532 دانشجو به درجه افسری نایل شدند!/25 نفر از امرای ارتش بازنشسته شدند/در کلوب مرکزی روتاری تهران!/دادستان تقاضای حکم اعدام کرد!/وزیر کشاورزی از شوروی به ایتالیا رفت/سفیر جدید ایران در ایتالیا مشخص شد/مدیرکل جدید گمرک/خسروانی: در سایه انقلاب سفید همه چیز تغییر کرده است!/طرح بیمه محصولات کشاورزی از طرف «بیمه ایران» اجرایی می‌شود‍!/«نفوذ تمدن مادی غرب در روابط اجتماعی اختلال و هرج و مرج به‌وجود آورده است»/«بلژیک در ایجاد ذوب آهن به ایران کمک خواهد کرد»‍!/گزارشی درباره کارخانه سرامیک‌سازی ایران که توسط مهندسین ایتالیایی و ایرانی اداره می‌شود!/فعالیت‌های ساختمانی در رضائیه متوقف شده است!
12 مهر ۱۳۴۳
532 دانشجو به درجه افسری نایل شدند!
روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشتند: بعد از ظهر دیروز جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده‌های افسری، خلبانی و شهربانی و اعطای سردوشی به دانشجویان سال اول دانشکده افسری در حضور شاه برگزار شد.
۵۳2 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های افسری، خلبانی و شهربانی طی مراسمی که دیروز در پیشگاه شاهنشاه در دانشکده افسری برگزار شد به درجه ستوان دومی مفتخر شدند و 267 دانشجوی سال اول دانشکده افسری به اخذ سردوشی نایل آمدند و سوگند یاد کردند.1
 
25 نفر از امرای ارتش بازنشسته شدند
اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران امروز اعلام داشت: از تاریخ 2 /7 /42 تا 1 /7 /43 بیست و پنج نفر از امرای حاضر به خدمت ارتش شاهنشاهی به استناد مواد 69، 70 و 71 قانون استخدام نیروهای مسلم شاهنشاهی به افتخار بازنشستگی نایل گردیده‌اند.
از این تعداد نُه نفر سرلشکر و بقیه سرتیپ بوده‌اند.2
 
در کلوب مرکزی روتاری تهران!
بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته آقای کلانتری، مدیر کل تعلیمات حرفه‌ای وزارت فرهنگ، سخنرانی مشروحی درباره پیشرفت امور تعلیمات حرفه‌ای، و کمک‌هایی که از طرف کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، بلژیک و صندوق سازمان ملل متحد برای این منظور شده ایراد نمود و از تأسیس آموزشگاه تربیت معلم و تدریس معلمین فرانسوی سخن گفت و افراد نیکوکاری را که به مؤسسات تعلیمات حرفه‌ای کمک‌های شایان کرده‌اند نام برد و ضمنا یادآور شد که اخیرا مدارس منشی‌گری نیز به‌وجود آورده‌اند.
طبق تصمیم هیئت مدیره کلوب، مسئولیت نشریه کلوب مرکزی روتاری به آقای علی سپهر، مدیر (عضو کلوب مرکزی)، واگذار شده است.
 
دادستان تقاضای حکم اعدام کرد!
در اوایل سال جاری به دنبال اختلافی که بر سر پرداخت وجوه سفته بین چند نفر از زارعین اطراف شهر ری روی داد، جوانی کشته شد و سه نفر به اتهام قتل و معاونت در قتل دستگیر گردیدند.
شعبه دوم دادگاه عالی جنایی از صبح دیروز محاکمه سه نفر متهمین این حادثه را شروع کرد.
دادستان علیه احمد کربلایی حسین منفرد به اتهام قتل احمد قلندر و برای محمود عبدالله‌پور و تقی سردار خانی به اتهام معاونت در قتل تقاضای مجازات کرده است.
بر اساس تحقیقات مأمورین ژاندارمری و جمع‌آوری دلایل، احمد کربلایی حسین منفرد متهم اصلی قتل شناخته شد و دو نفر دیگر به اتهام معاونت در قتل دستگیر گردیدند و دادستان با توجه به نتیجه معاینه جسد مقتول و تحقیقات انجام‌شده برای احمد تقاضای اعدام و برای دو نفر متهم دیگر به اتهام معاونت در قتل کیفرخواست صادر کرد.
 
وزیر کشاورزی از شوروی به ایتالیا رفت
مسافرت تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در کشور اتحاد جماهیرشوروی پایان یافت و وی به سوی رم حر کت کرد.
وزیر کشاورزی در این شهر در کنفرانس سازمان خواربار جهانی شرکت می‌کند و سپس به ایران باز خواهد گشت.
قرار است تیمسار سپهبد ریاحی روز ۲۵ مهرماه وارد تهران بشود.
وزیر کشاورزی در مدت ده روز اقامت خود در کشور شوروی از فعالیت‌های کشاورزی آن کشور دیدن کرد.3
 
سفیر جدید ایران در ایتالیا مشخص شد
به طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه بامداد امروز اطلاع داد: دکتر محمدعلی مسعود انصاری به سمت سفیر کبیر شاهنشاهی در رم منصوب گردید و پذیرش ایشان واصل شده است.
دکتر محمدعلی مسعود انصاری، سفیر کبیر جدید ایران در رم، تا سه ماه پیش سمت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه را به عهده داشته و تا قبل از انتصاب به مقام سفیر کبیری در سمت مشاور عالی وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده است.4
 
مدیرکل جدید گمرک
دکتر عبدالله هادی، مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت اقتصاد، از طرف آن وزارتخانه به سمت مدیر کل جدید گمرک انتخاب شد و آقای احمد بهگو، مدیر کل سابق گمرک، به سمت عضو هیئت مدیره شرکت معاملات خارجی ایران منصوب گردید.
 
خسروانی: در سایه انقلاب سفید همه چیز تغییر کرده است!
ساعت 9 صبح امروز خسروانی، وزیر کار و امور اجتماعی، گواهینامه فارغ‌التحصیلان کلاس‌های حرفه‌ای سازمان برق و مبارزه با بی‌سوادی را توزیع کرد.
وزیر کار در اجتماع کارگران سازمان برق گفت: در سایه انقلاب شاه و مردم همه چیز تغییر کرده است حتی ابزار و وسایلی که در گذشته مورد نیاز بوده امروز دیگر متناسب با تحولات مملکت نیست؛ باید فکر نو کرد و با نیروی وحدت جلو رفت و مشکلات را از میان برداشت.
خسروانی، وزیر کار و امور اجتماعی، در پایان گفت: ما همه وسایل را برای تعلیم کارگران فراهم می‌سازیم، ولی بر عهده صاحبان صنایع است که آنها همچنین مراکزی برای فراهم کردن عده‌ای متخصص جهت کارخانه خود ایجاد کنند و در نهضت تعلیمات حرفه‌ای شرکت نمایند و وجود این همکاری مسلما نه تنها همه مشکلات را از میان خواهد برد، بلکه موجب می‌شود که یک اشتراک مساعی میان دولت و مردم به‌وجود آید.
 
طرح بیمه محصولات کشاورزی از طرف «بیمه ایران» اجرایی می‌شود‍!
طرح بیمه محصولات کشاورزی به زودی از طرف شرکت بیمه ایران تنظیم و پس از تصویب در سراسر کشور به موقع اجرا گذارده می‌شود.
به موجب این طرح کلیه محصولات کشاورزی اعم از درختی و زمینی در مقابل آفات سرما، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی بیمه خواهد شد.
از زمستان گذشته که به واسطه سرمای شدید قسمت عمده محصولات کشاورزی از بین رفت بیمه محصولات کشاورزی مورد توجه دولت قرار گرفت.
 
«نفوذ تمدن مادی غرب در روابط اجتماعی اختلال و هرج و مرج به‌وجود آورده است»
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: دیشب یکی از خوانندگان محترم ما به وسیله تلفن می‌پرسید چرا درباره ماجرای عادل کوتوالی که خبرهایش را خودتان مرتبا می‌نویسید اظهار نظری نمی‌کنید؟ ایشان اشاره کرد به خبری که روز پنجشنبه در «اطلاعات» چاپ شده و حاکی از این است که در کیفرخواست مقامات قضایی عادل را قاتل دختری تشخیص داده‌اند که دو هفته پیش جسدش در حیاط خلوت منزلی افتاده بود و معلوم شد وی از طبقه پنجم عمارتی سقوط کرده است، اما معلوم نبود به قصد خودکشی مرتکب چنین کاری شده است یا او را کشته‌اند.
عادل و نسرین هر دو قربانی شده‌اند و اجتماع باید برای نجات قربانیان دیگری مثل آنها به خود آید و از حادثه تلخ اخیر عبرت بگیرد. نسل جوان ما را خطرات جدی تهدید می‌کند. فرو ریختن بنای سنت‌های قراردادهای اجتماعی به مناسبت آغاز دوره انتقالی در روابط طبقات مردم با یکدیگر نسل حاضر را در لبه یک پرتگاه قرار داده است. نسل جوان ناگزیر است این راه دشوار را بپیماید تا از دوره‌ای به دوره دیگر انتقال پیدا کند. اما اگر در این رهگذر حساس توجه خاص به وضع نسل جوان و مناسبات و ارتباطات این نسل نشود مشکلاتی از همین قبیل پیش خواهد آمد.
بدبختانه در اثر نفوذ غیر معقول بعضی سنت‌های تمدن مادی غرب به کشور ما که ابدا انطباق با سنن ملی و مذهبی ما ندارد، یک نوع هرج و مرج و اختلال در روابط اجتماعی میان ما به‌وجود آمده به طوری که گاهی خانواده یا مدرسه قادر نیست بر زندگی دختر یا پسری نظارت کند و در نتیجه حادثه‌ای فجیع مثل مرگ نسرین و جلب عادل به نام قاتل پیش می‌آید و پشت جامعه را می‌لرزاند.
ما امیدواریم که مقامات قضایی و فرهنگی و مسئولین اجتماع و اولیای انجمن‌های خانه و مدرسه این حادثه را به عنوان زنگ خطری تلقی کنند و مراقبت و دقت و اهتمام بیشتری درباره رفت‌وآمدها و مناسبات فرزندان عزیز خود داشته باشند مبادا که باز فردا فاجعه عادل و نسرین به شکلی دیگر و در جایی دیگر تکرار شود.
 
«بلژیک در ایجاد ذوب آهن به ایران کمک خواهد کرد»‍!
پیر براسور، وزیر بازرگانی خارجی و کمک‌های فنی بلژیک، طی مصاحبه‌ای گفت: بلژیک در ایجاد ذوب آهن به ایران کمک خواهد نمود و مؤسسات خصوصی بلژیک به این مطلب علاقه‌مندی زیادی نشان می‌دهند.
در مورد کمک بلژیک به ایران، آقای براسور اضافه کر: بلژیک در زمینه کمک‌های فنی، اعزام سرمتخصص برای تعلیم و تربیت کشاورزی در مدرسه حرفه‌ای ساری، اعزام دو کارشناس بورس برای ایجاد بورس در تهران، و یک کارشناس برای بررسی مقررات دریایی به ایران فرستاده است و ضمنا تعدادی از انتشارات علمی خود را به دانشگاه مشهد فرستاده است و دو بورس برای کارآموزی و شش بورس برای مطالعه در اختیار ایران قرار خواهد داد و نیز متعهد شده است در سال 1965 برای مسائل حرفه‌ای پنج بورس کارآموزی اختصاص خواهد داد.
گروه صنایع ذوب آهن بلژیک به ساختمان ذوب آهن ایران علاقه زیادی نشان می‌دهد و در مورد طرح شهر صنعتی اهواز هم مذاکراتی به عمل آمد، ولی هنوز قراردادی امضا نشده است.5
 
گزارشی درباره کارخانه سرامیک‌سازی ایران که توسط مهندسین ایتالیایی و ایرانی اداره می‌شود!
روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» در گزارش مشترکی نوشتند: کرباسفروشان، مدیر عامل شرکت سهامی سرامیک ایران، در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شد که به فکر احداث کارخانه سرامیک‌سازی بیفتند؟ گفت: در سفری که چند سال پیش به اروپا نمودم در آنجا ساختمان‌های بسیاری را دیدم که نمای خارجی آنها به جای سنگ، سیمان و سایر مصالح دیگر با سرامیک تزیین شده بود. استفاده از سرامیک در کشورهای اروپایی خصوصا فرانسه و ایتالیا به قدری رایج و متداول شده است که برای استفاده در رو کار تزئینات داخلی، حمام، استخر و بسیاری جاهای دیگر فقط از سرامیک استفاده می‌شود. از طرفی چون همیشه معتقد بوده‌ام باید از تقلید دوری جست و دست به کار تازه‌ای زد که صلاح و سود کشور و استفاده عمومی در آن رعایت شده صنعت جدیدی نیز در مملکت ایجاد شده باشید تصمیم به ایجاد کارخانه سرامیک ایران، که در حال حاضر یکی از مجهزترین کارخانه‌های سرامیک‌سازی محسوب می‌شود، گرفتم. این کارخانه که با هزینه گزافی احداث شده است تحت نظر مهندسین و متخصصین ایتالیایی و ایرانی اداره می‌شود.6
 
فعالیت‌های ساختمانی در رضائیه متوقف شده است!
«کیهان» نوشت: مدت چند روزی است که فعالیت‌های ساختمانی در رضائیه متوقف شده است و گچ و آهک در شهر یافت نمی‌شود.
علت این است مأمور اداره صنایع و معادن، که از تبریز به رضائیه آمده است، در پل چنقر آلو واقع در خارج از شهر از هر اتومبیل حامل مصالح ساختمانی سیاه که از کوه استخراج شده است 210 ریال بابت سود امانی مطالبه می‌کند و آهک‌پزان رضائیه که تاکنون بابت هر اتومبیل بیست ریال پرداخت می‌کردند از پرداخت 210 ریال سود امانی خودداری می‌نمایند و در نتیجه گچ و آهک در شهر پیدا نمی‌شود و کارهای ساختمانی راکد مانده است.7
 
روزنامه اطلاعات، 12 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdci3raz.t1aqz2bcct.html
iichs.ir/vdci3raz.t1aqz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما