مشاجره میان آیات خمینی و شریعتمداری و ترک جلسه از سوی شریعتمداری!/به فرمان شاه؛  کمیته مبارزه جهانی با بی‌سوادی  تشکیل شد/نایب‌رئیس مجلس فدرال آلمان: کارگران ایرانی باید به آلمان بروند!/جانشین ارسنجانی در ایتالیا به شاه معرفی شد!/بازگشت شاهپور از توکیو پس از شکست تیم ایران در بازی‌های المپیک!/استعفای وزیر پست و تلگراف و تلفن/کرایه حمل کالا از طریق دریای شمال و  رود ولگا تقلیل یافت!/25 نفر به اتهام اخذ رشوه و گزارش خلاف محکوم شدند/برای تقویت نیروی دفاعی، دویست‌میلیون دلار اعتبار از بانک‌های آمریکا دریافت می‌شود!/شوروی شصت‌هزار تن گندم به ایران می‌فروشد!
3 آبان 1343
مشاجره میان آیات خمینی و شریعتمداری و ترک جلسه از سوی شریعتمداری!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 3 آبان 1343 «به قرار اطلاع در جلسه گذشته روحانیون آقای شریعتمداری نیز شرکت داشته و در جلسه مزبور بین ایشان و خمینی مشاجره لفظی شده و آقای شریعتمداری جلسه را ترک کرده و اظهار نموده دیگر شرکت نخواهد کرد».
این سند می‌افزاید: «اطلاع منبع دیگر حاکی است که شب گذشته منبع آقای شریعتمداری را در حدود ساعت 20:30 در کوچه منزل قاضی طباطبائی که جلسه در آنجا بود دیده است».1
 
به فرمان شاه؛  کمیته مبارزه جهانی با بی‌سوادی  تشکیل شد
امروز اعلام شد که به فرمان شاهنشاه به منظور تمرکز امور مربوط به مبارزه جهانی با بی‌سوادی و همکاری با سازمان بین‌المللی فرهنگی یونسکو و هماهنگی فعالیت‌های سازمان‌های مختلف فرهنگی کشور دراین‌باره، یک کمیته سه نفری مرکب از آقایان دکتر جهانشاهی، وزیر فرهنگ، علی‌اصغر حکمت، رئیس کمیسیون ملی ایرانی یونسکو، و شجاع‌الدین شفا، رایزن فرهنگی دربار شاهنشاهی، تشکیل شده است.
 
نایب‌رئیس مجلس فدرال آلمان: کارگران ایرانی باید به آلمان بروند!
نایب‌رئیس مجلس فدرال آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی لزوم اعزام کارگران ایرانی را به آلمان برای فراگرفتن تخصص صنعتی یادآور شد و آمادگی آلمان غربی را به دادن کمک‌های لازم به ایران اعلام نمود.
کارلو اشمیت، نایب‌رئیس مجلس فدرال آلمان که به دعوت وزارت اطلاعات به ایران آمده است، عصر دیروز در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: من پس از شرفیابی به حضور شاهنشاه دریافتم که لزوم توسعه همکاری‌های بین دو کشور و کمک‌های صنعتی آلمان به ایران، بیش از پیش احساس می‌شود.
در ملاقاتی که با آقای وزیر کار داشتم قرار شد نه تنها دانشجویان ایرانی به آلمان فرستاده شوند، بلکه کارگران ایرانی نیز بر اساس قراردادهای مشخصی برای آموختن حرفه‌های مختلف به آلمان اعزام گردند. 
 
جانشین ارسنجانی در ایتالیا به شاه معرفی شد!
بعداز ظهر دیروز، آقای آرام، وزیر امور خارجه، در کاخ مرمر به حضور شاهنشاه بار یافت و آقای دکتر محمدعلی مسعود انصاری را به سمت سفیر کبیر شاهنشاهی در ایتالیا به پیشگاه شاهنشاه معرفی کرد.
 
بازگشت شاهپور از توکیو پس از شکست تیم ایران در بازی‌های المپیک!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: ساعت 3 بامداد امروز والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی، ریاست عالیه کمیته المپیک، پس از تماشای بازی‌های المپیک توکیو و بازدید چین ملی به تهران مراجعت نمودند.
در فرودگاه مهرآباد امرای ارتش و شخصیت‌های مملکتی و ورزشی کشور از وی استقبال کردند.
 
استعفای وزیر پست و تلگراف و تلفن
دیروز دکتر فرهنگ شفیعی، وزیر پست و تلگراف و تلفن، استعفای خود را تسلیم نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] کرد و استعفای وی مورد قبول قرار گرفت.
 
کرایه حمل کالا از طریق دریای شمال و  رود ولگا تقلیل یافت!
دولت شوروی موافقت خود را برای تقلیل نرخ کرایه حمل کالا از راه دریای شمال و رودخانه ولگا به بنادر اروپایی اعلام داشت.
طبق این موافقت در آینده کالاهای ایران از طریق بندر پهلوی تحویل کشتی‌های شوروی شده و این کشتی‌ها پس از طی دریای خزر از راه رود ولگا وارد دریای بالتیک می‌شوند و سپس از آنجا به بنادر مقصد عزیمت می‌کنند.
در گذشته کالاهای ایران به وسیله کشتی به باکو حمل می‌شد و سپس از آنجا به وسیله راه آهن به کناره «بالتیک» می‌رسید و مجددا به کشتی تحویل داده می‌شد و به مقصد می‌رفت.
این طریق حمل باعث گرانی نرخ حمل و نقل کالا می‌گردید و به همین جهت تجار ایرانی به جز موارد خاص از این راه استفاده نمی‌کردند.
با موافقت‌نامه جدید قیمت حمل کالا از این راه 10 درصد از کرایه حمل بندر خرمشهر به بنادر اروپا ارزان‌تر خواهد بود و ضمنا کالا زودتر به مقصد خواهد رسید.
 
25 نفر به اتهام اخذ رشوه و گزارش خلاف محکوم شدند
25 نفر از افسران و درجه‌داران ناوگروه ژاندارمری، به اتهام دریافت رشوه از طرف دادگاه تجدید نظر شماره یک اداره دادرسی ارتش محکومیت یافته‌اند.
مدت محکومیت این عده بین شش ماه تا دو سال زندان می‌باشد. محکومین به اتهام تصرف در اموال قاچاق و گزارش خلاف واقع تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
 
برای تقویت نیروی دفاعی، دویست‌میلیون دلار اعتبار از بانک‌های آمریکا دریافت می‌شود!
در جلسه امروز مجلس شورای ملی چند تن از آقایان نمایندگان درباره سالروز تولد شاه و روز سازمان ملل متحد در ایران سخن گفتند و نخست‌وزیر لایحه اخذ دویست‌میلیون دلار اعتبار از بانک‌های آمریکا برای تقویت بنیه دفاعی مملکت را تقدیم داشت.
دو فوریت این لایحه که اولى به تقاضای دولت و دومی به تقاضای مجلس بود تصویب گردید و لایحه نیز فی‌المجلس پس از مذاکراتی تصویب شد و به مجلس سنا ارسال گردید.
 
شوروی شصت‌هزار تن گندم به ایران می‌فروشد!
ساعت 3:45 دقیقه بعد از ظهر دیروز زایتسف، سفیر کبیر شوروی در تهران، با منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد و آمادگی دولت اتحاد شوروی را برای فروش شصت‌هزار تن گندم طبق قرارداد بازرگانی و در مقابل صدور کالاهای ایرانی بر اساس معاهده پایاپای بین ایران و شوروی به اطلاع ایشان رسانید.
نخست‌وزیر از مساعدت دولت شوروی اظهار تشکر کرد و به مقامات وزارت اقتصاد دستور داد که طبق قرارداد پایاپای مقدمات خرید گندم را فراهم نمایند.
گندم‌های خریداری‌شده از شوروی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاهان و همدان و مناطق شمال غربی ایران توزیع خواهد شد.
تاکنون قرارداد خرید 140 هزار تن گندم از آمریکا به امضا رسیده و قرارداد خرید هفتادهزار تن دیگر نیز به زودی امضا خواهد شد.
قسمت اعظم گندم‌های خریداری‌شده وارد کشور شده و در نقاط جنوب و غرب و مرکز و قسمتی هم در شمال تقسیم و توزیع گردیده است.
علاوه بر خریدهای فوق قریب شصت‌هزار تن گندم نیز از طریق کمک‌های آمریکا و هدایای مؤسسات دیگر از قبیل کاره تحویل ایران خواهد شد و به این ترتیب جمعا بالغ بر ۲۸۰ هزار تن گندم از غرب وارد کشور می‌گردد. با انعقاد قرارداد خرید شصت‌هزار تن گندم از شوروی جمعا 340 هزار تن گندم در سال جاری وارد کشور می‌شود.2
 
روزنامه اطلاعات، 3 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcizraz.t1aq32bcct.html
iichs.ir/vdcizraz.t1aq32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما