رئیس دانشگاه تهران: امسال سال تحول دانشگاه است!/هیئت حسن نیّت ایران به غنا رفت/مراسم یادبود جناح در سفارت پاکستان/هنرمندان شوروی برای اجرای نمایش به ایران آمدند!/آشنایی با سفیر جدید ایران در الجزایر و معاون جدید وزارت خارجه/«دخانیات کشور در معرض خطر است»!/برنامه‌های سفر امپراتور اتیوپی به ایران؛ حضور در برنامه‌های شام شاه و نخست‌وزیر!/هویدا: قرض‌های خارجی کشورهای در حال توسعه بسیار سنگین شده است/ باید وام جدید بگیریم تا وام‌های قبلی را پرداخت کنیم!/
22 شهریور ۱۳۴۳
رئیس دانشگاه تهران: امسال سال تحول دانشگاه است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای نخستین‌بار در تاریخ دانشگاه ایران، در جشن فارغ‌التحصیلی که دیروز در محوطه دانشگاه برگزار شد دانشجویان فارغ‌التحصیل پسر و دختر با لباس مخصوص دانشگاهی در جشن شرکت کردند و آیین خاصی در مراسم مزبور برگزار شد و صدها نفر از شخصیت‌های مختلف و اولیای دانشجویان این مراسم جالب توجه را تماشا کردند.
ساعت 5:30 برنامه جشن با نواختن سرود شاهنشاهی آغاز شد و مراسم نیایش به درگاه خداوند توسط آقای سنگلجی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به عمل آمد و سپس رئیس دانشگاه بیاناتی بدین شرح ایراد کرد:
امسال را به راستی می توان سال تحول دانشگاه تهران نامید. تحول در تشکیلات اداری، تحول در امور آموزشی، تحول در برنامه های دانشگاه و بالاخره تحولی عظیم در جمیع شئون دانشگاهی به طوری که در آتیه نزدیک با ایجاد روش های جدید دانشگاه ما از حیث نحوه آموزش و تحقیق و نیز از نظر برنامه دروس با بهترین دانشگاه های مترقی دنیا برابری خواهد نمود.
 
هیئت حسن نیّت ایران به غنا رفت
هیئت حسن نیّت ایران که به کشورهای آفریقایی مسافرت می‌کند، پس از چند روز توقف در ساحل عاج، این کشور را ترک گفت و به سوى «غنا» حرکت کرد.
 
مراسم یادبود جناح در سفارت پاکستان
دیشب به مناسبت شانزدهمین سال درگذشت محمدعلی جناح، بنیان‌گذار پاکستان، مراسمی در انجمن فرهنگی ایران و پاکستان برپا بود.
در این مراسم که پاکستانی‌های مقیم تهران و عده‌ای از اعضای سفارت پاکستان شرکت داشتند، دکتر رازانی، مدیر انجمن فرهنگی ایران و پاکستان، در مورد زندگی و خصوصیات محمدعلی جناح بیاناتی ایراد داشت.
 
هنرمندان شوروی برای اجرای نمایش به ایران آمدند!
ساعت 2:15 بعد از ظهر امروز به دعوت انجمن فیلار مونیک تهران هجده تن از هنرمندان برجسته شوروی برای اجرای چند برنامه هنری با هواپیما وارد تهران شدند.
هنرمندان مزبور قبل از ورود به تهران، چند برنامه جالب در کابل اجرا نمودند که با موفقیت روبه‌رو شد.
 
آشنایی با سفیر جدید ایران در الجزایر و معاون جدید وزارت خارجه
روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: به طوری که دیروز اعلام شد آرام، وزیر امور خارجه، در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه بار یافت و آقایان رکن‌الدین آشتیانی را به عنوان سفیر جدید ایران در الجزایر و دکتر مسعود جهانبانی را به عنوان معاون ثابت اداری وزارت امور خارجه به حضور شاهنشاه معرفی کرد.
رکن‌الدین آشتیانی، معاون سابق اداری وزارت امور خارجه و سفیر جدید ایران در الجزایر، از سال 1319 وارد خدمت دولت شده است. آقای آشتیانی لیسانسیه حقوق سیاسی از دانشگاه تهران است و مهم‌ترین امور و پست‌هایی که در خارج از کشور داشته عبارت است از: دبیر اول سفارت شاهنشاهی در پاریس، سرکنسول شاهنشاهی در هامبورگ، کاردار سفارت ایران در پراک، سفیر کبیر ایران در اردن و مراکش.
آقای دکتر مسعود جهانبانی، معاون ثابت اداری جدید وزارت امور خارجه و رئیس تشریفات سابق آن وزارتخانه، از سال 1322 در وزارت امور خارجه مشغول به کار شده است.
آقای جهانبانی دکتر در حقوق بین‌المللی از دانشگاه پاریس است و مهم‌ترین پست‌های او در وزارت امور خارجه به شرح زیر بوده است: دبیر دوم نمایندگی دائمی شاهنشاهی در سازمان ملل متحد، معاون اداره اقتصادیات، معاون اداره سوم سیاسی، دبیر دوم سفارت کبرای شاهنشاهی در پاریس، دبیر اول سفارت کبرای شاهنشاهی در پاریس، دبیر مخصوص وزیر امور خارجه، نماینده علی‌البدل در دوره سیزدهم سازمان ملل، کفیل کنسولگری نیویورک، سرکنسول نیویورک با مقام وزیر مختاری و رئیس اداره تشریفات وزارت امور خارجه.
 
«دخانیات کشور در معرض خطر است»!
پیش از ظهر امروز خطیبی، مدیر کل دخانیات ایران، در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون فعالیت‌های مؤسسه دخانیات، و تصمیماتی که در سمینار رسیدگی به برنامه‌های کشت و برداشت محصول توتون اتخاذ شده، توضیحاتی به خبرنگاران جراید داد.
خطیبی، مدیر کل دخانیات، اظهار داشت: مؤسسه دخانیات سالانه پانصدمیلیون تومان از عایدی بودجه کل را تأمین می‌کند. قریب هفت‌هزار کارگر و کارمند حقوق‌بگیر این دستگاه هستند و در حدود چهل‌هزار خانوار توتونکار از این راه به طور مستقیم ارتزاق می‌نمایند و چندهزار نفر نیز غیر مستقیم، از طریق مؤسسه دخانیات زندگی‌شان تأمین می‌شود.
خطیبی اضافه کرد: با مصرف سیگار داخلی به جای سیگار خارجی، کمک مؤثری به حفظ منافع این قبیل افراد، و همچنین دستگاه دخانیات خواهد شد؛ زیرا بر طبق آمارهای موجود سالانه قریب هفتاد الی هشتاد میلیون تومان سیگار خارجی مصرف می‌شود. مؤسسه دخانیات برای آن دسته از مردم که به سیگار خارجی عادت کرده‌اند، فرآورده‌های جدیدی به نام «سیگار ایران» و «توتون پیپ» به بازار عرضه داشته که از هر لحاظ با انواع خارجی آن برابری می‌کند.
مدیر کل دخانیات همچنین گفت: برای آنکه ارز مملکت خارج نگردد و پولی که برای مصرف این کالا می‌دهند عاید کارگران و کشاورزان ایرانی و خزانه دولت گردد، از مصرف‌کنندگان سیگار خارجی تقاضا می‌کنم از خرید و مصرف سیگار خارجی خودداری نمایند تا مجالی برای قاچاقچیان باقی نماند و بازاری جهت فروش سیگارهای خارجی نداشته باشند.
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود نوشت: ازدیاد تدریجی مصرف سیگار خارجی برای آینده زراعت توتون کشور خطر بزرگی شده است. اگر سطح کشت و مصرف سیگارهای داخلی بالا برود، کمک مؤثری به اقتصاد طبقه کشاورز صورت خواهد گرفت.
 
برنامه‌های سفر امپراتور اتیوپی به ایران؛ حضور در برنامه‌های شام شاه و نخست‌وزیر!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: نیم ساعت بعد از ظهر فردا اعلیحضرت هیلا سالاسی، امپراتور اتیوپی که به دعوت شاهنشاه مدت سه روز در ایران اقامت خواهند داشت، وارد تهران می‌شوند و مورد استقبال رسمی شاهنشاه قرار می‌گیرند.
در فرودگاه مهرآباد، شاهنشاه از اعلیحضرت هیلا سالاسی استقبال خواهند کرد.
بعد از ظهر فردا شهردار در کاخ صاحبقرانیه شرفیاب می‌شود و «هدیه اهالی شهر» را به امپراتور اتیوپی تقدیم می‌کند.
فردا شب از طرف اعلیحضرت همایون شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران ضیافتی به شام به افتخار اعلیحضرت امپراتور اتیوپی در کاخ سعدآباد تر تیب داده خواهد شد.
بامداد روز سه‌شنبه اعلیحضرت امپراتور اتیوپی تاج گلی نثار آرامگاه اعلیحضرت فقید خواهند کرد.
سه‌شنبه شب نیز از طرف اعلیحضرت امپراتور ضیافتی به شام به افتخار شاهنشاه و شهبانو در کاخ صاحبقرانیه داده خواهد شد.
در آخرین شب اقامت اعلیحضرت هیلاسلاسی ضیافتی از طرف حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در کاخ وزارت امور خارجه ترتیب داده خواهد شد که شاهنشاه و شهبانو نیز در آن حضور خواهند داشت.
اعلیحضرت هیلا سلاسی پس از سه روز اقامت در ایران ساعت 8 صبح روز پنجشنبه تهران را ترک خواهند گفت.
 
هویدا: قرض‌های خارجی کشورهای در حال توسعه بسیار سنگین شده است/ باید وام جدید بگیریم تا وام‌های قبلی را پرداخت کنیم!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، در جلسه مجمع عمومی صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه گذشته مطالبی اظهار داشت.
مجمع عمومی صندوق بین‌المللی پول، بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه از هفته گذشته با حضور 1500 نفر نماینده از 102 کشور در توکیو تشکیل شده است. هویدا که ریاست هیئت نمایندگی ایران را در این جلسات به عهده دارد ضمن اظهارات خود گفت: باعث مسرت اینجانب است که در سال گذشته بسیاری از کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری موفق به پیشرفت اقتصادی شده و شرایط تجارت آنها بهبودی حاصل نموده است، ولی همان طور که همه می‌دانیم، طی ده سال گذشته اختلاف درآمد سرانه بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه به طور فاحشی زیاد گردیده است. جریان طویل‌المدت شرایط تجارت مبین این است که در ده سال اخیر اوضاع به طور قابل ملاحظه خراب شده است و بدین ترتیب تقریبا تمام کمک‌های مالی کشورهای توسعه‌یافته به وسیله نوسانات نامساعد در قیمت‌ها خنثی گردیده است.
از طرف دیگر در مجموع وام‌های عمومی خارجی کشورهای در حال توسعه بالغ بر سی‌میلیون دلار گردیده و سالانه به نسبت 15 درصد افزایش می‌یابد. توضیح آنکه این رقم بیش از مجموع صادرات این کشورها می‌باشد. قرض‌های خارجی کشورهای در حال توسعه تحت شرایط موجود به قدری سنگین شده که اکنون این کشورها فقط بایستی هرساله پنج‌میلیارد دلار بابت استقراضات سال‌های گذشته بپردازند.
این رقم تقریبا برابر مقداری است که این کشورها به صورت قرضه‌های جدید دریافت داشته‌اند. خلاصه در آینده نزدیک مقادیری که این کشورها به صورت قرضه‌های جدید هر سال دریافت می‌دارند حتی کافی برای پرداخت وام‌های سابق هم نخواهد بود. جمع شدن وام ها و پرداخت سالیانه آنها به نسبتی افزایش یافته که در بعضی از ممالک تنها پرداخت قرضه‌های عمومی 40 درصد مجموع دریافت‌های صادراتی آن کشورها را تشکیل می‌دهد. این وضع همراه با به هم خوردن توازن تجارت این کشورها نظام اقتصادی جهان را مواجه با مشکلی نموده که هیچ یک از ما نمی‌تواند آن را بدون اهمیت تلقی کند. مضافا به اینکه وضع مزبور جامعه بین‌المللی را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند که اگر با یک رویه جدی و مسئول نسبت به آینده به حل آنها اقدام نشود، بحران بزرگی در جهان به‌وجود خواهد آورد.1
 
روزنامه اطلاعات، 22 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccxsqs.2bqep8laa2.html
iichs.ir/vdccxsqs.2bqep8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما