هویدا در بازگشت از بیروت چه گفت؟!/منصور: مردم روستاها باید با زندگی جدید سیاسی ایران آشنا شوند!/مذاکرات ایران و شوروی برای حمل کالا و مسافر آغاز شد/روزنامه «اطلاعات»: انقلاب سفید درون‌زا و منطبق با اصول ملی و مذهبی ایران است!/مراسم نامزدی «محمودرضا پهلوی» و «مریم اقبال» برگزار شد!
15 مهر 1343
هویدا در بازگشت از بیروت چه گفت؟!
ساعت 10 دیشب امیرعباس هویدا، وزیر دارایی که برای شرکت در کنفرانس «اوپک» به بیروت رفته بود، مراجعت کرد.
وی پیرامون مذاکرات بیروت گفت: پیشنهاد کمپانی‌ها که برای اولین‌بار به شکل یک پیشنهاد جامع امضاشده به ما تسلیم شده بود به عنوان یک مبنای قابل قبول مذاکره برای عقد قرارداد پذیرفته شد و تصمیم گرفته شد که به مذاکرات ادامه داده شود تا با تغییرات دیگری که در آن داده می‌شود مورد قبول کلیه اعضای اوپک قرار گیرد.1
 
منصور: مردم روستاها باید با زندگی جدید سیاسی ایران آشنا شوند!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیرکل حزب ایران نوین، عصر دیروز در اجتماع بانوان جمعیت راه نو، وابسته به شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران طی سخنانی اظهار داشت: مردم روستاها باید با زندگی جدید سیاسی ایران آشنا شوند.
وی گفت: تشکیلات مملکتی و اساس حکومت بر مبنای صحیح محتاج سازمان منظمی است که بتواند جوابگوی احتیاجات مملکتی باشد و چنین سازمانی که بتواند این احتیاج را برآورده سازد به نظر من تشکیلات کامل حزبی است.
اگر ما قبل از این نتوانسته بودیم چنین اساسی را آن طور که باید پایه‌گذاری کنیم به این علت بود که اساس اجتماع ما تا قبل از انقلاب شاه و مردم بر پایه درستی استوار نبود.
اکنون باید به قلب روستاها رسوخ کرد و اکثریت ملت ایران را که تازه به حقوق حقه خود رسیده‌اند با یک زندگی جدید سیاسی آشنا ساخت.
 
مذاکرات ایران و شوروی برای حمل کالا و مسافر آغاز شد
مذاکرات ایران و شوروی از نُه روز پیش برای حمل کالا از طریق دریایی خزر به اروپا آغاز شده است.
این مذاکرات بر اساس قرارداد ترانزیت بین دو کشور صورت می‌گیرد. از طرف دولت شوروی آقای رحیم اوف، رئیس کشتیرانی شوروی در دریای خزر و عضو وزارت دارایی آن کشور، در این مذاکرات شرکت دارد.
وی امروز طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: من نُه روز است برای مذاکره با مقامات ایرانی به این کشور آمده‌ام و در این مدت با مقامات رسمی وزارت راه و وزارت اقتصاد و سرپرست بنگاه جلب سیاحان درباره اجرای موافقت‌نامه‌ای که بین کشور ایران و شوروی منعقد شده است مذاکره کردم.
رحیم اوف، رئیس کشتیرانی شوروی در دریای خزر، افزود: مذاکره که با راه جدید دریایی بین رودخانه ولگا و کانال ولگا و به دریای بالتیک افتتاح شده است از این راه می‌توان محصولات ایران را به کشورهای اروپایی حمل کرد. این راه بسیار کوتاه و از نظر قیمت بسیار ارزان است.
مضافا بر اینکه به علت سردی هوای این ناحیه می‌توان کالاهای فاسدشدنی را در تابستان با حداقل مدت به هر یک از کشورهای اروپایی فرستاد؛ زیرا درجه حرارت در تمام مدت سال در مسیر این راه از 25 درجه تجاوز نمی‌نماید.2
 
روزنامه «اطلاعات»: انقلاب سفید درون‌زا و منطبق با اصول ملی و مذهبی ایران است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود بخشی از سخنان دیروز شاه را بازنشر و بر روی آن تحلیلی  منتشر ساخت.
در ابتدای این یادداشت این بخش از سخنان دیروز شاه مورد استناد قرار گرفته است: «برای تکمیل این انقلاب قانون دیگری به نام قانون سپاه بهداشت به تصویب مجلسین رسید و به زودی یک سپاه دیگر به نام سپاه ترویج و آبادانی پس از تصویب لایحه آن در مجلسین تشکیل خواهد شد و طبعا در آینده نیز در هر موقع هر اقدام دیگری برای تکمیل انقلاب بزرگ ملی ما و به ثمر رساندن آن لازم باشد انجام خواهد گرفت. بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت که امروز اجتماع ما با نبوغ ایرانی و به دست ایرانی هر وضع ومقرراتی را که در هر منطقه دنیا به نظر خود ما بهتر و با روح و فلسفه اجتماع ایرانی که بر پایه موازین اسلامی و راستی وحقیقت استوار است سازگارتر باشد قبول و اتخاذ می‌کند و بدین ترتیب، سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و مالا آینده تاریخ این کشور با اراده خود ما در خود این کشور تعیین می‌شود».
روزنامه «اطلاعات» پس از نقل این سخنان افزوده است: انقلاب ایران، دارای هدف‌های متعددی است که اصولا یک مرام و یک تز به‌خصوص نمی‌تواند جامع این هدف‌ها باشد. در انقلاب کشور ما همان‌طور که شاهنشاه اشاره فرموده‌اند، آنچه موافق مصلحت ما باشد به کار بسته می‌شود، ولی بعد از آنکه با سنّت‌های ملی و مذهبی ما تطبیق داده شد؛ زیرا امتیاز بزرگ انقلاب ایران و نقطه شاخص آن همین است که انقلاب سفید ایران، کاملا رنگ ایران دارد و برای آنکه این انقلاب تحقق یابد کمترین خدشه‌ای به اصول ملی و مذهبی و سنت‌های سرزمین ما وارد نیامده؛ سهل است که این اساس قدیم، قویم‌تر و محکم‌تر گشته است.3
 
مراسم نامزدی «محمودرضا پهلوی» و «مریم اقبال» برگزار شد!
روزنامه‌ها نوشتند: بعد از ظهر دیروز در پیشگاه شاهنشاه و شهبانو مراسم نامزدی والاحضرت شاهپور محمودرضا پهلوی با دوشیزه مریم اقبال در کاخ سفید سعدآباد انجام گردید.4
 
روزنامه اطلاعات، 15 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdxx0f.yt09s6a22y.html
iichs.ir/vdcdxx0f.yt09s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما