ملاقات اقبال با وزیر نفت رومانی!/نخست‌وزیر: سرمایه‌گذاری از انحصار و تمرکز پایتخت خارج و به ولایات منتقل می‌شود!/مراسم افتتاح سومین دوره دانشگاه پهلوی!/شعار زرتشتیان، سخن دل «اسدالله علم» با دانشجویان دانشگاهِ پهلوی!/وجود شاه است که یگانگی و وحدت را به پیکر ایران داده است!/وزیر دربار به تهران بازگشت/افتتاح تئاتر کسری به وسیله نخست‌وزیر!/وزیر کشاورزی به شوروی رفت/خط هوایی تهران ـ مسکو دایر می‌شود!/جهانشاه صالح: دانشگاه تغییرات بزرگی کرده است!/دانشگاه تهران وارد مرحله نوینی شده است!/«اصلاحات ارضی ظرف مدت کوتاه به نتیجه رسیده است»/ «مشکلی در اصلاحات ارضی برای دهقانان ایران به‌وجود نیامده است»!
۴ مهر ۱۳۴۳
ملاقات اقبال با وزیر نفت رومانی!
طبق خبر رسیده دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که طبق دعوت رسمی دولت رومانی برای بازدید از تأسیسات نفتی به آن کشور عزیمت نموده است روز چهارشنبه گذشته با وزیر نفت رومانی ملاقات کرد و پیرامون همکاری‌های علمی و فنی و تبادل اطلاعات مربوط به صنعت نفت بین دو کشور مذاکراتی به عمل آورد.
دکتر اقبال و همراهان صبح روز پنجشنبه 2 مهرماه از پالایشگاه «برازی» و کارخانه‌های سازنده وسایل و ماشین‌آلات حفاری و لوازم پالایشگاه در بخارست دیدن نمودند.
عصر روز پنجشنبه دانشگاه بخارست و سپس بیمارستان بزرگ فون دنی مورد بازدید دکتر اقبال قرار گرفت و دکتر اقبال شام را به طور خصوصی با قائم‌مقام نخست‌وزیر رومانی صرف کرد.
رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران بعد از ظهر روز پنجشنبه 2 مهرماه با نخست‌وزیر رومانی ملاقات و مذاکره کرد.
صبح روز جمعه 3 مهرماه دکتر اقبال از کارخانه‌های سازنده دیزل‌های سنگین و همچنین کارخانه‌های تولید سیمان و سازنده وسایل راه آهن دیدن نمود. دیشب از طرف دکتر اقبال ضیافتی به شام در هتل آتنا پالاس ترتیب داده شده بود که در آن نخست‌وزیر رومانی، هیئت دولت و سفرای کبار خارجی مقیم رومانی و عده‌ای از رجال شرکت داشتند.
 
نخست‌وزیر: سرمایه‌گذاری از انحصار و تمرکز پایتخت خارج و به ولایات منتقل می‌شود!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، امروز در تبریز کمیته استان آذربایجان حزب «ایران نوین» را گشود و طی نطقی اظهار داشت که از این پس سرمایه‌گذاری از انحصار و تمرکز در پایتخت خارج می‌شود و به ولایات منتقل می‌گردد.1
 
مراسم افتتاح سومین دوره دانشگاه پهلوی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مراسم افتتاح سومین دوره «دانشگاه پهلوی» ساعت 7:30 بامداد روز 1 مهرماه طی مراسمی با حضور پیرنیا، استاندار فارس، و رئیس اداره کل دبیرخانه و کلیه رؤسای دانشکده‌ها، اساتید دانشگاه و دانشجویان در محوطه دانشکده پزشکی دانشگاه پهلوی شیراز برگزار شد.
اسدالله علم، ریاست دانشگاه پهلوی، طی بیاناتی اظهار داشت: گمان می‌کنم اگر به یاری خداوند در اجرای منویات شاهنشاه در کار دانشگاه پهلوی توفیق حاصل شود من شخصا خود را سعادتمند خواهم دانست؛ زیرا کار ما نوع‌دوستی و ازخودگذشتگی است و توفیق در این راه یک سعادت ابدی است.
 
شعار زرتشتیان، سخن دل «اسدالله علم» با دانشجویان دانشگاهِ پهلوی!
بگذارید بار دیگر سخن دل با شما گویم: دانش را با کار و کوشش و جهان اندیشه را با جهان کردار باید درهم آمیزید. پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک داشته باشید.
 
وجود شاه است که یگانگی و وحدت را به پیکر ایران داده است!
بدانید که حیات ما نیز تنها با یگانگی و وحدت امکان‌پذیر است و این وجود اعلیحضرت همایون شاهنشاهی است که چنین وحدت و یگانگی را به پیکر ایران‌زمین و ایرانیان عطا می‌فرمایند. این روح مقدس است که کشور شاهنشاهی ایران را زنده و جاوید نگاه داشته است.2
 
وزیر دربار به تهران بازگشت
قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی که چندی پیش برای معالجه به پاریس و از آنجا به آمریکا مسافرت کرده بود، شب جمعه با هواپیما به تهران بازگشت و از بامداد امروز در وزارت دربار حضور یافت.
 
افتتاح تئاتر کسری به وسیله نخست‌وزیر!
ساعت 8 بعد از ظهر روز پنجشنبه تئاتر جدیدالتأسیس کسری وابسته به هنرهای زیبای کشور در حضور حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و عده‌ای از وزرا، معارف و هنردوستان افتتاح شد.
برنامه افتتاحیه این تئاتر نمایشنامه «معجزه در آلاباما» اثر «ویلیام گیبسن» و کارگردانی داود رشیدی است که قبل از این نمایشنامه‌های «می‌خواهید با من بازی کنید» و «کاپیتان قراگز» را به روی صحنه آورده بود.
 
وزیر کشاورزی به شوروی رفت
صح دیروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، به اتفاق مهندس گلسرخی، معاون آن وزارتخانه، با هواپیمای «ال ایتالیا» به سوی کشور اتحاد جماهیر شوروی عزیمت کرد.
 
خط هوایی تهران ـ مسکو دایر می‌شود!
به دنبال موافقت‌نامه هواپیمایی ایران و شوروی که چندی قبل بین وزیر امور خارجه ایران و وزیر هواپیمایی شوروی در تهران امضا شد امروز کسب اطلاع شد که اولین هواپیمای شوروی فردا وارد تهران می‌شود.
این هواپیما که از نوع (ایل ۱۸) و متعلق به هواپیمایی شوروی (ایرفلوت) است ساعت 7:30 بعد از ظهر فردا وارد فرودگاه مهرآباد می‌شود و پس از نیم ساعت توقف عازم کراچی می‌گردد.
 
جهانشاه صالح: دانشگاه تغییرات بزرگی کرده است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران بعد از ظهر پنجشنبه در حضور شاهنشاه و شهبانو برگزار شد و شاهنشاه ضمن تأیید تحولات بزرگی که از نظر آموزشی و علمی و اداری از یک سال پیش در ارکان دانشگاه تهران صورت گرفته است دستور داد دانشگاه تهران با همین رویه اقدامات خود را برای آماده کردن جوانان کشور در تمام رشته‌ها دنبال نماید.
رئیس دانشگاه ضمن گزارش خود اظهار داشت: دانشگاه تهران برای آنکه با تحولی که متناسب با زمان است همراه و هماهنگ باشد و به سهم خود در پیشرفت جامعه بکوشد با تصویب و عنایت شاهانه ناگزیر از آن بود که به یک‌باره تغییرات اساسی و مطلوب را که دنیای کنونی اقتضا دارد، در جهات مختلف آموزشی و فرهنگی و اداری خود، و به نحوی که برازنده تمدن جلیل و کهن و معارف اصیل و پایدار ایرانی باشد، به‌وجود آورد.
 
دانشگاه تهران وارد مرحله نوینی شده است!
امسال جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه، مصادف با سی‌امین سال تأسیس دانشگاه تهران است، اما سالی که بر دانشگاه گذشت با تحول و تغییر بارزی همراه بود گذشتگان هر سی سال را یک قرن می‌گفتند و هر قرن را منشأ پیشرفت و دگرگونی می‌دانستند، در حق دانشگاه تهران هم می‌توان گفت که با گذشتن سال گذشته این مؤسسه بزرگ علمی در حقیقت قرنی را گذرانید و اینک وارد مرحله نوینی می‌شود.3
 
«اصلاحات ارضی ظرف مدت کوتاه به نتیجه رسیده است»/ «مشکلی در اصلاحات ارضی برای دهقانان ایران به‌وجود نیامده است»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: نهضت اصلاح ارضی، سرفصل اصلاحات اجتماعی است که شاهنشاه رهبری آن را تقبل فرموده‌اند و ظرف مدت کوتاهی از این اقدامات نتایج سودمند گرفته شده است.
اگر بگوییم هدف‌های اصلاح ارضی در ایران، سهل‌تر از هر نقطه جهان به مرحله تحقق رسیده سخنی به گزافه نیست. شما اگر تاریخ انقلابات روستایی را نگاه کنید می‌بینید در هر گوشه‌ای از جهان که مسئله انتقال زمین از مالکان بزرگ به کشاورزان صورت عمل به خود گرفته، اگر این تحول به دنبال قتال و جدال دامنه‌داری نبوده باشد، تازه پس از آنکه دهقان صاحب زمین شده گرفتاری‌ها و مشکلات وی آغاز گشته است؛ بدین معنی که مثلا چون دهقان سرمایه کافی برای کشت و کار نداشته، سرمایه‌دارانی مثل «گاوبندها» پیدا شده‌اند که با قرض دادن پول، زمین دهقان را به گرو برداشته‌اند و پس از چندی، چون دهقان نتوانسته وامی را که گرفته تأدیه نماید زمینش به تصرف طلبکار درآمده و بالاخره مدتی بر خلع ید از مالکان بزرگ نگذشته که تازه نوبت جدال دهقان‌های بی‌زمین با کسانی که زمین‌های تقسیم‌شده را صاحب شده‌اند فرا رسیده است.
خوشبختانه به کیفیتی که در کشور ما نهضت اصلاح ارضی انجام گرفت، علاوه بر آنکه تصاحب زمین برای انتقال به دهقان از طرف دولت شکل «مصادره» نداشت و به همین مناسبت طبقه مالک سابق به طور کلی در گیر و دار حوادث مضمحل نشد، با تشکیل شرکت‌های تعاونی که دهقانان را در زندگانی جدید خود یاری می‌کنند راه نفوذ طبقات انگل و مزاحم مثل رباخواران به روستاها بسته شد.4
 
روزنامه اطلاعات، 4 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchzznz.23n-wdftt2.html
iichs.ir/vdchzznz.23n-wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما