تلگرام تبریک منصور به نخست‌وزیر جدید شوروی!/ وزیر خارجه ترکیه به دلیل بیماری ایران را ترک نکرد!/ سپهبد نصیری از ونزوئلا به ایران برگشت!/ وزیر دارایی به پاریس رفت/ ورود داروهای مشابه کنترل می‌شود!/ هشدار شهرداری تهران به مالکین!/ تمدید موافقت‌نامه بازرگانی ایران و اردن/ تولید نفت ایران به یکصدهزار تن خواهد رسید!/ اکونومیست لندن به دنبال تجزیه خوزستان از ایران!
26 مهر 1343
تلگرام تبریک منصور به نخست‌وزیر جدید شوروی! از طرف حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، تلگرام تبریکی به عنوان آقای کاسیگین، نخست‌وزیر جدید اتحاد شوروی، به مسکو مخابره شده است.
متن تلگرام چنین است: جناب آقای کاسیگین صدر شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی «مسکو»
خیلی خوشوقتم که صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مناسبت انتصاب جنابعالی به سمت صدر شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی اظهار نمایم. از این فرصت استفاده کرده موفقیت جنابعالی را در انجام وظایف خطیری که به عهده گرفته‌اید و همچنین در تأمین سعادت ملت شوروی و تضمین صلح و ثبات جامعه بین‌المللی آرزو دارم.
نخست‌وزیر حسنعلی منصور1
  وزیر خارجه ترکیه به دلیل بیماری ایران را ترک نکرد! ساعت 9 بعد از ظهر دیروز ذوالفقارعلی بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، که جهت شرکت در شورای وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و پاکستان به تهران آمده بود با هواپیما تهران را به مقصد کراچی ترک کرد.
در فرودگاه مهرآباد، آقای آرام، وزیر امور خارجه، سفرای ترکیه و پاکستان و عده‌ای از کارمندان عالی‌رتبه وزارت امورخارجه ایشان را بدرقه کردند.
در مدت اقامت وزیر امور خارجه پاکستان در تهران از طرف دولت شاهنشاهی ایران یک نشان درجه اول به مشارالیه اهدا شد.
آقای فریدون جمال ارکین، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز بامداد فردا تهران را ترک می‌کند. وزیر امور خارجه ترکیه امروز را به علت کسالت استراحت کرد.
  سپهبد نصیری از ونزوئلا به ایران برگشت! ساعت 1 بعد از نیمه‌شب گذشته تیمسار سپهبد نصیری، رئیس شهربانی کل کشور، که سه روز پیش جهت شرکت در کنفرانس سالانه بین‌‎المللی پلیس جنایی به کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا در آمریکای جنوبی، مسافرت کرده بود به تهران مراجعت نمود.
در کنفرانس سالانه پلیس جنایی که با حضور نمایندگان اغلب کشورهای جهان در شهر کاراکاس تشکیل یافت مسائل مربوط به همکاری اطلاعاتی، همکاری در مورد جلوگیری از فروش و قاچاق مواد مخدر، تبادل اطلاعات فنی در امور جنایی و پیشرفت‌هایی که دراین‌باره در بعضی کشورها به عمل آمده است، همکاری در مورد مبارزه با اسناد بهادار جعلی که در دنیا رواج دارد مطرح شد و نظریاتی درباره هر یک از آنها از طرف شرکت‌کنندگان ایراد و تصمیماتی اتخاذ گردید.
  وزیر دارایی به پاریس رفت امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، صبح امروز در رأس هیئتی برای شرکت در سیزدهمین اجلاسیه کنفرانس عمومی یونسکو به پاریس عزیمت کرد.
هویدا در فرودگاه اظهار داشت: ما در یونسکو طرق مبارزه با بی‌سوادی و سپاه دانش خود را مطرح می‌سازیم. این طرح مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند با تغییرات مختصری در نقاط دیگر دنیا به موقع اجرا گذاشته شود.
قرار است هشت کشور از طرف یونسکو برای اجرای طرح نمونه‌ای انتخاب شود؛ ما کوشش می‌کنیم که ایران یکی از هشت کشور باشد.
اعضای هیئت آقایان جهانگیر تفضلی، سفیر کبیر و نماینده ثابت ایران در یونسکو، دکتر امیر بیرجندی، معاون وزارت فرهنگ، دکتر حسین کشی افشار، استاد دانشگاه، فریدون اردلان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، می‌باشند.
  ورود داروهای مشابه کنترل می‌شود! به منظور حمایت تولیدات دارویی داخلی کشور و جلوگیری از ورود داروهایی که مشابه آنها در کشور تولید می‌شود وزارت بهداری اقدامات تازه‌ای را آغاز کرده است.
روزنامه‌ها پیش از این خبر لغو پروانه ۲۰۸۳  قلم دارو را درج کرده بودند.
روزنامه «اطلاعات» در این زمینه گزارش می‌دهد  که به دنبال لغو داروهایی که مشابه آنها در داخل تهیه می‌شود، اقلام مشابه داروهایی که از خارج وارد می‌شود از نظر تعداد نیز کنترل می‌شود و در آینده به بیش از چند نوع داروی مشابه اجازه ورود داده نخواهد شد و از طرف وزارت بهداری کنترل شدید خواهد شد تا از ورود داروهایی که در داخل کشورهای سازنده مصرف ندارد و داروهایی که به طور قاچاق وارد می‌شود جلوگیری شدید به عمل آید.
تولیدکنندگان داخلی اقدام وزارت بهداری را می‌ستایند و اظهار می‌دارند چنانچه این حمایت پیگیر و دائمی دنبال شود، تولیدات داخلی تا تأمین میزان مصرفی سراسر کشور قابل افزایش می‌باشد. در حال حاضر به علت ورود داروهای مشابه خارجی بسیاری از اقلام داروهای ساخت داخل، بازار فروش خوبی ندارد.
تولیدکنندگان داخلی بابت سود فروش داروهای ساخت داخل ۲۰ درصد سود به داروخانه‌ها می‌دهند، درحالی‌که واردکنندگان ۱۳ درصد بیشتر نمی‌پردازند. از این نظر حمایت صنایع و تولیدات دارویی داخلی به نفع داروخانه‌ها نیز می‌باشد.2
 
هشدار شهرداری تهران به مالکین! روزنامه «کیهان» نوشت: امروز عملیات پیاده‌روسازی در چند خیابان مرکزی شهر از طرف شهرداری آغاز شد. قرار است طبق برنامه تنظیمی کلیه پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی با بلوک‌های سیمانی فرش گردد و چون وزارت آبادانی و مسکن کارخانه تولید بلوک سیمانی در اختیار دارد بر اساس توافقی که بین شهرداری و وزارتخانه مذکور به عمل آمده برای فرش پیاده‌روها از محصولات این کارخانه استفاده خواهد شد.
شهرداری تهران امروز به مالکین مغازه‌ها و منازلی که بر خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد اخطار کرد هر چه زودتر نسبت به فرش پیاده‌روها اقدام نمایند؛ زیرا در صورتی که شهرداری رأسا پیاده‌رو خیابانی را فرش کند مخارج آن را به اضافه 10 درصد از مالکین دریافت خواهد کرد و برای وصول این مطالبات اجازه توقیف اموال منقول و غیر منقول مؤدی نیز به شهرداری داده است.
شهرداری تهران از فردا کار پیاده‌روسازی خیابان‌های پایتخت را آغاز می‌کند.3
 
تمدید موافقت‌نامه بازرگانی ایران و اردن موافقت‌نامه بازرگانی ایران و اردن به مدت یک سال دیگر تمدید شد. طبق قرارداد بازرگانی ایران و اردن چنانچه طرفین برای فسخ موافقت‌نامه بازرگانی سه ماه قبل از پایان مدت اقدامی به عمل نیاورند موافقت‌نامه بازرگانی دو کشور خود به خود برای یک سال دیگر قابل اجراست.
از این رو چون ایران و اردن نسبت به موافقت‌نامه بازرگانی دو کشور نظر جدیدی نداشتند، لذا موافقت‌نامه مزبور تمدید گردید.
  تولید نفت ایران به یکصدهزار تن خواهد رسید! روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مذاکرات اخیر نفتی لندن دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، موضوع افزایش تولید نفت خام ایران را مطرح ساخت و کنسرسیوم تعهد کرد که میزان استحصال نفت را در سال جاری به هشتادهزار تن می‌رساند. در ضمن مقامات کنسرسیوم به رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت قول دادند که همه گونه کوشش را برای افزایش تولید نفت ایران به عمل آورند.
آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که در سال جاری میزان تولید نفت خام ایران حداقل هشتادهزار تن خواهد بود.
با چنین زمینه‌ای در سال آینده به آسانی می‌توان به رقم صدهزار تن رسید؛ زیرا در سال آینده میزان استحصال نفت «ایپاک» و «سیریپ» نیز افزایش می‌یابد. جمع این سه منبع می‌تواند رقم صدهزار تن نفت خام را تشکیل دهد.
  اکونومیست لندن به دنبال تجزیه خوزستان از ایران! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: اکونومیست لندن اشهر مشاهیر روزنامه‌هایی است که در قرن بیستم شکل و فورم و فکر قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و کمتر کسی است در دنیا که با مطبوعات مختصر آشنایی داشته باشد و این روزنامه ارتجاعی را نشناسد. این نشریه معروف یک زائده‌ای دارد به نام اکونومیست محرمانه.
اکونومیست محرمانه در میان خواص از اکونومیست غیر محرمانه معروف‌تر است؛ زیرا این زائده را که روی کاغذ آبی‌رنگ چاپ می‌شود، اداره اکونومیست خودش پست می‌کند و برای یک عده به‌خصوصی در سراسر دنیا می‌فرستند.
اکونومیست محرمانه در شماره مورخ ۱۸ اکتبر می‌نویسد: «طبق گزارش رسیده از تهران شش تن از رهبران جنبش تجزیه‌طلب عرب در جنوب غربی ایران روز یکشنبه گذشته اعدام شدند».
به دنبال این خبر می‌افزاید: «اعراب ساکن اهواز و نزدیک مرز عراق و ناحیه‌ای که فقط در سال‌های بعد از 1920 جزء ایران شد اکنون مدت‌‎هاست که با تحریک و تشویق مصر درخواست خودمختاری دارند!»
باید دست نویسنده اکونومیست محرمانه بلغزد و چنین مقاله‌ای از زیر دست او بیرون بیاید تا دیرباورترین مردم هم باور بدارند آن کوهی که مدعیان مبارزه یا استعمار بدان تکیه دارند کدام است و آن چشمه‌ای که از آن آب گل‌آلود فتنه می‌جوشد در کجاست!4
 
روزنامه اطلاعات، 26 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchxinz.23n--dftt2.html
iichs.ir/vdchxinz.23n--dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما