گزارش ساواک درباره روابط ایران و اسرائیل؛ این روابط غیر رسمی است/ سفر مقامات اسرائیلی به ایران امری واضح است و اسرائیل از هر فرصتی برای بهبود مناسبات استفاده می‌کند/ ارسنجانی از بزرگ‌ترین دوستان اسرائیل در ایران است!/انتصابات در وزارت خارجه/سفیر جدید ایران به عربستان رفت!/مالکین مشمول باید برای تهیه مقدمات کشت اقدام کنند!/مسافرت رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت به انگلیس!/«کارگران کوی مهناز به حزب « ایران نوین» پیوستند»/نامزد جمهوری‌خواهان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «اطلاعات»؛ به مردم ایران بگویید گلدواتر از جنگ متنفر است/ استفاده از بمب اتمی آن‌قدرها هم وخیم و بد نیست!/«اولین‌بار هنگام اشغال ایران در جنگ دوم جهانی در انجام وظایف نظامی به کشور شما آمدم»!/وقتی برای بار دوم به ایران آمدم با دیدن لباس‌های نو بر تن مردم تهران فهمیدم ایرانی‌ها متمدن شده‌اند!/صلح تنها با آمادگی کامل آمریکا برای جنگ تأمین‌شدنی است!/خطرات استفاده از یک بمب اتمی کوچک آن‌قدرها وخیم نیست!/ولخرجی‌های آمریکا در خارج نتوانسته از دشمنان دوست بسازد!/به شما اطمینان می‌دهم که رئیس جمهور آینده آمریکا هستم!/به ملت ایران بگویید گلدواتر از جنگ متنفر است!
21 شهریور 1343
گزارش ساواک درباره روابط ایران و اسرائیل؛ این روابط غیر رسمی است/ سفر مقامات اسرائیلی به ایران امری واضح است و اسرائیل از هر فرصتی برای بهبود مناسبات استفاده می‌کند/ ارسنجانی از بزرگ‌ترین دوستان اسرائیل در ایران است!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 شهریور 1343 «سفیر لبنان در تهران قبل از عزیمت از تهران به وزارت امورخارجه کشور متبوعه‌اش گزارش نمود».
در این سند گزارش سفیر لبنان چنین ذکر شده است: «دکتر دوریل، نماینده یهودی‌ها در تهران، تعمدا یادداشت‌هایی به سفارتخانه‌های مقیم تهران ارسال و خود را سفیر اسرائیل و اعضای هیئت دیپلماسی خود را به ترتیب معرفی نموده بود».
در ادامه این سند به نقل از گزارش سفیر لبنان آمده است: «این سفارت نظر ادارات مسئول را نسبت به این موضوع طلب نموده و دنبال آن وزیر امورخارجه ایران یهودی نامبرده را احضار و به او دستور می‌دهد که از دنبال کردن اعمال تحریک‌آمیز و خلاف اصول خودداری نماید و یادداشت دیگری به سفارتخانه‌های مختلف نوشته و از اشتباهی که مرتکب شده است عذرخواهی کند و در غیر این صورت ظرف 24 ساعت خاک ایران را ترک نماید.
لذا مشارالیه به کشورش (اسرائیل) مراجعت و روز بعد به ایران بازگشت و از مسئولین دولتی ایران عذرخواهی نمود؛ ضمنا یادداشت دیگری به هیئت‌های دیپلماسی ارسال و طی آن از عمل اشتباه‌آمیز خود معذرت خواسته است».
این سند می‌افزاید: «آن طوری که آقای سفیر لبنان متذکر شدند موضوع یادداشت سفارت اردن (به اتحادیه عرب) مبنی بر باز شدن دفتری برای رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اسرائیل موضوعی دقیق نیست، بلکه سفارت سوئیس که عهده‌دار رسیدگی به مشکلات ایرانی‌های اسرائیل است از دولت ایران تقاضا نموده یک کارمند کاردان ایرانی که صلاحیت رسیدگی به امور کنسولی را داشته باشد، به اسرائیل اعزام نماید تا به کارهای ایرانیان که بسیار زیاد است رسیدگی کند و این موضوع تازگی ندارد، بلکه یک سال و نیم پیش عملی شد و به همین میزان محدود می‌گردد».
اما آنچه در یادداشت‌های دولت کویت (به اتحادیه عرب) وارد شده اغراق‌آمیز و قابل دقت و اعتماد نیست؛ چون دکتر ارسنجانی از وزارت استعفا داد نه آن طوری که گفته شده است برای تشکیل کابینه جدید بوده است البته نام‌برده از بزرگ‌ترین دوستان اسرائیل به شمار می‌رود و او بود که کارهای زیر را انجام داد: 1. توافق ارسنجانی و موشی دیان برای اعزام کارشناسان ژئوفیزیک ـ آب‌های تحت‌الارضی؛ 2. گولدامایر از تهران عبور کرد و آقای حسن ارسنجانی از او استقبال به عمل آورد؛ 3. مسافرت ارسنجانی به اسرائیل و مدتی اقامت او در آنجا پیش از استعفایش و سپس اظهاراتی که در ایران درباره آمادگی اسرائیل برای سرمایه‌گذاری در ایران همچنین تفسیر رادیو اسرائیل درباره مسافرت احمد فرهاد».
این سند می‌افزاید: «اسرائیل هرگونه فرصت را مغتنم می‌شمارد تا روابط خود را با ایران محکم‌تر ساخته پیشنهاد تقدیم کارشناسانی در هر زمینه و سرمایه‌گذاری و اعزام دانشجو و غیره می‌نماید و در تقویت نفوذ یهودیان ایران در زمینه‌های مالی و مطبوعات کوشش فراوان به عمل می‌آورد. اما موضوع اینکه گفته شده است نفوذ اسرائیل در ایران به میزانی رسیده که با توصیه اسرائیل کنگره کشاورزی که جمعیت فراوانی از کشاورزان در آن شرکت کردند و شاه آن را افتتاح کرد و لوایح اصلاحی شش‌گانه معروف خود را اظهار داشت (موضوع گزارشات متعددی که در این مورد ارسال نموده‌ایم) برگزار گردیده بسیار اغراق‌آمیز و از حقیقت دور است؛ چون شاه در اغلب کارهایش ابتکار عمل را در دست دارد و شایسته نیست طور دیگری تعبیر شود».
در بخش دیگری از این سند درباره روابط غیر رسمی ایران و اسرائیل آمده است: موضوع آمدن برخی مسئولین اسرائیل به یران امری است واضح، ولی مذاکرات فیمابین به صورت رسمی به عمل نمی‌آید. چنانچه بن گوریون از تهران عبور کرد و در آن موقع دکتر امینی همراه وزیر خارجه از او دیدن کردند... ولی این ملاقات هم به طور رسمی انجام نگرفت.1
 
انتصابات در وزارت خارجه
صبح امروز آرام، وزیر امور خارجه، در کاخ سعدآباد به حضور شاه رسید و آقایان رکن‌الدین آشتیانی را به عنوان سفیر جدید ایران در الجزایر و دکتر مسعود جهانبانی را به عنوان معاون ثابت اداری وزارت امور خارجه به حضور شاه معرفی کرد.
 
سفیر جدید ایران به عربستان رفت!
صبح امروز مشایخ فریدنی، سفیر کبیر جدید ایران در عربستان سعودی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت این کشور و محل مأموریت خود ترک کرد.
دیشب ضیافتی از طرف شیخ یوسف الفوزان، سفیر کبیر عربستان در ایران، به افتخار دکتر مشایخ فریدنی ترتیب داده شده بود که در آن آقای آرام، وزیر امور خارجه، و عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی ایرانی و خارجی شرکت داشتند.
 
مالکین مشمول باید برای تهیه مقدمات کشت اقدام کنند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چون اعلان آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی در کشور، مواجه با زمانی است که باید اراضی جهت کشت سال آینده آماده شود و برخی از مالکان، با توجه به آنکه اراضی ایشان شامل قانون می‌باشد، از تهیه و تأمین امکانات لازم برای آماده ساختن زمین خودداری می‌کنند براساس همین گزارش‌ها، اطلاعیه‌ای از طرف سازمان اصلاحات ارضی انتشار یافت که متن آن به شرح زیر است:  
انتظار دارد آقایان مالکین نسبت به انجام وظایف مقرر در قانون از لحاظ تهیه بذر و آب و نظایر آن اقدام نمایند و اطمینان داشته باشند که حقوق آنها از هر حیث در حدود مقررات و قوانین جاری کشور محفوظ خواهد بود.
همچنین عموم زارعین موظف‌اند مادامی که اراضی طبق اسناد رسمی به آنان منتقل یا اجاره داده شده است بهره مالکانه را طبق معمول سنواتی با اخذ رسید به مالک مربوطه بپردازند و مقررات این اطلاعیه شامل اراضی موقوفه عام و خاص نیز که مشمول مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی هستند می‌باشد.
 
مسافرت رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت به انگلیس!
ساعت 2 بامداد دیروز، دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، جهت حضور در جلسات سالانه نفت به لندن عزیمت کرد.
از ساعت 4 بامداد روز جمعه گروه کثیری از دوستان و همکاران دکتر اقبال برای مشایعت از وی در فرودگاه اجتماع کرده بودند.
در مسافرت دکتر اقبال به انگلستان چند تن از اعضای هیئت‌مدیره و عده‌ای از رؤسای عالی‌رتبه شرکت ملی نفت ایران در معیت وی هستند.2
 
«کارگران کوی مهناز به حزب « ایران نوین» پیوستند»
بعد از ظهر روز پنجشنبه طی مراسمی در کوی خزانه، کارگران کوی مهناز وابستگی خود را به حزب «ایران نوین» اعلام کردند و عضویت حزب را پذیرفتند.
در این مجلس نمایندگان کارگران چند تن از معاونان وزارتخانه‌ها و اعضای حزب «ایران نوین» حضور داشتند. آقایان امیراحمدی و صائبی، نمایندگان مجلس شورای ملی، و دو تن از افراد محلی درباره «انقلاب سفید ایران» صحبت کردند و در پایان آقای معتمدی، معاون وزارت کار، بیاناتی ایراد کرد.3
 
نامزد جمهوری‌خواهان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «اطلاعات»؛ به مردم ایران بگویید گلدواتر از جنگ متنفر است/ استفاده از بمب اتمی آن‌قدرها هم وخیم و بد نیست!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود طی گزارش مبسوطی نوشت: پیروزی‌های انتخاباتی پیاپی و پرسروصدای گلدواتر، که سرانجام منجر به نامزدی وی از طرف حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات آینده گردید، ظرف مدتی کمتر از چند ماه او را به صورت یکی از مشهورترین مردان جهان سیاست درآورد. به‌خصوص عقاید و نظریات گلدواتر درباره مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی موجب شد که اصولا مسئله‌ای به نام «گلدواتر» در چندماهه اخیر برای جهانیان مطرح شود.
این اولین‌بار است که یک خبرنگار ایرانی با یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، از نزدیک مصاحبه می‌کند و مسائلی را که برای هم‌وطنانش مطرح است مستقیما با وی در میان می‌گذارد.
 
«اولین‌بار هنگام اشغال ایران در جنگ دوم جهانی در انجام وظایف نظامی به کشور شما آمدم»!
سناتور گلدواتر از ایران ما خاطرات جالبی داشت و با جملاتی شیرین داستان اولین سفر خویش را به ایران برایم تعریف نمود.
اولین دیدار من از سرزمین زرتشت به هنگام جنگ جهانی دوم بود و در 1943 ضمن خدمات نظامی خویش فرصت یافتم که از این مبدأ تمدن بشری دیدن کنم. هرگز فراموش نمی‌کنم روزی که از تهران به آبادان پرواز می‌کردم، در فرودگاه آبادان هنگامی که هواپیما بر زمین نشست، افسر مأمور توزیع پست نامه‌ای برای من داشت که از خانمم بود.
جملات آن هنوز به خاطرم هست: عزیزم، خداوند امروز به ما دختر دیگری عطا فرمود، به حالتی از بهت فرو رفتم و در فکر دیدار فرزند و خانواده خویش من نیز به سهم خود آرزو می‌کردم که چه خوب است اگر لغت جنگ برای همیشه از فرهنگ کلمات بشری خارج گردد.
 
وقتی برای بار دوم به ایران آمدم با دیدن لباس‌های نو بر تن مردم تهران فهمیدم ایرانی‌ها متمدن شده‌اند!
چند سال پیش زمانی که برای بار دوم به ایران قدم می‌گذاشتم برای من قابل تصور نبود که مردم یک مملکت شرقی در این مدت کوتاه چنین پیشرفت‌های عظیمی را در بازگشت به تاریخ تمدن خویش نموده باشند. در سفر دوم خویش هنگامی که اتومبیل مرا از فرودگاه به شهر می‌رسانید مشاهده مردمی که با لباس‌های آخرین مد روز در خیابان‌های زیبای تهران در رفت‌وآمد بودند مرا به تفکری عمیق فرو برد. تمدن یک ملت کهن‌سال ازبین‌رفتنی نیست و بازگشت آن فقط رهبری دانشمند و متفکر لازم دارد.
 
صلح تنها با آمادگی کامل آمریکا برای جنگ تأمین‌شدنی است!
تنها زمانی صلح بین این دو سیستم مختلف اجتماعی به‌وجود خواهد آمد که قدرت کامل آمریکا به جهان کمونیست ثابت گردد. من در ذکر خاطرات خویش از ایران به احساسات قلبی خود و خانواده‌ام درباره جنگ اشاره نمودم و صلح دنیا فقط در پرتو آمادگی کامل آمریکا برای جنگ تأمین‌شدنی است. آنچه که من گفته‌ام و می‌گویم فقط برای استقرار آزادی و صلح دائمی در دنیاست.
 
خطرات استفاده از یک بمب اتمی کوچک آن‌قدرها وخیم نیست!
شکی نیست که ما اکنون با ویتنام کمونیست در حال جنگ هستیم. همان‌طور که پیشنهاد شده است یک بمب کوچک اتمی به این جنگ خاتمه خواهد داد و هزاران سرباز ویتنامی و آمریکایی را که در آتیه به دست کمونیست‌ها کشته خواهند شد سالم به خانواده‌هایشان باز خواهد گردانید. خطرات تشعشع یک بمب بیست‌تنی آن‌قدرها نمی‌تواند وخیم باشد فقط ترس از تکرار آن جنگ را پایان خواهد داد.
 
ولخرجی‌های آمریکا در خارج نتوانسته از دشمنان دوست بسازد!
همان طور که قبلا ذکر کردم با کمک‌های دفاعی و نظامی موافق هستم. در چند سال اخیر به تجربه ثابت شده است که ولخرجی‌های آمریکا در خارج نتوانسته است از دشمنان دوست بسازد. به نظر من فقط بایستی دوستان باایمان را تقویت کرد و با دشمنان نهایت شدت را به کار برد.
 
به شما اطمینان می‌دهم که رئیس جمهور آینده آمریکا هستم!
به شما می‌توانم اطمینان بدهم که من رئیس‌جمهور آینده آمریکا هستم؛ زیرا ملت آمریکا از فروش رأی به خاطر شغل و یا مقام زیان فراوان دیده است و مطمئن هستم که در انتخابات ماه نوامبر مردم آمریکا به خاطر اصول فکری و ایمان واقعی به پیدایش یک دنیای آرام در پرتو آمادگی کامل آمریکا به من رأی خواهند داد.
 
به ملت ایران بگویید گلدواتر از جنگ متنفر است!
شما به ملت شریف ایران بگویید که گلدواتر از جنگ متنفر است. گلدواتر برای دوستان واقعی آمریکا جان‌فشانی خواهد کرد و بالاتر از همه گلدواتر ملت مترقی ایران و شاهنشاه دانشمند و متفکر ایران را از بهترین دوستان ملت آمریکا می‌داند.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfjydy.w6dttagiiw.html
iichs.ir/vdcfjydy.w6dttagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما