مسافرت نخست‌وزیر به شوروی/وزیر مختار ایران در یونان/چه کسی جانشین ارسنجانی در ایتالیا خواهد شد!/درباره تعقیب وزیر اسبق دادگستری!/کارشناسان نفت شوروی به ایران می‌آیند/بزرگ‌ترین کارخانه ذوب آهن در ایران را کدام کشور تأسیس می‌کند؟!/اکثر داروخانه‌های تهران توسط افراد بی‌تجربه اداره می‌شوند!/سفیر آمریکا پایان مهر به ایران باز می‌گردد!/احضار همسر کامبخش از طرف دادرسی ارتش!
۳ مهر ۱۳۴۳
مسافرت نخست‌وزیر به شوروی
«تهران‌مصور» نوشت: سال گذشته برژنف، صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی، ضمن مسافرت خود به ایران از علم، نخست‌وزیر وقت، برای بازدید از شوروی دعوت کرده بود.
چون دعوت مزبور به عنوان نخست‌وزیر ایران شده بود، در محافل سیاسی گفته می‌شود که ممکن است در اواخر سال جاری منصور، نخست‌وزیر، به شوروی مسافرت کند.
شوروی‌ها در زمان نخست‌وزیری مهندس شریف‌امامی نیز از وی برای مسافرت به شوروی دعوت کرده بودند.
 
وزیر مختار ایران در یونان
«تهران‌مصور» نوشت: در این هفته انوشیروان کاظمی به عنوان وزیر مختار ایران در آتن رهسپار یونان گردید.
با توجه به اینکه همه‌ساله مخصوصا ایام نوروز تعداد زیادی از ایرانیان به آتن مسافرت می‌کنند و در این اواخر عده‌ای از جهانگردان یونانی نیز به ایران مسافرت کرده و می‌کنند تعیین وزیر مختار جدید ایران در یونان در محافل سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
طی چند سالی که ایران و یونان در دو کشور سفارتخانه نداشتند در فرودگاه‌های دو کشور به مسافرین ویزا داده می‌شد.1
 
چه کسی جانشین ارسنجانی در ایتالیا خواهد شد!
«سپید و سیاه» نوشت: هفته گذشته دکتر ارسنجانی، سفیر ایران در ایتالیا، از خدمت معاف شد.
وی فعلا در تهران استراحت می‌کند. برای انتخاب جانشین ارسنجانی مطالعاتی شروع شده که بعید نیست تا وقتی که این صفحه زیر چاپ می‌رود سفیر تازه ایران در ایتالیا نیز انتخاب گردیده باشد.
قدر مسلم این است که تا اواخر هفته آتی مراسم معرفی سفیر تازه به حضور ملوکانه انجام خواهد گرفت. امور سفارت ایران در ایتالیا اکنون توسط کاردار سفارت اداره می‌شود.
 
درباره تعقیب وزیر اسبق دادگستری!
«سپید و سیاه» نوشت: هفته گذشته هیئت معتمدان قضایی رأی داد که آقای نورالدین الموتی، وزیر اسبق دادگستری در کابینه دکتر امینی، مرتکب تخلفاتی شده است که قابل تعقیب است. رأی هیئت معتمدان برای اظهار نظر و تصویب نهایی دولت فرستاده شده که مشغول بررسی آن می‌باشند.
هرگاه تعقیب الموتی به مرحله عمل درآید مطالب متعددی علیه او مطرح خواهد شد که هر کدام در نوع خود قابل مطالعه خواهد بود.
مقامات مطلع می‌گویند نظریه هیئت معتمدان قضایی مورد تأیید قرار خواهد گرفت و تعقیب آقای الموتی حتمی است.2
 
کارشناسان نفت شوروی به ایران می‌آیند
«تهران‌مصور» نوشت: کسب اطلاع شده است که به‌زودی هیئت اکتشافی شوروی جهت بهره‌برداری از نفت شمال وارد ایران خواهند شد.
از هیئت مزبور تنها به عنوان متخصص و مشاور استفاده خواهد شد و در اکتشاف دخالتی نخواهند داشت.
 
بزرگ‌ترین کارخانه ذوب آهن در ایران را کدام کشور تأسیس می‌کند؟!
«تهران‌مصور» نوشت: شنیده شده است علاوه بر چکسلواکی و چند کشور اروپایی دیگر، دولت شوروی نیز در مورد احداث بزرگ‌ترین کارخانه ذوب آهن خاورمیانه در ایران پیشنهادهایی به مقامات ایرانی داده است.
در حال حاضر دولت شوروی مشغول نصب کارخانه ذوب آهن در افغانستان می‌باشد.
 
اکثر داروخانه‌های تهران توسط افراد بی‌تجربه اداره می‌شوند!
«تهران‌مصور» نوشت: به موجب آمار رسمی اکنون در تهران 470 داروخانه مشغول کار می‌باشد که از این تعداد حداقل چهارصد داروخانه به دست افراد بی‌تجربه و کسانی که دوره آزمایشی را در داروخانه‌ها می‌گذرانند و فاقد دکترا در داروسازی هستند اداره می‌شود.
 
سفیر آمریکا پایان مهر به ایران باز می‌گردد!
«تهران‌مصور» نوشت: مسافرت ژولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا، به واشنگتن برای شرکت در کمیسیون ترفیعات وزارت خارجه و همچنین دادن گزارش درباره اوضاع خاورمیانه در حدود یک ماه به طول می‌انجامد و انتظار می‌رود هولمز در اواخر مهرماه به تهران مراجعت نماید.
«تهران‌مصور» در گزارش دیگری نوشته است: عزیمت هولمز سفیر کبیر آمریکا به واشنگتن که به موجب اعلامیه سفارت آمریکا برای شرکت در کمیسیون ترفیعات وزارت خارجه به آمریکا عزیمت نموده، در ظاهر به عنوان یک مسافرت عادی تلقی شده است؛ زیرا همه سفرای آمریکا در جهان عضو کمیسیون مذکور هستند و عضویت سفرا در این کمیسیون بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، ولی محافل سیاسی و ناظرین اوضاع برای آن اهمیت زیادی قائل‌اند.
محافل مزبور می‌گویند که مسافرت هولمز به آمریکا در روزهایی که تحولات شایان توجهی در منطقه خاورمیانه و کشورهای همجوار ایران می‌گذرد، از آن جهت است که هولمز گزارش رویدادهای این منطقه را به اولیای دولت آمریکا تسلیم نماید و همچنین جریان تحریکات عبدالناصر را که نتیجه‌اش عدم ثبات و تزلزل در کشورهای عربی است به اطلاع مقامات دولت متبوع خود برساند.
 
احضار همسر کامبخش از طرف دادرسی ارتش!
«تهران‌مصور» نوشت: به قرار اطلاع در هفته گذشته بانو اختر کیانوری (کامبخش)، همسر عبدالصمد کامبخش، که در سال 1327 به شوروی فرار کرده، از طرف دادرسی ارتش احضار شد.
این خبر که از طرف یکی از مراجع رسمی در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده در محافل مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
دادگاه شماره یک دادرسی ارتش او را متهم به داشتن مرام اشتراکی کرد و طبق ماده 261 قانون دادرسی ارتش برای او تقاضای مجازات نمود.3
 

 
https://iichs.ir/vdcgzq9q.ak93y4prra.html
iichs.ir/vdcgzq9q.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما