و مواریث قرار دارد.
نشانه بارز چنین روحیه‌ای، تشکیل مجلسین است در زمانی که هنوز انقلاب در مراحل ابتدایی قرار داشت. شما می‌دانید اغلب در تاریخ هروقت حکومتی یا مرد مقتدری تصمیم به اجرای نقشه‌های حاد و تند گرفته اول مجلس را بسته است. برای اینکه انقلاب یک چیزی است دموکراسی یک چیز دیگر؛ مرد انقلابی می‌خواهد هر تصمیمی گرفت بلاتأمل اجرا کند، اما دموکراسی می‌گوید مشورت کن، بگذار فکری پخته شود، بعد آن را به معرض عمل و اجرا بگذار. این است که آدم‌های تند که مرد انقلابی هم از آن جمله است کمتر برایشان میسر است خود را با دموکراسی سازش بدهند و همین که قدرت مطلق به دست ایشان افتاد یک قفل روی در مجلس می‌زنند و یک لوحه بر روی قفل که «این خانه، اجاره داده می‌شود»!
از خصایص انقلاب اجتماعی ایران که انصافا باید قبول کرد پدیده مخصوصی است میان تحولات، یکی همین جمع آمدن با دموکراسی است. مهم‌ترین دلیل این کیفیت روح دموکرات‌منش و دموکرات‌طلب، [شاهنشاه] است که دموکراسی را نیز به واسطه ساختمان فکری و تربیت اولیه خویش به قدر اصول انقلاب اجتماعی خویش دوست دارند.5
 
روزنامه اطلاعات، 7 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcipraz.t1ayq2bcct.html
iichs.ir/vdcipraz.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما