«روابط ایران و شوروی تغییری نخواهد کرد»/برای جبران شکست‌ها باید قهرمان‌پروری ممنوع شود!/خسرو داد: وضع ورزش در ایران خوب نیست!/واکنش به مندرجات «اکونومیست» در جلسه علنی مجلس!/وضع ورزش و به‌خصوص کشتی در ایران خوب نیست!/شهردار ناحیه 6 ادارات را منحل کرد!/فرح پهلوی بر جشن‌های شاهنشاهی نظارت خواهد کرد!/فرزندان کارگران صنعت نفت در منازل مردم تهران زندگی می‌کنند!/دو محکومی که سپیده دم اعدام خواهند شد!
28 مهر 1343
«روابط ایران و شوروی تغییری نخواهد کرد»
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: سفیر کبیر شوروی در تهران طی شرفیابی دیروز به استحضار شاهنشاه رسانید: روابط ایران و شوروی با تحولات و تغییرات اخیر دولت شوروی هیچ گونه تغییری نخواهد کرد و شاه و در مسافرت قریب‌الوقوع خود به شوروی احساسات دوستانه دولت شوروی را نسبت به ایران ملاحظه خواهند کرد.
 
برای جبران شکست‌ها باید قهرمان‌پروری ممنوع شود!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: گفت‌وگو و بحث درباره شکست تیم‌های ورزشی ایران در المپیک 1964 هنوز در محافل ورزشی ایران و علاقه‌مندان به ورزش گرم است.
روز گذشته خبرنگار ورزشی ما با سپهبد جهانبانی، نایب رئیس کمیته ملی المپیک که چند سال نیز ریاست انجمن ملی تربیت بدنی را به عهده داشته است، تماس گرفت و نظر وی را در زمینه نتایج حاصله از شرکت ایران در المپیک 1964 جویا شد.
سناتور جهانبانی در پاسخ اظهار داشت: ضمن اینکه از شکست کشتی‌گیران در توکیو متأسفم باید بگویم که کشتی‌گیران ما دچار بدشانسی شدند، ولی در سایر رشته‌ها که تیم‌هایی از ایران شرکت کرده بودند انتظاری جز این نداشتیم، اما درباره بهبود و پیشرفت ورزشی ایران باید بگویم که شاهنشاه ریاست عالیه ورزش را به عهده دارند و این بزرگ‌ترین شانس برای ورزشکاران و سازمان‌های ورزشی ماست که باید حداکثر استفاده را از این نعمت بنماید.
به عقیده من، برای پیشرفت ورزش و داشتن پشتوانه ورزشی باید قهرمان‌پروری را کنار بگذاریم و به تعمیم ورزش در سراسر ایران بپردازیم و به‌خصوص گسترش ورزش را در مدارس نباید فراموش کرده در آن صورت ما قهرمان بیشتری خواهیم داشت و چنانچه قهرمانی از دور خارج شد، قهرمانان تازه‌نفسی جای او را خواهند گرفت.
 
خسرو داد: وضع ورزش در ایران خوب نیست!
سرهنگ خسرو داد، فرمانده نیروهای مخصوص و هوابرد و عضو کمیته اجرائیه بازی‌های المپیک، نیز اظهار داشت: از مطالبی که عنوان می‌کنم هدف حمله به شخص یا اشخاصی ندارم و عنوان این مطالب صرفا برای بهبود وضع ورزشی مملکت می‌باشد و باید اعتراف بکنم که وضع ورزشی در مملکت ما به طور کلی خوب نیست. به یک نفر که ممکن است قهرمان شود به حدی رسیدگی می‌کنند که خارج از اندازه است و به ورزشکار دیگری که فقط برای ورزش تمرین می‌کند مطلقا رسیدگی نمی‌شود و حتی وسایل ورزش هم در اختیارش نمی‌گذارند.1
 
واکنش به مندرجات «اکونومیست» در جلسه علنی مجلس!
در جلسه امروز مجلس شورای ملی  به «مندرجات غرض‌آلود» «اکونومیست محرمانه» حمله شد و اعلام گردید که به رهبری شاهنشاه بساط فئودالیزم در ایران برچیده شده است همچنین درباره علت شکست ایران در مسابقات المپیک صحبت شد و چند لایحه مورد بحث قرار گرفت.
ساعت 9:15 صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست دکتر شفیع امین تشکیل شد و مسیب حکیمیان، نماینده کهکیلویه، با اشاره به «مطالب غرض‌آلود و خلاف واقع اکونومیست محرمانه» اظهار داشت: آقایان سرمقاله اطلاعات را خوانده‌اند و متوجه شده‌اند چگونه روزنامه اکونومیست حقایق را تحریف کرده است. این روزنامه شش نفر از جنایتکاران فارس را رهبران جنبش تجزیه‌طلب معرفی کرده است.
شش نفر اعدام‌شدگان فارس در دو مرحله بدوی و تجدید نظر محاکمه شدند و ورود به جلسات دادگاه آزاد بود و دسته دسته از مردم تماشای این محاکمه می‌رفتند و جریان را می‌دیدند و روزنامه‌های محلی و حتی مرکز جریان کامل محاکمه را منتشر کردند. آقایان این محاکمه مربوط به مرکز مملکت یعنی فارس است نه خوزستان.2
 
وضع ورزش و به‌خصوص کشتی در ایران خوب نیست!
در ادامه امامعلی حبیبی، نماینده، درباره المپیک توکیو و ورزش مملکت صحبت کرد. وی ابتدا از میهمان‌نوازی ژاپنی‌ها تشکر کرد وسپس گفت: وضع ورزش و به‌خصوص کشتی در مملکت ما خوب نیست و باید به این نابسامانی‌ها هرچه زودتر خاتمه داده شود.
کسانی که مسئول این شکست هستند خود را مسئول نمی‌دانند و مسئولیت را به گردن معلمی که سال‌ها معلم کشتی بوده می‌اندازند؛ معلمی که سال‌ها زحمت کشیده و در زمان او تیم کشتی ما چندین مدال به‌دست آورده است. ما نباید اجازه بدهیم که به معلم تهمت بزنند.3
 
شهردار ناحیه 6 ادارات را منحل کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شهرداری جدید ناحیه شیش تهران با چهار کارمند خود در یک اتاق کار خود را آغاز کرده و از دیروز وضع جدیدی در این منطقه برقرار شده است.
در این ناحیه در پنج دقیقه پروانه کسب می‌دهند و طی یک ساعت مفاصا حساب متقاضیان آماده و تحویل آنان می‌شود.
خبرنگار ما که امروز از این منطقه دیدن کرده طی گزارشی می‌نویسد: ایوب پیر خانقاه، پیشخدمت شهرداری برای من تعریف کرد که شهردار جدید آدم عجیبی است! دیروز همین که وارد  شهرداری شد در اتاق رئیس را بست و یک صندلی آورد، دم در شهرداری نشست و خودش به کار همه رسیدگی می کند، او اتاق اداره درآمد ناحیه 6 شهرداری را تخلیه کرد و الان اتاق ها خالی است و هیچ کس دیگر در آن جا نیست و کارمندان زائد را جواب کرده است.
چند نفر را هم در اداره پیشه‌وران جواب کرد. به یکی گفت: تو از خود من وقتی خرازی‌فروشی داشتم «تلکه می‌خواستی»! او یک کارمند روزمزد جوان را رئیس پیشه‌وران کرد و در این محل ظرف پنج دقیقه پروانه کسب می‌دهند.
کادر اداری شهرداری ناحیه 6 اکنون در چهار نفر خلاصه شده و همه آنها در یک اتاق نشسته‌اند، بر روی در اتاق تابلوهای: «اداره پیشه‌وران»، «درآمد»، «اماکن»، «ساختمان»، «مفاصا حساب» و در زیر آنها یک تابلو دیگر به چشم می‌خورد که رویش نوشته شده: «رئیس هم اینجاست!» و خود شهردار بر روی صندلی دم در نشسته است و کسی جرئت ندارد که با یک مراجعه‌کننده حرف بزند و یا لحظه‌ای او را معطل کند.
 
فرح پهلوی بر جشن‌های شاهنشاهی نظارت خواهد کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: قبل از ظهر دیروز در پیشگاه شهبانو جلسه‌ای با شرکت آقایان حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، معینیان، وزیر اطلاعات، مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، سناتور بوشهری، معاون شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی، و جواد منصور، معاون نخست‌وزیر، در کاخ مرمر تشکیل گردید.
در این جلسه برنامه‌های اجرایی جشن‌های دوهزار و پانصدمین سال بنیان‌گذاری شاهنشاهی ایران مورد بررسی قرار گرفت و پس از عرض گزارش توسط نخست‌وزیر از علیا حضرت استدعا گردید که بر کارهای کمیته اجرایی و جشن نظارت عالیه بفرمایند.
این تقاضا مورد قبول شهبانو فرح قرار گرفت و مقرر شد کمیته اجرایی زیر نظر نخست‌وزیر تشکیل جلسه دهد و فورا برنامه کار خود را تهیه کند و ضمنا گزارش پیشرفت‌های کارهای خود را ماهانه به استحضار علیاحضرت برساند.4
 
فرزندان کارگران صنعت نفت در منازل مردم تهران زندگی می‌کنند!
سخنگوی شرکت ملی نفت ایران امروز اظهار داشت: در اجرای منویات اعلیحضرت همایون شاهنشاه و به دستور آقای دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ترتیبی داده شده است که پنجاه نفر از فرزندان بااستعداد کارگران صنعت نفت که در آبادان و مناطق نفت‌خیز به تحصیل اشتغال دارند بتوانند دوره دبیرستان را در مدارس تهران طی نمایند و در میان خانواده‌های کارکنان صنعت نفت مقیم تهران به سر برند.
این امر به منظور بهبود وضع و بالا بردن سطح آموزش فرزندان کارگران و آشنایی آنان با محیط و اجتماع پایتخت صورت گرفته است.
جهت اجرای این منظور مسابقه و مصاحبه حضوری بین دانش‌آموزان داوطلب صورت گرفت و پنجاه نفر از میان واجدین شرایط انتخاب گردیدند. عموم این دانش‌آموزان در دوره تحصیلات خود در شمار شاگردان ممتاز و موفق بوده‌اند.
شرکت ملی نفت ایران به خانواده‌های کارمندان و کارگران صنعت نفت که داوطلب نگهداری این دانش‌آموزان گردیده‌اند ماهانه مبلغ سه‌هزار ریال جهت مخارج زندگی هر نفر پرداخت می‌نماید.5
 
دو محکومی که سپیده دم اعدام خواهند شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سپیده‌دم پنجشنبه 30 مهرماه (پس فردا) حکم اعدام صادره درباره هوشنگ ورامینی و صفرعلی رحیمی اجرا خواهد شد.
 از طرف دادسرای استان ضمن تعیین وقت مراتب به شهربانی کل کشور اعلام گردید تا مقدمات امر جهت اجرای حکم اعدام فراهم گردد. به این ترتیب هوشنگ ورامینی و صفرعلی رحیمی که به موجب رأی صادره از طرف شعبه اول دادگاه عالی جنایی هر یک به دو بار اعدام محکوم شده‌اند آخرین روزهای عمر خود را می‌گذرانند.
وزیر دادگستری با اجرای حکم مجازات اعدام درباره هوشنگ امینی، معروف به هوشنگ ورامینی و صفرعلی رحیمی پس از مطالعه خلاصه پرونده آنها موافقت کرد و با اعلام موافقت وزیر دادگستری نسبت به اعدام این دو محکوم پرونده سوابق اتهامات هوشنگ ورامینی و صفرعلی رحیمی برای اجرای حکم اعدام به دادسرای استان فرستاده شد.
هوشنگ ورامینی اولین‌بار پس از کشف جنازه جوانی به نام مهدی حیرانی در صحن مسجدجامع ورامین و قتل و کشف جسد مهندس ارنست لانگه آلمانی مورد اتهام قرار گرفت.
با دستگیری هوشنگ ورامینی یکی از دوستان وی به نام صفرعلى رحیمی نیز دستگیر شد و با انجام یک سلسله تحقیق درباره قتل مهدی حیرانی پرده از راز جنایت دیگری برداشته شد و مسلم گردید که هوشنگ ورامینی اطلاعاتی درباره قتل مهندس ارنست لانگه آلمانی دارد.
بازپرس با توجه به اینکه مسئله قتل مهندس آلمانی نیز در مرحله تحقیق و رسیدگی بود اقدامات خود را دنبال کرد و سرانجام بر اساس اعترافات صفرعلى معلوم شد نام‌برده به اتفاق چند نفر دیگر مهندس ارنست لانگه آلمانی را در حوالی شترخان به قتل رسانده است. صفرعلى همچنین مطالبی درباره چند فقره قتل‌های مبهم اطراف تهران بیان کرد. با جمع‌آوری دلایل زیاد از طرف دادستان علیه هوشنگ ورامینی و صفرعلى رحیمی کیفرخواست صادر شد و از دادگاه جنایی تقاضای صدور حکم اعدام برای این دو نفر کرد.6
 
روزنامه اطلاعات، 28 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfx0dy.w6dveagiiw.html
iichs.ir/vdcfx0dy.w6dveagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما