نظر ساواک این است که مطبوعات حق ندارند درباره سیا مطلبی بنویسند!/فرح: من از مشکلات دانشجویان آگاهم!/وزیر کشاورزی: مردم بذر خوب دارند به ادارات کشاورزی بفروشند!/وزیر مشاور: ما در جنگل مقررات سردرگم هستیم!/دولت قانون جدید بازرگانی را تقدیم مجلس خواهد کرد!/ملاقات سفیر کبیر شوروی با نخست‌وزیر!/سپیده‌دم فردا؛ قاتلی در خرم‌آباد به دار آویخته می‌شود!/وزیر فرهنگ از سفر یک‌ماهه به اروپا بازگشت!/فوت 28 نفر بر اثر شیوع بیماری واگیردار!/«در ده سال گذشته حد مطلوب دخالت دولت در امور اقتصادی رعایت نشده»
۳۰ شهریور ۱۳۴۳
نظر ساواک این است که مطبوعات حق ندارند درباره سیا مطلبی بنویسند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 30 شهریور 1343 «هفته‌نامه بامشاد طی شماره 24 مورخ 30 شهریور خود مقاله‌ای تحت عنوان "حکومت نامرئی" درج و ضمن آن سازمان و تشکیلات و فعالیت‌های "سیا" را مورد بحث قرار داده بود. این مقالات از کتاب "حکومت نامرئی" نوشته تاماس راس و دیوید وایز اقتباس شده است. دو هفته پیش مجله روشنفکر در نظر داشت که یک سلسله مقالات در این زمینه منتشر نماید، ولی توسط کمیسیون بررسی مطبوعات از انتشار این مطالب در روشنفکر جلوگیری گردید. ولی هفته‌نامه بامشاد بدون اینکه قبلا مطالب را در اختیار کمیسیون قرار دهد به نشر مقالات فوق‌الاشعار اقدام نموده است.
این سند می‌افزاید: «چند روز پیش مدیریت اداره کل یکم به اینجانب تلفنا اطلاع دادند که نظر مقامات ساواک این است که در مورد سیا مطلبی در جراید منتشر نشود.»
در این سند نتیجه گرفته شده است: «مقاله بامشاد در کمیسیون مورخه 30 /6 /43 وزارت اطلاعات مطرح و آقای معینیان نیز انتشار آن را به مصلحت ندانسته و دستور دادند که مقاله مذکور از هفته‌نامه بامشاد حذف گردد».1
 
فرح: من از مشکلات دانشجویان آگاهم!
فرح پهلوی هنگام گشایش نمایشگاه هنرکده هنرهای تزئینی گفت: من از مشکلات دانشجویان آگاهم.
وی اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که برای پرورانیدن ذوق و استعداد هنری جوانان ایران محیط بسیار مناسبی ایجاد شده است و به طوری که مشاهده می‌شود در جوانان ایرانی ذوق و استعداد به اندازه کافی وجود دارد، اما باید توجه داشت این ذوق و استعداد پرورش یابد مطمئنا هنرکده هنرهای تزئینی تأثیر فراوانی در بروز استعدادها و پرورش ذوق هنرمندان ایرانی خواهد داشت و هنرمندان قابلی که برای مملکت مفید باشند تربیت خواهد کرد.
من با کمال میل ریاست عالیه این هنرکده را قبول می‌کنم و اگر مشکلاتی در کارها بود، مرا در جریان آنها قرار دهید سعی خواهد شد این هنرکده توسعه باید.2
 
وزیر کشاورزی: مردم بذر خوب دارند به ادارات کشاورزی بفروشند!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دیروز اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن توجه ادارات کل کشاورزی استان‌ها را به مسئله تأمین بذر دهقانان جلب کرد.
در این اعلامیه آمده است: در این موقع که برای یک مأموریت بیست‌روزه به خارج از کشور می‌روم لازم می‌دانم یک بار دیگر پیرو دستورهای قبلی اهمیت خرید بذر را یادآوری کنم و تأکید نمایم که باید با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارید، برای تهیه حداکثر بذر قابل کشت، در محل اقدام نمایید و توجه داشته باشید که تهیه بذر کافی و توزیع آن به موقع و نظارت دقیق در کشت پاییزه، از اهم وظایف ادارات کل کشاورزی است و دولت برای پرداخت هزینه حمل بذر از استانی به استان دیگر در موقع خود اعتبار کافی اختصاص داده و پول کافی برای خرید بذر به مراکز استان‌ها و تمام شعب بانک کشاورزی در شهرستان‌ها حواله شده است.
جا دارد عموم هم‌وطنان گرامی در راه نیل به این هدف مقدس که از آرمان‌های ملی شاهنشاه محبوب می‌باشد، همکاری کنند و هر کس بذری مرغوب برای کشت در انبار موجود دارد، آن را از انبار خارج ساخته و به کشاورزی استان به قیمت عادله بفروشد تا از این راه بتوان محصول سال آتی کشور را تاحدود امکان و انتظار تأمین نمود و بانک اعتبارات کشاورزی در این زمینه همه گونه همکاری را با فروشندگان بذر به عمل خواهد آورد.
 
وزیر مشاور: ما در جنگل مقررات سردرگم هستیم!
ساعت 9:30 صبح امروز چهارمین جلسه سمینار فرمانداران در سالن دانشکده حقوق تشکیل شد. در این جلسه دکتر گودرزی، وزیر مشاور و سرپرست شورای عالی اداری، پیرامون قانون استخدام کشوری، سازمان و تشکیلات وزارت‌خانه‌ها و نقش فرمانداران در اداره صحیح فرمانداری‌ها سخن گفت.
دکتر گودرزی ضمن اشاره به نقائص سازمان‌های موجود وزارت‌خانه‌ها گفت:  این سازمان‌ها جوابگوی احتیاجات مملکت نیست و کارها به علت نقائص سازمانی مرتبا تکرار می‌شود و دوباره کاری رواج دارد.
قوانین و مقررات اداری ما دست کمی از سازمان‌ها ندارد و معایب زیادی دارد. امور اداری مملکت در جنگلی از مقررات و قوانین سردرگم شده است.
مشکل اساسی ما در حال حاضر عدم ثبات مقررات اداری است. هر روز تصمیم می‌گیرند جای این یکی را با دیگری عوض کنند یا خود کارمندان اقدام می‌کنند که محل کارشان عوض شود. در گذشته دولت‌ها نمی‌دانستند از کجا شروع کنند و کجا را اصلاح نمایند، ولی از دو سال قبل که تحولات عمیقی در شئون اجتماعی و اقتصادی مملکت به‌وجود آمده است برنامه کار دولت‌ها مشخص شده است و در پنج مورد مطالعات و مسائل مربوط به وزارت‌خانه‌ها به شورای اداری محول شده است. این پنج مورد عبارت است از: بررسی قانون استخدام، تشکیلات و سازمان‌های اداری، آموزش کارمندان، امور مالی و امور مربوط به شهرستان‌ها.
 
دولت قانون جدید بازرگانی را تقدیم مجلس خواهد کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت اظهار علاقه کرده است که در اولین جلسه علنی مجلس شورای ملی لایحه جدید مربوط به قانون بازرگانی را جهت رسیدگی و تصویب قوه مقننه تقدیم دارد.
قانون تجارت سابق پس از ماه‌ها بررسی و مطالعه تغییراتی در آن داده شد و مسائل مهمی که در قانون جدید بازرگانی به آن توجه شده است شامل اعمال بازرگانی، دفاتر شرکت‌های بازرگانی و شرکت‌های تضامنی نسبی، مختلط، غیر سهامی، با مسئولیت محدود، سهامی مختلط، سهامی و تعاونی است.
ضمنا تصفیه امور شرکت‌ها و مقررات مختلف مربوط به آنها و همچنین مقررات جدیدی برای برات و سفته و چک در این قانون گنجانیده شده است.
قانون جدید شامل چهار باب است که هر باب شامل فصول و مباحث متعددی است و قریب به پانصد ماده دارد.3
 
ملاقات سفیر کبیر شوروی با نخست‌وزیر!
ساعت 11:30 صبح امروز، زایتسف، سفیر کبیر اتحاد شوروی در ایران که اخیرا از مرخصی و سفر شوروی بازگشته است با منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد و پیرامون امور جاری ملی دو کشور مذاکره کرد.
این ملاقات در ساعت 11:30 صورت گرفت و مدت یک ساعت به طول انجامید.4
 
سپیده‌دم فردا؛ قاتلی در خرم‌آباد به دار آویخته می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه حوادث شماره امروز خود نوشت: سپیده‌دم فردا فردی که پس از ارتکاب قتل در یکی از توابع خرم‌آباد، مدت دو سال با سارقین همکاری می‌کرد، در خرم‌آباد اعدام خواهد شد و پرونده قتلی که در سال 13۳۸ بر سر چریدن دو گوساله قاتل از خرمن مقتول تشکیل شده بود، بسته می‌شود.
مردان فرامرزی فرزند علی حیدر 56 ساله که فردا به دار آویخته می‌شود در سال 13۳۸ به اتهام قتل درویش فرزند سلیم یکی از ساکنین قریه «دم روستان» خرم‌آباد تحت تعقیب قرار گرفته بود.
رأی صادره در دیوان عالی کشور ابرام گردید و پس از مطالعه خلاصه پرونده از طرف وزیر دادگستری مقدمات اجرای حکم فراهم گردید.
روز قبل دادگستری دستور اجرای اعدام مردان فرامرزی را تلگرافی به مأمورین انتظامی داد و در سپیده‌دم فردا حکم درباره مردان در خرم‌آباد به مرحله اجرا درمی‌آید.5
 
وزیر فرهنگ از سفر یک‌ماهه به اروپا بازگشت!
«کیهان» نوشت: به طوری که قبلا نوشتیم مقامات وزارت فرهنگ طرحی تهیه کرده‌اند که به موجب آن تغییراتی در وضع سرپرستی‌های دانشجویان ایرانی داده خواهد شد.
امروز یک مقام وزارت فرهنگ به خبرنگار ما اظهار داشت: برای همین منظور دکتر جهانشاهی، وزیر فرهنگ، طی یک مسافرت یک‎‌ماهه از نزدیک با سرپرستی‌ها تماس گرفته و در اطراف این موضوع دقیقا مطالعه و بررسی کرد.
ساعت 2:30 بعد از نیمه‌شب دیشب دکتر جهانشاهی که برای مطالعه در امور فرهنگی به اروپا عزیمت کرده بود به تهران بازگشت.
 
فوت 28 نفر بر اثر شیوع بیماری واگیردار!
«کیهان» نوشت: در قریه ساریجالو واقع در دشت مغان بیماری‌های واگیردار شیوع یافته است.
این قریه سه ماه قبل در اثر طغیان ارس ویران شده و اهالی آن از آن موقع تاکنون در زیر چادرهایی که از طرف شیر و خورشید سرخ اهر در اختیارشان گذاشته شده است زندگی می‌کنند.
از موقع طغیان رود ارس تاکنون اهالی این قریه به علت عدم دسترسی به پزشک و دارو با امراض مختلف واگیردار دست به گریبان هستند و تاکنون 28 نفر از کودکان و بزرگسالان این قریه به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف «تلف شده‌اند» و در حال حاضر عده بسیاری از اهالی در معرض خطر مرگ قرار دارند.6
 
«در ده سال گذشته حد مطلوب دخالت دولت در امور اقتصادی رعایت نشده»
بیژن فرخ در صفحه اقتصادی شماره امروز روزنامه «اطلاعات» نوشت: تجربه اقتصادی ده سال  اخیر، مبین این مطلب است که حد مطلوب دخالت دولت در امور اقتصادی رعایت نشده است. زمانی چنان به جانب آزادی فعالیت‌های اقتصادی تمایل شده بود (سیاست دروازه‌های باز و غیره) که سرمایه‌ریزی فلج شد و سپس با تثبیت اقتصادی چنان تطبیق شدید و سختی در نظر گرفته شد که اقتصاد خصوصی نتوانست به راحتی آن را هضم نماید و در انجام کار موفق گردد.
بدین ترتیب پس از رونق لجام‌گسیخته ناگهان رکود اقتصادی شدیدی آشکار گشت و سیاست اقتصادی یک‌باره کلیه تمایلات خود را از دست داد و کاملا محدود شد؛ مع‌هذا از نظر سنجش علمی بررسی این تجربیات ارزش بسیار زیادی دارد و به کمک آن می‌توان در آینده حد مطلوب را رعایت نمود.7
 
روزنامه اطلاعات، 30 شهریور 1343، ص 1
 
https://iichs.ir/vdchxznz.23n-qdftt2.html
iichs.ir/vdchxznz.23n-qdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما