«آگهی مرحله دوم اصلاحات ارضی در تهران فردا منتشر می‌شود»/طوفان شن به سوی شهرها سرازیر شده است/منصور: سیاست‌بافان در اجتماع نوین نقشی ندارند!/«فرهنگ با مشکل کمبود دبیر روبه‌روست»/قرارداد وام دومیلیون لیره‌ای به امضا رسید/مذاکرات نفت در لندن پایان یافت/دادستان تقاضای حکم اعدام کرد!
۲۸ شهریور ۱۳۴۳
«آگهی مرحله دوم اصلاحات ارضی در تهران فردا منتشر می‌شود»
بعد از ظهر روز پنجشنبه دومین جلسه و امروز سومین جلسه سمینار فرمانداران در سالن دانشکده حقوق تشکیل شد.
در جلسه امروز وزیر کشاورزی اعلام داشت: آگهی مرحله دوم اصلاحات ارضی در تهران فردا منتشر می‌شود.
 
طوفان شن به سوی شهرها سرازیر شده است
در مراسم گشایش کنفرانس رؤسای ادارات دامپروری کشور مهندس گلسرخی، معاون وزارت کشاورزی، اظهار داشت: چرای بی‌رویه دام‌های کشور در مراتع طبیعی، غیر از آنکه باعث شده است دام‌ها در معرض خطر کمبود علوفه و قحطی قرار گیرند، این نتیجه را نیز داده که طوفان‌های شن و ریگ‌های روان بسیاری از نقاط کشور از جمله تهران را تهدید کند.
شاید تمام آقایان محترم اخیرا متوجه هوای تهران و گرد و غباری که گاهی اوقات تمام فضا را پر می‌کند شده‌اند و این نتیجه از بین رفتن پوشش مراتع اطراف تهران می‌باشد.1
 
منصور: سیاست‌بافان در اجتماع نوین نقشی ندارند!
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] و دبیر کل حزب ایران نوین دیروز طی مراسمی کمیته استانی حزب ایران نوین سیستان و بلوچستان را در زاهدان افتتاح نمود و طی سخنانی اعلام کرد که باید علت کندی اجرای برنامه‌های اصلاحات مملکتی را درک، آثار آن را مرتفع کرد تا مردم بدانند که این دولت، دولت کار و عمل است نه دولت حرف.
نخست‌وزیر طی سخنانی چنین گفت: برنامه این دولت برنامه‌ای است که بدون توجه به افکار پوسیده و عقاید و افکار مردود کسانی که نتوانسته‌اند تاکنون به حقایق امور واقف بشوند راه خود را سیر می‌کند.
نخست‌وزیر سپس اظهار داشت: دیگر زمان آن گذشته است که افراد بخواهند با سیاست‌بافی با افکار و عقاید ناتوان و با توجه به الفاظ و لغات و مرامنامه دیگران و یا با توجه به نظریات خارجیان خود را بر این ملت تحمیل کنند. امروز زمانی است که رهبری ایران را شاهنشاه ایران و خدمت‌گزاران ایشان بر عهده دارند و خدمت‌گزاران این ملت باید کسانی باشند که فکر سالم و نیروی ایمان و برنامه صحیح برای اجرای هدف‌های انقلاب عظیم ملت ایران در 6 بهمن داشته باشند.
شاهنشاه در بیانات خود چندی پیش فرمودند که سرنوشت ایران در تهران تعیین می‌شود. این سخنی بسیار عمیق و فکری بسیار بزرگ است. در گذشته سیاست‌های خارجی همیشه کوشش می‌کردند که راه صحیح و راه رسیدن به هدف‌های عالی مملکت را منحرف کنند و منافع خارجی همیشه بر منافع ملی ما تسلط داشت؛ برای اینکه نیروی واقعی و تمرکز قدرت حقیقی در کشور به‌وجود نیامده بود؛ شاه ایران این رشته را از هم گسیخت.
نه به منفعت‌جویان خارجی و نه به سیاست‌بافان داخلی دیگر اجازه دخالت در سرنوشت سعادت‌آمیز ملت داده نمی‌شود ما با استقلال کامل سیاسی و اقتصادی خواهیم توانست تمام معایب گذشته را که جز ایجاد تزلزل و جز ایجاد ناپایداری در اساس حکومت‌ها حاصلی نداشت از بین ببریم. صداقت ما و رهبری شاهنشاه یک قدرت واقعی را برای خدمت‌گزاری به ملت به‌وجود آورده است که با این حرف‌ها و با این اغراض و با این سیاست‌بازی‌ها و با این جاه‌طلبی‌ها متزلزل نمی‌شود.2
 
«فرهنگ با مشکل کمبود دبیر روبه‌روست»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که با وجودی که وزارت فرهنگ برای تکمیل کادر دبیران تهران و شهرستان‌ها از وجود هشتصد تن از فارغ‌التحصیلان دانشسراها استفاده کرد و سیصد تن لیسانسیه‌های آزاد را نیز به استخدام خود درآورده است مع‌هذا از نظر کادر دبیری هنوز احتیاجات وزارت فرهنگ برآورده نشده است و مقامات مسئول وزارت فرهنگ با فرا رسیدن سال تحصیلی که از چند روز دیگر آغاز خواهد شد از هم‌اکنون فکر این هستند تا کمبود دبیر را به نحوی در تهران و شهرستان‌ها جبران نمایند.3
 
قرارداد وام دومیلیون لیره‌ای به امضا رسید
ساعت 9 صبح امروز قرارداد استفاده از دومیلیون لیره استرلینگ بین مهندس صفی اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، به نمایندگی دولت شاهنشاهی ایران و سردنیس رایت، سفیر کبیر دولت انگلستان، به نمایندگی دولت این کشور امضا و مبادله شد.
به موجب این قرارداد دومیلیون لیره استرلینگ به صورت اعتبار طویل‌المدت برای اجرای طرح‌های عمرانی در اختیار سازمان برنامه گذارده خواهد شد.
مدت بازپرداخت اصل اعتبار بیست سال است که اولین قسط آن پنج سال پس از تاریخ امضای قرارداد پرداخت خواهد شد.
نرخ بهره اعتبار مذکور 6 درصد در سال نسبت به وجوه استفاده‌شده از اعتبار می‌باشد.
یک مقام سازمان برنامه در مورد اعتبار دومیلیون لیره استرلینگ که قرارداد آن امروز امضا شد اظهار داشت که سازمان برنامه می‌تواند از محل اعتبار مزبور ماشین‌آلات و لوازم لازم را جهت اجرای هر طرحی که احتیاج داشته باشد از دولت انگلستان به موجب قرارداد جداگانه خریداری نماید.
 
مذاکرات نفت در لندن پایان یافت
به قرار گزارش رسیده جلسات سالانه نفت در لندن که از دوشنبه 23 شهریور ماه تا امروز با حضور دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تشکیل یافته بود به کار خود پایان داد.
پریشب از طرف اردشیر زاهدی، سفیر کبیر شاهنشاهی ایران، در لندن ضیافتی به شام به افتخار رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ترتیب یافته بود که در آن آقایان قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، خسرو افشار سفیر کبیر شاهنشاهی در پاریس، چند تن از اعضای کابینه انگلستان، عده‌ای از سفرای خارجی مقیم انگلستان، هیئت نمایندگی شرکت ملی نفت و نمایندگان اعضای کنسرسیوم نفت و شخصیت‌های برجسته دیگر در آن حضور داشتند.
 
دادستان تقاضای حکم اعدام کرد!
روزنامه «کیهان» در صفحه حوادث شماره امروز خود نوشت: مقامات قضایی امروز اظهار داشتند: با اعتراف «عادل» پرده از روی قتل «نسرین» برداشته شد و پرونده جنایت در این هفته پس از صدور قرار مجرمیت متهم تسلیم دادستان تهران خواهد شد تا علیه «عادل» کیفرخواست جنایی صادر گردد.
دادستان تهران با توجه به دلایل جمع‌آوری‌شده و اعتراف «عادل»، از دادگاه عالی جنایی تقاضای اعدام متهم را خواهد کرد.
روز پنجشنبه گذشته اطلاع دادیم: «عادل کوتوالی» متهم به قتل نسرین پس از یک ماه سکوت نزد بازپرس اعتراف کرد که نسرین را من کشته‌ام. در حدود یک ماه قبل جسد دختری به نام «نسرین» در حیاط خلوت آپارتمان شماره 429 پیدا شد و جوانی به اسم «عادل»، که تا آخرین لحظه حیات «نسرین»، با او بود به اتهام قتل دستگیر شد.4
 
روزنامه اطلاعات، 28 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbw8b8.rhb00piuur.html
iichs.ir/vdcbw8b8.rhb00piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما