ترفیعات ارتش، ژاندارمری و شهربانی/رپرتاژ یک روزنامه درباره «جشن دهقان»؛ ما خوراک مردم کشور را تأمین می‌کنیم!/غلامرضا پهلوی به درجه سرهنگ دومی رسید!/پایان سفر عبدالرضا پهلوی به شوروی برای شکار در قفقاز!/منصور: با کسانی که با «انقلاب سفید» خود را تطبیق ندهند اغماض نخواهد شد!/سرمقاله‌نویس «اطلاعات»: اینکه سرمایه‌دار می‌ترسد سرمایه‌گذاری کند بی‌خود است/ شاه می‌گوید در ایران امنیت و ثبات داریم کافی است!/35 درصد از خانه‌های اجاره‌ای خالی است!/امروز قاتلی در خرم‌آباد به دار آویخته شد!/وزارت آبادانی در مشهد و شیراز زندان می‌سازد!/برای انتقال «قلعه» به خارج شهرداری بیست‌میلیون تومان اعتبار خواست!
۳۱ شهریور ۱۳۴۳
ترفیعات ارتش، ژاندارمری و شهربانی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سخنگوی ستاد بزرگ ارتشتاران امروز ترفیعات ارتش شاهنشاهی را که به فرمان شاهنشاه صورت گرفته است اعلام کرد. در ترفیعات ارتش شاهنشاهی هشت سرلشکر به درجه سپهبدی و سه سرتیپ به درجه سرلشکری مفتخر شده‌اند.
 
رپرتاژ یک روزنامه درباره «جشن دهقان»؛ ما خوراک مردم کشور را تأمین می‌کنیم!
روزنامه «اطلاعات» در یک رپرتاژ به مناسبت ورود «نمایندگان کشاورزان» به تهران برای شرکت در «جشن دهقان» نوشت: خبرنگار ما می‌نویسد: امروز فرصتی دست داد تا من با دویست تن کشاورزانی که برای شرکت در جشن دهقان به تهران آمده‌اند گفت‌وگو کنم.
در میان این دویست تن، ۱۹۹ نفر مرد و یک تن زن وجود دارد.
آریکناس عیسی قلیان تنها زن کشاورزی که در میان دویست تن دهقانان کشور بود، با موهای خاکستری و قیافه باابهتش با من به گفت‌وگو پرداخت.
این زن کشاورز، ریاست شرکت تعاونی هادون اصفهان را عهده‌دار است و ضمنا شخصا روی چهار شعیر زمین هم کشت و زرع می‌کند. همان طور که از نام آریکپاس پیداست، او از اقلیت مذهبی ارامنه است؛ گندم و جو و سیب زمینی کشت می‌کند. او هم از بی‌آبی شکایت داشت و می‌گفت: خوشبختانه قسط دولت را داده‌ایم، ولی اگر آب داشتیم زمین‌های ما گلستان می‌شد.
آریکناس می‌گفت: اگر وسایل در اختیارمان باشد کاری خواهیم کرد که نه تنها کشورمان از نظر محصولات کشاورزی احتیاج به خارج نداشته باشد، بلکه مقداری هم در سال به خارج بفروشیم.
 
غلامرضا پهلوی به درجه سرهنگ دومی رسید!
جراید امروز کشور نوشتند: به فرمان مطاع اعلیحضرت همایون شاهنشاه، بزرگ ارتشتاران والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی از تاریخ 1 مهرماه 1343 به درجه سرهنگ دومی مفتخر گردیدند.
 
پایان سفر عبدالرضا پهلوی به شوروی برای شکار در قفقاز!
همچنین به گزارش روزنامه «اطلاعات» والاحضرت شاهپور عبدالرضا پهلوی که سه هفته پیش به دعوت دولت شوروی به آن کشور مسافرت کرده بود دیروز با هواپیمای اختصاصی به تهران بازگشت.
والاحضرت شاهپور عبدالرضا پهلوی در این سفر از نقاط مختلف شوروی و به‌خصوص قفقاز بازدید کردند و مدتی در این منطقه به شکار پرداختند.
 
منصور: با کسانی که با «انقلاب سفید» خود را تطبیق ندهند اغماض نخواهد شد!
ساعت ۱۰ صبح امروز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در باشگاه افسران سمینار مدیران جراید شهرستان‌ها را که به مدت سه روز و با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان برنامه در تهران تشکیل شده افتتاح کرد.
منصور نخست‌وزیر اظهارداشت: ما امروز باید سربازان فداکار اجرای این انقلاب باشیم و این افکار باید در مردم به‌وجود آید و بدانند که هدف ما امروز حرف نیست بلکه کار و عمل است.
منصور همچنین گفت: در مورد کسانی که با انقلاب [سفید] تطبیق نکنند چشم‌پوشی نخواهد شد.
 
سرمقاله‌نویس «اطلاعات»: اینکه سرمایه‌دار می‌ترسد سرمایه‌گذاری کند بی‌خود است/ شاه می‌گوید در ایران امنیت و ثبات داریم کافی است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: [یک سرمایه‌دار به من می‌گفت] متأسفانه در مملکت ما همان آدم‌هایی که گاهی از زبانشان شنیده می‌شود آزادی نیست با کمال آزادی هر طور هوسی کنند قادرند با امور اقتصادی مملکت شوخی کنند و چون غافل‌اند از اینکه ایجاد یک شایعه یا تراشیدن یک حرف بی‌ربط بی‌اساس احتمال دارد روی وضع اقتصادی مملکت اثر بگذارد پایشان را در کفش اقتصاد ملی مملکت می‌کنند و نتیجه همین های و هوی‌های نسنجیده است که می‌بینید سیاست ثبات اقتصادی در ایران با وجود امکاناتی که هست و کوشش‌هایی که می‌شود دیرتر از آنچه انتظار می‌رود اثر خود را ظاهر می‌سازد.
من در جواب ایشان گفتم: اینکه گفته‌اند سرمایه ترسو و سرمایه‌دار محتاط است حرف کاملا بجایی است، اما واهمه و محافظه‌کاری هم یک حدی دارد و مورد گله شما به عقیده من ناشی از افراط در این زمینه است.
پرسیدم: شما بیانات اعلیحضرت را به مناسبت ۲۸ مرداد شنیدید؟ گفت: بله شنیدم و گفتم بسیار خوب وقتی شاه مملکت بدان قاطعیت سخن می‌گوید و شما هم خودتان ماشاءالله هشیارید و مطلع و اوضاع مملکت را به رأی‌العین می‌بینید به فرض که اگر تقی یا نقی هم چیزی نسنجیده یا ناپخته از دهانشان درآمد و گفتند چه تأثیری در حال شما دارد و بنده و مملکت؟
وقتی می‌گویند مملکت دارای ثبات است یعنی همین که با حرف تقی و نقی چیزی به‌وجود نمی‌آید و چیزی از بین نمی‌رود. معنای ثبات این است که مملکت برنامه‌ای دارد و راه و روشی. این برنامه حتی با رفتن و آمدن دولت‌ها تغییر نمی‌کند چه رسد به اینکه طبق گفته شما تقی چنین بگوید و نقی چنان.
 
35 درصد از خانه‌های اجاره‌ای خالی است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق محاسبه‌ای که شده در حال حاضر حدود 35 درصد از خانه‌های اجاره‌ای خالی است و به واسطه گرانی قیمت و نبودن تقاضا اجاره نشده است. بدین معنی که هم‌اکنون خانه برای اجاره در تهران بسیار زیاد است و از طرفی مرتبا هم تعداد خانه‌ها اضافه می‌شود. بدین جهت کرایه خانه نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.
ولی بعضی از صاحبان خانه‌ها حاضر نیستند خانه خود را به قیمت متعادل اجاره دهند و بدین جهت مردم از خانه‌های نوساز و خانه‌های خالی دیگر استفاده می‌کنند. چنانچه مالکین خانه‌ها کرایه خانه و آپارتمان‌های خود را کاهش دهند مردم اجاره‌نشین به‌تدریج از خانه‌های کهنه و قدیمی‌ساز به خانه‌های نو نقل مکان خواهند کرد.
 
امروز قاتلی در خرم‌آباد به دار آویخته شد!
سپیده‌دم امروز قاتلی به نام مردان فرامرزی در خرم‌آباد لرستان به دار مجازات آویخته شد.1
روزنامه «کیهان» در گزارش خود از این اعدام نوشت: سحرگاه امروز قاتلی در میدان شهر خرم‌آباد لرستان اعدام شد.
طناب سفید دار را دو مأمور پایین کشیدند و قلاب زردرنگ انتهای آن را دور گردن قاتل که تا آخرین لحظه حیات خود منتظر گذشت شاکیان بود، انداختند.
محکوم با دست‌ها و چانه بسته روی چهار پایه کوتاهی ایستاده بود و زانوهایش می‌لرزید.
وقتی قلاب را دور گردنش سفت کردند قرقره فولادی چوبه دار چرخید و قلاب طناب روی پوست گردن آفتاب‌سوخته قاتل فرو رفت. کفش‌های مشکی‌رنگش به زمین افتاد و پاهایش از چهارپایه فاصله گرفتند.
هر لحظه طناب دار کوتاه‌تر شد و سرانجام پس از چند دقیقه تلاش دست و پای قاتل از حرکت باز ایستاد.
قاتلی که امروز در خرم‌آباد اعدام شد مردی را کشته و سپس به دسته دزدان پیوسته بود.2
 
وزارت آبادانی در مشهد و شیراز زندان می‌سازد!
طرح ساختمان جدید زندان مشهد از طرف وزارت آبادانی و مسکن تهیه شد.
زندان جدید مشهد در زمینی به مساحت دویست‌هزار متر ساخته خواهد شد.
طرح ساختمان زندان مزبور با مطالعه ساختمان‌های زندان‌های خارج تهیه گردیده است. در طرح زندان جدید محل وسیعی برای آموزش زندانیان در نظر گرفته شده و قرار است اعتبار ساختمان مزبور را سازمان برنامه از محل اعتبارات ساختمان‌های دولتی تأمین نماید.
ضمنا وزارت آبادانی و مسکن طرح زندان شیراز را نیز تهیه کرده است و برای ساختن زندان شیراز از زمین‌های دولتی اطراف شیراز استفاده خواهد شد.
 
برای انتقال «قلعه» به خارج شهرداری بیست‌میلیون تومان اعتبار خواست!
شهرداری تهران برای انتقال «قلعه» به نقطه‌ای در خارج تهران بیست‌میلیون تومان از سازمان برنامه اعتبار خواست و رئیس اداره امور اجتماعی سازمان برنامه همراه چند تن از مهندسان و دو تن از مأموران شهرداری از قلعه دیدن کردند.
در پیشنهاد شهرداری نوشته شده است که انتقال قلعه به خارج شهر از نظر حفظ سلامت و اخلاق جامعه ضروری است و در ضمن راه شهر جدید نیز نباید زیاد از تهران دور باشد؛ باید در بیست‌کیلومتری تهران شهر جدیدی مجهز به تمام وسایل و تأسیسات بهداشتی و انتظامی ساخته شود و در یک روز و ساعت معین مأموران ساکنان قلعه را به شهر جدید کوچ دهند.
در محلات اطراف قلعه پانصدهزار نفر زندگی می‌کنند و در حال حاضر که این مرکز فساد در قلب شهر واقع شده ساکنان اطراف آن دچار مزاحمت‌های زیادی هستند و وجود قلعه در داخل شهر باعث مفاسد گوناگونی می‌شود.3
 
روزنامه اطلاعات، 31 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcai6n6.49ni015kk4.html
iichs.ir/vdcai6n6.49ni015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما