گزارش ساواک درباره ایجاد اختلاف میان علما و مراجع تقلید برای توقف اعتراض به حاکمیت!/نگرانی شدید ساواک از ورود فرزند آیت‌الله خمینی به مشهد؛ باید منتظر جنبشی میان مردم باشیم!/شاه: طی سه سال تمام مواد «اصلاحات ارضی» و متمم آن اجرایی خواهد شد!/نسبت جمعیتی امروز ایران در آینده معکوس خواهد شد/ دیگر 75 درصد مردم کشاورز نخواهند بود!/فرهنگ ایران که سال‌ها در حال رکود بود باید زیر و رو شود!/عناوین و القاب فقط در تقسیم کارها تأثیر خواهد داشت ولی از لحاظ انسانی تأثیری ندارد!/از ممالکی چون سوئد و نروژ هم جلوتر رفته‌ایم!/«انقلابِ سفید» مترقی‌ترین اجتماع را به‌وجود آورده است!/برنامه‌های اقبال در رومانی چه بود؟!/کنفرانس مشترک ایران و شوروی درباره دفع آفات کشاورزی در مسکو!/هیئت حسن نیّت ایران  بازگشت/پنج کمیته در دفتر بودجه مرکزی تشکیل شد/کلیه متهمین شیلات تبرئه شدند!/قرارداد جدید بازرگانی ایران و ترکیه/صادرات برنج سیر نزولی دارد!/اعتبار ذوب آهن بر اساس گزارش  کارشناسان فرانسوی تامین می‌شود!
۲ مهر ۱۳۴۳
گزارش ساواک درباره ایجاد اختلاف میان علما و مراجع تقلید برای توقف اعتراض به حاکمیت!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 2 مهر 1343 «در مورد طرح تصویبی ساواک خراسان به منظور خنثی نمودن فعالیت روحانیون اخلالگر و همچنین سازمانی که به همین علت وسیله ساواک مذکور به‌وجود آمده است در محل تحقیق کافی به عمل آمد و نتیجه به شرح زیر به عرض می‌رسد».
در ادامه این گزارش تصریح شده است: «سازمانی که در فرمان شاهنشاه بدان اشاره شده است متشکل از چند نفر افراد متنفذ محلی است که هر یک می‌تواند (بنا به اظهار ریاست ساواک مشهد) در موقع لازم 150 تا 200 نفر با خود همراه داشته باشند. وظیفه این عده آن است که چنانچه هر یک از روحانیون به روی منبر مطالب تحریک‌آمیزی بیان نمایند با فرستادن صلوات و ایجاد تشنج مانع از ادامه سخنرانی وی بشوند».
در این سند به برنامه‌های ساواک برای اخلال در روند انقلاب و اعتراضات به حکومت در استان خراسان اشاره شده و آمده است: در مورد اقداماتی که تاکنون روی طرح ده‌ماده‌ای ساواک خراسان انجام گردیده بررسی گردید اقدامات زیر به عمل آمده است:
  • راجع به «ایجاد اختلاف و دو دستگی بین روحانیون مخالف و ایادی وابسته به قمی و میلانی در مشهد با انتشار اعلامیه‌های مجعول مبنی برطرفداری از قمی و بی‌اعتنایی به میلانی و بالعکس» اجرا شده و در نتیجه بین آنان اختلاف ایجاد و هر یک از دیگری بدگویی می‌کنند و علیه هم مبارزه می‌نمایند.
  •  «ایجاد اختلاف در مجالسی که آیت‌الله قمی حضور به هم می‌رساند به وسیله عناصر خودی به طور غیر محسوس و بهره‌برداری لازم از وضع به‌وجود‌آمده.» این ماده کاملا به مورد اجرا گذارده شده است تا آنجا که وقتی آیت‌الله قمی حسن اردکانی (یکی از عوامل وابسته به ساواک) را می‌بیند می‌گوید من دیگر خیال دارم به مسجد نیایم چون شمر وارد کربلا شده.
  • «تضییقات لازم جهت تجار و اصنافی که کمک مالی به آیت‌الله قمی می‌نمایند از طریق شهرداری و دارایی». دراین‌باره آموزش لازم به رئیس دارایی مشهد داده شده است که به نحو مقتضی آنان را از نظر مالیاتی در فشار قرار دهد.
  • «آخرین مرحله دستگیری شبانه قمی و پسرش و اعزام آنها به تهران». این قسمت فعلا ضرورت اجرا ندارد و چنانچه اقدامات ساواک محل نتیجه‌ای در مورد خنثی نمودن فعالیت نام‌بردگان نداشت اقدام خواهد شد.1
 
نگرانی شدید ساواک از ورود فرزند آیت‌الله خمینی به مشهد؛ باید منتظر جنبشی میان مردم باشیم!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 2 مهر 1343 «پسر [آیت‌الله خمینی] به مشهد وارد گردید پسر آقای قمی و جمعی دیگر از روحانیون در مسجد گوهرشاد از وی دیدن نمودند. شایعات درباره ایشان زیاد است. عده‌ای می‌گویند: چون در مشهد علما و طرفداران آنها فعالیت نموده و عده زیادی از آنها را دستگیر و زندانی نموده‌اند ایشان آمده و چگونگی احوال را از نزدیک دیده و همچنین حامل پیام‌هایی از طرف آیت‌الله خمینی برای آقای میلانی و قمی و جمعی دیگر از روحانیون است و عده‌ای بر این عقیده معتقدند که از جنبش و انقلابی که در آینده صورت خواهد گرفت و این بند اسارتی که بر دست و پای ماست ایشان این مژده مسرت‌بخش را آورده».
در این سند نتیجه گرفته شده است: «عقاید و افکار مردم مختلف است و هنوز کسی به درستی از آمدن پسر آقای [آیت‌الله خمینی] اطلاعی ندارد و نمی‌داند هدف ایشان از آمدنشان چیست؟ آنچه که می‌توان دلیل برآمدن پسر [آیت‌الله خمینی] دانست این است که ایشان ظاهرا به قصد زیارت آمده‌اند و با آمدن [ایشان] عده‌ای چند نفری از دانشجویان و غیر در این چند شب اخیر در مسجد گوهرشاد و همچنین در صحن نو پیدا شده‌اند».
در بخش «نظریه مأمور» این سند آمده است: طبق اظهارات مردم که می‌گویند جنبشی رخ خواهد داد تا اندازه‌ای صحت دارد و باید که مترصد اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد بود و این سکوت و نظم ظاهر آرامشی است قبل از طوفان.
در پی‌نوشت این سند نیز آمده است: «نباید به سکوت توجه کرد؛ زیرا ممکن است این سکوت برای یک عمل حاد باشد».2
 
شاه: طی سه سال تمام مواد «اصلاحات ارضی» و متمم آن اجرایی خواهد شد!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: «بعدازظهر دیروز در پیشگاه شاهنشاه مراسم جشن روز دهقان در محل انستیتوی نوبنیاد بررسی آفت‌های نباتی واقع در اوین برگزار شد».
شاه طی سخنانی گفت: امروز کار ما و پیشرفت اصلاحات ما به مرحله‌ای رسیده است که امیدواریم در آینده نزدیکی که قطعا بیشتر از سه سال طول نخواهد کشید تمام مواد قانون اصلاحات ارضی و متمّم آن کاملا اجرا بشود.
 
نسبت جمعیتی امروز ایران در آینده معکوس خواهد شد/ دیگر 75 درصد مردم کشاورز نخواهند بود!
طبیعتا روزی خواهد رسید که با ایجاد صنایع در مملکت تعداد افراد ایرانی که در روستاها و روی زمین زراعتی باقی خواهند ماند از مقدار فعلی به مراتب کمتر خواهد شد؛ یعنی همان طوری که به کرات در سابق گفتم نسبت 75 درصد فعلی جمعیت ایران که در قسمت کشاورزی مشغول هستند معکوس خواهد شد و فقط 25 درصد اهالی این مملکت به کار کشاورزی خواهند پرداخت. اگر تا آن موقع تمام زمین‌های قابل کشت این مملکت به وسیله فراهم کردن وسایل آبیاری و غیره مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، آن وقت است که هر خانواده زارع لااقل می‌تواند روی بیست الی سی هکتار زمین زراعتی کار بکند و با درآمد کافی و معقولی که از این راه به‌دست می‌آورد زندگی خود و افراد عائله خود را به حدی برساند که با ممالک کاملا مرفه و مترقی دنیا مطابقت بکند.
 
فرهنگ ایران که سال‌ها در حال رکود بود باید زیر و رو شود!
فرهنگ ما متأسفانه سال‌ها در حال رکود باقی مانده بود. اصول تعلیم ما، کتاب‌های درسی ما، تمام باید مطابق آخرین سیستم دنیا با در نظر گرفتن روحیات و شناسایی فرد فردِ کودکان و جوانان این کشور که در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها مشغول تحصیل هستند تغییر و تطبیق بکند.3
 
برنامه‌های اقبال در رومانی چه بود؟!
 دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، که برای شرکت در جلسات سالانه نفت به لندن عزیمت نموده بود، پس از مسافرت به کشور رومانی و بازدید از تأسیسات نفت در آن کشور روز شنبه 4 مهر، به تهران باز می‌گردد.
خبر رسیده حاکی است که دکتر اقبال و همراهان روز سه‌شنبه 31 شهریورماه به بخارست، پایتخت کشور رومانی، وارد شدند و در فرودگاه از طرف وزیر تجارت خارجه آن کشور و قائم‌مقام وزیر نفت رومانی و گروهی از اعضای عالی‌رتبه دولتی مورد استقبال قرار گرفتند.
دکتر اقبال و همراهان صبح دیروز در دفتر کار وزیر تجارت خارجی رومانی حضور یافته و با ایشان ملاقات و گفت‌وگو کردند.
بعد از ظهر دیروز رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت و همراهان با وزیر نفت کشور رومانی ملاقات کرده و نمایشگاه صنایع بخارست را مورد بازدید قرار دادند.
 
کنفرانس مشترک ایران و شوروی درباره دفع آفات کشاورزی در مسکو!
رادیو مسکو دیروز اطلاع داد: پانزدهمین کنفرانس مشترک شوروی و ایران پیرامون قرنطینه و دفع آفات کشاورزی روز 31 شهریور در مسکو گشایش یافت.
مصطفوی، رئیس اداره سیلوی وزارت کشاورزی ایران، ریاست هیئت نمایندگی ایران و برژنف، معاون بازرسی دولتی قرنطینه و دفع آفات کشاورزی ریاست هیئت نمایندگی شوروی را در این کنفرانس به عهده دارد.
در کنفرانس گزارش‌های رؤسای نمایندگی شوروی و ایران درباره نتایج اقداماتی که برای مبارزه با ملخ مراکشی در نواحی سرحدی ایران و شوروی طی سال 1964 انجام گرفته و برنامه این اقدامات برای سال 1965 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
هیئت حسن نیّت ایران  بازگشت
نیمه‌شب گذشته هیئت حسن نیت ایران پس از مسافرت پنجاه‌روزه خود به کشورهای آفریقایی به تهران بازگشت. ریاست این هیئت را هوشنگ انصاری، سفیر سیار ایران در کشورهای آفریقایی، به عهده داشت.
این هیئت حامل پیام‌هایی از طرف شاهنشاه ایران برای پادشاهان و رؤسای کشورهای آفریقایی بود و همچنین در مورد ایجاد روابط اقتصادی ایران بدین کشورها مطالعاتی به عمل آورد و گزارشی تسلیم دولت خواهد کرد.
 
پنج کمیته در دفتر بودجه مرکزی تشکیل شد
نام دفتر بودجه، که امور مربوط به تهیه بودجه کل کشور را به عهده دارد به دفتر بودجه مر کزی تغییر یافت و کارهای آن در پنج کمیته متمرکز گردید.
کمیته‌های مربوطه عبارت‌اند از: 1. مطالعات عمومی؛ 2. مقررات و روش‌های مالی؛ ۳. امور عمومی و انتظامی؛ 4. امور اجتماعی و اقتصادی؛ 5. مؤسسات انتفاعی و بازرگانی.
از طرف مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، تاکنون احکام سه تن از روستای کمیته‌ها صادر شده است.
 آقایان احمد نقوی معاون سابق مدیریت امور مالی سازمان برنامه، دکتر مهدی صفویان، رئیس سابق دفتر اعتبارات طرح‌های سازمان برنامه، و احمد برومند، مجری معاون سابق مدیریت امور مالی سازمان برنامه، به ترتیب طبق احکام جدید به ریاست کمیته‌های سوم و چهارم و پنجم تعیین شدند.4
 
کلیه متهمین شیلات تبرئه شدند!
روزنامه «کیهان» نوشت: قضات شعبه دوم دیوان کیفر ساعت 7:30 بعد از ظهر پس از یک ماه رسیدگی رأی خود را در مورد پرونده متهمان شیلات اعلام کردند و طبق رأی سرتیپ نویسی، رئیس هیئت‌مدیره سابق شرکت سهامی شیلات ایران، و کلیه متهمان تبرئه شدند و اعضای دادگاه اتهامات منتسبه را وارد ندانستند.
در سال 1340، در زمان حکومت آقای دکتر امینی سرتیپ نویسی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت سهامی شیلات ایران، و آقایان مهدی عظیما، حسام‌الدین نجم‌آبادی، اعضای هیئت‌مدیره، و خانم دولو، مدیر شرکت خاویار ایران، نصرت‌الله منتصر مدیر عامل شرکت توانا و جلال‌الدین جلالی، عامل فروش خاویار، در مورد فروش خاویار و واگذاری عاملیت فروش ماهی و خاویار تحت تعقیب قرار گرفتند.
ساعت 7:30 بعد از ظهر دیروز مستشاران به شور پایان دادند و رأی دادگاه قرائت شد. هنگام قرائت رأی کلیه کسانی که در پرونده مورد تعقیب قرار گرفته بودند حضور داشتند. اعضای دادگاه کلیه متهمین را از اتهامات منتسبه تبرئه کردند.5
 
قرارداد جدید بازرگانی ایران و ترکیه
دیروز رادیو آنکارا اطلاع داد که یک قرارداد جدید بازرگانی بین ایران و ترکیه امضا گردید و طبق این قرارداد، معاملات بازرگانی میان دو مملکت که متکی بر اساس مبادله کالا بود، از این پس براساس پرداخت ارز آزاد صورت خواهد گرفت.
هنگام جریان مراسم امضای این قرارداد، سفیر کبیر ایران در آنکارا از اینکه با امضای این قرارداد، روابط اقتصادی و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور افزایش خواهد یافت ابراز خشنودی کرد، سپس وزیر بازرگانی ترکیه اظهار داشت: این قرارداد بر مبنای اصول همکاری‌های منطقه‌ای که در 21 ژوئیه در استانبول به تصویب رسیده، تنظیم گردیده است و همکاری‌های در کشور در قسمت اقتصادی موجب پیشرفت مهمی در اساس بازرگانی خواهد شد.6
 
صادرات برنج سیر نزولی دارد!
بانک مرکزی ایران طی آماری که در پنج سال اخیر یعنی از سال 1338 تا پایان سال 1342 در مورد تعهدات فروش ارز بابت صادرات برنج انتشار داده نشان می‌دهد که جمع تعهدات فروش ارز بابت صادرات این کالا در سال 1338 بالغ بر 19 میلیون و 399 هزار ریال یعنی معادل 259 هزار دلار بوده است.
در طی سال 1339 تعهدات فروش ارز بابت صادرات برنج به 10 میلیون و 914 هزار معادل 146 هزار دلار و در سال 1340 دو میلیون و 698 هزار ریال معادل36 هزار دلار و در سال 1341 به یک میلیون و 442 هزار ریال معادل 19 هزار دلار و در سال 1342 یعنی در سال گذشته جمع تعهدات فروش ارز بابت صادرات برنج 960 هزار ریال یعنی معادل 13 هزار دلار بوده است.
ارقامی که از بابت تعهدات فروش ارز از راه صادرات برنج به دست آمده نشان می‌دهد که صادرات برنج از سال 1338 رو به کاهش رفته و با وجود آنکه در سال 1341 و 1342 میزان محصول برنج نسبتا رضایت‌بخش بوده ولی صادرات عمده‌ای انجام نگرفته است و جمع تعهدات ارز بابت فروش ارز تنزل کرده است.
 
اعتبار ذوب آهن بر اساس گزارش  کارشناسان فرانسوی تامین می‌شود!
دکتر مظفر عامری، مدیر امور صنایع و معادن سازمان برنامه، درباره اقداماتی که برای ایجاد صنعت ذوب آهن صورت گرفته گفت: سازمان برنامه طرح‌های شناسایی معادن ذوب آهن و ذغال حوزه برکان و بافق و نیز پروژه تهیه و آماده نمودن منابع مواد اولیه و افزایش ذخیره کارخانه ذوب آهن را تصویب نموده است.
یکی از مؤسسات معروف فرانسوی مأموریت یافته است با در نظر گرفتن نتیجه اکتشافات و بررسی‌های فوق معادنی را که مناسب برای کارخانه می‌باشد انتخاب و محل کارخانه و میزان انواع محصولات مورد نیاز مملکت را تعیین نماید.
گزارش مقدماتی این مؤسسه قبلا رسیده بود و گزارش نهایی تا چند روز دیگر خواهد رسید و بر اساس آن اقدامات اجرایی بعدی و تأمین اعتبارات به عمل خواهد آمد.7
 
روزنامه اطلاعات، 2 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjxvev.uqemozsffu.html
iichs.ir/vdcjxvev.uqemozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما