شاه خطاب به پادشاهان و رؤسای جمهور جهان: بیایید از تجربه «سپاه دانش» ما استفاده کنید!/در ایران با بلای بی‌سوادی بخش کثیری از جامعه روبه‌رو هستیم!/از تجربه سپاه دانش در کشورهای خود بهره ببرید!/پروانه چهارهزار قلم دارو لغو یا تجدید می‌شود/سمینار کدخدایان در قشم!/شاه و فرح به برزیل می‌روند/کنفرانس زنان آسیایی در تهران تشکیل می‌شود!/وزیر کار: اجازه نمی‌دهیم در لباس کارگر خیانت کنید!/دو قاتل به دار آویخته شدند!/تمجید روزنامه «اطلاعات» از اعدام دو قاتل؛ وای به خونی که یک شب بر آن بگذرد!/بعضی جرایم را شاکی خصوصی نمی‌تواند ببخشد!/بازگشت فرمانده نیروی دریایی از فرانسه!/کمبود برق در تهران باعث گرانی قیمت شده است!/فحشا بزرگ‌ترین مشکل زندگی امروز است!
30 مهر 1343
شاه خطاب به پادشاهان و رؤسای جمهور جهان: بیایید از تجربه «سپاه دانش» ما استفاده کنید!
امروز متن پیام شاه به سران 115 کشور جهان درباره مبارزه بین‌المللی با بی‌سوادی و همچنین پیام وی به منظور تشکیل بزرگ‌ترین کنفرانس فرهنگی با شرکت وزرای فرهنگ کشورهای مختلف جهان به کنفرانس عمومی یونسکو که در روز 28 مهرماه در پاریس تشکیل شده است انتشار یافت.
شاه در پیام خود به یونسکو از وزرای فرهنگ کلیه کشورها دعوت کرده است که برای آشنایی با کار سپاه دانش ایران و استفاده از این تجربه در سایر کشورهایی که با مشکل بی‌سوادی مواجه هستند یک کنگره جهانی با همکاری یونسکو در تهران تشکیل دهند.
صبح امروز شجاع‌الدین شفا، رایزن فرهنگی و سخنگوی دربار شاهنشاهی، متن پیام شاه را در اختیار رادیو، مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی گذاشت و اضافه کرد: مسئله مبارزه با بی‌سوادی با توجه به آماری که از طرف شعبه فرهنگی یونسکو تهیه شده است و در بعضی ممالک تا 90 درصد جمعیت می‌باشد امروزه مورد توجه و علاقه خاص ملل قرار گرفته است.
شفا در مصاحبه خود افزود: پیام شاهنشاه ایران که بر خلاف تمام سنن جلسات گذشته یونسکو و به نشان تجلیل خاص از طرف این سازمان در جلسه افتتاحیه دوره کنونی کنفرانس یونسکو قرائت شده با استقبال فراوان مواجه گشته است.
باید تذکر داد که این نخستین‌باری است که از طرف یکی از کشورهای عضو یونسکو ابتکاری از این نوع در مقیاسی وسیع و جهای انجام می‌گیرد و این اقدامی است که حتما زنده‌کننده مقام فرهنگی بلند ایران در تاریخ جهان است.1
 
در ایران با بلای بی‌سوادی بخش کثیری از جامعه روبه‌رو هستیم!
به مناسبت تشکیل سیزدهمین اجلاسیه کنفرانس عمومی یونسکو، شاه طی پیامی به این کنفرانس تصریح کرد: ما در ایران از آغاز این تلاش وسیع یونسکو با علاقه‌مندی بسیار پیشرفت‌ها و تحولات آن را دنبال کرده‌ایم و من به عنوان رئیس مملکتی که از یک‌سو وارث یکی از انسانی‌ترین سنن و مواریث فرهنگی تاریخ جهان است و از طرف دیگر متأسفانه خود در عصر حاضر با بلای بی‌سوادی قسمت مهمی از افراد خویش دست به گریبان است، خوشوقتم که آمادگی کشور خویش را برای کمال همکاری با سازمان یونسکو و کلیه کشورها و همچنین با همه سازمان‌های خصوصی ملی یا بین‌المللی که در این راه بذل مساعی می‌کنند اعلام دارم.
 
از تجربه سپاه دانش در کشورهای خود بهره ببرید!
به احتمال قوی نمایندگان محترم از تشکیل سازمانی به نام «سپاه دانش» در ایران کم یا بیش اطلاع دارند. ما با این ابتکار، نیروی طبقه مهمی از جوانان فعال و صمیمی و فداکار خویش را برای تعلیم سواد به مردم دورافتاده‌ترین شهرها و دهات و قصبات کشور به کار انداخته‌ایم و قسمتی از اعتباری را که برای امور نظامی تخصیص داده شده است در اختیار این سپاه گذاشته‌ایم. نتایج حاصله از این اقدام در عرض دو سالی که از تشکیل این نیرو می‌گذرد به قدری رضایت‌بخش بوده است که فکر می‌کنیم این تجربه می‌تواند به خوبی، و البته در صورت تطبیق آن با شرایط و مقتضیات خاص هر مملکت، در سایر کشورهایی که برای از بین بردن بی‌سوادی کوشش می‌کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد.2
در پیام شاه به سلاطین و رؤسای جمهوری کشورها نیز آمده است: ما برای مبارزه قاطع و مؤثر با این درد در کشور خود اقدام به تشکیل نیرویی به نام «سپاه دانش» کرده‌ایم که قسمتی از بودجه آن از محل اعتبارات نظامی ما تأمین می‌شود و تصور می‌کنم که این اقدام تا حد زیادی در دنیا بی‌سابقه بوده است.
نتایجی که ما از این تجربه به‌دست آورده‌ایم بسیار رضایت‌بخش است؛ به همین جهت من به نماینده ایران در کنفرانس عمومی یونسکو دستور داده‌ام که آمادگی ایران را برای دعوت دوستانه‌ای از کلیه وزرای فرهنگ جهان به منظور تشکیل کنگره‌ای بین‌المللی در تهران و مشاهده کار سپاه دانش ایران از نزدیک و تبادل نظر ثمربخش در مورد همکاری بین‌المللی وسیع‌تری به منظور استفاده کامل‌تر از وسایل فنی و علمی در مورد مبارزه با بی‌سوادی اعلام دارد.3
 
پروانه چهارهزار قلم دارو لغو یا تجدید می‌شود
معاون وزارت بهداری اعلام کرد حداکثر ظرف پانزده روز دیگر تصمیم نهایی وزارت بهداری در مورد 4305 قلم داروهای 140 کارخانه از کشورهای خارجی اعلام خواهد شد و پروانه داروهای خارجی که مشابه آن در ایران ساخته می‌شود لغو خواهد گردید.
 
سمینار کدخدایان در قشم!
73 نفر از کدخدایان و رؤسای انجمن‌های دهات تابع استان مرکزی در قشم جمع شده‌اند و سمیناری برای بررسی مسائل مربوط به عمران دهات تشکیل داده‌اند.
این سمینار به منظور بررسی مشکلات دهات و روستاهای استان مرکز تشکیل شده و ترتیب آن از طرف اداره اصلاح امور اجتماعی و عمران دهات داده شده است.4
 
شاه و فرح به برزیل می‌روند
«رویتر» 22 اکتبر (30 مهر) از ریودوژانیرو گزارش داد: عبدالحسین حمزاوی، سفیر ایران در برزیل، امروز گفت: شاهنشاه ایران دعوت پریزیدنت هامبرتو کاستلو برانکو، رئیس‌جمهوری برزیل، را برای مسافرت به این کشور پذیرفته‌اند.
سفیر کبیر ایران گفت: شهبانو فرح نیز در این مسافرت که احتمالا ماه مه آینده (اردیبهشت) انجام می‌شود همراه شاهنشاه خواهند بود.5
 
کنفرانس زنان آسیایی در تهران تشکیل می‌شود!
به دنبال عزیمت نمایندگان بانوان هند به این کشور امروز کسب اطلاع شد که کنفرانس زنان آسیایی به‌زودی در تهران تشکیل خواهد گردید.
بانوان لکشمی منون، کاملا دیوی و وادیا، نمایندگان زنان هند که مدت یک هفته به دعوت اشرف پهلوی در تهران اقامت داشتند، در مورد کنفرانس زنان آسیایی که به‌زودی به مدت پنج روز در تهران تشکیل می‌شود، مذاکراتی به عمل آوردند. قرار است در ماه آینده که اشرف پهلوی از پاکستان دیدن می‌کنند در مورد همکاری‌های زنان ایران، پاکستان و هند در تشکیل این کنفرانس مذاکراتی انجام دهند.
از سازمان‌های بانوان افغانستان نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت خواهد شد.6
 
وزیر کار: اجازه نمی‌دهیم در لباس کارگر خیانت کنید!
وزیر کار امروز در آخرین جلسه سمینار کارگران مناطق نفت‌خیز گفت: با سرمایه کارگران نفت بزرگ‌ترین شرکت تعاونی مصرف ایران با چند میلیون سرمایه در مناطق نفتی تشکیل می‌شود.
خسروانی اظهار داشت: کارگران کشور ما افرادی شاه‌دوست و میهن‌پرست می‌باشند و در هر فرصتی ثابت کرده‌اند که در راه مصالح مملکت سربازانی آماده هستند.
وزارت کار به آزادی کامل فکر و عقیده معتقد است و به کارگران احترام می‌گذارد. این وزارت می‌کوشد تا این واقعیت در میان کارگران تعمین یابد ولی اجازه داده نمی‌شود بعضی افراد در لباس کارگری به کشور و صفوف فشرده کارگران خیانت کنند.7
 
دو قاتل به دار آویخته شدند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد امروز درحالی‌که بیست‌هزار نفر در میدان سپه گرد آمده بودند دو قاتل به دار آویخته شدند.
هوشنگ ورامینی و صفرعلی رحیمی به خاطر جنایات متعدد خود اعدام شدند.
برادر هوشنگ ورامینی او را به خاطر اعمالش سرزنش کرد و صفرعلی رحیمی نیز در نامه‌ای به مادرش نوشت که من از کارهای خود شرمنده‌ام.
هر دو قاتل که با خونسردی چند نفر را کشته بودند، هنگامی که شنیدند حکم اعدام درباره آنها اجرا می‌شود از ناراحتی به خود لرزیدند.
هوشنگ قبل از آنکه طباب را گردنش بیندازند آن را بوسید عقربه ساعت 6:04 بامداد را نشان می‌داد که هر دو طناب با هم کشیده شدند و دو جنایتکار که خون چند بی‌گناه را ریخته بودند و مرتکب چندین فقره اعمال خلاف عفت شده بودند به سزای اعمال ننگین خود رسیدند و به بالای دار مجازات رفتند. در این هنگام غریوی از جمعیت برخاست و سیل پول خرد که مردم به عنوان کفاره می‌ریختند به محوطه اطراف سرازیر شد. چون پول‌ها از مسافت دور ریخته می‌شد، شیشه عینک چندین نفر را که نزدیک محوطه دار بودند شکست و چشم چند نفر آسیب دید!8
 
تمجید روزنامه «اطلاعات» از اعدام دو قاتل؛ وای به خونی که یک شب بر آن بگذرد!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود با اشاره به اعدام این دو متهم نوشت: امروز صبح، میدان سپه ناظر اجرای حکم اعدام درباره دو جنایتکار بود. هوشنگ ورامینی و همدست او صفرعلی که امروز صبح طناب دار بوسه بر گلوی آنان زد، در عداد منفورترین جنایتکارانی هستند که در میدان سپه دفتر عمر کثیف و نکبت‌بارشان بسته شده است و همان‌طور که در گزارش خبرنگار ما می‌خوانید، احساسات تنفرآمیز جمعیت کثیر تماشاچی، نماینده احساس قلبی اجتماع است که از افشای فجایع هوشنگ و رفیقش به خود لرزید.
 
بعضی جرایم را شاکی خصوصی نمی‌تواند ببخشد!
از مجازات دو نتیجه معمولا منظور است: یا تنبیه و یا تنبه. قانون، که به موجب آن برای اشخاص خاطی مجازات و مکافات معین می‌شود، ضامن حق جامعه است و حق جامعه عبارت است از مجموع حقوقی که افراد هر اجتماعی دارا هستند. یک قسم خطا هست که نتیجه‌اش تضییع حقی است از یک فرد؛ آن خطا را اگر فردی که به حقوقش تجاوز شده بخشید، جامعه نیز می‌بخشد و فلسفه گذشت شاکی خصوصی این است. نوع دیگر خطا هر چند که نسبت به فردی از افراد جامعه اعمال می‌شود، در عین حال تجاوزی است به حقوق جمعی مردم؛ یعنی مثلا اگر کسی دیگری را چاقو زد به حق آن آدم چاقوخورده تجاورکرده، ولی با گذشت و اغماض مضروب خطای چاقوکشی بخشوده نمی‌شود؛ زیرا نفس عمل چاقوکشی تضییع حق اجتماع به‌شمار می‌رود و اگر چاقوکش مجازات نشد، حق اجتماع فوت شده است.
وقتی مجازات درباره کسی که جنایتی مرتکب می‌شود مقرر می‌دارند غرض این است که هم قصاص آن حقی که مستقیما از فرد ضایع شده صورت بگیرد یعنی جنایتکار تنبیه بشود و هم اینکه باعث تنبه دیگران گردد و آن دیگری که غریزه جنایت در او هست، وقتی سرنوشت شوم این را دید، عبرت بگیرد و او مرتکب جنایت نشود.
تسریع یا تأخیر در مجازات آدم خاطی هم در نتیجه‌ای که از کیفر گرفته می‌شود و یا باید گرفته شود مستقیما اثر دارد. چه خوب گفته‌اند وای به خونی که یک شب بر آن بگذرد. معنای این مثل این است که تا خون داغ است مسئله خونی که ریخته شده نیز داغ است و همین که خون سرد شد، آن مسئله نیز از حرارت می‌افتد و سرد می‌شود. اگر شما می‌بینید در مراسم اعدام هوشنگ ورامینی و همدستش عده‌ای کثیر فوق معمول جمع شده‌اند و تنفر فوق‌العاده ابراز می‌کنند جهتش این است که هنوز احساسات مردم نسبت به جنایاتی که هوشنگ و آن دیگری مرتکب شده‌اند فروکش نکرده است و الا هرگاه دو سال دیگر همین هوشنگ و همین صفرعلی را در همین میدان توپخانه دار می‌زدند نه آن جمعیت جمع می‌شد، نه این طور که اعدام آنها در من و شما اثر گذاشته در کسی اثر می‌گذاشت.9
 
بازگشت فرمانده نیروی دریایی از فرانسه!
تیمسار دریاسالار رسایی، فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی، که بنا به دعوت رسمی نیروی دریایی فرانسه به آن کشور مسافرت کرده بود، در این هفته به تهران مراجعت نمود. این مسافرت جهت بازدید از نیروی دریایی فرانسه و مراکز آموزشی و دانشکده‌های دریایی آن کشور ترتیب یافته بود.
فرمانده نیروی دریایی در این بازدید به اوضاع زندگی و تحصیلی دانشجویان نیروی دریایی مقیم فرانسه رسیدگی دقیق به عمل آورد و در مانور ناوگان ناوهای هواپیمابر فرانسه شرکت کرد.
تیمسار دریاسالار رسایی در پایان بازدید خود از فرانسه به طور غیر رسمی چند روزی نیز از نیروی دریایی پادشاهی انگلستان دیدن به عمل آورد و در آن کشور از نزدیک وضع تحصیلی دانشجویان دریایی ایرانی مقیم آن کشور را مورد رسیدگی و بازرسی قرار داد.10
 
کمبود برق در تهران باعث گرانی قیمت شده است!
برق تهران در نظر دارد میزان تولید نیروی برق را در پایتخت به نیم‌میلیون کیلو وات برساند؛ بدین منظور نیروی برق سدهای سفیدرود و لتیان به تهران آورده می‌شود و یک کارخانه توربین گاز نصب و سانترال‌های جدیدی در تهران ایجاد می‌گردد.
مسئولان برق در مورد لغو وام و ارزانی قیمت برق می‌گویند: این کار در صورتی میسر است که نیروی کافی برق در تهران موجود باشد.
 
فحشا بزرگ‌ترین مشکل زندگی امروز است!
مردم غرب تهران یک بار دیگر اجتماع کردند و درباره انتقال قلعه به تفصیل بحث نمودند.
یکی از روحانیون در این اجتماع گفت: فحشا بزرگ‌ترین مشکل زندگی امروز است و زن‌ها و دختران را در قلعه بدهکار می‌کنند تا نتوانند از آنجا خارج شوند.
در این جلسه گفته شد که از سال 1325 تاکنون پنجاه خانه قلعه به چهارصد خانه افزایش یافته است.11
 
روزنامه اطلاعات، 30 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchzinz.23n-6dftt2.html
iichs.ir/vdchzinz.23n-6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما