حمله شدید نخست‌وزیر به مخالفین و منتقدین دولت!/برای واردات شکر مردم بیش از دولت اعتبار گرفته‌اند!/رئیس پلیس به آمریکا می‌رود/معرفی سفرا به شاه/ده نفر تکنسین به بلژیک می‌روند/انفجار دینامیت در تونل باعث مرگ شش کارگر شد
۱۱ مهر ۱۳۴۳
حمله شدید نخست‌وزیر به مخالفین و منتقدین دولت!
روزنامه «کیهان» نوشت: آقای منصور، نخست‌وزیر، دیروز در یک مصاحبه اختصاصی منتقدین دولت خود را به‌شدت به باد حمله گرفت و برخی را «تاراجگر» و بعضی را «مغرض» نامید.
وی با لحن بی‌سابقه‌ای به آقای کاظم زرنگار گفت: گروه‌های سوء استفاده‌جو و بی‌اصول در وزارت دارایی که دستشان از بیت‌المال ملت کوتاه شده اینک به دسیسه‌بازی‌های مبتذل پرداخته و جلسات شبانه تشکیل می‌دهند.
عده دیگری نیز هستند که با روح انقلاب ناسازگاری دارند و یا به علت این انقلاب دستشان از کار کوتاه شده در محافل و مجالس میهمانی به نحو خستگی‌ناپذیری به خرده‌گیری از دولت می‌پردازند.
نخست‌وزیر ضمن اظهار نظر درباره شب‌نامه‌هایی که توسط صاحب‌منصبان قدیمی وزارت دارایی پخش گردیده و طی آن امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، به باد حمله گرفته شده است، اعتراف کرد که اقدامات اصلاحی در وزارتخانه مزبور در دست اجرا قرار گرفته، اختلاف شدیدی بین وزیر دارایی و کارمندان ناسالم پدید آورده است.
منصور ضمن اشاره به یک «حربه زنگ‌زده» دیگر منتقدین دولت گفت: این حربه، شایعه ساختن تغییرات آینده در دولت است.
وی افزود: این شایعات چیزی جز دروغ نیست و ما روحیه تازه‌ای در دولت ایجاد کرده‌ایم و لزومی به ترمیم کابینه نیست؛ به‌ویژه که هماهنگی بیشتری رفته رفته بین دستگاه‌های دولتی مشهود می‌گردد.1
 
برای واردات شکر مردم بیش از دولت اعتبار گرفته‌اند!
بانک مرکزی ایران امروز اعلام داشت که در ظرف پنج ماه و نیم اول امسال بالغ بر 42 میلیون و 77 هزار و 567 دلار برای برای واردات شکر از طرف مردم و دولت در بانک‌ها گشایش اعتبار شده است. بدین معنی که از 1 فروردین‌ماه تا 16 شهریورماه امسال ظرف پنج ماه و نیم از طرف واردکنندگان شکر 22 میلیون و 137 هزار و 808 دلار و از طرف دولت (اداره کل قند و شکر وزارت دارایی) بالغ بر 20 میلیون و 639 هزار و 759 دلار اعتبار برای واردات شکر در نظر گرفته شده است.
دولت به موازات واردات شکر توسط مردم خود نیز برای افزایش زمینه و تثبیت قیمت‌ها مبادرت به واردات شکر نموده است.
مقایسه اعتبار گشایش‌یافته توسط مردم و دولت برای واردات شکر نشان می‌دهد که حدود دومیلیون دلار واردکنندگان بیش از دولت برای واردات شکر اعتبار در نظر گرفته‌اند.
 
رئیس پلیس به آمریکا می‌رود
بنا به دعوت کمیته مسابقات المپیک سال 1964 تیمسار سرتیپ عبدالله وثیق، رئیس پلیس تهران و راهنمایی و رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور ساعت 5 بامداد دیروز با هواپیما به توکیو جهت شرکت در مسابقات مزبور عزیمت کرد.
تیمسار سرتیپ وثیق پس از پایان مسابقات، بنا به دعوت دولت آمریکا برای بازدید و بررسی آخرین تحولات و پیشرفت‌های امور پلیسی و راهنمایی به مدت شش هفته عازم کشور آمریکا خواهد شد و سرکار سرگرد فتح‌الله بهروزی، رئیس قسمت روابط عمومی پلیس تهران، نیز در این مسافرت همراه رئیس پلیس خواهد بود.
 
معرفی سفرا به شاه
ساعت 1 بعد از ظهر امروز آرام وزیر امور خارجه در کاخ سعدآباد به حضور شاه رسید و آقایان محمد قوام، سفیر کبیر ایران در اتیوپی، و منوچهر مرزبان، سفیر کبیر ایران در تایلند، را به وی معرفی کرد.
 
ده نفر تکنسین به بلژیک می‌روند
سخنگوی وزارت کار امروز گفت: بر اساس اقدامات و مذاکرات وزارت کار و امور اجتماعی دولت پادشاهی بلژیک موافقت نموده است که ده نفر از تکنسین‌های ایرانی در رشته‌های تهویه، جوشکاری، الکترونیک، الکترومکانیک و ماشین‌های کشاورزی با هزینه آن دولت برای مدت هفت ماه به آن کشور عزیمت نمایند.
این عده تا چند روز دیگر عازم بلژیک خواهند شد و پس از مراجعت در مراکز آموزش حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی عهده‌دار تعلیم به کارگران خواهند بود.
 
انفجار دینامیت در تونل باعث مرگ شش کارگر شد
پریروز بر اثر انفجار دینامیت در تونل آب بر فومنات، شش تن از کارگران تونل کشته شدند.
ساعت 10 صبح پریروز (پنجشنبه) شش نفر کارگر که معروف به دسته آتشبار می‌باشد پس از جاگذاری دینامیت، از تونل بیرون آمدند، ولی پس از چند دقیقه متوجه شدند که دینامیت‌ها به طور طبیعی منفجر نشده است؛ زیرا معمولا دینامیت‌ها باید به سه صدای پی در پی که علامت انفجار است منفجر گردد، در حالی که فقط یک صدای غیر طبیعی از دینامیت‌ها بلند شده بود.
این شش نفر برای فهمیدن علت انفجار غیر طبیعی به منطقه انفجار نزدیک شدند، ولی به محض نزدیک شدن دسته آتشبار به منطقه انفجار، ناگهان دینامیت‌ها که به منظور منفجر کردن کوه برای پیشرفت کار تونل آب بر فومنات جاگذاری شده بود، منفجر شدند و در نتیجه هر شش نفر کارگر کشته شدند.2
روزنامه «کیهان» نیز درباره این حادثه نوشت: علاوه بر واقعه‌ای که شرح آن گذشت در حدود سه ماه قبل نیز ریزش قسمتی از همین تونل باعث کشته شدن دو نفر گردید و واقعه اخیر در حقیقت دومین حادثه‌ای است که در تونل مزبور رخ داده است.3
 
متن جایگزین عکس: روزنامه اطلاعات، 11 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgux9q.ak93q4prra.html
iichs.ir/vdcgux9q.ak93q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما