گزارش ساواک از «وابستگی جلال طالبانی و بارزانی به دولت ایران برای مقابله با عراق»!/سرنوشت عبرت‌انگیز شخصی که با ندانم‌کاری خانواده‌اش را گرفتار کرد!/«مرحله دوم اصلاحات ارضی در استان مرکز شروع شد»!/با وجود منع گشایش اعتبار برای واردات، قیمت قند و شکر ثابت است!/وزیر دادگستری: قضات پشت پرونده‌ها را شکسته‌اند!/وزیر کشاورزی به شوروی می‌رود/مذاکره بر سر جایگزینی متخصصین ایرانی به جای کارکنان خارجی در صنعت نفت ایران!/سفیر کبیر جدید آلمان به ایران آمد/مشکل ولایات چه وقت حل می‌شود؟!/قاتلی در اهواز اعدام می شود!
۲۹ شهریور ۱۳۴۳
گزارش ساواک از «وابستگی جلال طالبانی و بارزانی به دولت ایران برای مقابله با عراق»!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 29 شهریور 1343 «اخیرا در بعضی از محافل مختلف پایتخت شایع گردیده پس از ورود واحدهای نظامی مصر به کشور عراق که مورد اعتراض اکراد شمال عراق واقع شده ملامصطفی بارزانی به آن اعتراض نموده و دامنه اختلافات ملامصطفی با دولت عراق بالا کشیده شده و علاوه بر جلال طالبانی که به ایران وابسته گردیده ملامصطفی بارزانی نیز از عراق منفک و اظهار تمایل به نزدیکی با ایران را نموده است. ضمنا در این محافل گفته می‌شود از طرف ارتش ایران مهمات و سایر لوازم مایحتاج ملامصطفی بارزانی که با توافق دولت انگلیس صورت گرفته از طریق ایران داده می‌شود و مرزهای ایران برای آنها و آوردن و بردن اجناس تقریبا آزاد شده است».1
 
سرنوشت عبرت‌انگیز شخصی که با ندانم‌کاری خانواده‌اش را گرفتار کرد!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 29 شهریور 1343 «قبل از ظهر روز جمعه گذشته جلسه منزل جمال امامی، سناتور و سفیر سابق، دایر بوده و عده‌ای در حدود دوازده نفر و از جمله نورالدین امامی، نایب رئیس پیشین مجلس شورای ملی، و ...در آن شرکت کرده‌اند».
در ادامه این سند آمده است: «در این جلسه درباره گرفتاری دکتر آیت‌الله زاده اصفهانی2 صحبت و گفته شده در اثر ندانم‌کاری وضع خانوادگی وی خیلی بد شده و پس از مذاکره زیاد به دستور جمال امامی قرار شده ابوقداره منزلی را برای خانواده نامبرده تا حدود ماهیانه سه‌هزار ریال اجاره نماید و اجاره را جمال امامی از جیب خود پرداخت نماید».3
 
«مرحله دوم اصلاحات ارضی در استان مرکز شروع شد»!
پیش از ظهر امروز به مناسبت انتشار آگهی اجرای مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در شهرستان‌های تابعه استان تهران، عده‌ای از نمایندگان کشاورزی شهرستان‌های تابعه استان مرکزی، مالکین و کارمندان اصلاحات ارضی در سالن وزارت کشاورزی حضور یافتند.
سالور، معاون وزارت کشاورزی، پشت تریبون رفت و چنین اظهار داشت: آگهی اجرای مواد الحاقی به قانون اصلاحات ارضی در استان تهران امروز منتشر می‌گردد.
مرحله دوم به شما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری به منظور بهره‌برداری از زمین است که مالکین را در آینده مستغنی خواهد نمود، نه به کار بردن سرمایه جهت خرید املاک مستعد. آقای سالور اظهار داشت: خوشبختانه خرده‌مالکین استان تهران هیچ گونه نگرانی از نداشتن بازار فروش هم ندارند و محصولات خود را می‌توانند در اسرع وقت به مراکز فروش برسانند که این خود وسیله دیگری برای توسعه امور کشاورزی آنهاست.
 
با وجود منع گشایش اعتبار برای واردات، قیمت قند و شکر ثابت است!
در مورد وضع قند وشکر در بازارهای داخلی کشور امروز چند تن از مطلعین در این مورد به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» اظهار داشتند: در بازارهای تهران و شهرستان‌ها زمینه قند و شکر فراوان است و قیمت‌ها نسبت به سابق تغییری نکرده است.
هم‌اکنون شکر در بازار آزاد ارزان‌تر از قیمت شکر دولتی می‌باشد و علت آن است که واردکنندگان مقادیر زیادی شکر با نرخ‌های ارزان‌قیمت خریداری و به بازار عرضه کرده‌اند. درحالی‌که نرخ‌هایی که دولت برای قند و شکر وضع کرده مربوط به سابق می‌باشد و از طرفی قند و شکری هم که دولت برای فروش عرضه می‌کند بیشتر با نرخ‌های گران‌قیمت خریداری شده است.
به طور کلی چون سفارش‌هایی که از سابق برای واردات شکر داده شده زیاد می‌باشد و هم‌اکنون هم مرتبا شکر طبق سفارش‌های قبلی به کشور وارد می‌شود، لذا تصمیم اخیر دولت راجع به منع گشایش اعتبار جهت واردات شکر تغییری در نرخ‌ها نداده است.
 
وزیر دادگستری: قضات پشت پرونده‌ها را شکسته‌اند!
دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، ضمن بازدید از دادگستری‌های سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از اقدامات قضات گفت: آقایان قضات در سال جاری با کار مداوم و خستگی‌ناپذیر خود پشت پرونده‌های دادگستری را شکسته‌اند و اگر این کار با همین روحیه ادامه یابد به زودی رقم پرونده‌های موجود در دادگستری به صفر خواهد رسید.
آمار حاکی است که دادگاه‌های جنایی کشور در سه ماهه اول امسال ۱۷۷۸ پرونده جنایی را به مرحله رأی رسانده‌اند، ولی هنوز 6501 پرونده جنایی از سال‌های قبل در این دادگاه‌ها موجود است.
 
وزیر کشاورزی به شوروی می‌رود
امروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، گفت: روز 4 مهر (شنبه آینده) برای یک بازدید نُه‌روزه عازم اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد.
وزیر کشاورزی اضافه کرد که این مسافرت بنا به دعوت دولت اتحاد جماهیر شوروی صورت می‌گیرد.
 
مذاکره بر سر جایگزینی متخصصین ایرانی به جای کارکنان خارجی در صنعت نفت ایران!
امروز اعلامیه مذاکرات جلسات سالانه نفت که در لندن تشکیل شده بود منتشر شد.
به دنبال پایان جلسات پنج‌روزه نفت اعلامیه زیر که به طور مشترک از طرف نمایندگان شرکت ملی نفت ایران و نمایندگان شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت تهیه شده است انتشار یافت:
«نمایندگان شرکت ملی نفت ایران به منظور تبادل نظر با نمایندگان شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت راجع به موضوعات مورد علاقه طرفین طبق معمول سنواتی در لندن تشکیل جلسه دادند.
ریاست هیئت نمایندگی ایران را جناب آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به عهده داشتند. در ظرف هفته گذشته مسائلی شامل برنامه‌های سال ۱۹۹۰ و بودجه‌های سرمایه‌ای شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران و شرکت تصفیه نفت ایران و همچنین امکان افزایش محصول پالایشگاه آبادان و توسعه آموزش ایرانیان و طرح‌هایی جهت جایگزین نمودن کارکنان خارجی به وسیله ایرانیان و تزریق گاز در داخل منابع نفت و همچنین تأسیس یک بنگاه توسعه صنعتی مورد مذاکره قرار گرفت».4
 
سفیر کبیر جدید آلمان به ایران آمد
ساعت یک ربع بعد از نیمه‌شب دیشب ژوزف باخ، سفیر کبیر جدید آلمان در ایران، با هواپیما وارد تهران شد.
در فرودگاه مهرآباد آقای سلطان احمد اردلان، سرپرست تشریفات وزارت امور خارجه، اعضای سفارت و عده‌ای از آلمانی‌های مقیم تهران از سفیر کبیر جدید آلمان در ایران استقبال نمودند.
سفیر جدید آلمان در روزهای آینده به حضور شاه رسیده و استوارنامه خود را تقدیم خواهد داشت.5
 
مشکل ولایات چه وقت حل می‌شود؟!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: فرمانداران سراسر کشور که چند روز است در تهران جمع شده‌اند، این ایام کنگره‌ای دارند و با هم شور می‌کنند.
شما اگر در ایران مسافرت کنید نخستین مشکل عظیمی که بدون تردید توجهتان را به خود جلب خواهد کرد مسئله اجرای یک مشت قوانین یک دست و یک شکل است در یک سرزمینی که هر گوشه‌اش اقتضای خاصی دارد. این هم صرفا از مرکزیت تهران و تمرکز امور در این شهر ناشی شده است. بیچاره واضعین قانون اساسی که هنگام تدوین قانون، به مسئله انجمن‌های ولایتی و ایالتی آن همه اهمیت می‌دادند به یک چنین مسئله مهمی توجه داشتند که ایران سرزمینی است وسیع همان وقت که در گوشه‌ای از این سرزمین آدم از گرما کباب می‌شود در گوشه دیگرش برف می‌بارد. یک جای این سرزمین خشک است، جای دیگرش مرطوب است یک نقطه آن جنگل است یک نقطه دیگرش صحرای برهوت. بنابراین فقط قوانین آسمانی است که شمول آن می‌تواند شامل همه این سرزمین قرار گیرد و قوانین عادی را به هیچ وجه نمی‌توان طوری تنظیم کرد که در بندر پهلوی و بندر جاسک یا صحرای مغان و دشت کرمان به یکسان اجرا شود و به حال هر دو منطقه مفید باشد.
شما می‌بینید جهت حمایت از برنج‌کاران یا چای‌کاران شمال اقتضا دارد قانونی وضع شود، اما همین قانون را وقتی در بنادر جنوب به معرض اجرا می‌گذارند پوست مردم کنده می‌شود و عده‌ای گرسنه و بیکار می‌شوند.
بهترین و موجه‌‎ترین کسان برای توضیح این اشکال و ارائه طرق حل و گشایش مشکل فرمانداران دولت هستند که در مناطق مختلف، شاهد گرفتاری‌های مردم هستند و تجارب ایشان می‌تواند به وجه بسیار مؤثری در رفع نقائص و حل و فصل مسائل مبتلا‌به مردم ولایات مؤثر واقع شود.6
 
قاتلی در اهواز اعدام می شود!
روزنامه «کیهان» نوشت: حکم اعدام مردی به نام خزئل طالقانی که در اداره دارایی اهواز یکی از کارمندان را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود، در دیوان عالی کشور تأیید شد و قاتل در آستانه مرگ قرار گرفت.
دو سال قبل خزئل با یک اسلحه کمری وارد اداره دارایی اهواز شده و عبد اسید طحان، یکی از کارمندان این اداره، را در اثر اختلافات قبلی به ضرب گلوله کشته بود.
قاتل در دادگاه عالی جنایی استان خوزستان محاکمه شد و دادرسان خزئل را به اعدام محکوم کردند.
قاتل از رأی صادره فرجام خواست و پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارجاع گردید. مستشاران دیوان عالی کشور حکم اعدام قاتل را تأیید کرده‌اند و خزئل پس از انجام تشریفات قانونی در اهواز اعدام خواهد شد.7
 
روزنامه اطلاعات، 29 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdce7z8z.jh8pfi9bbj.html
iichs.ir/vdce7z8z.jh8pfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما