اقبال به رومانی می‌رود/ایران و بلوک شرق/دعوت پادشاه و ملکه سیام از شاه و فرح!/پیشنهاد کمپانی‌های آمریکایی و انگلیسی برای استخراج معادن/سی کمپانی نفتی داوطلب استخراج نفت هستند!/معاون بانک بین‌المللی در ایران/جمعیت آینده ایران
27 شهریور ۱۳۴۳
اقبال به رومانی می‌رود
«تهران‌مصور» نوشت: هفته آینده دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، از لندن رهسپار رومانی خواهد شد تا به دعوت وزیر نفت رومانی از تأسیسات نفتی آن کشور بازدید نماید.
وی پس از پایان مدت دعوت از رومانی مجددا به اروپای غربی خواهد رفت و پس از یکی دو روز توقف در پاریس به تهران مراجعت خواهد کرد.
اقبال دعوت‌های دیگری از ونزوئلا، ژاپن و آمریکا دریافت داشته است که گفته می‌شود هر سه دعوت فوق را پشت سر هم انجام خواهد داد؛ بدین ترتیب که ابتدا به ونزوئلا مسافرت می‌کند و سپس به آمریکا رفته و از آنجا از طریق اقیانوس کبیر به ژاپن عزیمت خواهد نمود.1
 
ایران و بلوک شرق
«سپید و سیاه» نوشت: تقریبا از شش ماه قبل یک سلسله مطالعات در زمینه توسعه امور بازرگانی و اقتصادی فیمابین ایران و کشورهای شرق اروپا آغاز گردیده است.
از جانب چند کشور مانند رومانی، مجارستان، چکسلواکی، بلغارستان و لهستان پیشنهادهای متعددی در زمینه سرمایه‌گذاری گوناگون، مبادلات کالاهای تجارتی، شرکت در امر سازمان ذوب آهن ایران، فروش انواع مصنوعات و غیره به تهران رسیده که بعضی از آنها مورد توجه واقع شده و در جریان است.2
 
دعوت پادشاه و ملکه سیام از شاه و فرح!
«تهران‌مصور» نوشت: از جمله دعوت‌هایی که از طرف سران کشورهای خارجی از شاهنشاه و شهبانو شده است دعوت پادشاه و ملکه سیام می‌باشد. ایران و سیام دارای روابط سیاسی با یکدیگر می‌باشند، ولی درای سفارتخانه مستقل و سفیر در کشورهای یکدیگر نیستند.
در تعقیب مذاکراتی که بین دو کشور صورت گرفته قرار شده است که دو کشور با یکدیگر سفیر کبیر مبادله کنند و اولین سفیر کبیر ایران در سیام دکتر منوچهر مرزبان در نظر گرفته شده است.
 
پیشنهاد کمپانی‌های آمریکایی و انگلیسی برای استخراج معادن
«تهران‌مصور» نوشت: کارشناسان هیئت عملیات اقتصادی آمریکا در ایران اخیرا موفق به کشف معادن غنی و بزرگ سرب و روی در این کشور شده‌اند. این معادن در اطراف زنجان و یزد و اصفهان واقع است و کارشناسان آمریکایی اظهار نظر کرده‌اند که معادن مزبور ثروت بزرگی برای ایران به شمار می‌رود و نوع فلزها از بهترین نوع می‌باشد.
به دنبال کشف این معادن که در جراید خارجی نیز منعکس شده است چند کمپانی آمریکایی و انگلیسی پیشنهادهایی برای استخراج آن به دولت داده‌اند که اینک تحت مطالعه است.
 
سی کمپانی نفتی داوطلب استخراج نفت هستند!
«تهران‌مصور» نوشت: رقابت کمپانی‌های بزرگ نفتی برای برنده شدن در مزایده اکتشاف و استخراج نفت در منطقه یک نفتی ایران روز به روز شدت می‌یابد و هم‌اکنون نمایندگان این کمپانی‌ها در تهران مراقب اقدامات رقبای خود هستند از جمله نماینده کمپانی نفت فرانسه (کمپانی فرانستر دویترول) مدت زیادی است که در تهران به سر می‌برد.
این شخص که کنت ویلرا بل نام دارد و رئیس اداره روابط عمومی کمپانی مزبور می‌باشد مدت بیست روز است که در تهران به سر می‌برد و تاکنون ملاقات‌هایی هم با مقامات شرکت ملی نفت ایران کرده است. برای عملیات اکتشاف و استخراج نفت در منطقه یک نفتی ایران سی کمپانی خارجی پیشنهاد داده‌اند و مبالغ کلانی به عنوان سرقفلی حاضرند بدهند.
 
معاون بانک بین‌المللی در ایران
«تهران‌مصور» نوشت: یورک تاپ، معاون بانک بین‌المللی توسعه و ترمیم، هفته آینده به دعوت هویدا، وزیر دارایی، به ایران خواهد آمد. وی که اکنون در کنفرانس سالیانه بانک بین‌المللی در توکیو شرکت دارد مدت سه روز در تهران اقامت خواهد نمود و طی این مدت درباره اعتباراتی که سازمان برنامه برای طرح‌های راهسازی و تأسیس کارخانه ذوب آهن احتیاج دارد با مقامات ایرانی مذاکره خواهد نمود.
 
جمعیت آینده ایران
«سپید و سیاه» نوشت: برابر مطالعات علمی مخصوصی که صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد گفته شده است ظرف بیست سال آینده جمعیت ایران به 45 میلیون نفر خواهد رسید.
کارشناسانی که بررسی‌های خود را در این باب از چندی قبل آغاز کرده‌اند می‌گویند در آن موقع آمار محصلین ایرانی نیز رقمی در حدود شش‌میلیون نفر را نشان خواهد داد.
این کارشناسان می‌گویند از هم‌اکنون باید طرح‌های لازم برای تأمین خوراک، پوشاک، مسکن و وسایل تحصیلی جمعیت آینده ایران آماده شود. در حاشیه این مطالب شنیده شد که تا ده سال آینده چند دانشگاه مجهز در چند نقطه مملکت دایر خواهد گردید.3
 
وضعیت حاشیه‌نشینی در دوره محمدرضا پهلوی
 
https://iichs.ir/vdciwzaz.t1aqq2bcct.html
iichs.ir/vdciwzaz.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما