شاه: تاکنون سرهای عالی مقامی مشمول مبارزه با فساد شده است!/ بانک بین‌المللی به ایران وام می‌دهد/ حال وزیر فرهنگ رو به بهبود است/ دریافت عنوان جناب!/ قرارداد نفتی بین ایران و افغانستان امضا شد/ نهاوندی: بازار مشترک امتیازات جدیدی به ایران داد!/ صادرات ایران به انگلیس کاهش می‌یابد!/ چهارده‌هزار قلم دارو به اسامی گوناگون وارد ایران می‌شود!
5 آبان 1343
 
شاه: تاکنون سرهای عالی مقامی مشمول مبارزه با فساد شده است! روزنامه «کیهان» در گزارشی از مراسم سلام 4 آبان نوشت: از ساعت 8 بامداد دیروز مراسم سلام عید میلاد مسعود شاهنشاه در کاخ گلستان در پیشگاه همایونی آغاز شد و این مراسم تا 45 دقیقه بعد از ظهر ادامه یافت.
در ساعت 9:15 بامداد نمایندگان مجلس شورای ملی به پیشگاه شاهنشاه بار یافتند و مهندس عبدالله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، تبریکات خود و نمایندگان مجلس شورای ملی را به حضور شاهنشاه معروض داشت.
شاه گفت: ما در عین آنکه حق داریم به کارهای خود افتخار کنیم هرگز مغرور نمی‌شویم و خضوع و خشوع خویش را در برابر ذات باری تعالی از دست نمی‌دهیم. کارهایی که به خیر و صلاح جامعه ایرانی است باید با همان روحیه‌ای که این جنبش در سال 1341 شروع شد ادامه یابد. ما به هیچ وجه و در هیچ موقع از پا نخواهیم نشست تا به هدف‌های عالی خودمان به طور کامل برسیم. اجتماع ما در نتیجه اقداماتی که صورت گرفت به کلی دگرگون شد، و اکنون موقعی است که باید دستگاه اداری ما و فرهنگ ما نیز به همان طریق دگرگون گردد.
باید مردم ایران برای مقابله با شرایط و مقتضیات آینده بیش از پیش مجهز به علم و هنر شوند. البته ممکن است برای رسیدن بدین هدف‌ها احتیاج به جراحی‌های عمیقی باشد، و این کار خواهد شد. انتظار من این است که در رژیم پارلمانی همان پیشرفت‌هایی که در غیاب مجلسین شده بود با همان سرعت و قدرت و قاطعیت ادامه پیدا کند. ما فساد را در هر جا که باشد و از هر طریق که لازم باشد ریشه‌کن می‌کنیم. باید بگویم که تاکنون سرهای عالی‌مقامی مشمول این مبارزه با فساد شده است. بدیهی است شدتی که در این راه در قسمت لشکری به کار رفته است بیش از پیش به قسمت کشوری نیز سرایت خواهد کرد و چاره‌ای به جز این نیست.
امروز دیگر کوچک‌ترین خطایی اغماض نمی‌شود. دیروز بود که یک وزیر مستعفی شد؛ زیرا همان‌طور که در روز جشن دهقان گفتم، امروز دیگر فرقی بین وزیر و یک فرد عادی از لحاظ انجام وظیفه وجود ندارد، بلکه مسئولیت وزیر خیلی بیشتر است. امروز فقط کسانی باید داوطلب تصدی کارهای مهم باشند که چیزی جز خدمت به مملکت در نظر نداشته و خودشان را به کلی وقف این کار کرده باشند.1
  بانک بین‌المللی به ایران وام می‌دهد مهندس روحانی، وزیر آب و برق، به اتفاق نمایندگان سازمان خواربار و کشاورزی جهانی و نمایندگان بانک بین‌المللی برای رسیدگی به طرح آبیاری عمران دشت قزوین به این شهرستان عزیمت کردند.
در نظر است برای اجرای این طرح از بانک بین‌‎المللی وامی دریافت شود.
  حال وزیر فرهنگ رو به بهبود است روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما در بیمارستان بانک ملی از آقای دکتر جهانشاهی، وزیر فرهنگ، ملاقات نمود. وضع مزاجی وزیر فرهنگ، که از یک ماه قبل به علت بیماری قلبی بستری شده است، رو به بهبودی است و طبق نظر پزشک معالج وی باید یک هفته دیگر در بیمارستان استراحت نماید.
خبرنگار ما می‌نویسد: آقای وزیر فرهنگ پس از خروج از بیمارستان دو هفته نیز در منزل استراحت خواهد کرد و سپس در وزارت فرهنگ حضور یافته و به انجام امور وزارتخانه خواهد پرداخت.
  دریافت عنوان جناب!  به فرمان شاهنشاه آقایان عبدالله نعیما، مدیر کل دربار شاهنشاهی، و علی ایزدی، آجودان کشوری شاهنشاه، به دریافت عنوان «جناب» مفتخر گردیدند.
  قرارداد نفتی بین ایران و افغانستان امضا شد ساعت 10 صبح امروز قرارداد مربوط به تهیه و توزیع سوخت جت و بنزین هواپیمایی در فرودگاه‌های کابل و قندهار توسط آقای دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، و آقای سلطان محمد غازی، رئیس هواپیمایی ملی افغانستان، در شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید.
  نهاوندی: بازار مشترک امتیازات جدیدی به ایران داد! دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، در جلسه مصاحبه‌ای اظهار داشت: در مذاکراتی که اخیرا در بروکسل انجام گرفت ایران موفق شد امتیازات جدیدی به‌دست آورد.
این جلسه مصاحبه در دفتر کار دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، تشکیل شد.
دکتر نهاوندی اظهار داشت: در ماده چهار موافقت‌نامه در بازرگانی ایران و بازار مشترک که در 14 اکتبر سال گذشته به امضا رسید پیش‌بینی شده که حداقل هرسال یک بار نمایندگان ایران و بازار مشترک می‌توانند مذاکراتی پیرامون مسائل فیمابین انجام دهند.
امسال اولین مذاکرات ما با مقامات بازار بروکسل انجام شد.
نهاوندی سپس توضیحاتی در اطراف موضوع صادرات کشمش ایران به کشورهای عضو بازار مشترک داد و متذکر گردید که ما توانستیم امتیازاتی را که بازار به دو کشور صادرکننده سبزه، یعنی ترکیه و یونان، داده است در حدود سهمیه بازار کسب کنیم و به این ترتیب تعرفه صادراتی کشمش ما تقلیل محسوسی یافت.
در مورد برگه زردآلو و خاویار نیز توافق‌هایی صورت گرفت و برخی از توافق‌های قبلی که قرار بود به‌تدریج ظرف چند سال صورت بگیرد، یک‌مرتبه انجام خواهد گرفت. توافق دیگر ما در مورد فرش بود. سال گذشته توافق شده بود که تعرفه قالی معادل هر دلار در هر متر مربع باشد و این توافق از ابتدای سال 1964 به مرحله اجرا درآمد، ولی اخیرا مقامات بازار مشترک حاشیه و ریشه قالی را هم جزء سطح آن حساب می‌کردند و از آن حقوق گمرکی و عوارض می‌گرفتند.
این مشکل علاوه بر آنکه باعث گران شدن فرش می‌شد، در گمرک کشورهای عضو بازار نیز باعث اتلاف وقت می‌شد و برای ارزیابی مجدد فرش‌ها و اندازه‌گیری آن تجار ایرانی مجبور بودند در حدود 3 تا 5 درصد بیشتر بپردازند. به هر حال مذاکرات ما به این نتیجه رسید که توصیه‌ای به مقامات بازار مشترک بشود تا از ابتدای سال آینده (1965) براساس نظر ایران عمل شود.
  صادرات ایران به انگلیس کاهش می‌یابد! با افزایش ۱۵ درصد حقوق گمرکی بر کالاهای وارده به انگلستان، صادرات انواع فرش و پنبه و کتیرا به انگلستان دچار مشکلات واحتمالا کاهش خواهد شد.
هنوز روشن نیست هدف دولت انگلستان از بالا بردن عوارض گمرکی کالاهای وارده چیست، ولی مسلم این است که روی کالاهای صادراتی ایران در انگلستان تأثیر زیادی خواهد گذاشت.
انگلستان از نقطه نظر خرید از ایران در مقام سوم قرار دارد.
56/11 درصد از کل صادرات ایران به انگلستان می‌رود و در  مقابل 57/18 درصد از کل واردات ایران از انگلستان خریداری می‌شود.
مهم‌ترین رقم صادراتی ما به انگلستان فرش است که در سال 1341 قریب 185 میلیون ریال فرش از ایران به انگلستان صادر شده است؛ پنبه و کتیرا و نظایر آن در مقام بعدی قرار دارند.
کشمش که یکی از صادرات مهم ما به انگلستان می‌باشد به علت آنکه مواد غذایی از افزایش عوارض گمرکی معاف شده است مثل سابق بدون افزایش گمرکی به انگلستان صادر خواهد شد.
هنوز معلوم نیست کالاهای در دست حمل و یا اعتبار بازشده و حتی موجود در گمرک انگلستان چه وضعی خواهند داشت. بازار تهران اقدام دولت انگلستان را به زیان صادرات ایران به انگلستان می‌داند و معتقد است که صادرات ایران به انگلستان کاهش پیدا می‌کند و نسبت به سفارشات در جریان، منتظر وصول اطلاعات جدید می‌باشد.
 
چهارده‌هزار قلم دارو به اسامی گوناگون وارد ایران می‌شود! امروز یک مقام مطلع اظهار داشت: وضع دارو در ایران وضع مخصوص به خود گرفته و چهارده‌هزار قلم دارو به ایران وارد می‌شود درحالی‌که فقط در جهان صد نوع داروی اصلی وجود دارد.
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود نوشته است: خبرنگار ما با یکی از پزشکان استاد دانشگاه تهران که در مورد دارو تخصص دارد تماس حاصل کرد و نظر وی را پیرامون اقدامات وزارت بهداری برای جلوگیری از داروهای خارجی که مشابه آن در ایران ساخته می‌شود استفسار نمود.
وی ضمن تأیید اقدام وزارت بهداری افزود: اگر وزارت بهداری در این راه موفقیت حاصل کند، نه تنها از خروج چندین میلیون تومان ارز از کشور جلوگیری می‌شود، بلکه صنایع داروسازی داخلی را نیز تقویت خواهد کرد.
سپس استاد مزبور ضمن اشاره به چند صد نوع داروهایی که در لابراتوارهای ایران ساخته می‌شود، گفت: وزارت بهداری در اجرای این امر، باید موقعیت و تجهیزات کارخانجات داروسازی کشور را با توجه به میزان احتیاج کشور و مقدار داروهایی که می‌سازند در نظر بگیرد.
همین مقام اظهار داشت: باید این نکته را یادآور شد که در تمام نقاط جهان فقط صد نوع دارو برای معالجه و مداوای تمام بیماری‌های بشر ساخته شده ولی متأسفانه از این صد نوع دارو، بیش از چهارده‌هزار قلم دارو به نام‌های گوناگون در کشورهای مختلف ساخته شده و به ایران وارد می‌شود، که وزارت بهداری فقط فهرست 6308 قلم آن را در دست دارد.
بنابراین باید گفت وضع دارو در ایران جنبه «کمدی فانتزی» به خود گرفته است. وزارت بهداری باید جلوی تبلیغات بی‌ربط و اشانتیون‌بازی را بگیرد؛ زیرا واردکنندگان دارو بیش از ۵۰ درصد از داروهای خود را به عنوان «اشانتیون»، در اختیار پزشکان قرار می‌دهند و متأسفانه بعضی از پزشکان نیز اشانتیون‌ها را به فروش می‌رسانند و نه تنها حاضر نیستند داروهای ساخت لابراتوارهای ایران را برای بیماران خود تجویز کنند، بلکه با نوشتن داروهای مختلف خارجی به شکست صنایع داخلی کمک می‌کنند.2
 
روزنامه اطلاعات، 5 آبان 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdccpiqs.2bqeo8laa2.html
iichs.ir/vdccpiqs.2bqeo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما