شاه: پیمان استانبول بر طبق منشور ملل متحد منعقد شده است!/هویدا: ایران هزینه تشکیل کنگره مبارزه با بی‌سوادی را تعهد می‌کند!/رئیس مجلس شورای ملی از سفر درمانی آمریکا برمی‌گردد!/نقاش اسپانیایی نقاشی خاندان سلطنت را کشید!/مقررات منع عبور و مرور برای جشن تولد شاه!/پنج ساعت غیبت غیرموجه باعث اخراج دانش‌آموز خواهد شد!
2 آبان 1343
شاه: پیمان استانبول بر طبق منشور ملل متحد منعقد شده است!
عصر امروز مراسم جشن نوزدهمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد در تالار ابن سینا، در دانشگاه تهران، با پیام شاه برگزار شد. همچنین امروز یک سری تمبر جدید، به همین مناسبت انتشار یافت و برنامه‌های مخصوص رادیویی و تلویزیونی اجرا شد.
در جشن امروز که در تالار ابن سینا و در 4:30 بعد از ظهر برگزار شد در آغاز آقای قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، پیام شاه را به شرح زیر خواند:  
عقد پیمان استانبول میان ایران و پاکستان و ترکیه که در مردادماه گذشته به منظور تقویت نیروی اقتصادی این سه کشور و همکاری بیشتر آنان در مسائل مختلف صورت گرفت بر طبق مقررات همین منشور انجام پذیرفت. امیدواریم بر اساس قطعنامه‌های کمیسیون اقتصادی اکافه در تهران و تصمیماتی که در کنفرانس تجارت و توسعه در ژنو اتخاذ شد بیش از پیش کمک‌های لازم به توسعه و ترقی کشورهای نوبنیاد و سایر کشورهای در حال توسعه معمول گردد.
با اظهار رضامندی از خدمات جمعیت ایرانی طرفدار ملل متحد رجای واثق داریم که این جمعیت کماکان نسبت به ترویج اصول و مقاصد منشور ملل متحد و جلب افکار عمومی در پشتیبانی از این سازمان و مؤسسات تخصصی آن اهتمام نماید. همچنین موجب رضایت خاطر ماست که جمعیت جدیدالتأسیس طرفداران حکومت متحده جهانی طبق اساسنامه خود از سازمان ملل متحد پشتیبانی و با جمعیت ایرانی طرفدار ملل متحد همکاری نماید.
 
هویدا: ایران هزینه تشکیل کنگره مبارزه با بی‌سوادی را تعهد می‌کند!
«خبرگزاری فرانسه» 22 اکتبر از پاریس گزارش داد: آقای امیرعباس هویدا، وزیر دارایی ایران و رئیس هیئت نمایندگی این کشور در کنفرانس یونسکو، در جلسه دیروز این کنفرانس پیشنهاد شاهنشاه ایران را در مورد تشکیل یک کنگره بین‌المللی از وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان یونسکو برای مبارزه جهانی با بی‌سوادی مطرح کرد.
وزیر دارایی ایران بر خطر بی‌سوادی در جهان تأکید کرد و گفت: در حال حاضر هفتصدمیلیون زن و مرد در جهان سواد خواندن و نوشتن ندارند و این امر قابل قبول نیست که در بسیاری از کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین شماره بی‌سوادها هفتاد و هشتاد و حتی نود درصد جمعیت این کشورها را تشکیل دهند، درحالی‌که طبق تخمین کارشناسان فقط با صرف مخارج دوازده روز از هزینه‌ای که در جهان به مصرف نگهداری نیروهای مسلح می‌رسد می‌توان بی‌سوادی را به کلی ریشه‌کن ساخت.
هویدا سپس به مسئله تشکیل سپاه دانش در ایران برای مبارزه با بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: با یک اقدام بین‌المللی در این زمینه که از طرف شاهنشاه ایران پیشنهاد شده بهتر می‌توان ریشه بی‌سوادی را از جهان برانداخت.
هویدا در پایان گفت برای آنکه در مورد تشکیل این کنفرانس هزینه‌ای به سازمان یونسکو تحمیل نشود، دولت ایران حاضر است مخارج تشکیل کنگره‌ای را که از طرف شاهنشاه پیشنهاد شده است بپردازد.
 
رئیس مجلس شورای ملی از سفر درمانی آمریکا برمی‌گردد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یک ناو «مین جمع‌کن» که از طرف دولت آمریکا به ایران اهدا شده است، طی تشریفات خاصی در شهر «سیاتل» آمریکا با حضور مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی که برای معالجه در این کشور اقامت دارد، نام‌گذاری شد.
نسبت به رئیس مجلس شورای ملی ایران مراسم احترامات نظامی انجام شد و سپس طی تشریفاتی پرچم ایران بر فراز عرشه ناو مین جمع‌کن به اهتراز درآمد.
مهندس ریاضی قرار است فردا شب به تهران باز می‌گردد.
 
نقاش اسپانیایی نقاشی خاندان سلطنت را کشید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: علیا حضرت شهبانو فرح پهلوی نمایشگاه نقاشی کوادراف، نقاش معروف اسپانیایی، را عصر دیروز در هتل هیلتون افتتاح کرد.
دراین مراسم والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] و بانو، پهلبد، رئیس اداره هنرهای زیبا، گروهی از اعضای انجمن شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران و جمعی از شخصیت‌های هنری و نقاشان ایرانی حضور داشتند.
از 24 تابلو که در این نمایشگاه قرار داده شده 9 تابلو تصویر خاندان سلطنتی ایران می‌باشد که از جمله تصویر شاهنشاه، شهبانو و والاحضرت ولیعهد و والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی جلب توجه بیشتری می‌کرد.
کوادراف یک ماه قبل به دعوت شورای عالی جمعیت‌های زنان به ایران آمد و طی اقامت خود چند تابلو از خاندان سلطنتی ایران تهیه نمود که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته است.1
 
مقررات منع عبور و مرور برای جشن تولد شاه!
روزنامه «کیهان» در شماره امروز اطلاعیه پلیس تهران به مناسبت «جشن 4 آبان» و تغییر مقررات عبور و مرور وسائط نقلیه را منتشر کرد.
بر اساس این اطلاعیه: مسیر وسایل نقلیه مدعوین از خیابان تخت جمشید و خیابان روزولت خواهد بود و بنا بر این عبور کلیه وسائط نقلیه از شمال به جنوب خیابان مزبور ممنوع می‌باشد. عبور از شمال به جنوب خیابان بهار آزاد و جهت عکس آن ممنوع خواهد بود.
توقف وسائط نقلیه در طرفین خیابان‌های تخت جمشید از چهارراه پهلوی به شرق و سراسر مسیر خیابان‌های بهار و ملک‌الشعرای بهار، نامجو، اردلان و کلیه خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف امجدیه مطلقا ممنوع می‌باشد.
 
پنج ساعت غیبت غیرموجه باعث اخراج دانش‌آموز خواهد شد!
امروز یک مقام در فرهنگ استان مرکز به «کیهان» گفت: دانش‌آموزانی که بیش از پنج ساعت در ماه غیبت غیرموجه داشته باشند از دبیرستان اخراج خواهند شد.
این مقام مسئول گفت: چون حضور مرتب دانش‌آموزان مورد توجه خاص وزارت فرهنگ می‌باشد و این امر در پیشرفت کار تحصیلی دانش‌آموزان و همچنین موفقیت آنها حائز اهمیت می‌باشد از این نظر مقامات وزارت فرهنگ تصمیم گرفتند به کلیه دبیرستان‌های کشور دستور دهند تا دانش‌آموزانی را که بیش از پنج ساعت غیبت غیر موجه در ماه داشته باشند از دبیرستان اخراج نمایند.
این مقام افزود: ترتیبی داده خواهد شد تا اولیای دانش‌آموزان نیز در اجرای این دستور با رؤسای دبیرستان‌ها همکاری لازم را به عمل آورند.2
 
روزنامه اطلاعات، 2 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcevw8z.jh8pvi9bbj.html
iichs.ir/vdcevw8z.jh8pvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما