«برای قبول دانشجو کادر آموزشی نداریم»!/بخشداران از میان جوانان لیسانسیه انتخاب می‌شوند!/سفیر شوروی در ملاقات با منصور: ادامه همکاری تهران ـ مسکو مورد علاقه دولت جدید شوروی است!/وزیر کشاورزی در جلسه سنا: گندم مصرفی کشور تأمین شده است!/قدردانی شاه از خدمات آمریکا به اروپا در جنگ جهانی اول!/فرمانده نیروی هوایی ترکیه به بابل رفت!/دو بار اعدام و سی سال زندان به جرم قتل!
29 مهرماه 1343
«برای قبول دانشجو کادر آموزشی نداریم»!
دکتر بینا، رئیس سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی «دانشسرای عالی»، گفت: با کمال تأسف و با اینکه آگهی قبول دانشجو در دانشسرای عالی منتشر شد امسال نتوانستیم به علت کمبود کادر آموزشی دانشجو برای دوره لیسانس قبول کنیم.
وی گفت: ما امسال از 15 مهرماه کلاس‌های خود را با تعداد تقریبی یک‌هزار دانشجو در سه رشته مختلف شروع کردیم، اما علت نپذیرفتن دانشجو برای دوره لیسانس دبیری نداشتن کادر آموزش و وسایل کافی بود.
 
بخشداران از میان جوانان لیسانسیه انتخاب می‌شوند!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در اجتماع دیروز مقامات اقتصادی کشور در هتل هیلتون گفت: کلیه بخشداران تا سال آینده از میان جوانان لیسانسیه انتخاب می‌شوند.
برای اجرای طرح‌های محلی هر استان دولت پنج‌میلیون تومان در اختیار هر یک از استانداران گذاشت.
تا سال آینده کلیه بخشداری‌ها، با استخدام بخشداران جدید به صورت نوینی درخواهد آمد و اعتبارات لازم برای 407 بخشداری کشور فراهم خواهد شد.  
 
سفیر شوروی در ملاقات با منصور: ادامه همکاری تهران ـ مسکو مورد علاقه دولت جدید شوروی است!
زایتسف، سفیر کبیر شوروی در تهران، عصر دیروز با منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد و از جانب نخست‌وزیر جدید شوروی مراتب دوستی دولت جدید این کشور را نسبت به ایران ابراز داشت.
سفیر کبیر شوروی همچینن طی مصاحبه‌ای به خبرنگار «تهران جورنال» گفت که روز ۱۱ آبان‌ماه سرویس هوایی تهران ـ مسکو افتتاح می‌شود و هیئت نفتی شوروی به ایران می‌آید.
ملاقات زایتسف با نخست‌وزیر ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز صورت گرفت و نخست‌وزیر و سفیر کبیر شوروی مدت یک ساعت پیرامون تغییرات اخیر اتحاد شوروی و روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.
سفیر کبیر شوروی در ملاقات خود با نخست‌وزیر اظهار داشت که در شرفیابی خود به حضور شاهنشاه تحولات اخیر شوروی را معروض داشته و از طرف صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی پیام دوستی و علاقه‌مندی فیمابین ایران و اتحاد جماهیر شوروی را به استحضار وی رسانده است.
سفیر کبیر شوروی همچنین اظهار داشت: از طرف نخست‌وزیر جدید شوروی مأموریت دارد مراتب دوستی و علاقه‌مندی دولت و ملت شوروی را در همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی فیمابین دو کشور به رئیس دولت ایران ابراز دارد.
 
وزیر کشاورزی در جلسه سنا: گندم مصرفی کشور تأمین شده است!
سناتور علی وکیلی به عنوان پیش از دستور، در جلسه امروز سنا پیرامون نمایشگاه صنایع شیراز سخن گفت. وزیر کشاورزی گزارشی پیرامون وضع غله مملکت تقدیم داشت و سپس چند لایحه دولت مورد بررسی سنا قرار گرفت.
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، گزارش سفر خود را به ایتالیا و جریان کنفرانس بین‌المللی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی و همچنین توضیحاتی درباره وضع کشاورزی کشور و کمبود غله به اطلاع مجلس سنا رسانید.
وزیر کشاورزی گفت: دولت شاهنشاهی در جریان کنفرانس بین‌المللی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی موفقیتی کسب کرد و آن انتخاب آقای دکتر دواچی به ریاست شورا بود و نماینده ایران توانست با کمال قدرت و مهارت جلسات شورا را اداره کند و موجب تحسین اعضای شورا گردد.
ما توانسته‌ایم کمک‌های ذی‌قیمت این سازمان را جلب کنیم و بیش از آنچه حق عضویت به این سازمان پرداخت می‌کنیم کمک دریافت کنیم و قرار است در حدود ده‌هزار تن گندم، چهارهزار تن ذرت و هفت‌هزار تن شیر خشک به بهای یک‌میلیون و 850 هزار دلار از طرف این سازمان در اختیار ایران قرار گیرد و ما سعی خواهیم کرد در آینده بیش از گذشته از کمک‌های این سازمان استفاده کنیم.
وزیر کشاورزی در مورد وضع غله کشور گفت: سرمای زمستان سال گذشته و کمی باران امسال ما را دچار کمبود غله کرد و نتیجه این شد که روستاها که غله شهرها را تأمین می‌کرد خود دچار مضیقه گردد.
بنا به امر همایونی دولت مأمور شد که در این مورد از روستاها رفع مضیقه کند و بلافاصله دولت ۷۲ هزار تن گندم از ایالات متحده خریداری نمود و قرارداد دیگری نیز برای خرید 140 هزار تن غله بسته‌ایم که در حال حمل به ایران است.
گندم‌های خریداری‌شده در اسرع وقت حمل و تخلیه شد و برای نقاط مورد نظر حمل و توزیع گردید. ما برای هر فرد صد کیلو گندم در نظر گرفته‌ایم که پنجاه کیلوی آن فعلا تحویل می‌شود و بعدا که بقیه گندم‌های خریداری‌شده برسد، پنجاه کیلوی دوم نیز تحویل خواهد گردید.
وزیر کشاورزی گفت: بابت بهای غله تحویل‌شده به روستاییان، بین دولت و کشاورزان قرارداد وام به امضا می‌رسد که بعد از سال 44 در دو قسط پرداخت خواهند کرد.
از مؤسسات خارجی دیگر از قبیل «کاره» و کمک‌های آمریکا نیز کمک‌هایی دریافت خواهیم کرد که در حدود شصت‌هزار تن خواهد شد. مجموع کمبود گندم در حدود 350 هزار تن است که به طرق مختلف تأمین شده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.1
 
قدردانی شاه از خدمات آمریکا به اروپا در جنگ جهانی اول!
شاه طی تلگرامی به لیندن جانسون، رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت:
حضرت لیندون ب جانسون، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا واشنگتن
از خبر درگذشت حضرت هربرت کلارک هوور، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، عمیقا متأثر شدم. بدین وسیله مراتب تسلیت خود را به آن حضرت و به ملت آمریکا و به خانواده آن فقید ابراز می‌دارم. خدمات بشردوستانه آن مرحوم که بهترین نمونه آن نقش بزرگ وی در پایه‌گذاری کمک‌های عظیم آمریکا به اروپا در دوران جنگ بین‌المللی اول است، هرگز فراموش نخواهد شد.
محمدرضا پهلوی
 
فرمانده نیروی هوایی ترکیه به بابل رفت!
تیمسار ارتشبد عرفان تانسل، فرمانده نیروی هوایی ترکیه، و همراهان که میهمان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران هستند، ساعت ۹ صبح امروز با هواپیما به بابلسر عزیمت کردند تا از ایستگاه هوایی این شهر دیدن کنند.
فرمانده نیروی هوایی ترکیه و همراهان امشب به تهران مراجعت می‌کنند و در میهمانی سفارت ترکیه که به افتخار آنان ترتیب داده می‌شود شرکت خواهند کرد.2
 
دو بار اعدام و سی سال زندان به جرم قتل!
دیروز محاکمه مردی به نام سهراب ابراهیمی در شعبه دوم دادگاه جنایی استان خوزستان انجام شد و طی بازرسی‌های لازم شخص مذکور به دوبار اعدام و سی سال زندان محکوم گردید.
سهراب ابراهیمی، که قبلا ژاندارم یکی از پاسگاه‌های حوزه ژاندارمری آبادان بود، در تاریخ 28 فروردین 1343 در پاسگاه مربوطه به منظور سوء قصد نسبت به رئیس پاسگاه به نام آقای ستوده و سه نفر از هم‌قطارانش به نام ژاندارم سلیمی، یاراحمدی و قائدی با تفنگ خود به طرف آنها شلیک کرد که در این واقعه ژاندارم سلیمی و ژاندارم یاراحمدی کشته شدند و رئیس پاسگاه و ژاندارم قائدی مجروح گردیدند.
دادگاه جنایی استان خوزستان پس از چند ساعت شور و بررسی پرونده سهراب ابراهیمی را برای هر فقره قتل به یک بار اعدام و برای هر فقره جرح به پانزده سال زندان محکوم کرد.3
 
روزنامه اطلاعات، 29 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcb05b8.rhb0zpiuur.html
iichs.ir/vdcb05b8.rhb0zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما