امپراتور اتیوپی خطاب به شاه: سرنوشت ما با یکدیگر پیوسته و مرتبط است/ باید از هم یاد بگیریم و درس بیاموزیم/ شاه ایران: امپراتور اتیوپی در طول سلطنت خود میهن‌پرستی، واقع‌بینی و ملت‌دوستی را عملا ظاهر ساخته است!/دیدار نخست‌وزیر با امپراتور اتیوپی!/سقوط جت شکاری در خیابان قزوین/حکم اعدام شش نفر سران حوادث فارس قطعی شد/سیل ده‌ها خانه را در شمال ویران کرد/مرحله دوم «اصلاحات ارضی» در خراسان اعلام شد/یک ملوان ایرانی غرق شد/برکناری ارسنجانی از سفارت در رم!/سفیر ایران در اتیوپی معرفی شد/سفیرکبیر آمریکا به واشنگتن رفت/زایتسف به تهران بازگشت/هویدا از توکیو بازگشت/افتتاح راهروی زیرزمینی به نام شاه!
26 شهریور ۱۳۴۳
امپراتور اتیوپی خطاب به شاه: سرنوشت ما با یکدیگر پیوسته و مرتبط است/ باید از هم یاد بگیریم و درس بیاموزیم/ شاه ایران: امپراتور اتیوپی در طول سلطنت خود میهن‌پرستی، واقع‌بینی و ملت‌دوستی را عملا ظاهر ساخته است!
بر اساس گزارش روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» اعلیحضرت هیلا سلاسی، امپراتور اتیوپی، بامداد امروز پس از سه روز اقامت در تهران، به اتیوپی بازگشت و شاهنشاه در فرودگاه مهرآباد شخصا از میهمان عالی‌قدر ایران بدرقه نمودند.
اعلیحضرت هیلا سلاسی دیشب در میهمانی شام نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] که در پیشگاه شاهنشاه و شهبانو ترتیب داده شده بود شرکت کرد و عصر دیروز مذاکراتی با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه انجام داد.
امپراتور اتیوپی در دومین شب اقامت خود در تهران، به افتخار شاهنشاه و شهبانوی ایران ضیافتی به شام در کاخ صاحبقرانیه ترتیب داده بود. در این میهمانی سر میز شام نطق‌هایی از طرف اعلیحضرت هیلا سلاسی و شاهنشاه ایراد گردید.
امپراتور اتیوپی اظهار داشت: آرمان ما این است که هر چه ممکن است بیشتر بیاموزیم و هرچه میسر است بهتر بفهمیم که سرنوشت‌های ما تا چه حد به یکدیگر پیوسته و مربوط و مرتبط است.
 
دیدار نخست‌وزیر با امپراتور اتیوپی!
بر اساس این گزارش ساعت 5 بعدازظهر دیروز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، به اتفاق عباس آرام، وزیر امور خارجه، در کاخ صاحبقرانیه به حضور امپراتور اتیوپی شرفیاب شدند.
در این شرفیابی منصور آلبوم تمبر نفیسی به امپراتور اتیوپی تقدیم کرد.
نیم ساعت بعد از ظهر امروز اعلامیه مذاکرات شاهنشاه و اعلیحضرت هیلا سلامی امپراتور اتیوپی در تهران انتشار یافت. متن اعلامیه مذاکرات تهران به شرح زیر است:
اعلیحضرت هایلا سلاسی متقابلا از اعلیحضرت همایون شاهنشاه ایران دعوت نمودند که در آینده از کشور اتیوپی رسما بازدید فرمایند. این دعوت مورد قبول اعلیحضرت همایون شاهنشاه واقع گردید.1
 
سقوط جت شکاری در خیابان قزوین
ساعت 9:47 صبح امروز یک هواپیمای جت نظامی در آسمان تهران آتش گرفت. این هواپیما چند لحظه بعد در انتهای خیابان قزوین سقوط کرد.
نیروی هوایی درباره «سقوط جت شکاری در خیابان قزوین» اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: بر اثر این حادثه یک کارگر فوت و پنج نفر مجروح شدند و به چند اتومبیل و تعمیرگاه میلارد خسارت وارد آمده است.
هواپیما حین پرواز دچار نقص فنی شد و خلبان با چتر نجات سالم به زمین فرود آمد.2
 
حکم اعدام شش نفر سران حوادث فارس قطعی شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ شیراز که از ساعت 7:40 صبح دیروز برای صدور رأی درباره متهمین «غائله فارس» وارد شور شده بود سرانجام در ساعت 6 بعد از ظهر رأی خود را در مورد یازده نفر متهمین صادر کرد:
1. ناصر طاهری بویراحمدی به اعدام محکوم گردید؛
۲. حبیب شهبازی به علت تشکیل دسته اشرار و سردستگی آن در کوهمره سرخی و اعزام دسته‌های اشرار به پاسگاه ژاندارمری (دارنجان) که منجر به خلع سلاح پاسگاه و شهید شدن شش نفر ژاندارم گردید و اقدام علیه امنیت کشور محکوم به اعدام و به علت توقیف غیر قانونی و زجر و شکنجه اهالی سه سال حبس تأدیبی و از لحاظ دریافت پول برای تأمین هزینه دسته‌های اشرار به دو سال حبس تأدیبی محکوم گردید که اشد مجازات یعنی اعدام درباره وی منظور شد؛
٣. خداکرم ضرغام‌پور محکوم به اعدام گردید؛
4. ولی کیانی محکوم به اعدام شد، ولی چون سن وی از شصت سال متجاوز است به این جهت مجازات وی به ده سال حبس مجرد تقلیل یافت؛
5. سهراب کشکولی به علت اینکه به دستور پدر زن خود، ولی کیانی، مبادرت به تشکیل دسته اشرار و  محاصره پاسگاه ژاندارمری «مرغ و  بابا» نموده به ده سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد؛
6. جعفرقلی رستم به علت تشکیل دسته‌های اشرار و سردستگی آنها و حمله به قوای نظامی و ژاندارمری در پل «پیر من» و «ایوزه سرنا» و تحویل اسلحه و مهمات به اشرار بویراحمد و اقدام علیه امنیت کشور و راهزنی و لخت کردن مسافران اتوبوس‌های بین راه به اعدام محکوم شد؛
۷- فتح‌الله حیات داودی به علت تحریک سران عشایر فارس و پرداخت پول و اغوای آنان که منجر به جنگ و خونریزی گردیده و همچنین تهیه وسایل فرار عبدالله ضرغام‌پور و ناصر طاهری از تهران به بویراحمد و بالاخره اقدام علیه امنیت داخلی کشور به اعدام محکوم شد؛
۸. حسینقلی رستم به علت تحریک و اغوای خوانین بویراحمدی که منجر به جنگ و خون‌ریزی شد همچنین تحویل اسلحه و مهمات به آنان و همدستی با عبدالله ضرغام‌پور و هم‌قسم شدن با عشایر به منظور اخلال در امنیت مملکت محکوم به اعدام گردید؛
9. فریدون جاویدی به علت معاونت در تشکیل دسته‌های اشرار به دو سال حبس تأدیبی؛
۱۰. محمدحسین صولت قشقایی به علت اقدام علیه امنیت داخلی کشور و معاونت در تشکیل دسته‌های اشرار به دو سال حبس تأدیبی محکوم شد؛
11. امیر بهمن صمصام بختیاری به علت اقدام علیه امنیت کشور و معاونت در تشکیل دسته‌های اشرار به دو سال حبس تأدیبی محکوم گردید.3
خبر دیگر اینکه امروز کلیه متهمین حوادث فارس نسبت به رأی صادره از طرف دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ شیراز تقاضای فرجام‌خواهی کردند و قرار است ظرف ده روز لوایح فرجام‌خواهی خود را تهیه و تسلیم دادگاه نمایند.
 
سیل ده‌ها خانه را در شمال ویران کرد
بارندگی و طغیان رودخانه‌ها در گیلان و مازندران ادامه دارد و سیل ده‌ها خانه را در شمال ویران کرده و مسافرین در جاده اردبیل ـ آستارا ـ گرگان سرگردان‌اند و در انتظار کمک هستند.
بازار هشتپر طوالش را سیلاب فرا گرفته و خانه‌های مردم در شرف انهدام است.
به علت انهدام پل آستارا چای، ارتباط آستارا و اردبیل قطع شده است.
 
مرحله دوم «اصلاحات ارضی» در خراسان اعلام شد
عباس سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی، دیروز در اجتماع خرده‌مالکان مشهد که در سالن کشاورزی تشکیل شده بود آغاز اجرای دومین مرحله اصلاحات ارضی را در استان خراسان اعلام داشت.4
در این جلسه مهندس یارمحمدی، رئیس کل کشاورزی استان خراسان، ضمن دادن گزارش گفت که به امر شاهنشاه از امروز واگذاری املاک آستان قدس رضوی به زارعین با اجاره 99 ساله شروع می‌شود.5
 
یک ملوان ایرانی غرق شد
«آسوشیتدپرس» 17 سپتامبر گزارش داد: امروز گارد ساحلی آمریکا گزارش داد که یک ملوان ایرانی از یک کشتی مین جمع کن یکصد پایی به دریا افتاد و غرق شد.
این کشتی را اخیرا دولت امریکا به ایران تحویل داده بود. نام ملوان مزبور حبیب سید یوسفی بود.
 
برکناری ارسنجانی از سفارت در رم!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق اطلاع حاصله آقای دکتر ارسنجانی، سفیر کبیر شاهنشاهی ایران در رم که اخیرا به تهران آمده بود، از خدمت معاف شد.
 
سفیر ایران در اتیوپی معرفی شد
در ضیافت دیشب نخست‌وزیر در کاخ وزارت امور خارجه، محمد قوام، سفیرکبیر سابق ایران در کویت، به عنوان اولین سفیر کبیر ایران در اتیوپی به حضور شاه و امپراتور اتیوپی رسید و به حضور «هایله سلاسی» معرفی گردید.
محمد قوام ظرف ماه آینده به عنوان سفیر ایران در اتیوپی به آدیس‌آبابا عزیمت می‌نماید.
 
سفیرکبیر آمریکا به واشنگتن رفت
جولیوس هولمز، سفیرکبیر آمریکا، امروز با هواپیما عازم واشنگتن شد. هولمز مدت سه الی چهار هفته به عنوان عضو کمیسیون ترفیعات مأموران عالی‌مقام سرویس خارجی در وزارت خارجه آمریکا کار خواهد نمود.
استوارت.و. راکول، وزیر مختار آمریکا، در غیاب هولمز به سمت کاردار، امور سفارت آمریکا را اداره خواهد کرد.
 
زایتسف به تهران بازگشت
زایتسف، سفیر کبیر اتحاد شوروی در تهران که مدتی پیش برای استفاده از مرخصی به شوروی مسافرت کرده بود، عصر دیروز با قطار به تهران بازگشت.
 
هویدا از توکیو بازگشت
ساعت 10:30 بعد از ظهر دیروز هویدا، وزیر دارایی که به ریاست هیئت نمایندگی ایران در جلسات مجمع عمومی سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در توکیو شرکت کرده بود، به تهران بازگشت.
 
افتتاح راهروی زیرزمینی به نام شاه!
ساعت 10 صبح امروز دکتر ضیاء‌الدین شادمان، شهردار تهران، راهروی زیرزمینی مقابل سبزه‌میدان را طی مراسمی به نام «شاهنشاه» گشود.6
 
روزنامه اطلاعات، 26 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcezz8z.jh8ppi9bbj.html
iichs.ir/vdcezz8z.jh8ppi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما